• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om lagrad rom

Hynchen

Omega
Om någon har angostura no1 edition 1 till salu så är jag intresserad!
image.jpg
 

Hynchen

Omega
... Då får du nog vända dig till Systembolagets dryckesauktioner eftersom det är lite lagom gråzon att köpa alkohol av privatpersoner
Det dem inte vet lider dem inte av ;)
Hur som helst så finns det otroligt många Facebook grupper som helt öppet köper och säljer 100tals liter sprit i veckan så är nog ingen större fara.
 

Josef B

Bestraffaren
Dricker sällan rom rent längre, men en mojito slinker ner då och då.
Är denna nåt att ha?
20160517_130057.jpg
 
Är det en skillnad mellan The Kraken 40 % och 47%? (förutom % såklart...) Allmänt omdöme för The Kraken? Rävgift eller godkänd?
 
Senast ändrad:

Johe

Omega
Kraken 40 % har jag testat, för mig är den bäst i drinkar och inte riktigt vad jag vill dricka rent. Blir väldigt sött i och med att den är smaksatt.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Föredrar qrm, men är inte så erfaren. Tycker om den söta smaken från sockerrör.

Vad är nästa steg?
 

Chris Cage

Omega
2-Faktor
Föredrar qrm, men är inte så erfaren. Tycker om den söta smaken från sockerrör.

Vad är nästa steg?
QRM är 42% och har en liten starkare smak, de 2% märks mer än vad man tror. QRM är en favorit dock. Vill du ha sötare så skulle jag gå på en Zacapa Gran Reserva solera 23. Eller om du vill ha lite mer söt/vanilj Plantation 20th Anniversary XO. (Nyaste inköpet för mig)
 

Hynchen

Omega
För er som gillar lite ovanligare rom så har precis årets tres hombres rommer kommit till systembolaget. Hela 5st olika är det iår.
 

Smulan

Rolex
Måste också slå ett slag för den 12-åriga Nicaraguanen Flore de Canja. Kanske inte den absolut bästa men topp 3 iaf skulle jag säga. När jag reste på Managua för ett antal år sedan kunde man köpa den lokalt för 10 usd, billigare än handsprit :)
Det finns några äldre 18-åringar också men mervärdet är tveksamt.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Denna dracks det flitigt av när jag var i Venezuela. Blev glad när jag hittade den i beställningssortimentet på bolaget. Nr82075 och kostar 549 pix.

Den är inte jättesöt och den är ganska eldig men man vänjer sig och sen är det bara gott.
image.png
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Diplomaicon är slut
Förslag på något annat? Har inte rört något flaska whiskey sen jag köpte rommen och tror det kommer att ta ett tag innan jag gör det :)
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Men hur tänker du nu? Du ställer ju frågan en lördag en god stund efter 15. Eller har du ett lager att beta av, men vill bara ha tips om vilken du ska gå på först? ;)

Vill du ha tips - kanske inför nästa helg - så beställer du Atlantico Private Cask (nr 86287) på bolaget. Den är hysteriskt bra.
Frågan är vad du är beredd att lägga? På de ordinarie hyllorna finns Plantation vilket är en habil bruksrom och bland de mest prisvärda på 285 pix. Plantation 20th anniversary XO är dyrare men också bättre. En f d beställningsvara, numera ordinarie, är guyanska El Dorado 15 årig. Den är min favorit i butikssortimentet. Dryga 500. Zacapa är alltid Zacapa även om jag faktiskt lessnat lite smått. Blir Zacapa XO i så fall.

Jaha, nog om det, nu får jag snabba på med tjutet så jag kan spilla upp lite bärnstensfärgade godsaker istället hör jag.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Men hur tänker du nu? Du ställer ju frågan en lördag en god stund efter 15. Eller har du ett lager att beta av, men vill bara ha tips om vilken du ska gå på först? ;)

Vill du ha tips - kanske inför nästa helg - så beställer du Atlantico Private Cask (nr 86287) på bolaget. Den är hysteriskt bra.
Frågan är vad du är beredd att lägga? På de ordinarie hyllorna finns Plantation vilket är en habil bruksrom och bland de mest prisvärda på 285 pix. Plantation 20th anniversary XO är dyrare men också bättre. En f d beställningsvara, numera ordinarie, är guyanska El Dorado 15 årig. Den är min favorit i butikssortimentet. Dryga 500. Zacapa är alltid Zacapa även om jag faktiskt lessnat lite smått. Blir Zacapa XO i så fall.

Jaha, nog om det, nu får jag snabba på med tjutet så jag kan spilla upp lite bärnstensfärgade godsaker istället hör jag.

Gissar att du svarade till mig? :) japp dålig planering att få slut efter 15 :(
Kanon ska kolla vad man kan köpa hem, inte tänkt så mycket kring pris men 500ish känns ju vettigt som tak, sen som med klockor så skiter det sig ju tillslut ändå :D
 

Ako

Rolex
2-Faktor
image.jpg

Laguppställningen för tillfället, zacapa är favoriten, mount gay black barrel nr2...
 
Topp