• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om solglasögon

hejsam

Patek
2-Faktor
Har Ray-ban instegsmodeller? Ligger inte nästan samtliga rätt lika i pris?
Jag tänker att Ray-bans instegsmodeller är de vanliga modellerna typ wayfarer, clubmaster etc som väl kostar 1-2000kr, de har även en sektion som de kallar premium med dyrare materialval och där vissa är hand made.

Detta verkar tex vara en limiterad utgåva av wayfarer som är handgjorda och av horn :D
 

ScubaKing

Audemars
Jag tänker att Ray-bans instegsmodeller är de vanliga modellerna typ wayfarer, clubmaster etc som väl kostar 1-2000kr, de har även en sektion som de kallar premium med dyrare materialval och där vissa är hand made.

Detta verkar tex vara en limiterad utgåva av wayfarer som är handgjorda och av horn :D

Oh fan, ja där ser man. Hade inte en aning om detta faktiskt. Coolt, ska kolla in :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Premium Ray Ban…
Caravan Ultra P3Plus
CDB12DA7-7F99-4E3B-84A1-8F493B3D4EB7.jpeg

18k guldöverdragen titanbåge med deras ”bästa” glas. Limiterad modell
 

Vinflaskan

Cartier
Det här kanske är en idiotiskt fråga som även kanske är lite offtopic.. Men jag hittade ett par skitiga ray ban wayfarer B&L 5024 med fodral i grovsoprummet. En snabb googling säger att de är från 80-talet vilket är skoj. Vågar jag plumsa ner dem i ultraljudstvätten? De är märkta BL på glaset, så är väl mest orolig för att det ska ta skada. Kommer troligtvis inte behålla dem, är Tradera bästa stället att sälja sånt här? 🙂
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det här kanske är en idiotiskt fråga som även kanske är lite offtopic.. Men jag hittade ett par skitiga ray ban wayfarer B&L 5024 med fodral i grovsoprummet. En snabb googling säger att de är från 80-talet vilket är skoj. Vågar jag plumsa ner dem i ultraljudstvätten? De är märkta BL på glaset, så är väl mest orolig för att det ska ta skada. Kommer troligtvis inte behålla dem, är Tradera bästa stället att sälja sånt här? 🙂
Dom tål säkert en UL-tvätt om inte varmvatten och diskmedel räcker. Är dom märkta även med Ray Ban på glaset eller endast B&L? Är det utan Ray Ban text är dom före 1987 har jag för mig
 

Vinflaskan

Cartier
Dom tål säkert en UL-tvätt om inte varmvatten och diskmedel räcker. Är dom märkta även med Ray Ban på glaset eller endast B&L? Är det utan Ray Ban text är dom före 1987 har jag för mig

Tack för svar! Får nog prova med vanligt vatten och diskmedel först och se hur det går.. Det är endast BL på glasen. Ray ban på insidan av ena bågen men inte på utsidan där modernare modeller brukar ha sin märkning.
Kul att de verkar ha ett par år på nacken i alla fall 😃
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag använder för närvarande ett par Rayban Wayfarer (lightforce bågar och polariserade glad) samt ett par Clubmaster. Tänkte att det är dags att uppdatera glasögonlådan och jag har en kompis som lovordar Maui Jim.
Vet ni om det finns sådant i butik i Sverige eller är man tvungen att chansa på näthandel? Det är för långt för mig att åka till Sthlm men i Gbg är jag en del. Nån som vet nån butik som säljer Maui Jim där?
Maui Jim är riktigt bra. Punkt. Bästa glasen jag haft. Hade mina local kine på en tremånadersresa i asien. Fodralet är *trekantigt” och kan vikas ihop helt platt. Inte oviktigt…

73891B0C-E358-4BF4-99B9-3E1340934D5B.jpeg
 

Pumba

Cartier
2-Faktor
Vad tycker vi om CHIMI? Är lite sugen på deras modell 01. Vill ha något som är roligare och mer kvalitet än H&M men vill heller inte lägga flera tusen. Finns bättre alternativ för samma peng?
Full disclosure innan jag svarar: jag har känningar in på CHIMI och det färgar så klart min åsikt men jag ger ett så ärligt svar jag kan nedan.

Jag har flertalet av CHIMI’s solisar och är mycket nöjd med dom, framförallt de mörkare och polariserade modellerna med stålbågar.

