• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om lagrad rom

ZQT

The Banker
2-Faktor
Äntligen är den här.

Tråden för:
  • Vad ska jag köpa?
  • Vad har jag köpt
  • Vad dricker jag nu?
  • Preferenser

Har precis snöat in själv, tycker att lagrad rom är ett alternativ som passar mina preferenser bättre än whisky och cognac.
Sitter endast och ruvar på en Diplomatico Reserva Exclusiva (356), gillar sötman som finns i.
541380.jpg

Nästa blir Angostura 1919 (504) som ska vara en riktig vaniljbomb, ser fram emot att köpa en flarra.

306853.jpg



Låt diskussionerna flöda!
/Jakob
 

Ponlarsson

Panerai
Gillar också lagrad rom bättre än whisky och cognac. Nu är jag långt ifrån en expert, och dricker så lite sprit att jag bara hunnit prova säkra kort, men håller med om att Diplomatico är bra.

Ett annat bra tips är Ron Zacapa
551356.jpg

För den som ska ut och resa rekommenderar jag Mathusalem som ofta brukar finnas på tax free som lockvarupris. Mycket väl värd de 2-300 den brukar kosta.
10961_Matusalem_Gran_Reserva_mGH_2010.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag brukar köra på diplomaten med, en flaska i månaden brukar gå åt. Gillar sötman o det komplexa i den. Brukar köra mount Gay i drinkar.
 

Johe

Omega
Två lite ovanligare i Sverige (tror inte de finns på bolaget) är La Hechicera och Sunset Captain Bligh, har tipsat om dem här tidigare. Finns för 3-500 på masterofmalt.com

Jag gillar också när det går åt det sötare hållet, typ Diplomatico och Plantation. Plantations 20 Anniversary är också fin!
 
Ohoj detta blir en kul tråd!
Har betat igenom en ganska diger kollektion av Rom! Måste säga att Plantation 20th anniversary är en prisvärd Rom och om man skulle springa på en mount gay 1703 så köper man den punkt!
 
Man bör börja med att ta reda på vilken typ av Rom man föredrar, Franska skolan eller Engelska skolan av Rom. Det skiljer sig avsevärt i tillverkningsprocessen om man använder sockerrören eller mellassen.
Resultatet blir att den franska typen blir mer stickig och "hård" medans den engelska blir mer söt och rund.
Två typexempel på detta är väl Zacapa som får representera den franska skolan och Plantation som får representera den engelska skolan.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Kalix eller vänern är mina favoriter.:)
Rysk, egentligen inte ngn favorit men äts gärna!

Drickes, ingen av de ovanstående!
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
QRM är riktigt prisvärd och i min mening sötare än ex Ron Zacapa och Plantation XO (som är min absoluta favorit.)

Drack ett glas QRM efter middagen idag. Den är verkligen trevlig och ca 150:- billigare än ovanstående.
 

Vincent

Cartier
Har gått många flaskor Plantation senaste somrarna!
Annars kör jag standard romen från bolaget QRM, Zacapa, Diplomatico.
Jag är sugen på att testa Tres Hombres. Gillar att de fraktar flaskorna med ett gammalt segelskepp, känns ''äkta'' då på något vis.
 

tictac62

Cartier
köp BOTRAN, familjen som äger Botran, ägde även Zacapa, som dom sålde till Jätten Diagio, som har ändrat lite i receptet så Zacapan är nu sötare än innan.
Men Botran har orginalreceptet, Botran sålde bara i närområdet från destilleriet innan, och Zacapan på export.
En Botran kostar 400:- och smakar bättre än Zacapan och är billigare.
Ett Fynd!
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Drack QRM i lördags, riktigt god men måste lufta i glaset närmare 30min för att nå sin fulla pontential. Dricker man den direkt så är alkoholsmaken övergripande.
Köpte med mig en flaska Havanna Club Seleccion de Maestro från deras museum på Kuba för två år sedan, riktigt bra den också.
Plantation Barbados tycker jag är bättre än både Trinidad och XO, den ör lenare och lite sötare.
Diplomatico som postas i första inlägget är favoriten just nu, söt och riktigt len.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Gillar också mörk rom. Min favorit är Ron Zacapa 23 år. Deras XO är ett strå vassare, men priset firar iväg så 23-åringen är mer prisvärd. En annan lite mer ovanlig favorit är Ron Abuelo 12 år (http://www.romrom.se/rom/ron-abuelo-gran-reserva-12).
Även jag stämmer in i kören om att jag föredrar lagrad rom framför exempelvis whiskey, liksom att Zacapa är en given favorit. Har för närvarande en flaska av just XO:n hemma; oerhört trevlig bekantskap. Är dock benägen att hålla med gällande prisvärdheten; "den vanliga" får nog betraktas ge lite mer bang for the buck. Gammal bild nedan..
image.jpeg
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Jag har gjort en provning på flertalet Diplomatico och man bör inte köpa någon under Reserva Exclusiva (vilket också som många andra över tycker är en väldigt prisvärd och god rom) om man ska dricka den ren. Deras Ambassador var otroligt god men långt utanför budget.

23 åriga Zacapa är verkligen en favorit och 20 åriga Plantation är bra, även Plantation Grenada 2004 är en bra rom.

Har gått på många niter när man köpt rom på resor då många är mest till för att blandas ut, eller så är jag lite kräsen =)
Brugal och Clément är två romdestillerier som både gör fantastiska romer och mindre bra, man måste helt enkelt pröva sig fram.

Har fått ett erbjudande av en vän att gå på en privat romprovning nu i vår med sommelier Duane Dove från nerlagda Sjögräs, det ska bli väldigt intressant.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
köp BOTRAN, familjen som äger Botran, ägde även Zacapa, som dom sålde till Jätten Diagio, som har ändrat lite i receptet så Zacapan är nu sötare än innan.
Men Botran har orginalreceptet, Botran sålde bara i närområdet från destilleriet innan, och Zacapan på export.
En Botran kostar 400:- och smakar bättre än Zacapan och är billigare.
Ett Fynd!

Är det den här du syftar på? 439:- på bolaget.

image.jpeg
 
Topp