Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ny Sapphire med svart tavla
Giller den!
Verkar vara en komplicerad process att göra tavlan.
Snäppet över rökfärgad plexi
C60 Sapphire Black | Christopher Ward
Buy C60 Sapphire Black at Christopher Ward.www.christopherward.com
Hybrid bandet såg riktigt härligt ut!Hybridbandet på
Om jag ska vara ärlig så inte speciellt, väldigt tjockt och styvt. Har dock inte använt det speciellt mycket, kanske blir bättre med tiden. Snyggt är det i alla fallHybrid bandet såg riktigt härligt ut!
Är det bekvämt?
120LOUPE20 ger 120 Euro. Giltig till sista mars. Min. order 600 euro.Är det någon som har koll på om det finns någon aktuell rabattkod? Jag vet att de nyligen hade sin januarirea men då var jag inte medveten om att jag ville ha en C60. Det är klart att det säljs en hel del klockor året runt men samtidigt är CW ett ganska nischat märke som man troligtvis måste vara åtminstone lite klockintresserad för att känna till och då är man kanske också medveten om att de med jämna mellanrum slänger ut kuponger för £100/€100 så jag tror att de har målat in sig lite i ett hörn genom att vara så pass frikostiga med rabatterna.
Om någon är nyfiken på hur de hanterar sina affärer efter brexit så beställde både @rambo_amadeus och @MortenH varsin klocka och som jag förstod det så beställde båda två i GBP och fick betala deras momssats på 20% (handlar man i USD så läggs 25% svensk moms automatiskt på i kassan). De är tydligen momsregistrerade i Sverige så inga extra avgifter tillkommer men jag vet inte riktigt om detta är ett sätt att tjäna in lite goodwill och kompensera för brexit eller om de bara inte är medvetna om att de debiterar fel momssats.
De verkar ha varit momsregistrerade i Sverige sedan våren 2020 och bör ha tagit ut svensk moms redan då men jag har nog aldrig hört talas om någon som har fått betala mer än 20% så det lutar åt det sistnämnda. Hur som helst så verkar det alltså vara problemfritt att beställa från CW även i fortsättningen.
Tror 120LOUPE20/100LOUPE20 ska funka!Är det någon som har koll på om det finns någon aktuell rabattkod? Jag vet att de nyligen hade sin januarirea men då var jag inte medveten om att jag ville ha en C60. Det är klart att det säljs en hel del klockor året runt men samtidigt är CW ett ganska nischat märke som man troligtvis måste vara åtminstone lite klockintresserad för att känna till och då är man kanske också medveten om att de med jämna mellanrum slänger ut kuponger för £100/€100 så jag tror att de har målat in sig lite i ett hörn genom att vara så pass frikostiga med rabatterna.
Om någon är nyfiken på hur de hanterar sina affärer efter brexit så beställde både @rambo_amadeus och @MortenH varsin klocka och som jag förstod det så beställde båda två i GBP och fick betala deras momssats på 20% (handlar man i USD så läggs 25% svensk moms automatiskt på i kassan). De är tydligen momsregistrerade i Sverige så inga extra avgifter tillkommer men jag vet inte riktigt om detta är ett sätt att tjäna in lite goodwill och kompensera för brexit eller om de bara inte är medvetna om att de debiterar fel momssats.
De verkar ha varit momsregistrerade i Sverige sedan våren 2020 och bör ha tagit ut svensk moms redan då men jag har nog aldrig hört talas om någon som har fått betala mer än 20% så det lutar åt det sistnämnda. Hur som helst så verkar det alltså vara problemfritt att beställa från CW även i fortsättningen.
120LOUPE20 ger 120 Euro. Giltig till sista mars. Min. order 600 euro.
Härligt! 100LOUPE20 fungerar för GBP och resulterar i ~500kr lägre pris än i € och är även aningen billigare än USD men det kan var värt att kika på växelkursen innan köp då det svänger en hel del emellanåt. 125LOUPE20 går att applicera på USD och då läggs som sagt 25% moms på i kassan.Tror 120LOUPE20/100LOUPE20 ska funka!
Har inget vettigt att säga om 38mm lightcatcher boetten men de. Gamla 38an tyckte ivf jag var alldeles för topptung. Med nya boetten är det säkert inga som helst problem.
Edit: Ah. Aldrig får man vara först
Haft både 40 och 38, inte samma generation så vet inte hur mycket det påverkar hur de upplevs. 38an är nån gammal variant med vågtavla och kvarts iaf. Tycker 38 är rätt smutt, sitter fint på mina ~18,5 cm. Den känns väl som en 36:a pga liten tavla. 40 mm sitter alldeles lagom med typ 47-48 mm lug 2 lug också. Vet inte om jag gör dig klokare, tror du kommer bli nöjd med båda storlekarna.Vad tror ni förresten om 38 vs. 40mm? Jag köpte en gång en C60 på 42mm och hade inga problem med diametern i sig men upplevde den som lite väl tung och klumpig.
