• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

God kväll!

Har läst den här tråden flitigt en längre tid, så till att börja med vill jag tacka för intressant, rolig och lärorik läsning! Jag är relativt färsk i mitt klockintresse och på jakt efter min första ”dyrare” klocka. Det kommer att bli en Sinn 104 (inte på perlon😁) och en av anledningarna till att jag snöade in på Sinn var för att jag fastnade i den här tråden.

Nåväl, till min fråga. Jag har inte kunnat bestämma mig för om jag ska gå för en helt ny ifrån Erikson eller en begagnad, då antagligen privat från C24 tyvärr. Har koll på dom generella fördelarna kontra nackdelarna med respektive val, men tänkte passa på att fråga expertisen här om det finns något särskilt jag bör tänka på från ett Sinn perspektiv och då särskilt 104an. Är det värt att spara några tusenlappar för en i bra skick men med några år på nacken eller är det lika bra att kliva in i Sumpan och plocka ut helt ny?

Min tanke är att 104an ska vara en everyday watch en lång tid framöver så värdeminskningen vid nyköp är inte såå viktig (är medveten om att jag förmodligen inte är den första som tänkt så och sen hamnat i träsket).

Tack för en härlig tråd!

Så fin! Sinn är mästerliga på att bygga avskalade klockor som ändå är intressanta att se på. Ett gigantiskt plus att den är no-date. 100 m WR och 9 mm tjock är också imponerande. Gillar armbandet också. Är det den perfekta julklockan? 🎅🎄
Gillar den faktiskt också vilket förvånade mig en del. Tror det är indexen som gör mkt för mig även på det blå originalet

Men rött och guld är skitsnyggt. Kanske att man borde droppat ”Frankfurt Am Main” på tavlan. Det blir för stort och dessutom fel med vit text. Men ändå en riktigt stilig skapelse

God kväll!

Har läst den här tråden flitigt en längre tid, så till att börja med vill jag tacka för intressant, rolig och lärorik läsning! Jag är relativt färsk i mitt klockintresse och på jakt efter min första ”dyrare” klocka. Det kommer att bli en Sinn 104 (inte på perlon😁) och en av anledningarna till att jag snöade in på Sinn var för att jag fastnade i den här tråden.

Nåväl, till min fråga. Jag har inte kunnat bestämma mig för om jag ska gå för en helt ny ifrån Erikson eller en begagnad, då antagligen privat från C24 tyvärr. Har koll på dom generella fördelarna kontra nackdelarna med respektive val, men tänkte passa på att fråga expertisen här om det finns något särskilt jag bör tänka på från ett Sinn perspektiv och då särskilt 104an. Är det värt att spara några tusenlappar för en i bra skick men med några år på nacken eller är det lika bra att kliva in i Sumpan och plocka ut helt ny?

Min tanke är att 104an ska vara en everyday watch en lång tid framöver så värdeminskningen vid nyköp är inte såå viktig (är medveten om att jag förmodligen inte är den första som tänkt så och sen hamnat i träsket).

Tack för en härlig tråd!
Välkommen.

104 är grym så ett riktigt bra val. Jag hade till 100% köpt en begagnad här på forumet. Det är tiktigt bra pang för pengen. De dyker upp med jämna mellanrum och har då tappat ganska mkt mot nypris jmf med tex 556. (jag fick 6,5 för min på läder). Så ge dig till tåls är mitt tips.
C24 är för dyrt

Gillar den faktiskt också vilket förvånade mig en del. Tror det är indexen som gör mkt för mig även på det blå originalet

Men rött och guld är skitsnyggt. Kanske att man borde droppat ”Frankfurt Am Main” på tavlan. Det blir för stort och dessutom fel med vit text. Men ändå en riktigt stilig skapelse
Håller med. Borde kopierat 556:

Sinn
Automatik
Made in Germany

Det räcker. Automatik ska så klart vara kvar eftersom det ser coolt tyskt ut med ett k på slutet.

Tittut! Bjussar på en til. Det kan ju inte skada.
IMG_9492.jpeg

Har säkert tagits upp tidigare men har inte varit av intresse förrän nu.
Jag tar mig mod och frågar, finns 1/2 eller 3/4 länk till Sinns icke-tegimenterade 20mm H-länk?
20250427_094800.jpg

Vill minnas att det finns någon eftermarknadsgrej… ska leta i bokmärkena.
Citerar mig själv och svarar även @vanman .
Kan det vara denna eftermarknads on-the-fly speciallänk till Sinn H-länk du tänkte på?
1746740172338.png

1746740204103.png

Kan det vara denna eftermarknads on-the-fly speciallänk till Sinn H-länk du tänkte på?
1746740172338.png

1746740204103.png
Såvitt jag känner till, ja det är den som finns.

1746740172338.png

1746740204103.png
Exakt

1746740172338.png

1746740204103.png
Det där är kruxet med blästrade klockor. Det är snyggt och coolt, men det blir svårt att köpa tillbehör i samma finish. 99,99 procent av hårdvaran på marknaden är borstad/polerad känns det som.

Fundering. Om ni skulle sätta ett Nato på tegimenterad 856:a, vad skulle ni då välja för metall på bandet? Väldigt svårt att hitta den rätta finishen tycker jag. Det som kommer närmast är borstat eller svart.

Fundering. Om ni skulle sätta ett Nato på tegimenterad 856:a, vad skulle ni då välja för metall på bandet? Väldigt svårt att hitta den rätta finishen tycker jag. Det som kommer närmast är borstat eller svart.

Asgrymma handgjorda nato nato/zulu, och han har blästrad hårdvara som matchar. Be @Dr. D och @R.Capac om bilder på hur det ser ut på 856. Hur snyggt som helst!

Tillbaka
Topp