• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

Jag har aldrig tänkt på det tidigare men what has been seen can not be unseen som man brukar säga. Jag diggar faktiskt asymmetrin på 38an och tycker att det känns charmigt på något sätt och det kanske är därför jag till skillnad från många andra gillar texten kl. 9. Jag tycker att steget bort från lökvisare och den gamla loggan höjde designen rejält men det verkar som att många ogillar det.

Tack! Jag fick mail tidigare idag om att klockan hade skickats med DHL Express så frågan är vad det egentligen är man betalar för när man lägger till £30 för expressalternativet? Är det bara för att de ska garantera att klockan skickas iväg samma dag? Jag vet inte om de har ryckt upp sig och/eller om efterfrågan har minskat p.g.a. COVID-19 och Brexit men när jag har beställt från dem tidigare tog det uppåt en vecka innan de fick iväg prylarna och det dröjde även länge att få svar från kundtjänsten. CW hävdar leverans redan imorgon medan DHL uppger en lite mer försiktig uppskattning med planerad leverans på tisdag så vi får väl se när den behagar att dyka upp.

Det är lite tråkigt att inte fler här på forumet verkar engagera sig eller ens intressera sig för märket för de har ändå en väldigt egen design, har många roliga sköjprojekt och är i de flesta fall otroligt prisvärda. Under 10k för en C60 måste nästan anses vara ett fynd jämfört med många andra märken sett till finish, länk osv. men det är väl det där med arv och historia som verkar vara väldigt viktigt för många... :rolleyes: Det är imponerande hur pass långt de har kommit på 15 år och även om kvaliteten kanske har varit lite tvivelaktig på tidiga modeller så tycker jag att de idag är en värdig utmanare till större, anrika tillverkare som t.ex. Certina m.fl. som slåss i samma prisklass.

Men för tusan, var är bilderna?! :woot::woot: Jag kan tänka mig att den upplevs som liten när man får hem dem (om man inte är van vid storleken dvs.) men tror ändå att den sitter väldigt bra och att den växer på en med tiden och även om man kan ha varierande åsikter om det estetiska så är det ändå en väldigt bekväm storlek. Lägg gärna upp en bild eller två om du har tid och lust! ☺️
Gillar verkligen att Christopher Ward har hittat sin egna stil med känsla för detaljer och en hög kvalitet för pengen.

Så min nästa klocka blir sannolikt en CW.

Står i valet och kvalet mellan C60 Sapphire Blue, C60 Sapphire Black eller C60 Blue limited edition.

Snart 4 år tillsammans, huhh vilken keeper! Varje gång jag har den på handleden så sneglar jag så j-a nöjt på den, MIN C60 day-date COSC LE!
Vilken kvalitet och klocka för pengen...men det vet vi väl alla här 😀.
Första fotot från ikväll, övriga från tidigare shots.
20210212_222653.jpg

20180607_210404.jpg

20170403_173232.jpg

20170415_134120.jpg

Senast ändrad:
Då var den här! Mitt spontana intryck är att den känns väldigt liten och det blir nästan för kort L2L för min handled. Frågan är om man ska prova den en stund för att se om man vänjer sig eller om man ska beställa hem den i 40mm för jämförelse. 🤔

20210213_101408.jpg
20210213_101155.jpg

Då var den här! Mitt spontana intryck är att den känns väldigt liten och det blir nästan för kort L2L för min handled. Frågan är om man ska prova den en stund för att se om man vänjer sig eller om man ska beställa hem den i 40mm för jämförelse. 🤔

20210213_101408.jpg
20210213_101155.jpg
Tycker det ser grymt ut. Med en kortare l2l får man mer länk att titta på ovanifrån. Något jag gärna skulle se mer av på min egen handled. Jag kanske borde kört på 38an. Hur tycker du proportionerna känns i och med höjden? Är det välbalanserat? Jäkla snabb leverans för övrigt.

• Like
Reactions: HSK
Tycker det ser grymt ut. Med en kortare l2l får man mer länk att titta på ovanifrån. Något jag gärna skulle se mer av på min egen handled. Jag kanske borde kört på 38an. Hur tycker du proportionerna känns i och med höjden? Är det välbalanserat? Jäkla snabb leverans för övrigt.
Det är inte så farligt men det är klart att det blir lite höjd och det kanske ser mer proportionerligt ut med några mm extra L2L. Jag hade dock gärna offrat ett par hundra meters WR i utbyte mot en tunnare boett, särskilt på 38mm då höjden är mer eller mindre lika oavsett diameter. Spontana känslan är som sagt att den är lite liten så det var väl en jävla tur att jag inte gick på en midsize SMP på 36mm som jag var sugen på... 😅

Problemet är att jag vanligtvis föredrar nato och det känns som att det kanske kan få klockan att upplevas som ännu mindre då kontrasterna blir tydligare mellan boett och band. Det blir till att ta sig en ordentlig funderare, designen är som sagt trevligare och det är en bekväm storlek men frågan är om inte 40mm hade varit ett bättre val.

