• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om solglasögon

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Vad är det här? Så jävla coola! Behöver skaffa slipade solglas, orkar inte vara solskyddad men blind eller seende men bländad längre...
AO=American Optical a.k.a. försvarsmaktens "lumpenbrillor" :cool:. Min optiker, som är en god vän, gör som jag vill! Vill tro att det är som med urmakare - vill de, så kan de!
 

Erik83

Cartier
Dessa har inte något fäste för skyddssidor. Men jag vet inte riktigt hur den kanten ser ut. Har du något blidexempel?
Vet att modellen kan ha fasta skyddssidor av metallnät, är de dessa du menar?
Som på bilderna nedan, skyddssidorna sitter nitade i en tunn plastkant på insidan. Tänkte om din optiker hade slipat ner dessa eller nåt sånt.

Screenshot_20220321-131559_eBay.jpg
Screenshot_20220321-131534_eBay.jpg
Screenshot_20220321-131523_eBay.jpg
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Inköpta idag och sannolikt de skönaste och lättaste. Ska ligga i en bil med suflett.
Mitt andra par Julbo och i detta fallet modell Journey. En tusing på naturkompaniet så helt ok. Annars två RB, clubmaster/pilot, Moscot Lemtosh samt ett par Maui Jim Local Kine.
29EC8DF9-DEF1-4C4F-AFDF-91EC15865079.jpeg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tänkte köpa ett par nya Rayban justin som jag gillar. Men vart ett par Rayban Wayfarer Ease ist. Riktigt nöjd. Ingen tilt här inte!

20220618_201315.jpg
Det var något jag inte hört om tidigare, visste att det finns en "light" modell av wayfarer så jag vart tvungen att kolla lite på Ray Ban´s hemsida.
Det visade sig att dom nu har möjlighet att beställa slipade glas, både vanliga och solglas. Det slutade med att jag beställde ett par Original Wayfarer med slipade glas :) Nu återstår att se hur lång tid dom tar, och hur bra resultatet är. Men sjukt billigt var det, så det får bli dagens tips för alla som behöver slipade glas :)
 

lofgreno

Audemars
Det var något jag inte hört om tidigare, visste att det finns en "light" modell av wayfarer så jag vart tvungen att kolla lite på Ray Ban´s hemsida.
Det visade sig att dom nu har möjlighet att beställa slipade glas, både vanliga och solglas. Det slutade med att jag beställde ett par Original Wayfarer med slipade glas :) Nu återstår att se hur lång tid dom tar, och hur bra resultatet är. Men sjukt billigt var det, så det får bli dagens tips för alla som behöver slipade glas :)
Ja, hittade denna video som förklarar skillnaden på dom 4 olika wayfarer modeller som finns. Själv gillar jag inte tilten på orginalet. Men dessa sitter asbra!


Coolt, kör ju med linser men det hade ju vart lite coolt. :)
 

Lindrothh

Cartier
Någon med tips på solglasögon, utöver Asian Fit, som generellt sitter okej på folk med lite plattare näsa? Tycker utbudet för Asian Fit är lite för smalt.
 

konkret

Cartier
2-Faktor
För er som har glasögon, kör ni solglasögon med styrka eller kör ni med linser? Tänkte köpa mig ett par solglasögon och undrar om jag ska köra med styrka eller ej. Enda nackdelen med styrka är att jag tvingas ha med mig mina glasögon men fördelen är att jag slipper linser. Vet inte hur jag ska komma till ett beslut!
 
Senast ändrad:

Lindrothh

Cartier
För er som har glasögon, kör ni solglasögon med styrka eller kör ni med linser? Tänkte köpa mig ett par solglasögon och undrar om jag ska köra med styrka eller ej. Enda nackdelen med styrka är att jag tvingas ha med mig mina glasögon men fördelen är att jag slipper linser. Vet inte hur jag ska komma till ett beslut!
Sitter även i detta dilemma. Har ett par med styrka, vilket jag verkligen tycker om att ha. Överväger dock linser + vanliga ett tag på grund av att min syn försämras typ 0.5 per år (senaste 2).
Med det sagt, hade jag nog kört solisar med styrka om du vet att du ligger på en stadig nivå.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
För er som har glasögon, kör ni solglasögon med styrka eller kör ni med linser? Tänkte köpa mig ett par solglasögon och undrar om jag ska köra med styrka eller ej. Enda nackdelen med styrka är att jag tvingas ha med mig mina glasögon men fördelen är att jag slipper linser. Vet inte hur jag ska komma till ett beslut!
Styrka, eftersom jag inte bär linser. Med det senaste köpet ifrån Ray Bans hemsida blev det fotokromatiska extra active linser. Har inte behövt använda rena solisar sedan dess
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
För er som har glasögon, kör ni solglasögon med styrka eller kör ni med linser? Tänkte köpa mig ett par solglasögon och undrar om jag ska köra med styrka eller ej. Enda nackdelen med styrka är att jag tvingas ha med mig mina glasögon men fördelen är att jag slipper linser. Vet inte hur jag ska komma till ett beslut!
Linser, så mycket smidigare, och så kan man ha mängder av solglasögon att variera sig med :)

20230329_223714.jpg
20230329_223720.jpg
20230329_223656.jpg
20230329_223647.jpg
 
Senast ändrad:
Budade hem ett par clubmaster för 500kr på tradera. Först reagerar jag på fodralet
Se bilden (övre är mina rayban original) nedre fodralet är den jag budade hem…
Säljaren hade inget kvitto o jag har redan betalat , gick även till optikern idag o hon trodde dom var äkta eller väldigt
välgjord fake , nån expert här?