När jag googlade lite så stötte jag på den här tråden som inte direkt gjorde mig jättepepp på 38mm då åtminstone tidigare modeller verkar ha lidit av ett tillverkningsfel där kronstaven var för lång eller något i den stilen: https://www.christopherwardforum.com/viewtopic.php?f=1&t=53685
Förhoppningsvis har man kommit tillrätta med problemet och det lutar åt 38mm men det skulle vara kul att höra om någon har haft möjlighet att jämföra storlekarna och kunde dela med sig av sina intryck.
Är det någon som har koll på om det finns någon aktuell rabattkod? Jag vet att de nyligen hade sin januarirea men då var jag inte medveten om att jag ville ha en C60. Det är klart att det säljs en hel del klockor året runt men samtidigt är CW ett ganska nischat märke som man troligtvis måste vara åtminstone lite klockintresserad för att känna till och då är man kanske också medveten om att de med jämna mellanrum slänger ut kuponger för £100/€100 så jag tror att de har målat in sig lite i ett hörn genom att vara så pass frikostiga med rabatterna.
Vad tror ni förresten om 38 vs. 40mm? Jag köpte en gång en C60 på 42mm och hade inga problem med diametern i sig men upplevde den som lite väl tung och klumpig.
När jag googlade lite så stötte jag på den här tråden som inte direkt gjorde mig jättepepp på 38mm då åtminstone tidigare modeller verkar ha lidit av ett tillverkningsfel där kronstaven var för lång eller något i den stilen: https://www.christopherwardforum.com/viewtopic.php?f=1&t=53685
Förhoppningsvis har man kommit tillrätta med problemet och det lutar åt 38mm men det skulle vara kul att höra om någon har haft möjlighet att jämföra storlekarna och kunde dela med sig av sina intryck.
Tack! Ett svårt val och som du säger blir man säkert nöjd oavsett men man kommer väl ändå gå där och fundera över hur den andra storleken hade sett ut. Man kanske ska köpa hem båda två för att jämföra?Haft både 40 och 38, inte samma generation så vet inte hur mycket det påverkar hur de upplevs. 38an är nån gammal variant med vågtavla och kvarts iaf. Tycker 38 är rätt smutt, sitter fint på mina ~18,5 cm. Den känns väl som en 36:a pga liten tavla. 40 mm sitter alldeles lagom med typ 47-48 mm lug 2 lug också. Vet inte om jag gör dig klokare, tror du kommer bli nöjd med båda storlekarna.
38 mm
40 mm
Tyvärr ingen koll faktiskt. Men MK2an tyckte jag storleksmässigt var riktigt skön (bortsett från höjden). Men till MK3 fick det ändå bli 40. Den sitter som en fläskläpp. Helt perfekt.Härligt! 100LOUPE20 fungerar för GBP och resulterar i ~500kr lägre pris än i € och är även aningen billigare än USD men det kan var värt att kika på växelkursen innan köp då det svänger en hel del emellanåt. 125LOUPE20 går att applicera på USD och då läggs som sagt 25% moms på i kassan.
(priser med kupong applicerad)
£745 = 8,565kr
€895 = 9,033kr
$1,050 = 8,799kr
Ja, jag har läst lite kommentarer om att 38mm ofta verkar upplevas som topptungt då höjden är relativt lika mellan de olika storlekarna men den ska samtidigt vara lätt och skön på armen. Vet du hur de skiljer sig i mått jämfört med nuvarande MK3? Jag tycker att den ser riktigt bra ut på de bilder jag har sett men är samtidigt lite orolig för att den ska upplevas som lite liten då jag aldrig har haft någon 38mm med vridring.
Gräset är grönare på andra sidan osv... Tycker också valet är svårt, hade det varit 43 vs 38 som förr så hade jag helt klart valt 38. Baserat på hur en 42 bärs på din handled så är det ju inga tvivel om att du klarar att bära upp en 40. Så ja, kontentan blir väl att du får klicka hem båda storlekarnaTack! Ett svårt val och som du säger blir man säkert nöjd oavsett men man kommer väl ändå gå där och fundera över hur den andra storleken hade sett ut. Man kanske ska köpa hem båda två för att jämföra?
Jag hade som sagt 40mm på min 16,5cm handled och tycker den bars väldigt bra. Tror dock att 38 bärs minst lika bra. Har man dock en tendens att flippa klockor så är 40mm ett mer safe val.Tack! Ett svårt val och som du säger blir man säkert nöjd oavsett men man kommer väl ändå gå där och fundera över hur den andra storleken hade sett ut. Man kanske ska köpa hem båda två för att jämföra?
