• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Yoko

Panerai
2-Faktor
En liten uppföljare på gårdagen. Jag är en person som gillar länk men denna tror jag att jag föredrar på läder o_O
20170422_170029-1024x1820.jpg
20170422_170121-1024x1820.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Är det någon som testat den lilla U200?
Trevlig Sinn-teknik såsom ubåtsstål, drying capsule, 2000 meter och säkert annat skoj.
Allt detta i måttliga men lite coola 37 mm.

IMG_0846.JPG


IMG_0849.JPG

Lite fakta från Sinn.de
  • Completely made from high-strength seawater-resistant German Submarine Steel
  • Bezel with Black Hard Coating on a TEGIMENT Technology basis
  • Ar-Dehumidifying Technology enhances functional reliability and freedom from fogging
  • Functionally reliable from –45°C up to +80°C
  • Tested based on European diving equipment standards and certified by DNV GL
  • Captive diver's bezel with minute ratcheting
  • Crown at 4 o'clock to prevent pressure on the back of the hand
  • Sapphire crystal glass
  • EZM Design for best readability
  • Pressure-resistant to 2,000 m diving depth (200 bar), certified by DNV GL
  • Low pressure resistant

Var det inte @Clark Kent som efterlyste en mindre U1:a?
Det kanske är dags att @Urkvinnan släpper sina Långinässer och kommer över till Sinnisterna?
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Är det någon som testat den lilla U200?
Trevlig Sinn-teknik såsom ubåtsstål, drying capsule, 2000 meter och säkert annat skoj.
Allt detta i måttliga men lite coola 37 mm.

IMG_0846.JPG


IMG_0849.JPG

Lite fakta från Sinn.de
  • Completely made from high-strength seawater-resistant German Submarine Steel
  • Bezel with Black Hard Coating on a TEGIMENT Technology basis
  • Ar-Dehumidifying Technology enhances functional reliability and freedom from fogging
  • Functionally reliable from –45°C up to +80°C
  • Tested based on European diving equipment standards and certified by DNV GL
  • Captive diver's bezel with minute ratcheting
  • Crown at 4 o'clock to prevent pressure on the back of the hand
  • Sapphire crystal glass
  • EZM Design for best readability
  • Pressure-resistant to 2,000 m diving depth (200 bar), certified by DNV GL
  • Low pressure resistant

Var det inte @Clark Kent som efterlyste en mindre U1:a?
Det kanske är dags att @Urkvinnan släpper sina Långinässer och kommer över till Sinnisterna?
Som av en ren händelse har jag faktiskt fått upp ögonen för Sinn och är lite smånyfiken. Och 37 mm är ju som gjort för mig!
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Är det någon som testat den lilla U200?
Trevlig Sinn-teknik såsom ubåtsstål, drying capsule, 2000 meter och säkert annat skoj.
Allt detta i måttliga men lite coola 37 mm.

IMG_0846.JPG


IMG_0849.JPG

Lite fakta från Sinn.de
  • Completely made from high-strength seawater-resistant German Submarine Steel
  • Bezel with Black Hard Coating on a TEGIMENT Technology basis
  • Ar-Dehumidifying Technology enhances functional reliability and freedom from fogging
  • Functionally reliable from –45°C up to +80°C
  • Tested based on European diving equipment standards and certified by DNV GL
  • Captive diver's bezel with minute ratcheting
  • Crown at 4 o'clock to prevent pressure on the back of the hand
  • Sapphire crystal glass
  • EZM Design for best readability
  • Pressure-resistant to 2,000 m diving depth (200 bar), certified by DNV GL
  • Low pressure resistant

Var det inte @Clark Kent som efterlyste en mindre U1:a?
Det kanske är dags att @Urkvinnan släpper sina Långinässer och kommer över till Sinnisterna?
Jag föredrar ju svärdarmarna på deras dykare. Tyvärr är den för liten till och med för mina klena handleder.
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Gillar det! :)
Blir antagligen inte så mycket kvar till tavlan med 37mm och vad som ser ut som en ganska fet bezel men jag är helt klart för att få fler valmöjligheter.

Och det borde naturligtvis funnits med ett citat till Moorflax senaste inlägg här... :oops:
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
Gillar det! :)
Blir antagligen inte så mycket kvar till tavlan med 37mm och vad som ser ut som en ganska fet bezel men jag är helt klart för att få fler valmöjligheter.

Och det borde naturligtvis funnits med ett citat till Moorflax senaste inlägg här... :oops:
Gör inget, jag ser allt! :D
Lite skoj att Sinn gör U200 i 37mm och U212 i 47 mm!
Två stenhårda dykarur "his and hers"
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack!

Är ganska säker på att jag såg en frågeställning kring det "S" som är präglat på kronan på Sinn ur. Är inte säker på om det var i den här tråden eller någon annan men kom det fram något svar? D.v.s. varför de använder en annan font på kronans "S"? Funderade ett tag på om det hade med SUG Germany att göra men den loggan har ju ytterligare en annan font.

Det var i Basel-tråden och den tes som framfördes var att kronans S kom från en tidigare logotyp, men det stämmer inte. Det är riktigt konstigt att de har det, (i mina ögon), klumpiga och rätt fula S man använder idag till kronan istället för det mer snirkliga och eleganta S som man använder i logotypen.
 

