• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Då var det min tur att ta steget till...
20170706_165130.jpg
20170706_165226.jpg
20170706_165307.jpg
20170706_173143.jpg

Fantastiskt fin och välbyggd klocka, mycket nöjd! :)

Grattis, alltid ett bra val!
 

Peppo

Omega
Här kommer en alldeles för lång paketöppning (har man semester så har man) om en billig oansenlig quartz-beater. Men vi skippar själva paketet. Blev lite girig och slet upp det. Den gamla plåtlådan som klockan låg i var inget att hurra över heller.

Historien bakom mitt köp:
Jag hade kommit fram till att jag saknade en beater i stål. Jag hade min plastcasio, men den kändes lite tråkig att ha på sig bland folk.

Så, hur såg min kravspec ut? Boett i stål, wr minst 10 atm (gärna mer för att det är onödigt och tufft), svart urtavla, quartz, ny, lite mindre storlek och sist med inte minst, billig (detta skulle bli ett köp utan ångest som jag kunde vaska om så behövdes)!

Jakten började. Testade massa seikos men kunde inte riktigt förlika mig med någon modell (kanske motsägelsefullt då min klocka ser ut som en seiko...). Kollade på ett par Victorinox men nja, ingen förälskelse. Kikade på Cwc. Googlade och kollade in många ytterligare märken. Ingen klocka matchade alla krav. De flesta föll på wr och pris.

Men så sprang jag på denna på ebay som hade det mesta (om inte allt) jag sökte. Körde en prisjämförelse och kollade upp säljare. Valet föll på att köpa en från Israel defense store. Prislapp? Billig! Typ 1200 inkl tull, moms och rekad expressfrakt.

Klockan? En Adi IDF Unit Symbols Series 229 Air Force.

Snabba fakta:
Diameter: 38 mm ska den vara, men jag mäter upp den till 42 mm
WR: 20 atm
Urverk: miyota quartz
Material boett: stål
Material glas: mineralglas
Urtavla: svart med luminova, dag och datum, timme, minut och sekund. Min har Israels flygvapens logotyp
Vridring: roterande motsols
Armband: gummi, med text om konvertering av m/s till knop

Så Adi, vad är detta?
Adi är Israels enda "inhemska" klocktillverkare. Företaget, som är bildat 1984, tillverkar och säljer klockor dels till Israels armé, dels till privatpersoner. Det finns olika kollektioner, däribland en IDF-serie (Isralei defense force). Det är dessa klockor som säljs till armén. Nu tar jag detta med en nypa salt. Även om företaget faktiskt säljer klockor till armén och soldater får och använder klockorna så torde deras special forces använda g shocks och dylikt. Jaja, militärklocka ish i alla fall.

Klockorna produceras i Kibbutz Yavne, som ligger mellan Ashdod och Ashkelon, söder om Tel Aviv. Urverken är och boetterna torde vara importerade.

Till skillnad många andra klocktillverkare marknadsför sig Adi inte nämnvärt utanför Israel. Klockorna säljs, utöver på diverse internetbutiker och ebay, fysiskt i klockaffärer/juvelerare i Israel och på landets flygplatser. På internet finns några websidor som säljer klockorna, däribland Israel defense store där jag köpte min klocka. Företagets egen hemsida är på hebreiska och för mig därmed svårsurfad.

Nöjd med mitt köp?
Jag tror det. Haft klockan på mig i några timmar och boetten sitter fint. Den bygger lite på höjden men det är ok. Armbandet är ok, inte så mjukt som man skulle vilja. Lär köpa ett svart tudelat nato. Kvalitetskänsla? Bättre än man kan förvänta sig av en klocka i budgetklassen. Unik? Nja inte direkt (bortsett från loggan), utan påminner starkt om andra dykare.

Och helt ärligt, detta är inte mitt livs mest avgörande klockköp (vilket man skulle kunna tro givet denna roman till paketöppning). Ville ha en billig quartzare att drutta runt i som såg helt ok ut. Denna får duga.