Sen är det så klart en vanesak också då jag inte har någon erfarenhet av dykare på <40mm och det närmaste jag kommer är min Lorier Neptune på 39mm men den har en betydligt tunnare bezel vilket innebär större tavla och det gör att den bärs lite större.

På tal om CW och cosc limited. Trivts riktigt bra med denna i dryga 2 år.

Rapid med cosc cert ETA quartz med presidrive och powerdrive. Limiterad till 500. Sålde nog inte så bra så fick den på 50% direkt från CW.

Perfekt alterneringsklocka. Nu två och ett halvt år senare går den fortfarande rätt utan omställning. Endast behövt ändra datum. Skönt break från ens automatares konstanta tidskorrigeringar och urladdningar.

Ser riktigt trevlig ut på brun rallystrap.

Bilagor

• 20210219_105007.jpg
    20210219_105007.jpg
    291.7 KB · Visningar: 6
  • 20210219_104828.jpg
    20210219_104828.jpg
    356 KB · Visningar: 8
Önskar att CW gjorde denna. (Ursäkta dålig photoshop, påstår mig inte va duktig)
Skulle väll haft en blå tident sekundvisare och blå text istället för röd. Det var dock över min förmåga att redigera.

92C8B2BD-7392-47A2-8BFA-366E8C5DB65F.jpeg

...eller bara någon clean no date klocka med lite vattentålighet och bra lume. Dykare eller en dyk/dress typ aquaterra, op, explorer eller dylikt. Utan det där förfärliga datumhålet.

Önskar att CW gjorde denna. (Ursäkta dålig photoshop, påstår mig inte va duktig)
Skulle väll haft en blå tident sekundvisare och blå text istället för röd. Det var dock över min förmåga att redigera.

...eller bara någon clean no date klocka med lite vattentålighet och bra lume. Dykare eller en dyk/dress typ aquaterra, op, explorer eller dylikt. Utan det där förfärliga datumhålet.
Denna då? Tycker den är skitläcker men jag är sån som vill ha datum.
Screenshot_20210219-132639.png

Jag tycker att det är alldeles för få märken som erbjuder no date som alternativ. Dels tycker jag att det är snyggare utan datum, jag förstår inte vitsen då man alltid har korrekt tid och datum i bl.a. mobilen och dessutom är det mycket smidigare att ställa in tiden om den stannar. Men om man gör det så ska det vara ett urverk utan datum så man slipper ghost date vilket tyvärr är rätt vanligt förekommande på modeller utan datum.

Snygg mockup! 👍
Denna då? Tycker den är skitläcker men jag är sån som vill ha datum.
Screenshot_20210219-132639.png
Jag har lite svårt för modeller med bred glasring då det får dem att upplevas som bulliga men vintageinspirerad design är alltid trevligt.

• Like
Reactions: L.D
Jag tycker att det är alldeles för få märken som erbjuder no date som alternativ. Dels tycker jag att det är snyggare utan datum, jag förstår inte vitsen då man alltid har korrekt tid och datum i bl.a. mobilen och dessutom är det mycket smidigare att ställa in tiden om den stannar. Men om man gör det så ska det vara ett urverk utan datum så man slipper ghost date vilket tyvärr är rätt vanligt förekommande på modeller utan datum.

Snygg mockup! 👍

Jag har lite svårt för modeller med bred glasring då det får dem att upplevas som bulliga men vintageinspirerad design är alltid trevligt.
Jag håller med helt om datum. Ingen köper ett armbandsur för att hålla koll på datum. Men i princip alla har det för att det är "avancerat".
Håller med om att det är jobbigt att behöva ställa om varje gång den stannar.

Jag har en seiko SKX. Jättetrevlig klocka men använder den nästan aldrig då det är för jobbigt att ställa både dag datum och tid. Och jag har för mycket ocd för att bara ställa tid och låta dag och datum vara fel.

Vad är det negativa med ghostdate. Drar det kraft?

Jag håller med helt om datum. Ingen köper ett armbandsur för att hålla koll på datum. Men i princip alla har det för att det är "avancerat".
Håller med om att det är jobbigt att behöva ställa om varje gång den stannar.