En annan sak jag reagerade på var att putsduken var bara hälften så stor ? Mina originalbågar har större putsduk i sitt fodral
IMG_5150.jpeg
IMG_5141.jpeg
IMG_5158.jpeg
IMG_5157.jpeg
IMG_5162.jpeg
IMG_5163.jpeg
IMG_5159.jpeg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Budade hem ett par clubmaster för 500kr på tradera. Först reagerar jag på fodralet
Se bilden (övre är mina rayban original) nedre fodralet är den jag budade hem…
Säljaren hade inget kvitto o jag har redan betalat , gick även till optikern idag o hon trodde dom var äkta eller väldigt
välgjord fake , nån expert här?

En annan sak jag reagerade på var att putsduken var bara hälften så stor ? Mina originalbågar har större putsduk i sitt fodral
IMG_5150.jpeg
IMG_5141.jpeg
IMG_5158.jpeg
IMG_5157.jpeg
IMG_5162.jpeg
IMG_5163.jpeg
IMG_5159.jpeg
Dålig koll på just Clubmaster, men du ska ju bla. ha RB etsat i vänsterglaset. Texten på vänster skalm är mer intressant än den högra du fotat, men det ska nog stå Ray Ban made in italy C, inte K på den högra. Näs padsen var på vintage pilotmodellerna med smala delen nedåt, men Luxottica vände så den smala delen är uppåt. Dina ser ut att vara av den gamla Bausch & Lomb varianten, men inte fodralet?
Foto på vänster glas och insidan av den andra skalmen kan ge fler ledtrådar
 

bluetrain

Cartier
Har alltid kört ray ban solglajjor och ser egentligen ingen anledning att byta märke men min sambo tycker att jag borde kolla på Tom Ford. Borde jag? :)
Kan inget om deras modellutbud eller hur de står sig mot RB så jag tänkte fråga er som har erfarenhet. Är de generellt lika bra/bättre/sämre mot RB? Hur är deras glas? De senaste RB jag köpt har "polarized" och samma/motsvarande vill jag gärna ha på nästa.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har alltid kört ray ban solglajjor och ser egentligen ingen anledning att byta märke men min sambo tycker att jag borde kolla på Tom Ford. Borde jag? :)
Kan inget om deras modellutbud eller hur de står sig mot RB så jag tänkte fråga er som har erfarenhet. Är de generellt lika bra/bättre/sämre mot RB? Hur är deras glas? De senaste RB jag köpt har "polarized" och samma/motsvarande vill jag gärna ha på nästa.
Någon jätte köpte upp RayBan för ett par decennier sedan. Efter det är de inte bättre än några andra. Ska man ha RayBan när de var som bäst måste man leta vintage. Förr fanns RayBans G15-lins som var i riktigt glas, men nu verkar de flesta märken ha plast. De tjänar mer och ger dig som kund en sämre och känsligare produkt men så är det nästan överallt nu.
 

Psykel

Patek
Har alltid kört ray ban solglajjor och ser egentligen ingen anledning att byta märke men min sambo tycker att jag borde kolla på Tom Ford. Borde jag? :)
Kan inget om deras modellutbud eller hur de står sig mot RB så jag tänkte fråga er som har erfarenhet. Är de generellt lika bra/bättre/sämre mot RB? Hur är deras glas? De senaste RB jag köpt har "polarized" och samma/motsvarande vill jag gärna ha på nästa.
Tom Ford är väl hyfsat välansedda, men kostar väl dubbla minst jämfört med RB. Man får säkert vad man betalar för.
Sen är väl TF glasögon Luxottica, så tillverkas säkert i samma fabriker.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Dålig koll på just Clubmaster, men du ska ju bla. ha RB etsat i vänsterglaset. Texten på vänster skalm är mer intressant än den högra du fotat, men det ska nog stå Ray Ban made in italy C, inte K på den högra. Näs padsen var på vintage pilotmodellerna med smala delen nedåt, men Luxottica vände så den smala delen är uppåt. Dina ser ut att vara av den gamla Bausch & Lomb varianten, men inte fodralet?
Foto på vänster glas och insidan av den andra skalmen kan ge fler ledtrådar
Intressant, tack, men stämmer det verkligen med vändningen av padsen? Jag tror du möjligtvis vänt på det, då mina vintage BL aviators har den smala sidan uppåt, medan de nya Luxotica har den neråt.

EDIT: Även mina vintage BL Clumasters har de smalare delen av padsen uppåt.
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Budade hem ett par clubmaster för 500kr på tradera. Först reagerar jag på fodralet
Se bilden (övre är mina rayban original) nedre fodralet är den jag budade hem…
Säljaren hade inget kvitto o jag har redan betalat , gick även till optikern idag o hon trodde dom var äkta eller väldigt
välgjord fake , nån expert här?

En annan sak jag reagerade på var att putsduken var bara hälften så stor ? Mina originalbågar har större putsduk i sitt fodral
IMG_5150.jpeg
IMG_5141.jpeg
IMG_5158.jpeg
IMG_5157.jpeg
IMG_5162.jpeg
IMG_5163.jpeg
IMG_5159.jpeg
Skulle nog säga att de är äkta. RB4175?
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Tom Ford är väl hyfsat välansedda, men kostar väl dubbla minst jämfört med RB. Man får säkert vad man betalar för.
Sen är väl TF glasögon Luxottica, så tillverkas säkert i samma fabriker.
Tom Ford Eyewear ägs av Marcolin Group. Jag har ett par vanliga TF som jag har i arbetet. Köpta via Synsam. Fantastiskt bekväma bågar!
 
Topp