• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gillar att den är silver. Ger en cleanare look. Av samma anledning sneglar jag nu på Malm Frogdiver 39. Största ”problemet” med bägge är för mig datumet.. kan inte alla bara skippa det på sina dykare.

IMG_4849.jpeg

Blev tydligen årets sommarklocka.

Hallå!
Någon som kan förklara till mig, som om jag vore 2 år. Jag har en Glycine som jag försöker ställa in tiden på. Men det är inte det lättaste, för när minutvisaren har gått ett helt varv runt så har timvisaren flyttats fram 2 timmar. :|

Bilagor

• 1000014564.jpg
    1000014564.jpg
    594.4 KB · Visningar: 7
Hallå!
Någon som kan förklara till mig, som om jag vore 2 år. Jag har en Glycine som jag försöker ställa in tiden på. Men det är inte det lättaste, för när minutvisaren har gått ett helt varv runt så har timvisaren flyttats fram 2 timmar. :|
Ingen fara. Fel rotationshastighet vid omställningen bara. (Förekommer på vissa purist gmt-modeller som kräver en större hastighetsskillnad vid omställning jämfört med normal gång.)

Enklast är kanske att vrida minutvisaren riktigt, riktigt lååångsamt så kommer inte timvisaren komma så långt, alternativt vrida snabbt som f-n så hinner inte den lilla korta med. 🤪🤪🤪

Hallå!
Hallå! Har själv som du en GMT airman med fyra visare.
Jag tror att du kanske läser fel På visarna mot tavlan.
Den röda visaren på sin klocka korresponderar med siffrorna på tavlan, 1-24.
Timvisaren går precis som en vanlig klocka gör. Timvisaren korresponderar alltså till lumeprickarna, som klassiska klockor gör.

Med andra ord, jag tror att din klocka fungerar som den ska 👍🏼

Hej alla Glycinefantaster!
Jag har en Glycine som jag sökt överallt om information om.
Skulle så gärna vilja veta vad det är för modell och årtal.
Är det någon här som sitter inne på information om den?
Tacksam för svar.

IMG_0991.jpg
image0 2.jpeg
_R005161.jpg
_R005091.jpg

Bilagor

• _R003962.jpg
    _R003962.jpg
    285.1 KB · Visningar: 2
Tacksam för svar.

IMG_0991.jpg
image0 2.jpeg
_R005161.jpg
_R005091.jpg
Prova vintagedelen av forumet, där finns flera som är riktigt duktiga på äldre klockor.

Förslagsvis denna tråd:

Tacksam för svar.

IMG_0991.jpg
image0 2.jpeg
_R005161.jpg
_R005091.jpg
Tidigare kunde man maila till [email protected] med serienumret och få info om modell, urverk och tillverkningsdatum.

Här är svaret rörande min Airman, insåg nu att den fyller 60 nästa månad, hipp hurra!!!

Thank you for contacting Glycine Heritage.Please see below information from our hand written archives regarding your Glycine Airman timepiece:

Caseback serial number: xxxxxxxx

Manufacture date : Oct 1964

base Caliber: A.Schild 1700/01 Automatic movement

We wish you healthy and joyful time with your Airman,may it serve you many more years,

best wishes,

Glycine Heritage

GLYCINE WATCH SA

Eckweg 8, P.O.Box 6044

2500 Bienne 6, Switzerland

Tel ++41 32 341 22 13

Fax ++41 32 341 22 16

Tidigare kunde man maila till [email protected] med serienumret och få info om modell, urverk och tillverkningsdatum.

Här är svaret rörande min Airman, insåg nu att den fyller 60 nästa månad, hipp hurra!!!

Thank you for contacting Glycine Heritage.Please see below information from our hand written archives regarding your Glycine Airman timepiece:

Caseback serial number: xxxxxxxx

Manufacture date : Oct 1964

base Caliber: A.Schild 1700/01 Automatic movement

We wish you healthy and joyful time with your Airman,may it serve you many more years,

best wishes,

Glycine Heritage

GLYCINE WATCH SA

Eckweg 8, P.O.Box 6044

2500 Bienne 6, Switzerland

Tel ++41 32 341 22 13

Fax ++41 32 341 22 16
Jag har mailat glycine "invicta" Men dom kunde inte ge något svar på siffrorna på klockan. Vad jag kommit fram till är att dom första siffrorna är urverket.
Unitas 6325.
Det här fick jag från Dylan på Glycine.

Thanks for the photo.

According to our archives and the information on the back, the watch must have been produced before 1953. Unfortunately, archives prior to this year are no longer available.

For your information, we are sending you a table from our archives.

We are sorry that we can't give you more information.

Remaining at your disposal for any further questions.

Best regards,

Unfortunately, archives prior to this year are no longer available.
Av andra som kontaktat Glycine i samma ärende har jag hört att Glycines arkiv delvis förstördes i en översvämning för ett antal år sedan. Det är säkert det Dylan refererar till när han skriver "no longer available". Det är alltid väldigt synd när omvärlden går miste om historiska dokument. :(

Jag har mailat glycine "invicta" Men dom kunde inte ge något svar på siffrorna på klockan. Vad jag kommit fram till är att dom första siffrorna är urverket.
Unitas 6325.

Thanks for the photo.

According to our archives and the information on the back, the watch must have been produced before 1953. Unfortunately, archives prior to this year are no longer available.

Best regards,
Svårt att tro att den där skulle vara från innan 1953 iofs.

Unitas 6325.

Thanks for the photo.

Best regards,
Säger detsamma som ovanstående, så såg inga klockor ut på 1950-talet. Tidigast 1960-tal, eller förmodligen ända fram till runt 1970. Typisk för hur de klockor som gjordes med sub sekund var utformade då.

Tillbaka
Topp