• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

Enligt CW-forum ett ganska välkänt problem på CW-klockor. Vet inte varför dom "drabbas" av de problemet i så hög utsträckning då verket används av drösvis med andra klocktillverkare. Går under namnet "spinning rotor syndrome" på forumet. Sök där så kan du läsa lite. Jag beställde en ny C65 dykare och reagerade dag 2 på att urverket inte var helt 100. Skickade tillbaka och fick den utbytt. Dock sjabblade dom till det och skickade då en med fel tavla så nu har jag skickat tillbaka den igen och väntar på min tredje. Rätt tröttsamt om jag ska vara ärlig. Snart en månad sedan jag la första beställningen.

Edit: citerade, men nått blev tokigt. Pingar @Magnus Eriksson
Jag har läst om det där och det känns som det stämmer rätt bra. Får ta fram skämskudden då jag använt den ändå i min enfald. Bara att vänta på att customer service öppnar efter pandemin igen. Har varit i kontakt med dem men de tar inte emot leveranser nu. Så fattade jag det iaf. Blir väl borta ett tag men kanske läge att försöka få en länk till bra pris. När en ändå är i farten.
Tack för hjälpen uppskattas mycket!

Många klockor har kommit och gått men denna består :)
105EB4C5-3B36-4AB2-8650-B14A46E1F566.jpeg

Kan man serva den gratis under garantin? Utan föranledning o_O

Det hade varit något. Dock säger CW att klockorna ska servas var 3:e-4:e år. Om man får problem med klockan utan att ha följt dessa rekommendationer till serviceintervall kan garantin vara ogiltig. Lite osoft faktiskt.
Är det verkligen så att de inte står för det under garantiperioden? Om man börjar märka av tydlig gångavvikelse eller andra defekter (som inte är uppenbara problem orsakade av felaktig hantering) efter ett par år hade jag i alla fall blivit tvärsur om man skickade in den på garantin och fick tillbaka ett kostnadsförslag på helservice. :shifty:

Ok, då bör alltså en service utföras under tiden. Spontant kan jag tycka att ett serviceintervall på mindre än 5 år är lite klent....

Är det verkligen så att de inte står för det under garantiperioden? Om man börjar märka av tydlig gångavvikelse eller andra defekter (som inte är uppenbara problem orsakade av felaktig hantering) efter ett par år hade jag i alla fall blivit tvärsur om man skickade in den på garantin och fick tillbaka ett kostnadsförslag på helservice. :shifty:

Ok, då bör alltså en service utföras under tiden. Spontant kan jag tycka att ett serviceintervall på mindre än 5 år är lite klent....
Lite av en oskön friskrivning. Det får 5 års garantitiden att framstå som en marknadsföringsgimmick. Det står i CW bookleten jag fick när jag köpte CWn. Den är dock inte här utan tillbaka hos CW pga. anledningarna i inläggen högre upp i tråden så jag kan inte återge exakt skrivelse. Återkommer!

Så mina vänner. Lite drygt en månad efter första beställningen är så min tredje C65 C60 på plats på handleden. Processen har väl varit hyfsat smidig men mycket väntan har det blivit. Det har också varit tydligt att CW inte är särskilt mikro om någon trodde de. Eller ivf att de jobbar väldigt mycket som ett stort företag med processer och rutiner kring returer osv. Kanske tryggt och bra iofs men inte riktigt vad jag tänkte mig (hade varit trevligt med något slags lull-lull eller plåster på såren efter allt meck, men icke! Känns som en mikrogrej). Tredje klockan gillt, hoppas slippa fler tråkiga överraskningar! Den är lika snygg tredje gången.
20200623_181638.jpg

Senast ändrad:
Så mina vänner. Lite drygt en månad efter första beställningen är så min tredje C65 på plats på handleden.
Åh nej, det verkar som att du har fått fel klocka ännu en gång! ;) Tridenten måste vara en av de mest prisvärda klockorna i kategorin och bortsett från några småsaker som jag störde mig på så upplevde jag det som en riktigt högkvalitativ och fin klocka, särskilt sett till priset.

Jag vet inte hur många klockor CW säljer per år men minns att jag läste en artikel om att de tydligen fick något slags bidrag för att underlätta exporten då de var en viktig och up and coming industri för UK vilket tyder på att de säljer en och annan klocka. Tyvärr har både du, jag och många andra upplevt att de tyvärr har vuxit lite för fort och inte verkar ha kapacitet att ta hand om ärenden eller kundtjänst inom rimlig tid vilket är väldigt synd då det utgör en så pass stor del av företagens image utåt.
Och på förekommen anledning, fyi @Crentus @snuttjulle @HSK
20200623_124841.jpg
Riktigt fult och sniket då ett garantiärende förmodligen har väldigt lite om ens något att göra med eventuell service inom de första åren. Jag undrar hur hårda de är på att hålla det om det gäller uppenbara kvalitetsbrister och det känns som att det kanske mest är ett sätt att friskriva sig från kostnader där folk försöker att få allt möjligt täckt under garantin? Å andra sidan kan jag tycka att om man erbjuder en generös femårig garanti så bör man inte heller neka ärenden med hänvisning till utebliven service om det inte rör sig om uppenbara fall av bristande skötsel eller liknande.

