• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

jesperC

Omega
Gillar inte alls de nyare dykaruren.
656:an, som även är den enda modellen jag äger just nu, tycker jag däremot är grymt snygg och håller lite som en stilikon med sin rena och lättlästa design.
(en EZM1:a skulle jag inte heller tackat nej till)

//j
 

mega

Rolex
Så mycket inlägg och inte en enda bild på U1 ?
Min klara Sinnfavvo. Har dock ingen själv.

3625848866_f4f8c3a61f.jpg
 

Limpas

Cartier
Har en 556i som jag är väldigt nöjd med. Vettig storlek, byggd som en pansarvagn och passar verkligen till allt med sin enkla design. Det jag tycker om med Sinn är att de håller sig borta från konstiga designval. De utgår från funktionalitet och lyckas väl med avvägningen mellan funktion och design, till skillnad från vissa andra tillverkare. De har ju massa rolig teknik som skvallrar om att klockorna är tänkta att användas och inte backar för något, såsom antimagnetiskt skydd, tegimentbehandling, fuktkapseln, HYDRO m.m. Riktiga zombie-apokalyps-klockor :D Man får en klocka med mer eller mindre härlig toolighet beroende på vilken modell man väljer, även om man såklart långt ifrån drar nytta av all teknik.

Det jag tycker mindre om är att de inte kan ta fram en vettig tegimenterad dykare lik U1an i mindre storlek. U1an är ju så fruktansvärt snygg. Även EZM3 är jag sugen på, men hade gärna sett att den var tegimenterad :(
 

xmb216bc

Panerai
UX S GSG 9 (EZM 2B) är den modell jag sneglat på tidigare, just deras dykare är så häftiga, förutom de som klarar 1000m så finns det andra som fixar 5000m, gäller UX modellerna, oljefyllda så det går att avläsa klockan ur vilken vinkel som helst under vattnet. Det är väl det extrema hos dem som jag gillar, givetvis att de är snygga att se på också. Se på deras 203 Arctis (utgången) kronograf som funkar från -45..+80°C.
 

Greven

Audemars
Har en 556i som jag är väldigt nöjd med. Vettig storlek, byggd som en pansarvagn och passar verkligen till allt med sin enkla design. Det jag tycker om med Sinn är att de håller sig borta från konstiga designval. De utgår från funktionalitet och lyckas väl med avvägningen mellan funktion och design, till skillnad från vissa andra tillverkare. De har ju massa rolig teknik som skvallrar om att klockorna är tänkta att användas och inte backar för något, såsom antimagnetiskt skydd, tegimentbehandling, fuktkapseln, HYDRO m.m. Riktiga zombie-apokalyps-klockor :D Man får en klocka med mer eller mindre härlig toolighet beroende på vilken modell man väljer, även om man såklart långt ifrån drar nytta av all teknik.

Det jag tycker mindre om är att de inte kan ta fram en vettig tegimenterad dykare lik U1an i mindre storlek. U1an är ju så fruktansvärt snygg. Även EZM3 är jag sugen på, men hade gärna sett att den var tegimenterad :(
Schysst beskrivning av Sinn! Får känsla av att Sinn är som en Mercedes Geländewagen, med tysk superkvalitet med fokus på material och funktion. Måste säga att jag förstår att Sinn är en favorit bland många KS'are. :)
 
Mitt intresse för Sinn började med 358 Diapal. Testade den flera gånger men insåg redan första gången att jag tyckte den var var för tjock/hög.

Snubblade sedan på 556i och föll pladask. Förutom att det är en väldigt robust (men clean) och snygg klocka som har en för mig bra storlek (38,5) så är den väldigt all round. Jag har burit 556:an på nato, läder, stål och gummi och alla funkar mycket bra i mina ögon.

Därför skulle jag säga att man får mycket klocka för pengarna.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Greven

Audemars
Mitt intresse för Sinn började med 358 Diapal. Testade den flera gånger men insåg redan första gången att jag tyckte den var var för tjock/hög.

