• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

Jag är långt ifrån duktig på utvecklade presentationer, och denna pjäs har redan fått ett par fina. Då min SubC fick vandra vidare på nya äventyr till @yepsson tänkte jag testa lite kvarts under semestern innan jag bestämmer mig för nästa klocka. Måste säga att helsvart känns helrätt :)

IMG_8667.JPG

image.jpg

För snart två år sedan startade jag en frågetråd (https://klocksnack.se/threads/klassisk-triell.45426/) för stöd i mina funderingar kring vilken av de tre klassikerna Speedmaster, Datejust eller Submariner jag skulle köpa som min första dyrare klocka. Jag fick läkarlegitimation för ett drygt år sedan och detta får bli klockan som jag gratulerar mig själv med.

Eftersom jag lider av kronisk beslutsångest har det dröjt ända till i nu innan klockan i fråga hamnade i min ägo. Av lite olika anledningar föll valet på en 116200 med jubileelänk, blå tavla med stavindex och roulettdatum.

Jag tog kontakt med Daniel på @ROB-1832 och i måndags kunde jag hämta ut den perfekta klockan. Eftersom jag är på resande fot får ni hålla till godo utan bild på ytterbox, box och halvöppen låda där man kan ana klockan eftersom alla tillbehör ligger säkra hemma hos svärföräldrarna. Bjuder dock på ett handledsskott. Tack KS och @ROB-1832 som stöd i detta köp. Utan er skulle jag haft mycket mer pengar på banken men inte äga en Rolex innan min 30-årsdag.

20170703_163932-1.jpg

För snart två år sedan startade jag en frågetråd (https://klocksnack.se/threads/klassisk-triell.45426/) för stöd i mina funderingar kring vilken av de tre klassikerna Speedmaster, Datejust eller Submariner jag skulle köpa som min första dyrare klocka. Jag fick läkarlegitimation för ett drygt år sedan och detta får bli klockan som jag gratulerar mig själv med.

Eftersom jag lider av kronisk beslutsångest har det dröjt ända till i nu innan klockan i fråga hamnade i min ägo. Av lite olika anledningar föll valet på en 116200 med jubileelänk, blå tavla med stavindex och roulettdatum.

Jag tog kontakt med Daniel på @ROB-1832 och i måndags kunde jag hämta ut den perfekta klockan. Eftersom jag är på resande fot får ni hålla till godo utan bild på ytterbox, box och halvöppen låda där man kan ana klockan eftersom alla tillbehör ligger säkra hemma hos svärföräldrarna. Bjuder dock på ett handledsskott. Tack KS och @ROB-1832 som stöd i detta köp. Utan er skulle jag haft mycket mer pengar på banken men inte äga en Rolex innan min 30-årsdag.

20170703_163932-1.jpg
Grattis till ett utmärkt val av klocka! Imho en av de bästa kombinationerna på en DJ.

20170703_163932-1.jpg
Utomordentligt bra val. Grattis.

20170703_163932-1.jpg
Helt rätt val, grattis! DJ ska ha slät ring, blå tavla och jubilee. Det är sedan gammalt. :)
IMG_3984.JPG

Här kommer en alldeles för lång paketöppning (har man semester så har man) om en billig oansenlig quartz-beater. Men vi skippar själva paketet. Blev lite girig och slet upp det. Den gamla plåtlådan som klockan låg i var inget att hurra över heller.

Historien bakom mitt köp:
Jag hade kommit fram till att jag saknade en beater i stål. Jag hade min plastcasio, men den kändes lite tråkig att ha på sig bland folk.

Så, hur såg min kravspec ut? Boett i stål, wr minst 10 atm (gärna mer för att det är onödigt och tufft), svart urtavla, quartz, ny, lite mindre storlek och sist med inte minst, billig (detta skulle bli ett köp utan ångest som jag kunde vaska om så behövdes)!

Jakten började. Testade massa seikos men kunde inte riktigt förlika mig med någon modell (kanske motsägelsefullt då min klocka ser ut som en seiko...). Kollade på ett par Victorinox men nja, ingen förälskelse. Kikade på Cwc. Googlade och kollade in många ytterligare märken. Ingen klocka matchade alla krav. De flesta föll på wr och pris.

Men så sprang jag på denna på ebay som hade det mesta (om inte allt) jag sökte. Körde en prisjämförelse och kollade upp säljare. Valet föll på att köpa en från Israel defense store. Prislapp? Billig! Typ 1200 inkl tull, moms och rekad expressfrakt.

Klockan? En Adi IDF Unit Symbols Series 229 Air Force.

Snabba fakta:
Diameter: 38 mm ska den vara, men jag mäter upp den till 42 mm
WR: 20 atm
Urverk: miyota quartz
Material boett: stål
Material glas: mineralglas
Urtavla: svart med luminova, dag och datum, timme, minut och sekund. Min har Israels flygvapens logotyp
Vridring: roterande motsols
Armband: gummi, med text om konvertering av m/s till knop

Så Adi, vad är detta?
Adi är Israels enda "inhemska" klocktillverkare. Företaget, som är bildat 1984, tillverkar och säljer klockor dels till Israels armé, dels till privatpersoner. Det finns olika kollektioner, däribland en IDF-serie (Isralei defense force). Det är dessa klockor som säljs till armén. Nu tar jag detta med en nypa salt. Även om företaget faktiskt säljer klockor till armén och soldater får och använder klockorna så torde deras special forces använda g shocks och dylikt. Jaja, militärklocka ish i alla fall.

Klockorna produceras i Kibbutz Yavne, som ligger mellan Ashdod och Ashkelon, söder om Tel Aviv. Urverken är och boetterna torde vara importerade.

Till skillnad många andra klocktillverkare marknadsför sig Adi inte nämnvärt utanför Israel. Klockorna säljs, utöver på diverse internetbutiker och ebay, fysiskt i klockaffärer/juvelerare i Israel och på landets flygplatser. På internet finns några websidor som säljer klockorna, däribland Israel defense store där jag köpte min klocka. Företagets egen hemsida är på hebreiska och för mig därmed svårsurfad.

Nöjd med mitt köp?
Jag tror det. Haft klockan på mig i några timmar och boetten sitter fint. Den bygger lite på höjden men det är ok. Armbandet är ok, inte så mjukt som man skulle vilja. Lär köpa ett svart tudelat nato. Kvalitetskänsla? Bättre än man kan förvänta sig av en klocka i budgetklassen. Unik? Nja inte direkt (bortsett från loggan), utan påminner starkt om andra dykare.

Och helt ärligt, detta är inte mitt livs mest avgörande klockköp (vilket man skulle kunna tro givet denna roman till paketöppning). Ville ha en billig quartzare att drutta runt i som såg helt ok ut. Denna får duga.

Bilder:
IMG_1973.JPG

IMG_1971.JPG

IMG_1974.JPG

IMG_1972.JPG

IMG_1970.JPG

Tillbaka
Topp