Enligt utsago från min källa i företaget produceras bågar för hand i Italien och linser samt mekanik hos högklassiga tillverkare i Europa. Så vitt jag kan utröna stämmer det då mina glasögon verkar hålla god kvalitet i både bågarna i acetat samt de i stål och framförallt, igen, linserna som är bland det bästa jag provat. Sen är det ett märke som satsar mer på stil än på funktionalitet så jag väljer dom mest på lugnare vardagsärenden och tar fortfarande mina Oakley’s om jag ska ut på äventyr
 

Psykel

Patek
Full disclosure innan jag svarar: jag har känningar in på CHIMI och det färgar så klart min åsikt men jag ger ett så ärligt svar jag kan nedan.

Jag har flertalet av CHIMI’s solisar och är mycket nöjd med dom, framförallt de mörkare och polariserade modellerna med stålbågar.

Enligt utsago från min källa i företaget produceras bågar för hand i Italien och linser samt mekanik hos högklassiga tillverkare i Europa. Så vitt jag kan utröna stämmer det då mina glasögon verkar hålla god kvalitet i både bågarna i acetat samt de i stål och framförallt, igen, linserna som är bland det bästa jag provat. Sen är det ett märke som satsar mer på stil än på funktionalitet så jag väljer dom mest på lugnare vardagsärenden och tar fortfarande mina Oakley’s om jag ska ut på äventyr
Mailade Chimi och frågade... Solglasögonen tillverkas i Kina, men acetatet dom tillverkas av är från Italien.
Sen behöver det inte spela nån roll för andra, men personligen försöker jag undvika Kinatillverkade produkter så långt det går.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Mailade Chimi och frågade... Solglasögonen tillverkas i Kina, men acetatet dom tillverkas av är från Italien.
Sen behöver det inte spela nån roll för andra, men personligen försöker jag undvika Kinatillverkade produkter så långt det går.
Lite off topic, men det mesta som kallas made in china är det tidigare ”made in Hongkong”. Bara en reflektion om man undviker av politiskt perspektiv…
 

Psykel

Patek
Lite off topic, men det mesta som kallas made in china är det tidigare ”made in Hongkong”. Bara en reflektion om man undviker av politiskt perspektiv…
Mja, miljöaspekter först och främst för min del. Politik i grund och botten, antar jag.
Men bara så jag förstår, är att du menar att tillverkningen sker i Hong Kong?
 

Pumba

Cartier
2-Faktor
Mailade Chimi och frågade... Solglasögonen tillverkas i Kina, men acetatet dom tillverkas av är från Italien.
Sen behöver det inte spela nån roll för andra, men personligen försöker jag undvika Kinatillverkade produkter så långt det går.
Där ser man. Måste erkänna att jag aldrig frågat var de tillverkas utan bara fått höra var de köper material från. Tack för den informationen
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tjenare, någon som vet vad dessa är värda ? använder dom ej, tog ut dom som premie via mitt kreditkort men har bara testat dom en gång, dom passade inte mig.
Tänkte slänga ut dom på köp o sälj.

RB3647N 001 51-22
20211011_085949.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tjenare, någon som vet vad dessa är värda ? använder dom ej, tog ut dom som premie via mitt kreditkort men har bara testat dom en gång, dom passade inte mig.
Tänkte slänga ut dom på köp o sälj.

RB3647N 001 51-22
20211011_085949.jpg
I Sverige antagligen inte så mycket. Kolla ebay om du hittar modellen.
*ser nu att det är "nya" Ray Ban, då kan du säkert som @ScubaKing tror
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Tjenare, någon som vet vad dessa är värda ? använder dom ej, tog ut dom som premie via mitt kreditkort men har bara testat dom en gång, dom passade inte mig.
Tänkte slänga ut dom på köp o sälj.

RB3647N 001 51-22
20211011_085949.jpg

Svår modell, skulle gissa runt en femhundring om du hittar rätt köpare. Skulle du köpt standard "Pilot" i stor storlek skulle det varit lite lättare. Men överlag går RayBans rätt billigt på andrahandsmarknaden.
 

PJZ

Cartier
Glömt att jag köpte ett par Chimi eyewear för ungefär en månad sen! Ska ta lite bilder och posta. Känns som att det är bra kvalite... trodde Chimi inte var nått att ha tills jag klev in i butiken och vart glatt överraskad.

Bilder kommer senare idag :)
 

jacoby

Cartier
  • Like
Reactions: PJZ

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det här? Så jävla coola! Behöver skaffa slipade solglas, orkar inte vara solskyddad men blind eller seende men bländad längre...
Skaffade slipade solisar i fjol, varit glasögonorm i tio år men jäklar vad skönt det var med ett par solglasögon som man faktiskt också kan se med
 
Topp