Watchout

Omega
Vad tycks om 903 BE egentligen? Jag tycker det är en rolig historik och en sjukt snygg modell.
Är riktigt sugen på att införskaffa den.
Har ej sett den IRL och det enda som bekymrar mig är höjden (samt ev fakepatina och stämpel som fake-bratte). Någon med åsikter, synpunkter, livebilder?:)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vad tycks om 903 BE egentligen? Jag tycker det är en rolig historik och en sjukt snygg modell.
Är riktigt sugen på att införskaffa den.
Har ej sett den IRL och det enda som bekymrar mig är höjden (samt ev fakepatina och stämpel som fake-bratte). Någon med åsikter, synpunkter, livebilder?:)

Varför inte köra på vanliga 903 om du oroar dig över fakepatinan? Iofs svart urtavla men då slipper du i alla fall ett av orosmolnen.
Sen tycker jag att den är bättre live än på bild. Har tyvärr inga foton men har provat den hos Erikson.
14,5mm på 41mm boett tycker jag inte är någon fara överhuvudtaget. Störde mig inte alls på höjden när jag hade den på armen.
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Varför inte köra på vanliga 903 om du oroar dig över fakepatinan? Iofs svart urtavla men då slipper du i alla fall ett av orosmolnen.
Sen tycker jag att den är bättre live än på bild. Har tyvärr inga foton men har provat den hos Erikson.
14,5mm på 41mm boett tycker jag inte är någon fara överhuvudtaget. Störde mig inte alls på höjden när jag hade den på armen.
1+ på den! Fastnade riktigt för 903 med svart tavla och vita visarna. Höjden var lagom och tavlan var fantastisk.

Sen tycker ju jag att folk får väl tycka vad de vill om de nu finner det som en "fejkbratte". Den som läst historiken om Breitling och Sinn vet ju att det snarare är Breitling som gör en "fejksinn" numera ;)
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Så vitt jag vet så höll Breitling på att gå i konken. Sinn och Sicura köpte då delar av Breitlings delar och även design. I Sinns fall så ägde man då designen till navitimern.

När sen Breitling kom på fötter så försökte man få Sinn att sluta producera navitimern med argumentet att Sinn inte ursprungligen ägde rätten till designen utan bara rätten till delarna som användes till navitimern (av den produktionsdelen som Sinn köpte upp). Breitlingdelarna som Sinn köpte hade sedermera tagit slut, varför Sinn började skapa egna delar som byggde på Breitlings patent.

Breitling förlorade men fick tillåtelse av Sinn att använda designen till navitimern. Det finns en hel del reviews där man jämnför Breitlings navitimer mot Sinns.

Personligen tycker jag att Sinns 903 är snyggare. Storleken är helt rätt och tavlan är grym! Vilket urverk som är "bäst" kan jag inte uttala mig om då det ska vara samma basverk som man sedan moddar lite olika.
 
Senast ändrad:

Watchout

Omega
Fast numer kör väl Breitling inhouse på navitimern? Fördel med sinn är ju dock vattentätheten iom den extra kronan :)

Och den blå färgen är ju sååååå bra att det kanske väger upp för patinan...
Får kolla båda irl helt enkelt:)
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Fast numer kör väl Breitling inhouse på navitimern? Fördel med sinn är ju dock vattentätheten iom den extra kronan :)

Och den blå färgen är ju sååååå bra att det kanske väger upp för patinan...
Får kolla båda irl helt enkelt:)
Det har du alldeles rätt i. Ser nu att de kör sin egna B01. Jag uppskattar alltid vattentäthet.
 

Watchout

Omega
Tycker personligen att 903 får för lite kärlek på forumet och i denna tråden.. hur kommer det sig?
Ingen som har en? ny eller gammal, svart eller blå som kan sälja in den lite?:)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Snodde en jämförande bild för oss som vill hänga med i tråden, men inte har båda modellerna helt aktuella för oss :)
E63C0D84-A00E-4D19-98B4-ECC10C046067-1051-000000A5117C41CE.jpeg

Sinn vinner den matchen på W.O.
  • Ser bättre ut med den ensamma 12:n och stavindex hos Sinn...det blir alldeles för rörigt på Breitlings tavla med alla siffror ex 3, 6, 9
  • Snyggare länk
  • Bättre symetri på subsekunderna med siffrorna åt samma håll på alla tre samt ett tydligare tryck och svarta visare
  • Mycket bättre och cleanare med bara logotypen och inte fyra rader text som på Breitling
 

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Tycker personligen att 903 får för lite kärlek på forumet och i denna tråden.. hur kommer det sig?
Ingen som har en? ny eller gammal, svart eller blå som kan sälja in den lite?:)
För min del så har nog 903 sett lite rörig ut på bild. Och jag tycker oftast att enkelhet i tavlan går före. Men när jag höll i den och synade den ordentligt så uppstod ett ha-begär. Min enda invändning då var att den var lite dyr. Jag hade lite annat på listan som prioriterades ;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
:)
Har haft flera Tisåtter. Bra, trevliga och väldigt prisvärda.
Köpte en Tissot-tank för 200 pix som sonen fullkomligt älskar. :)
Men nu är vi i Sinntråden så då måste jag ju säga att du skulle köpt 556:an istället. ;)

I know....men det kommer det med så småningom :) Fördelen är ju att den så gott som alltid finns i lager.
Nu dök det upp en variant på ett Tissot T12 från sent 60-tal/tidigt 70_tal, (har en sedan tidigare men med andra komplikationer), och den var i så bra skick så jag kunde inte låta bli att buda :)
 
Topp