• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

Då var det dags för min första paketöppning samt min första Rolex.
Har under en tid spanat på en Rolex Datejust med en blå urtavla och när jag kom in på det universitet som jag ville (utbytestermin) så bestämde jag mig för att slå till. Är verkligen jättenöjd med klockan!

Rolex 1.jpg

Rolex 2.jpg
Grattis till fantastisk fin klocka och grattis till utbyte! Då kommer inte ångra dig, varken med klockan eller utbytet

Här Kommer en som jag köpte till min sambo i veckan.
Letade efter DJ 36 mm TT men kom över denna och tycker den är grymt snygg.. Sportig och elegant på en och samma gång... Sen är länken ett kapitel för sig... Blänker och sitter underbart..... Damen blev glad... Frågade va...Har du verkligen köpt en sån fin klocka...Va en sån går säkert på över 30 000 kr.... Hehe de e söta i den åldern
IMG_20170203_190555.jpg

Och en bild bredvid min....
IMG_20170203_190614.jpg

Efter flera år här på KS med mina favoritklockor Rolex, Sjöö Sandström och Seiko, har jag idag trillat in på ett nytt (för mig) klockmärke med intressanta anor.
Det känns nästan som om jag tillhör en minoritet som inte har ägt en klocka av detta märke.
Efter att kväll efter kväll har läst igenom sidan 1- 260 i mastodonttråden "Ω Speedmaster tråden..." ,tack @Affe , har jag nu förstått att jag äntligen är mogen för en
logo-speedmaster-darkgrey-cropped.png

Det måste helt klart bli en Omega MOONWATCH PROFESSIONAL CHRONOGRAPH 42 MM.
Jag bestämde mig för att det skulle bli en ny klocka den här gången, men så nära originalet som möjligt. Därför har jag valt ref. 311.30.42.30.01.005.
Idag dök den äntligen upp hemma hos mig, och jag kan nu bjuda på de obligatoriska paketöppningsbilderna:
Jättelåda - har de skickat en Moraklocka?
DSC_8639.jpg

Svart ytterbox.
DSC_8641.jpg

Första innerboxen.
DSC_8643.jpg

Innerbox - koffertmodell, fantastiskt fin.
DSC_8644.jpg

DSC_8646.jpg

OK - här är den äntligen - min SPEEDMASTER!
DSC_8647.jpg

Med tillbehören.
DSC_8648.jpg

Det obligatoriska wrist-shotet.
DSC_8651.jpg

Fakta:
Reference 311.30.42.30.01.005

MOVEMENT
Calibre: Omega 1861
Famous manual-winding chronograph movement that was worn on the Moon. Rhodium-plated finish.
Power reserve: 48 hours

CRYSTAL
Hesalite crystal

WATCH CASE & DIAL
Case: Steel
Case Diameter: 42 mm
Dial: Black

WATER RESISTANCE
5 bar (50 metres / 167 feet)

FEATURES
Chronograph
Small seconds
Special box & accessories Tachymeter

Vi ses på Tisdag!
Den där är riktigt fin! Grattis!

Här Kommer en som jag köpte till min sambo i veckan.
Letade efter DJ 36 mm TT men kom över denna och tycker den är grymt snygg.. Sportig och elegant på en och samma gång... Sen är länken ett kapitel för sig... Blänker och sitter underbart..... Damen blev glad... Frågade va...Har du verkligen köpt en sån fin klocka...Va en sån går säkert på över 30 000 kr.... Hehe de e söta i den åldern
IMG_20170203_190555.jpg

Och en bild bredvid min....
IMG_20170203_190614.jpg
Fast hon har väl rätt i att den kostar över 30k ;)
Grattis till sambon!

Min panda har fått en kompis!!!

Som jag skrev i tråden https://klocksnack.se/threads/2-subdial-panda-från-ca-1965-1975.66964/#post-1725260 så har jag tänkt mig prova lite olika modeller tills jag hittar en ”sure keeper” och jag har just hämtat hem min andra, denna gång från en annan KS-medlem.

Det är en 36-37 mm, två subdials Vantage chronograph, Valjoux 7733, med ca 45-50 år på nacken… Så, över till lite bilder...

Ljus, lätt cremefärgad tavla, ”lume-målat” timregister
20170204_194653_Richtone(HDR).jpg

”Platta” Ʒ:eek:r överallt. Googlat runt och det verkar som att det finns både platta ( Ʒ )och runda ( 3 ). Om någon vet varför, om det är kopplat till tillverkningsår eller liknande – hör av er.
20170204_194148.jpg

Lume längst ut på visarna, verkar finnas olika varianter här också.
20170204_194751.jpg

Fasad boett och runda tryck-knappar och ett tjockt och rejält plexiglas…
20170204_194107.jpg

Och ett wristshot tillsammans med sin kusin…
20170204_195133_Richtone(HDR).jpg

Första intrycket - jag gillar den! Tydlig vintagekänsla, diskret taveltext, korta luggar och racingbandet bidrar till en skön avslappnad attityd….

Om det blir en keeper? Kanske, det beror helt på vad annat jag kan hitta. Fortsättning följer – förhoppningsvis redan i nästa vecka… :)

Kommentera gärna vad ni tycker - vilken är bäst?
.