Bilder:
IMG_1973.JPG

IMG_1971.JPG

IMG_1974.JPG

IMG_1972.JPG

IMG_1970.JPG

Ball ju! Kul med något annorlunda. Grattis!
 

CalleW

Breitling
20170707_134642.jpg
En man fån dhl kom och knacka på dörren och gav mig ett paket...
IMG_7441.jpg
Ett paket från Seiko...
IMG_7442.jpg

Jag öppnar yttreboxen med stor förväntan... Lite instruktioner och garantikort :meh:, låt oss gå vidare..
IMG_7443.jpg
Box i en box..
IMG_7444.jpg
Äntligen här är den, Seiko SKX007
IMG_7445.jpg
Jävligt nöjd!
IMG_7446.jpg

Tack och hej! :)

Efter 1 veckas strul hos Dhl kom även min! Också från Ciao watch! :)
 
Senast ändrad:

Triumf

Rolex
2-Faktor
IMG_0671.JPG

Min tjej har länge tjuvkikat när jag nördat i klockor och nu slog hon till på stort. Cartier AD finns inte i Sverige, men som tur så finns det en Cartier butik i Prag, precis vid gamla klocktornet!

Hon är nu lycklig ägare av Cartier Tank Solo. ❤️
Ett mycket bra val! Säg nu till henne att bums bli medlem på KS, om hon inte redan är det :)
 

Howsie

Breitling
Så då var de dags.
Har under en längre tid suttit och läst och kollat på annonser här på klocksnack men det här blir mitt första inlägg på forumet.
Efter mycket velande fram och tillbaka och köp av lite billigare klockor så blir nog detta favoriten i samlingen.
Här är den
IMG_1120.JPG



IMG_1121.JPG


IMG_1123.JPG

Hade planerat köpa den svarta men när jag hade den blå på armen så fick jag tänka om
IMG_1124.JPG


Och wristshot
Otroligt fin med de blå på sommaren.
IMG_1119.JPG
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Så då var de dags.
Har under en längre tid suttit och läst och kollat på annonser här på klocksnack men det här blir mitt första inlägg på forumet.
Efter mycket velande fram och tillbaka och köp av lite billigare klockor så blir nog detta favoriten i samlingen.
Här är den
IMG_1120.JPG



IMG_1121.JPG


IMG_1123.JPG

Hade planerat köpa den svarta men när jag hade den blå på armen så fick jag tänka om
IMG_1124.JPG


Och wristshot
Otroligt fin med de blå på sommaren.
IMG_1119.JPG

Fina de där!
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Så då var de dags.
Har under en längre tid suttit och läst och kollat på annonser här på klocksnack men det här blir mitt första inlägg på forumet.
Efter mycket velande fram och tillbaka och köp av lite billigare klockor så blir nog detta favoriten i samlingen.
Här är den
IMG_1120.JPG



IMG_1121.JPG


IMG_1123.JPG

Hade planerat köpa den svarta men när jag hade den blå på armen så fick jag tänka om
IMG_1124.JPG


Och wristshot
Otroligt fin med de blå på sommaren.
IMG_1119.JPG
Grattis! Bra val av första lite dyrare klocka.
 

xigzo

Audemars
(Varning för mycket bilder och text)
Glatt påhejad av två KS:are så slänger jag upp senaste köpet här. Efter en hel del velande mellan denna och Rolex DD 36mm med grön tavla (fantastisk klocka) så dök denna klocka upp till salu. I korthet är den använd 12 månader och sedan förvarad i bankfack i 14 år. Hela 48h var den hos urmakaren/handlaren i femte generationen från Nürnberg innan jag klippte den. Här kommer min Patek Philippe 3800 i guld, helt komplett plus cert från Wempe i Nürnberg där den såldes 2002.
(Läs gärna beskrivningen från handlaren efter bilderna)

Svar från handlaren:
"If you seriously looking for a 3800 in Gold, you find the right one.
I bought this watch 2 Days ago from the first owner, a gentleman and watchcollector from my city Nuernberg. He bought this watch in 2002 from WEMPE Patek Philippe Dealer also here in Nuernberg, a shop 200 meters away from my shop. He use this watch occasionally during the first 12 Month. Since ca 14 Years the watch was unworn and stored in his safe, until i get it 48 hours ago.