@HSK synd att du inte hann testa innan jag skickade tillbaka den :/Jag hade som sagt 40mm på min 16,5cm handled och tycker den bars väldigt bra. Tror dock att 38 bärs minst lika bra. Har man dock en tendens att flippa klockor så är 40mm ett mer safe val.
Det känns som att jag spammar tråden här med mina inlägg men jag ville bara kommentera det här separat för att det inte ska försvinna i mitt röriga inlägg här ovanför. Hur som helst så verkar det tyvärr som att man kan få ett väldigt varierande bemötande beroende på vem man pratar med och när jag var i kontakt med deras kundtjänst för att ordna en retur så fick jag svar från flera olika personer varav de två första påstod att det enda alternativet var att sitta hemma hela dagen och invänta DHL-bilen medan en tredje mailade över returetikett snabbt och smidigt så att jag kunde lämna in det hos ett ombud.@HSK synd att du inte hann testa innan jag skickade tillbaka den :/
Bästa tispet är annars som du skriver, att beställa båda. Returen gick väldigt smidigt. Fick färdiga retursedlar och kunde själv boka upp avhämtning av DHL. Retur var gratis.
Hallå? Är det bara jag eller ekar det här inne? #pappaskämt Efter en stunds fundering så fick det bli 38mm. Jag är lite orolig att den kanske upplevs som liten och oproportionerlig i förhållande till boetthöjd och länk men det går ju alltid att returnera. Jag tycker dock att 38mm är överlägset snyggast då man slipper intryckt index kl. 3 samt att datumrutan får en mer naturlig position vilket gör tavlan mer behaglig.
Man kan välja till expressfrakt för £30 men de gånger jag har beställt från CW tidigare så har det alltid skickats med DHL Express trots att jag valt det kostnadsfria standardalternativet. Det kanske mest är prioriterad orderhantering man betalar för med tillvalet för express?
Hallå? Är det bara jag eller ekar det här inne? #pappaskämt Efter en stunds fundering så fick det bli 38mm. Jag är lite orolig att den kanske upplevs som liten och oproportionerlig i förhållande till boetthöjd och länk men det går ju alltid att returnera. Jag tycker dock att 38mm är överlägset snyggast då man slipper intryckt index kl. 3 samt att datumrutan får en mer naturlig position vilket gör tavlan mer behaglig.
Man kan välja till expressfrakt för £30 men de gånger jag har beställt från CW tidigare så har det alltid skickats med DHL Express trots att jag valt det kostnadsfria standardalternativet. Det kanske mest är prioriterad orderhantering man betalar för med tillvalet för express?
Stort grattis! Hoppas på snabb leverans. Men fan, har inte stört mig på datumrutan nämnvärt tidigare men nu störde det mig en aning.Snyggt.
Tror du gör helt rätt.
Tycker själv det är störande när verk/datumskiva för en mindre klocka placeras i en större boett.
Har man först sett det är det svårt att inte uppmärksamma det varje gång man tittar på klockan.
Tyvärr är det ju så med flertalet klockor från 38-38 mm och uppåt
Vissa lyckas ändå designa tavlan med ok proportioner så man kan leva med det, men korrekt storlek är alltid best.
Till 40 millimeterns försvar måste jag säga att det hjälper på bra att index kl 9 är identiskt med index kl 3. Gör tavlan symmetrisk, något som inte er tillfället med 38an
SKX007 har en l2l på 46 mm, CW C60 38 mm har en l2l på 46,4 mm, alltså mer än 43 mm skx. Så skillnaden på hur den sitter på handleden kan ju inte vara stor (kan ju variera med vinkeln på bandhornen också). Skillnaden blir hur man uppfattar boett, tavla och bezel (storlek och utseende), väldigt subjektivt. Facinerande sånt där. Har en 36 mm klocka (Glycine Airman no 1) som också har 46 mm l2l. Alla 3 passar min 16,5-17 cm arm utmärkt men känslan i nätthet och rubusthet är helt olika. Och tur det.Jag tycker 38:an fungerar alldeles utmärk efter att man vant sig. Jag har handleder på ca 16,5 och gick från en skx007 (var min första riktiga klocka så storleken var inte det första jag hade i åtanke just då). Visst när jag väl packa upp klockan så tyckte jag den såg så jäkla liten ut men det skiljer sig 5 mm på min lilla handled, men nu efter en ca 1 månads användning så känns det som att jag tittar ner på handvristen mer för varje dag som går.
Jag har aldrig tänkt på det tidigare men what has been seen can not be unseen som man brukar säga. Jag diggar faktiskt asymmetrin på 38an och tycker att det känns charmigt på något sätt och det kanske är därför jag till skillnad från många andra gillar texten kl. 9. Jag tycker att steget bort från lökvisare och den gamla loggan höjde designen rejält men det verkar som att många ogillar det.Snyggt.