Åh nej, det verkar som att du har fått fel klocka ännu en gång! ;) Tridenten måste vara en av de mest prisvärda klockorna i kategorin och bortsett från några småsaker som jag störde mig på så upplevde jag det som en riktigt högkvalitativ och fin klocka, särskilt sett till priset.

Jag vet inte hur många klockor CW säljer per år men minns att jag läste en artikel om att de tydligen fick något slags bidrag för att underlätta exporten då de var en viktig och up and coming industri för UK vilket tyder på att de säljer en och annan klocka. Tyvärr har både du, jag och många andra upplevt att de tyvärr har vuxit lite för fort och inte verkar ha kapacitet att ta hand om ärenden eller kundtjänst inom rimlig tid vilket är väldigt synd då det utgör en så pass stor del av företagens image utåt.
Riktigt fult och sniket då ett garantiärende förmodligen har väldigt lite om ens något att göra med eventuell service inom de första åren. Jag undrar hur hårda de är på att hålla det om det gäller uppenbara kvalitetsbrister och det känns som att det kanske mest är ett sätt att friskriva sig från kostnader där folk försöker att få allt möjligt täckt under garantin? Å andra sidan kan jag tycka att om man erbjuder en generös femårig garanti så bör man inte heller neka ärenden med hänvisning till utebliven service om det inte rör sig om uppenbara fall av bristande skötsel eller liknande.
Haha, fan. Detta med siffror har aldrig varit min starka sida. :bag::p

Exakt så jag resonerar! Vill du vara bäst i klassen får du ta kostnaden för det. Inte spela allan och sen inte leva upp till det. De får säkert en hel drös med orimliga förväntningar pga. 60|60 men det får man ta om man ska visa sig på styva linan.

• Like
Reactions: HSK
Jag vidhåller min åsikt. Tycker det är ett jävla otyg att kräva en dyr service för att garantin ska gälla. Omega rekommenderar service var 5-8 år.
Skärmavbild 2020-06-26 kl. 16.58.24 1.png
Håller helt med. Däremot har jag förstått att den inte ska vara särskilt dyr. Tror jag snubblade över en summa runt 1-1.5' eller liknande (hos CW) när jag plöjde tråden.
Brasklapp: Har ingen aning bara hämtar vaga minnen djupt i hjärnbarken så någon får gärna rätta mig! @Andy7750 kanske har koll?

Håller helt med. Däremot har jag förstått att den inte ska vara särskilt dyr. Tror jag snubblade över en summa runt 1-1.5' eller liknande (hos CW) när jag plöjde tråden.
Brasklapp: Har ingen aning bara hämtar vaga minnen djupt i hjärnbarken så någon får gärna rätta mig! @Andy7750 kanske har koll?
Tyvärr inte mer än att jag har förstått att en service hos CW är relativt billig i jämförelse med premium- märken.

Min första riktiga klocka blev en CW och jag kan bara säga att jag fallit pladask för denna skönhet. Idag gjordes det sista fixet, borttagning av en länkbit, som till en början kändes främmande och osäkert men som visade sig vara både intuitivt och smidigt att mecka med.
Kul att ha hittat CW-community:t här på Klocksnack. Önskar er en fin helg!
IMG_2189.JPG

Min första riktiga klocka blev en CW och jag kan bara säga att jag fallit pladask för denna skönhet. Idag gjordes det sista fixet, borttagning av en länkbit, som till en början kändes främmande och osäkert men som visade sig vara både intuitivt och smidigt att mecka med.
Kul att ha hittat CW-community:t här på Klocksnack. Önskar er en fin helg!
IMG_2189.JPG
Riktigt lyckad första klocka! Önskar att jag hade köpt min första CW tidigare! :D En förbättring hade varit länkskruvar men då hade jag nog klagat på gängpaj istället.
Trevlig helg!

Info: En kompis rotor la av och jag försökte få iväg den på reparation, men fick veta av Customer Service att deras servicecenter troligtvis öppnar igen den 15 juli och att de inte tar emot något tills dess.

• Like
Reactions: HSK
Någon som haft inne sin CW på service? Är de försiktiga, har ett grymt skick på min men vill vill inte ha tillbaks den i sämre med repor etc efter service.

Tillbaka
Topp