• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Dricker sällan Champagne men den här var bättre än väntat. OBS lånad bild.
20211125_195935.jpg

Kul! Hur blev rangordningen?
Först av allt har jag nu konstaterat att Gosset tyvärr inte riktigt har något i sitt utbud som jag blev stormförtjust i. Gosset har en tydlig ambition att deras champagnen ska vara friska och ”spritsiga” som jag förstår det. Och det har man nog lyckats med. Generellt är det lite för mycket mineralitet och syra för mig, eftersom jag mer gillar när det är riktigt fylligt, ”tungt” och komplext. Men det är ju helt och hållet en smaksak! Men därmed bör ni inte påverkas för mycket av min värdering nedan om ni gillar friska och syrliga champagnen!
Om vi börjar från vänster på bilden är det en zero dosage som legat 2 år på tank och 10 år på jäst i flaskan! Jag är alltid myyyycket skeptisk till ZD, men denna var riktigt bra i munnen!! Rund fyllig och njutbar. Tyvärr blev det en del ”citronkänsla” kvar i eftersmaken, men inom helt acceptabla nivåer. Klart positiv överraskning för en ZD.
Nästa flaska är deras standardbubbel. Ett av kvällens bästa, med mina smakpreferenser…
Trean var en BdB som mest smakade päron-Mer. Totalt ointressant för min del.
Sen kom vi in på två roséer där man blandat in 7-9% rödvin. Inget för mig, men säkert inte dumma om man gillar rosébubbel. Därefter avslutades provningen med tre olika vintage bubbel. Den första gav inget större intryck, men de båda Celebris från 2012 var riktigt bra. Ganska lika i smak och karaktär, trots att en var en cuvé på Ch, PN och M och den andra en BdB. Jag hade dock personligen lagt pengarna (1800 resp 2500) på annat bubbel än just de här.
Kul att testa igenom ”hela sortimentet” och intressant att se hur olika de är….
IMG_7558.jpeg

Hos oss bjöd Champagnens dag på finfin ultraelegant blanc de blanc i form av Guy Charlemange Les Coulmets 2016. Bra kraft och komplexitet, kommer bli grymt bra med tio år till i källaren så komplexiteten får blomma ut. Togs till en Ägg Benedict, jävlar vilken bra kombo! Champagnen skär som en kniv genom det feta och salta och harmoniserar perfekt med hollandaisen. Lär bli mer ägg till champagne i fortsättningen för oss.
_DSC7963.jpeg

_DSC7958.jpeg

Tillbaka
Topp