Efter flera år här på KS med mina favoritklockor Rolex, Sjöö Sandström och Seiko, har jag idag trillat in på ett nytt (för mig) klockmärke med intressanta anor.
Det känns nästan som om jag tillhör en minoritet som inte har ägt en klocka av detta märke.
Efter att kväll efter kväll har läst igenom sidan 1- 260 i mastodonttråden "Ω Speedmaster tråden..." ,tack @Affe , har jag nu förstått att jag äntligen är mogen för en
logo-speedmaster-darkgrey-cropped.png

Det måste helt klart bli en Omega MOONWATCH PROFESSIONAL CHRONOGRAPH 42 MM.
Jag bestämde mig för att det skulle bli en ny klocka den här gången, men så nära originalet som möjligt. Därför har jag valt ref. 311.30.42.30.01.005.
Idag dök den äntligen upp hemma hos mig, och jag kan nu bjuda på de obligatoriska paketöppningsbilderna:
Jättelåda - har de skickat en Moraklocka?
DSC_8639.jpg

Svart ytterbox.
DSC_8641.jpg

Första innerboxen.
DSC_8643.jpg

Innerbox - koffertmodell, fantastiskt fin.
DSC_8644.jpg

DSC_8646.jpg

OK - här är den äntligen - min SPEEDMASTER!
DSC_8647.jpg

Med tillbehören.
DSC_8648.jpg

Det obligatoriska wrist-shotet.
DSC_8651.jpg

Fakta:
Reference 311.30.42.30.01.005

MOVEMENT
Calibre: Omega 1861
Famous manual-winding chronograph movement that was worn on the Moon. Rhodium-plated finish.
Power reserve: 48 hours

CRYSTAL
Hesalite crystal

WATCH CASE & DIAL
Case: Steel
Case Diameter: 42 mm
Dial: Black

WATER RESISTANCE
5 bar (50 metres / 167 feet)

FEATURES
Chronograph
Small seconds
Special box & accessories Tachymeter

Vi ses på Tisdag!

Riktigt läcker!! Jag har beställt en likadan som jag väntar på. Väntan blir olidlig nu när man ser paketet i helbild... men den som väntar på något gott..

Får nog öppna lite jag med ;)
Fick nyligen hem denna sköna sub. 168000 från 1986. Transitional som bara tillverkades typ ett år. Tavlan har blivit matt, och fått ett fin stardust mörkgrå nyans. Index och visare är krämfärgade. Naturlig Ghostbezel.
IMG_3994.JPG

Sedan kom det hem ett vintagegummi:
IMG_4010.JPG

Och tillslut en korrekt länk:
IMG_4075.JPG

Som om det inte vore nog kom det nyligen också hem ett härligt rullat Jubilee till lillen:
IMG_4077.JPG

Tack för mig!
Ha en fin helg KS!

Fick nyligen hem denna sköna sub. 168000 från 1986. Transitional som bara tillverkades typ ett år. Tavlan har blivit matt, och fått ett fin stardust mörkgrå nyans. Index och visare är krämfärgade. Naturlig Ghostbezel.
IMG_3994.JPG

IMG_4010.JPG

IMG_4075.JPG

Som om det inte vore nog kom det nyligen också hem ett härligt rullat Jubilee till lillen:
IMG_4077.JPG

Tack för mig!
Ha en fin helg KS!
Den, subben, har varit med - snygg!!

IMG_3994.JPG

IMG_4010.JPG

IMG_4075.JPG

IMG_4077.JPG

Tack för mig!
Ha en fin helg KS!
Grattis till en riktigt mysig duo!

IMG_3994.JPG

IMG_4010.JPG

IMG_4075.JPG

IMG_4077.JPG

Tack för mig!
Ha en fin helg KS!
Riktigt fin den där!
Grattis!

Under en tid har jag tittat på bilder, letat på auktionssajter och fegbudat men så häromdan tänkte jag f@"k it, jag måste komma till skott och så idag levererades denna...,
IMG_6083.JPG

Plastat som fasen...
IMG_6084.JPG

Och plastbox...
IMG_6085.JPG

Och uppochner...
IMG_6086.JPG

Där är den. Min andra Seiko någonsin, min första GS någonsin och även min första födelseårsmånadsklocka någonsin.
IMG_6087.JPG

Den är såklart borstad, polerad och fipplad med men jag gillar den.
IMG_6089.JPG

Egentligen var jag ute efter nåt med mer visuell zaratsu-polering men års- och månadsklocka trumfade det denna gång
IMG_6090.JPG

Skön profil, mjuka kurvor
IMG_6091.JPG

Bandet som satt på var förvisso nytt men jag hyser aversioner mot ful-grain så jag letade i min låda och fann detta ljusbtuna kroko.
IMG_6092.JPG

Inväntar även ett oem gs-spänne under veckan.

Jag är nöjd!

Tog en långhelg(tors-sön) i fjällen, halvvägs till stugan får jag ett sms av DHL att de försökt att leverera ett paket till mitt hus...kunde de inte vart 3h tidigare? :banghead:
Bokar om DHL så de ska komma på måndag när jag är tillbaks till kontoret, men under fredagen får jag ett kort sms av en killarna nere vid spedition -> "Paket"

Försökte få tag på den som signerat paketet men alla har tagit helg, får ingen info hur paketet ser ut eller om det är helt.
En ängslig helg infinner sig med funderingar på vad som finns i lådan.

Trillar in idag och detta står på skrivbordet:
IMG_20170206_090839.jpg

Undrar vad den kan innehålla? ;)

Öppnar lådan och tar en titt...
46337924.jpg

Min första Råååååålex:rolex: :D:cool:
Känslorna är går helt överstyr!

IMG_20170206_104945.jpg

Fy fasen vilken skönhet, riktigt toppskick och den blå tavlan finner jag inte ord för :happyhappy:
IMG_20170206_092215.jpg

Sitter som en smäck!

Kan bli en halvproduktiv dag då jag kommer snegla ned på handleden hela tiden... :)

//Yrsnö

Tillbaka
Topp