• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Känns bra att Sinn fortfarande levererar. På olivgrön textill till att börja med. Finns mycket denna ska få kläs med så småningom. Textil, gummi och tom läder.
20251001_111445 (1).jpg
Verkligen mycket trevligare än den stålfärgade. Blir ju lite sugen trots att jag var färdig med modellen som sådan... 😄

Alla sorters gummin lär passa bra också. Iso, tropic, våffla, slätt... Det är väldigt roligt att gå loss med band till svarta toolisar. De passar i nästan allt. Man får flera klockor i ett så att säga.
Jag tycker nästan tvärt om. Har svårt att hitta band. Såvida inte det är canvas typ, de funkar om de är lite grövre. Allt svart går i princip bort då de inte är ton i ton.

Owg med svart klocka hade varit besvärligt. Tur att hela den tanken är fånig 😉

Alla sorters gummin lär passa bra också. Iso, tropic, våffla, slätt... Det är väldigt roligt att gå loss med band till svarta toolisar. De passar i nästan allt. Man får flera klockor i ett så att säga.
Håller med. Har ett gäng bla Sinn Chronissimo, bruna Sinnlädret som liknar det till EZM1S ocg Cuda Iso i svart och grått. M.m m.m. Men gillar faktiskt Sinns textil. Riktigt tjockt och håller klockan på plats.

Jag tycker nästan tvärt om. Har svårt att hitta band. Såvida inte det är canvas typ, de funkar om de är lite grövre. Allt svart går i princip bort då de inte är ton i ton.

Owg med svart klocka hade varit besvärligt. Tur att hela den tanken är fånig 😉
Ja, vi är olika låter det som. 😜 Jag har kört UX S som enda klocka bra länge nu. Byter friskt mellan länk, fkm, silikon och nato och nästan allt passar. Hade nog kunnat vara owg på längre sikt med en svart klocka, men kanske inte med en 44 mm attackdykare. 😁

The man in black, Karl Lagerfeld, var ju owg med en svart RO hela sitt vuxna liv i princip. Kan han kan jag. Dock inte med klockan ovanpå manschetten, huga.

1000023671.jpg
1000023672.jpg

Ja, vi är olika låter det som. 😜 Jag har kört UX S som enda klocka bra länge nu. Byter friskt mellan länk, fkm, silikon och nato och nästan allt passar. Hade nog kunnat vara owg på längre sikt med en svart klocka, men kanske inte med en 44 mm attackdykare. 😁

The man in black, Karl Lagerfeld, var ju owg med en svart RO hela sitt vuxna liv i princip. Kan han kan jag. Dock inte med klockan ovanpå manschetten, huga.

1000023671.jpg
1000023672.jpg
Ja men det där är ju så fel på så många plan! (Enligt mig!) Fel märke, utanpå skjortan, Jesus! ;-)

Ni som inte minns :)
1759323731960.png
Riktigt fin! Jag är som du. Älskar slitna svarta klockor. Det är konstigt det där, för slitna guldpläterade klockor avskyr jag (till exempel Tank Vermeil där man ser silvret skina igenom, usch). Men svarta härjade klockor ser så coola ut, som den du visade nu. Nya, moderna Sinn ska dock ha mycket tåligare behandling vad jag läst mig till, så det är inte så lätt att uppnå något nämnvärt slitage. Anekdotiskt är min UX S från 2019 och har haft flera ägare och den ser i princip ny ut fortfarande. Ett par hairlines på spännet vad jag kan se, men inte mer dramatiskt än så.

Edit: Samma med min gamla U50 S. Också nyskick.

Riktigt fin! Jag är som du. Älskar slitna svarta klockor. Det är konstigt det där, för slitna guldpläterade klockor avskyr jag (till exempel Tank Vermeil där man ser silvret skina igenom, usch). Men svarta härjade klockor ser så coola ut, som den du visade nu. Nya, moderna Sinn ska dock ha mycket tåligare behandling vad jag läst mig till, så det är inte så lätt att uppnå något nämnvärt slitage. Anekdotiskt är min UX S från 2019 och har haft flera ägare och den ser i princip ny ut fortfarande. Ett par hairlines på spännet vad jag kan se, men inte mer dramatiskt än så.

Apropå coola slitna svarta klockor, minns jag rätt att vi har en snygg sliten 656 S i tråden med gamla (mindre tåliga) behandlingen? Tanken sitter fast i mitt huvud, men börjar tvivla nu om det var här eller annanstans.

Apropå coola slitna svarta klockor, minns jag rätt att vi har en snygg sliten 656 S i tråden med gamla (mindre tåliga) behandlingen? Tanken sitter fast i mitt huvud, men börjar tvivla nu om det var här eller annanstans.

Finns i den här artikeln.

IMG_8909.png

Hittade denna text om service på UX. Vet inte om det är sant men ändå lite intressant.

Mr. Nolting states that they usually replace the entire quartz movement just to ensure proper operation and refilling the oil.

Hela artikeln.

Hittade denna text om service på UX. Vet inte om det är sant men ändå lite intressant.

Mr. Nolting states that they usually replace the entire quartz movement just to ensure proper operation and refilling the oil.

Hela artikeln.
Lite motsägelsefullt.
Disassembling of the movement vs replacing the movement.
Eftersom det finns Chronometercertifierade UX men inte U50, medan bägge är oljefylld, så tror jag att ETA inte byts ut medan Rhonda faktiskt gör det. Det var rätt mycket väsen om Rhonda när U50 kom, för att det är ett billigt verk. Så att byta det känns väl inte sä märkligt. Men att byta ett chronometercertifierat ETA känns avlägset. Nu vet jag att de senare ETA inte har chronometercertet, men verket är ju inte sämre för det. Att då skicka det bara för att, känns osannolikt. Jag tror att sättet att hantera modellerna på kan variera.

Men det är väl skillnad på svart och svart.
PVD nöts ju ner. DLC är något annat. Om den bara är hård under ytan på DLC-behandlingen så är det ju oerhört motståndskraftigt. Därför dina S-klockor klarar sig så bra.

Lite motsägelsefullt.
Disassembling of the movement vs replacing the movement.
Eftersom det finns Chronometercertifierade UX men inte U50, medan bägge är oljefylld, så tror jag att ETA inte byts ut medan Rhonda faktiskt gör det. Det var rätt mycket väsen om Rhonda när U50 kom, för att det är ett billigt verk. Så att byta det känns väl inte sä märkligt. Men att byta ett chronometercertifierat ETA känns avlägset. Nu vet jag att de senare ETA inte har chronometercertet, men verket är ju inte sämre för det. Att då skicka det bara för att, känns osannolikt. Jag tror att sättet att hantera modellerna på kan variera.
Så tror jag också att det är. Jag har också läst en annan artikel för flera år sedan (minns tyvärr inte var) där processen beskrivs i detalj. Det är som en komplett service mer eller mindre. Allt nedmonteras, tvättas, sätts ihop och justeras, innan oljan fylls på igen. Det är ju stor skillnad i kvalitet på ett ETA 955.652 och ett sketet Ronda. På Youtube finns det en video i två delar där en urmakare ger ett 955.652 en komplett service. Det ger verkligen inte intryck av att vara ett "slit och släng"-verk utan tvärtom, ett välbyggt verk med högkvalitativa komponenter.

Tillbaka
Topp