So, the watch is unpolished in original condition, all links, complete Set, also with WEMPE papers, absolut authentic! The movement is clean and works propper. There are some sings on the bezel, you see them on the pics. Also there is a small scratch in the crystal at ca 3 oclock position. The watch is like a rough diamond, with no lost in the bracelet, which is almost impossibile to find." (Bernhard Wilfart)
grattis
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
(Varning för mycket bilder och text)
Glatt påhejad av två KS:are så slänger jag upp senaste köpet här. Efter en hel del velande mellan denna och Rolex DD 36mm med grön tavla (fantastisk klocka) så dök denna klocka upp till salu. I korthet är den använd 12 månader och sedan förvarad i bankfack i 14 år. Hela 48h var den hos urmakaren/handlaren i femte generationen från Nürnberg innan jag klippte den. Här kommer min Patek Philippe 3800 i guld, helt komplett plus cert från Wempe i Nürnberg där den såldes 2002.
(Läs gärna beskrivningen från handlaren efter bilderna)

Svar från handlaren:
"If you seriously looking for a 3800 in Gold, you find the right one.
I bought this watch 2 Days ago from the first owner, a gentleman and watchcollector from my city Nuernberg. He bought this watch in 2002 from WEMPE Patek Philippe Dealer also here in Nuernberg, a shop 200 meters away from my shop. He use this watch occasionally during the first 12 Month. Since ca 14 Years the watch was unworn and stored in his safe, until i get it 48 hours ago.

So, the watch is unpolished in original condition, all links, complete Set, also with WEMPE papers, absolut authentic! The movement is clean and works propper. There are some sings on the bezel, you see them on the pics. Also there is a small scratch in the crystal at ca 3 oclock position. The watch is like a rough diamond, with no lost in the bracelet, which is almost impossibile to find." (Bernhard Wilfart)
Fantastiskt fin - verkligen. Antar att det krävs lite mental träning för att verkligen vardagsanvända en sådan pjäs (om du tänkte det). :) Med som sagt - grymt fin!
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
@xigzo Tack :)
@Airbus Tack :) Jag hoppas att jag kan låta denna få användas vid lite mer speciella tillfällen (kanske någon gång i veckan) men är väl mest rädd att repa klockan. Den skulle lätt funka med kostym på kontoret varje dag... Men vill låta den slippa vara beater. :)
 

MånsT

Rolex
(Varning för mycket bilder och text)
Glatt påhejad av två KS:are så slänger jag upp senaste köpet här. Efter en hel del velande mellan denna och Rolex DD 36mm med grön tavla (fantastisk klocka) så dök denna klocka upp till salu. I korthet är den använd 12 månader och sedan förvarad i bankfack i 14 år. Hela 48h var den hos urmakaren/handlaren i femte generationen från Nürnberg innan jag klippte den. Här kommer min Patek Philippe 3800 i guld, helt komplett plus cert från Wempe i Nürnberg där den såldes 2002.
(Läs gärna beskrivningen från handlaren efter bilderna)

Svar från handlaren:
"If you seriously looking for a 3800 in Gold, you find the right one.
I bought this watch 2 Days ago from the first owner, a gentleman and watchcollector from my city Nuernberg. He bought this watch in 2002 from WEMPE Patek Philippe Dealer also here in Nuernberg, a shop 200 meters away from my shop. He use this watch occasionally during the first 12 Month. Since ca 14 Years the watch was unworn and stored in his safe, until i get it 48 hours ago.

So, the watch is unpolished in original condition, all links, complete Set, also with WEMPE papers, absolut authentic! The movement is clean and works propper. There are some sings on the bezel, you see them on the pics. Also there is a small scratch in the crystal at ca 3 oclock position. The watch is like a rough diamond, with no lost in the bracelet, which is almost impossibile to find." (Bernhard Wilfart)
Wow, vilket fynd! Skicket ser sanslöst ut så när som på repan över datumet (?), kul med all bakgrundsinformation också. Gratulerar :)
 
Topp