Tror du gör helt rätt.
Tycker själv det är störande när verk/datumskiva för en mindre klocka placeras i en större boett.
Har man först sett det är det svårt att inte uppmärksamma det varje gång man tittar på klockan.
Tyvärr är det ju så med flertalet klockor från 36-38 mm och uppåt
Vissa lyckas ändå designa tavlan med ok proportioner så man kan leva med det, men korrekt storlek är alltid best.
Till 40 millimeterns försvar måste jag säga att det hjälper på bra att index kl 9 är identiskt med index kl 3. Gör tavlan symmetrisk, något som inte er tillfället med 38an
Tack! Jag fick mail tidigare idag om att klockan hade skickats med DHL Express så frågan är vad det egentligen är man betalar för när man lägger till £30 för expressalternativet? Är det bara för att de ska garantera att klockan skickas iväg samma dag? Jag vet inte om de har ryckt upp sig och/eller om efterfrågan har minskat p.g.a. COVID-19 och Brexit men när jag har beställt från dem tidigare tog det uppåt en vecka innan de fick iväg prylarna och det dröjde även länge att få svar från kundtjänsten. CW hävdar leverans redan imorgon medan DHL uppger en lite mer försiktig uppskattning med planerad leverans på tisdag så vi får väl se när den behagar att dyka upp.Stort grattis! Hoppas på snabb leverans. Men fan, har inte stört mig på datumrutan nämnvärt tidigare men nu störde det mig en aning.
Så, tack! @MortenH kändes bättre efter att ha läst ditt inlägg.
Och ang. Ekot, ja det kan kännas lite ensamt här i CW-tråden ibland. Särskilt om man kommer från mikrotråden där det säkert skrivits en hel sida under tiden jag skrev detta inlägg. Men fansen är "die hard" fans.
Men för tusan, var är bilderna?! Jag kan tänka mig att den upplevs som liten när man får hem dem (om man inte är van vid storleken dvs.) men tror ändå att den sitter väldigt bra och att den växer på en med tiden och även om man kan ha varierande åsikter om det estetiska så är det ändå en väldigt bekväm storlek. Lägg gärna upp en bild eller två om du har tid och lust!Jag tycker 38:an fungerar alldeles utmärk efter att man vant sig. Jag har handleder på ca 16,5 och gick från en skx007 (var min första riktiga klocka så storleken var inte det första jag hade i åtanke just då). Visst när jag väl packa upp klockan så tyckte jag den såg så jäkla liten ut men det skiljer sig 5 mm på min lilla handled, men nu efter en ca 1 månads användning så känns det som att jag tittar ner på handvristen mer för varje dag som går.
Klart vi löser lite bilderJag har aldrig tänkt på det tidigare men what has been seen can not be unseen som man brukar säga. Jag diggar faktiskt asymmetrin på 38an och tycker att det känns charmigt på något sätt och det kanske är därför jag till skillnad från många andra gillar texten kl. 9. Jag tycker att steget bort från lökvisare och den gamla loggan höjde designen rejält men det verkar som att många ogillar det.
Tack! Jag fick mail tidigare idag om att klockan hade skickats med DHL Express så frågan är vad det egentligen är man betalar för när man lägger till £30 för expressalternativet? Är det bara för att de ska garantera att klockan skickas iväg samma dag? Jag vet inte om de har ryckt upp sig och/eller om efterfrågan har minskat p.g.a. COVID-19 och Brexit men när jag har beställt från dem tidigare tog det uppåt en vecka innan de fick iväg prylarna och det dröjde även länge att få svar från kundtjänsten. CW hävdar leverans redan imorgon medan DHL uppger en lite mer försiktig uppskattning med planerad leverans på tisdag så vi får väl se när den behagar att dyka upp.
Det är lite tråkigt att inte fler här på forumet verkar engagera sig eller ens intressera sig för märket för de har ändå en väldigt egen design, har många roliga sköjprojekt och är i de flesta fall otroligt prisvärda. Under 10k för en C60 måste nästan anses vara ett fynd jämfört med många andra märken sett till finish, länk osv. men det är väl det där med arv och historia som verkar vara väldigt viktigt för många... Det är imponerande hur pass långt de har kommit på 15 år och även om kvaliteten kanske har varit lite tvivelaktig på tidiga modeller så tycker jag att de idag är en värdig utmanare till större, anrika tillverkare som t.ex. Certina m.fl. som slåss i samma prisklass.
Men för tusan, var är bilderna?! Jag kan tänka mig att den upplevs som liten när man får hem dem (om man inte är van vid storleken dvs.) men tror ändå att den sitter väldigt bra och att den växer på en med tiden och även om man kan ha varierande åsikter om det estetiska så är det ändå en väldigt bekväm storlek. Lägg gärna upp en bild eller två om du har tid och lust!