Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack för att du tog en för laget, hade tänkt ta med en FdP 2014 i påsk, men dom får kanske ligga till sig nått år innan jag provsmakar.![]()
2014 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Frisk, citrusdriven, oljig och lätt ekad BdB. Exotiska frukter och gula äpplen. Hög syra och lite knuten. Kommer tjäna på 8-10 år i källaren.
92p.
Ja, alldeles för ung nu, men ändå bra att poppa en för att få en referens till övriga som nu kommer få ligga till sig.Tack för att du tog en för laget, hade tänkt ta med en FdP 2014 i påsk, men dom får kanske ligga till sig nått år innan jag provsmakar.
Le Mesnil är en kooperativ-champagne från en av dom bästa Chardonnay-byarna. Kooperativet har varit lite misskött men dom sägs ha fått ordning på saker och ting på sistone. Har nån flaska men har inte hunnit inte prova själv, men det ska vara mycket pang för pengarna om man gillar blanc de blanc, konstigt vore väl annars med druvor från le Mesnil. Vertus är btw grannbyn till Le Mesnil, så gillar du det ena så borde det andra vara helt okNågon som prövat denna och kan dela några tankar?
![]()
Le Mesnil Grand Cru Brut Blanc de Blancs
www.systembolaget.se
Gillade verkligen denna: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/andre-jacquart-7734801/ och söker lite samma pang för pengen.
Grymt! Låter lovandeLe Mesnil är en kooperativ-champagne från en av dom bästa Chardonnay-byarna. Kooperativet har varit lite misskött men dom sägs ha fått ordning på saker och ting på sistone. Har nån flaska men har inte hunnit inte prova själv, men det ska vara mycket pang för pengarna om man gillar blanc de blanc, konstigt vore väl annars med druvor från le Mesnil. Vertus är btw grannbyn till Le Mesnil, så gillar du det ena så borde det andra vara helt ok![]()
Men wow, var hitta du den?Nu landade en låda Orpale (1998, 2002, 2004, 2008)
Kan bli en kul vertikal…
![]()
Auktion. Billigare än hos De Saint-Galls egna shop som tur var…Men wow, var hitta du den?
Åkej, här kommer ett inlägg med mycket bubbel men mindre champagne. Känns ändå mest relevant här.
Drack upp min sista Graham Beck 157 2009 härom dagen. Ett helt fenomenalt vin. Ja den slår absolut det mesta i champagneväg.
![]()
Vad har då producenten i övrigt på systembolaget? Jo, deras vanliga brut samt Cuvée Clive 2017 vilken jag uppfattar vara deras prestige. Solklart köp på båda mao. Visar sig tyvärr att de bara leverar till bolag på Gotland...Så det får vänta till i sommar.
Surt. Bestämmer mig för att prova Pongracz sortiment tills dess då det ju också är cap classique. Deras standardbubbel minns jag jag som ett habilt budgetvin. Beställde det som fanns utöver detta. Följande trillade in idag.
![]()
Till vänster i den fåniga flaskan Desiderius 2015. Producentens prestigevin. Samma prisklass som GB 157 2009 så förväntningarna är ganska höga.
![]()
Rosén har jag ingen kolla på men det är ju vår.
Bdb:n verkar vara ett seriöst vin. Tre år på jästen och till del lagrat på fat. Hoppas på en budgetskräll.
Vek också ner mig efter år av spam från vivino.
![]()
Ribbed for your pleasure (?). Nej detta är inget vidare. Som vanligt med prosecco, frisk och trevligt men helt utan komplexitet, längd osv. Kommer nog aldrig förstå grejen.
Nu till champagnen. Först en jäkla trevlig överraskning.![]()
![]()
Kanonbra standardchampagne. En av de bättre i segmentet jag druckit faktiskt. Extremt muskulöst och koncentrerat. Doften formligen hoppar ur glaset. Det är röda äpplen, mogen citron, grädde, nötter och knäck. Låång eftersmak. Delikat.
Provade även Vilmarts standardbubbel för någon vecka sedan. Bra grejer men utan tvekan värt att uppgradera till Grand Celliér. Passade bra till Langres från champagne.
![]()
![]()
Kvällens vin är detta:
![]()
![]()
Det här är bra men men aningen obalanserat. En viss komplexitet finns, från de gamla reservvinerna men det bestående intrycket är att det i nuläget är för hög syra och ändå för ungt. Bör tjäna på ytterligare lagring, runt fem år?
Prismässigt ligger den helt fel. Denna gick för 699. Nuvarande utgåvan (4) för 789. För ungefär samma pengar får du tex Marc Hebrart Noces de Craye Aÿ eller varför inte Orpale. Båda viner i en betydligt högre skola än detta. Ingen ytterligare beställning med andra ord
Edit: Tritanten ovan, för 400kr, är även den bättre.
Ingen koll på om det kommer nya släpp från Graham Beck. Man får ju hoppas det. Kan rapportera efter/under sommaren när jag testa de övriga två som finns på bolaget.Tack för bra o informativt inlägg. Har kvar 3 fl av exakt samma Graham Beck i källaren, har druckit två tidigare som jag oxå gillat stort, ett mycket bra alternativ till champagne. Vet du om det kommer nya släpp av den?
Håller oxå med om Clicquot där jag har 2 fl kvar av 3rd edition, men inte varit helt såld när jag provat tidigare, ska nog kanske vänta åtminstone ett par, tre år innan nästa. (men initialt är den överprisad iaf, speciellt om den nu kostar 789)
Tritant bör jag absolut ta att prova med andra ord!
Jäklar vilken färg!Gårdagens champagne. I ärlighetens namn köpte jag denna mest för att slutligen kunna avfärda stilen som något jag inte gillar. Har provat några saignée champagner innan och aldrig tyckte det var mer än okej. Som tur är blev det tvärt om. Detta är en kanonbra champagne, om än ganska speciel.
Maffig doft med brioche och fat. Röda bär, körsbär. Kryddig. Det finns komplexitet här.
Kryddigheten återkommer i munnen. Massor av koncentration. En härlig, krämig textur. Rödbärigt. Fin balans trots väldigt låg dosage. Lång eftersmak. ~92pinnar.
Drygt 700 flaskor producerade. Lagrad på ekfat.
Ber om ursäkt för dundervattnet i bakgrunden.
![]()
![]()
![]()
Fin färg! Förmodar att den inte är beställd via Bolaget?Gårdagens champagne. I ärlighetens namn köpte jag denna mest för att slutligen kunna avfärda stilen som något jag inte gillar. Har provat några saignée champagner innan och aldrig tyckte det var mer än okej. Som tur är blev det tvärt om. Detta är en kanonbra champagne, om än ganska speciel.
Maffig doft med brioche och fat. Röda bär, körsbär. Kryddig. Det finns komplexitet här.
Kryddigheten återkommer i munnen. Massor av koncentration. En härlig, krämig textur. Rödbärigt. Fin balans trots väldigt låg dosage. Lång eftersmak. ~92pinnar.
Drygt 700 flaskor producerade. Lagrad på ekfat.
Ber om ursäkt för dundervattnet i bakgrunden.
![]()
![]()
![]()
Finns en hel del Remi Leroy på systemet, dock inte denna. Jag blev också nyfiken och denna verkar tyvärr allmänt svår att få tag på.Fin färg! Förmodar att den inte är beställd via Bolaget?
Fin färg! Förmodar att den inte är beställd via Bolaget?
Privatimport på bolaget Så inte krångligt alls. 679kr.Finns en hel del Remi Leroy på systemet, dock inte denna. Jag blev också nyfiken och denna verkar tyvärr allmänt svår att få tag på.