• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden med (vintage) tanks

Detta är nog inget man ser varje dag.
Eska tank i klassiska storleken 23x30.
Manuell uppvridning.
Spider dial i tiffany-färg.
IMG_0687.jpeg
Ja den var riktigt trevlig! 😊👍

Jag hoppas denna platsar i tråden, då jag enligt alla konstens regler (1. Den har ”vanligt” bandfäste 2. Den är rektangulär) anser denna vara en ”Tank” om än så en extremt liten (16mm bredd) sådan.
IMG_3533.jpeg
IMG_3534.jpeg

På en Gay Freres länk från sent 40-tal. Klockan har jag estimerat är från runt 1942.
IMG_3535.jpeg

Det är svårt att se klart i denna bild (förlåt för dålig mobilkamera), men under lupp är texten glasklar: ”Brevete Depose Impermiable” - så denna hävdades vara en vattentålig design för sin era, och det här är utan tvekan den mest fint signerade kronan jag någonsin stött på (har även en till Alpina med samma lika finstilt signerade krona från 1941/42 som ej är en tank tekniskt sett)
IMG_3536.jpeg

Bild på verket och inre baklocket - yttre baklocket är helt blankt. Hon tickar på väldigt fint och håller nog bäst tid i proportion till storlek i min samling.

Jag har några mer extremt små tanks i min samling jag tänker posta i framtiden, tack för en fin tråd hörni - en tank är alltid kul och era exempel är minst sagt mumsiga små Marabou-bitar 😋

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp