• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om lagrad rom

plattfot

Rolex
Trots den lite lökiga kopplingen till Enrique Iglesias köper jag gärna Atlantico private cask att ha i beredskap när min far kommer på besök.
Lagom blandning av sötma, mörker och spritsmak för mig. Att den ofta finns på hyllan på de bolag jag oftast handlar i är ett plus då jag sällan panerar inköp som detta utan fyller på när det är slut.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ingen kännare av Rom, men denna från Venezuela är god!
image.jpeg
 

Johe

Omega
Har fått ett erbjudande av en vän att gå på en privat romprovning nu i vår med sommelier Duane Dove från nerlagda Sjögräs, det ska bli väldigt intressant.

Nice! Det var så jag fick smak på lagrad rom, jobbet var på en rom- och chokladprovning med honom. Första gången jag drack bättre rom rent, hooked ever since :)
 
  • Like
Reactions: PIC

BOTL

Panerai
Detta är min favoritdryck. Balansen mellan sötma och djup älskar jag, bland det bästa man kan kombinera med cigarr.

För mig så är husrommen som för många andra Diplomaticos Reserva Exclusiva, det hela började med en vän som ägde en Pizzera.....han fyllde år och jag köpte en flaska u beställningssortimentet...han öppnade och bjöd på en skvätt och det slutade med att samtliga ville ha varsin flaska.....ner till systemet och beställde 12 flaskor och det slutade med att den rommen blev standardsortiment på systemet här.

Intresset för lagrad rom väcktes och jag har provat mig igenom det mesta systemet har för under 1000lappen, har otroligt svårt för det som smakar arrak eller syntetisk och i min värld går allt från tex plantation bort direkt.

Får ni tillfälle så testa gärna Diplomaticos ambassadör, är bland de få rom som får 100p men den är för komplex för mig, deras single vintage är jättegod och jag har det som lyxrom när man vill varva den vanliga mot nåt lite vassare.

Zacapa gör också god rom men emm överprisad, deras 23a är mycket god och den som precis släpptes "limted edition" 'r faktiskt jättebra men lite för dyr, tror den gick på 800.
Deras XO är spritig men komplex......kul att testa gärna om man dricker samtliga Zacapa och jämför.

Nästa rom är makalös den med, smakar karameliserad råsocker, brynt smör, banan, kokos med en helt underbar balans och samma dopade sötma som Diplomatico. Den heter Zaya (art nr 87081) och det är bara priset som gör att den inhandlas mer sällan än Diplomatico.

Beträffande Diplo så tog jag kontakt med importören som är riktigt trevlig och de har hållt provningar på våra stora cigarrträffar och rekommenderas varmt, de tar även in en hel del roliga viner för den som har det intresset.

Sen är jag bland de få som har fått en flaska med min bild på som gåva :D denna rackare kan jag inte med att öppna.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

BOTL

Panerai
Vill man ha en vettig mörk rom att blanda drinkar med så är Havana Club 7 Anejos helt ok och ders Seleccion De maestro bra om man inte gillar allt för mycket sötma.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Plockade på mig dessa för ett tag sedan,

Ron matusalem gran reserva 15, inte öppnat än, så kan inte ge ett bra omdöme. Men ska enligt internet vara väldigt bra för priset.
matusalem-gran-reserva-15-anos.jpg


Samt Flor de cana centenario 12 Y.O
Tycker denna är en av mina topp 5 jag har prövat. Just denna är rätt söt med en hint av nougat & mandel. Lite pepprig och mörk karamell i eftersmaken.

cq5dam.web.1280.1280.jpeg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Plockade på mig dessa för ett tag sedan,

Ron matusalem gran reserva 15, inte öppnat än, så kan inte ge ett bra omdöme. Men ska enligt internet vara väldigt bra för priset.
matusalem-gran-reserva-15-anos.jpg


Samt Flor de cana centenario 12 Y.O
Tycker denna är en av mina topp 5 jag har prövat. Just denna är rätt söt med en hint av nougat & mandel. Lite pepprig och mörk karamell i eftersmaken.