Jag har en seiko SKX. Jättetrevlig klocka men använder den nästan aldrig då det är för jobbigt att ställa både dag datum och tid. Och jag har för mycket ocd för att bara ställa tid och låta dag och datum vara fel.

Vad är det negativa med ghostdate. Drar det kraft?
Jag håller mig också långt borta från dag+datum av samma anledning. Datum kan jag köpa men om man inte ens har koll på vilken veckodag det är så har man nog problem. 😂

Nej, det är ingen skillnad förutom att man har ett hack på kronan som inte fyller någon funktion och att man kan höra datumet slå över. Det är helt enkelt ett urverk med datumfunktion med en tavla som saknar datumruta vilket känns ganska B.

• Like
Reactions: L.D
Kan tipsa om rea på Christopher Ward just nu. "Nearly new" med rabatterade priser. https://www.christopherward.com/sale?sz=72&start=0

Det blev en C60 blue limited edition för min del😀
Ni som har handlat därifrån, hur är det med moms och tull? Tillkommer det mellanskillnad brittisk/svensk moms?
Nej, de är momsregistrerade i Sverige så inga avgifter tillkommer och man slipper även DHLs administrationsavgift så det du ser i kassan är det du betalar. Av någon anledning debiterar de bara 20% moms men det är CW som betalar in momsen till statskassan så jag antar att de får skjuta till mellanskillnaden (tekniskt sett är du som mottagare skyldig att göra det om det uppstår en negativ balans men det är ju omöjligt om man inte vet hur mycket moms CW faktiskt betalar in).

Om man beställer i USD så får man däremot betala 25% så de kanske bara inte har hunnit uppdatera sina rutiner för att återspegla Brexit. Dessutom kanske de har något upplägg där de kan jämka och dra av det någon annanstans? Affärsjuridik och skatteplanering är inte min starka sida. 😅

Det blev ett långt inlägg för vad som borde ha varit ett kort svar: nej.

Nej, de är momsregistrerade i Sverige så inga avgifter tillkommer och man slipper även DHLs administrationsavgift så det du ser i kassan är det du betalar. Av någon anledning debiterar de bara 20% moms men det är CW som betalar in momsen till statskassan så jag antar att de får skjuta till mellanskillnaden (tekniskt sett är du som mottagare skyldig att göra det om det uppstår en negativ balans men det är ju omöjligt om man inte vet hur mycket moms CW faktiskt betalar in).

Om man beställer i USD så får man däremot betala 25% så de kanske bara inte har hunnit uppdatera sina rutiner för att återspegla Brexit. Dessutom kanske de har något upplägg där de kan jämka och dra av det någon annanstans? Affärsjuridik och skatteplanering är inte min starka sida. 😅

Det blev ett långt inlägg för vad som borde ha varit ett kort svar: nej.
Tack för utförligt svar! Då är jag 100 med på hur det fungerar. Har inte någon koll på växlingskurser just nu men betalade i £ och skiljer nog inte mycket mot €.

Tack för utförligt svar! Då är jag 100 med på hur det fungerar. Har inte någon koll på växlingskurser just nu men betalade i £ och skiljer nog inte mycket mot €.
Glöm inte rabattkoden som ger £100/€100. Tror dock att den bara gäller ordinarie pris och över £/€600. 21LOUPE100 om jag inte minns fel? Kan dubbelkolla det ikväll.

Glöm inte rabattkoden som ger £100/€100. Tror dock att den bara gäller ordinarie pris och över £/€600. 21LOUPE100 om jag inte minns fel? Kan dubbelkolla det ikväll.
Jag testa med rabattkoden men det blev ingen skillnad iom att den redan var rabatterad (nearly new), hade nästan varit för bra om koden funkat😃.
Den är på väg nu men ligger i tullen på Arlanda för närvarande men verkar inte bli något påslag med något där i alla fall.
Beräknad leverans måndag!
Verkar som DHL Express ingår utan extra kostnad 👍

Jag testa med rabattkoden men det blev ingen skillnad iom att den redan var rabatterad (nearly new), hade nästan varit för bra om koden funkat😃.
Den är på väg nu men ligger i tullen på Arlanda för närvarande men verkar inte bli något påslag med något där i alla fall.
Beräknad leverans måndag!
Verkar som DHL Express ingår utan extra kostnad 👍
Ja, det finns ett tillval för express men jag tror att det bara handlar om prioriterad orderhantering om de har mycket att göra och att de då garanterar att den går iväg samma dag som beställning för allting verkar skickas med DHL Express ändå.

CW är momsregistrerade i Sverige och inga extra avgifter tillkommer. Lite märkligt att de bara debiterar 20% moms men det är ingenting man påverkas av som kund.

Tillbaka
Topp