svesam
Guld
Ett paket kom med posten från Polen. Något armbandsaktigt sticker upp från toalettpapper(!).
En välbehållen bakboett med ett Aermacchi MB-339A-flygplan i fin guldfärg. Flygplanet användes av Frecce Tricolori, italienska militärens uppvisningsflygare.
En gammal sliten Navitimer från 1984. Nu tror ni jag är galen. "Det där är ingen Navitimer, det är ju en Chronomat", tänker ni. Det stämmer. Det är en Chronomat. En Navitimer Chronomat. Chronomat-serien tillhörde tidigare Navitimer-serien, sedan Windrider och nu har den fått en egen kategori som heter just Chronomat. För att göra det ännu mer förvirrande så var Chronomaten innan allt detta också just en egen serie och var inspirationen till den första "vanliga" Navitimern. "Riktiga" Breitling slog igen portarna 1978. Det var turbulenta kvartstider för de tradionella urtillverkarna. Namnen Breitling och Navitimer såldes våren 1979 till Ernest Schneider, ägaren av urtillverkaren Sicura. Breitlings grundare Willy Breitling dog strax efter. Detta var starten på det nya Breitling, det företag vi känner idag.
Modellen Chronomat hade legat på is sedan 1978. 1984 återföddes Chronomat som Navitimer Chronomat med referensnumret 81950. Den fick vara kvar i Navitimer-familjen fram till 1986. De första 500 Chronomaterna av den nya eran brukar gå under namnet "First 500". Denna är nummer 0349 och tillhör denna exklusiva skara av de absolut första producerade nya Chronomaterna. Dessa hade från början den åtråvärda "Aopa-tavlan" men ett okänt antal har fått utbytestavlor i och med att Breitling bytte logo strax efter. Min har har utbytestavlan så jakten på en orörd Aopa-Chronomat fortsätter. Men denna duger gott tills vidare. Tavlan är fantastiskt stilren och hela klockan osar stealth med sin matta nästan sandiga boett, mattsvarta tavla och borstade bezel.
Avslutar med en handledsskott. Den här klockan är inte för alla. Indexen är rejält patinerade och vissa av dem har även spruckit sönder. AR-safirglaset är lite suddigt och repigt efter 31 års tjänst. Boetten var dock mycket välbehållen. Denna Breitling bländar garanterat ingen som många nya Breitlings gör. Inuti tickar ett omärkt skramligt Valjoux 7750 och verkar göra sitt jobb bra. De första "nya" Chronomaterna kom med omärkta och omodifierade 7750-verk. Ingen COSC här inte, men gedigen kvalitét såklart.
Jag gillar't.
Peace.
Där satt den!