cq5dam.web.1280.1280.jpeg
Tillgängliga på systemet..?
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Här har ni min favorit, Sea-Wynde. Torr, eldig med mycket arrak i smaken och en eftersmak som håller på i flera minuter och byter karaktär eftersom. Är tyvärr ganska knivig att få tag på nuförtiden, springer ni på en flaska så KÖP!

sea-wynde-rum-776x1176.jpg
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Dricker ni den som den är eller blandar med något? Har varit på öl och whisky mässan ett par ggr och fastnar alltid i Rom baren
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Dricker ni den som den är eller blandar med något? Har varit på öl och whisky mässan ett par ggr och fastnar alltid i Rom baren
Beror på vad det är för Rom. Äldre, mörka avnjuts rena, absolut inte blandade medan dem ljusa är basen i romdrinkar.

Edit: sen finns det självklart några mörka som inte håller kvalitén att drickas sjävlva men utgör en bra bas i drinkar.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Dags för en uppdatering här. :D

Cool, säg till när du provat!

Så! Nu är Flor de Cana slut = kan ge ett vettigt intryck av den.

Riktigt mjuk, och som jag skrev tidigare, med en smak av mandel & nougat. Den lämnar kvar en eftersmak av svag peppar & mörk karamell.
Den kan upplevas som något "spritig" i doften. Något som man kan lösa med några droppar vatten.
En pipett funkar utmärkt för att hitta det förhållandet mellan vatten/rom som önskas. Inte särskilt dyr, vilket gör att den passar som "basvara" hemma.

Just nu är det QRM & Matusalem som fortfarande inte är slut. Inget speciellt eller nytt i den här tråden, men tycker att båda två håller sig bra i kontrast till varandra. Och drar inte iväg i pris för duon heller.

Nästa ut på listan att prova kommer bli:
Ron Zapaca 23 - Nr 500 på systemet
- Återkommer om den efter jag har provat. :)
551356.jpg
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Äntligen är den här.

Tråden för:
  • Vad ska jag köpa?
  • Vad har jag köpt
  • Vad dricker jag nu?
  • Preferenser

Har precis snöat in själv, tycker att lagrad rom är ett alternativ som passar mina preferenser bättre än whisky och cognac.
Sitter endast och ruvar på en Diplomatico Reserva Exclusiva (356), gillar sötman som finns i.
541380.jpg

Nästa blir Angostura 1919 (504) som ska vara en riktig vaniljbomb, ser fram emot att köpa en flarra.

306853.jpg



Låt diskussionerna flöda!
/Jakob

Hur var Angosturan?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Dags för en uppdatering här. :D



Så! Nu är Flor de Cana slut = kan ge ett vettigt intryck av den.

Riktigt mjuk, och som jag skrev tidigare, med en smak av mandel & nougat. Den lämnar kvar en eftersmak av svag peppar & mörk karamell.
Den kan upplevas som något "spritig" i doften. Något som man kan lösa med några droppar vatten.
En pipett funkar utmärkt för att hitta det förhållandet mellan vatten/rom som önskas. Inte särskilt dyr, vilket gör att den passar som "basvara" hemma.

Just nu är det QRM & Matusalem som fortfarande inte är slut. Inget speciellt eller nytt i den här tråden, men tycker att båda två håller sig bra i kontrast till varandra. Och drar inte iväg i pris för duon heller.

Nästa ut på listan att prova kommer bli:
Ron Zapaca 23 - Nr 500 på systemet
- Återkommer om den efter jag har provat. :)
551356.jpg

Spännande, keep em coming!



Ej köpt än!
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Dessa är de jag har hemma nu. Favoriten är Zacapan. Den 23 solera är bättre än XO i min mening. Pamperio Anniversiry (den i läder) är en personlig favorit men får blandad kritik av alla som prövar den. Ron QRM tog precis slut men något jag brukar ha. Diplomatico 8 åriga rekommenderas också. Inte lika söt som Reservan (12 årig) men mycket bra, Trevligt att den finns på 37,5 cl flaska dessutom. Perfekt att ta med sig till någon som inte prövat Rom tidigare. Plantation XO är riktigt bra för den som verkligen vill ha mycket sötma som Zacapa.
image.jpeg
 
Topp