Snubblade sedan på 556i och föll pladask. Förutom att det är en väldigt robust (men clean) och snygg klocka som har en för mig bra storlek (38,5) så är den väldigt all round. Jag har burit 556:an på nato, läder, stål och gummi och alla funkar mycket bra i mina ögon.

Därför skulle jag säga att man får mycket klocka för pengarna.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Clean och snygg. Ser ut att bäras större än sina 38,5.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Dykarna från Sinn är stenhårda beaters. Har postat den här videon tidigare för att exemplifiera, men det kanske är någon som har missat. Om jag inte minns fel så skiljer det sig 7 år mellan klockorna i filmen.


Jag är också extremt förtjust i formspråket på min U1:a som inte riktigt liknar någonting annat.

IMG_5591.JPG
 

Greven

Audemars
Dykarna från Sinn är stenhårda beaters. Har postat den här videon tidigare för att exemplifiera, men det kanske är någon som har missat. Om jag inte minns fel så skiljer det sig 7 år mellan klockorna i filmen.


Jag är också extremt förtjust i formspråket på min U1:a som inte riktigt liknar någonting annat.

IMG_5591.JPG
Fantastisk film! Visar verkligen både att Sinn är konsekvent i sin design och att kvalitén är anmärkningsvärt bra! Tack för att du delade med dig, jag hade inte sett filmen tidigare.
 

mega

Rolex
Dykarna från Sinn är stenhårda beaters. Har postat den här videon tidigare för att exemplifiera, men det kanske är någon som har missat. Om jag inte minns fel så skiljer det sig 7 år mellan klockorna i filmen.


Jag är också extremt förtjust i formspråket på min U1:a som inte riktigt liknar någonting annat.

IMG_5591.JPG

Vilken bra film. Blir ju bara helt vansinnigt sugen på en U1 nu... Älskar "no nonsense" klockor.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Sköna klockor till bra pris. Gillar att det är ubåtsstål i vissa modellerna. Har ett eget formspråk... På tal om "eget" formspråk så skulle jag lätt kunna tänka mig denna 903.
sinn903.jpg

Och innan alla skriker "BREITLING HOMAGAE!!!" "DET DÄR ÄR EN NAVITIMER" så var det så att Sinn köpte designen till Navitimern när det gick dåligt för stackars Breitling på 60/70 talet. Sedan började Breitling tillverka Navitimern igen vilket slutade i rättegång och med en uppgörelse att båda fick tillverka designen men att Breitling fick kalla den för Navitimer.
Skulle även kunna tänka mig en 356. Tycker den är vacker och lagom stor.
Sinn356.jpg
 

Greven

Audemars
Sköna klockor till bra pris. Gillar att det är ubåtsstål i vissa modellerna. Har ett eget formspråk... På tal om "eget" formspråk så skulle jag lätt kunna tänka mig denna 903.
sinn903.jpg

Och innan alla skriker "BREITLING HOMAGAE!!!" "DET DÄR ÄR EN NAVITIMER" så var det så att Sinn köpte designen till Navitimern när det gick dåligt för stackars Breitling på 60/70 talet. Sedan började Breitling tillverka Navitimern igen vilket slutade i rättegång och med en uppgörelse att båda fick tillverka designen men att Breitling fick kalla den för Navitimer.
Skulle även kunna tänka mig en 356. Tycker den är vacker och lagom stor.
Sinn356.jpg
903 var ju väldigt trevlig! Jag kände inte till historien om Sinn och Breitling, ger ju ett annat perspektiv till både 903 och Navitimer. Thanks for sharing!
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Den har en egen design iaf även om idén troligtvis kom från Suben. Fliegern ser ut som vilken flygklocka som helst.

Jag skulle nog kunna skilja en Sinn från en IWC från en Bell&Ross, från en Fortis, från en Zenith and the list goes on. Jag tycker att Sinn har ett eget designspråk som gör att de står ut från andra tillverkare. En pilotklocka har ju ett antal attribut som gör dem till pilotklockor, på samma sätt som en ett dykarur har sådana attribut som gör att den är en dykare... Sedan att de använder modifierade/dekorerade ETA/etc i sina klockor... Det gör väl i princip alla andra som inte kör inhouse...
 
Topp