• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

JB_XII

Rolex
Hej,

Jag hjälper en vän med att försöka reda ut ett korrekt pris på en Lemania TG 195.
Hittade en relativt ny annons att jämföra med: https://klocksnack.se/threads/lemania-tg-195.170614/

Men eftersom jag saknar en del erfarenhet av vintage så tänkte jag att det är bra att fråga här 🙂

Lite info/funderingar:

  • Servad 2019
  • Skall tydligen vara använd under en FN-insats av en svensk fotograf. Något som kan styrka detta?
  • Saknar graveringen på baklocket. Polerat, utbytt eller annan anledning?

Bilder:

EA9CA118-AFA8-443C-AEFD-BB70D12D4B8A.jpeg



3ED7354F-D39B-40B3-B7DE-6085399EDD94.jpeg



B10EFBFB-0B1D-4FAB-9B41-54CFCABD3773.jpeg
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Hej,

Jag hjälper en vän med att försöka reda ut ett korrekt pris på en Lemania TG 195.
Hittade en relativt ny annons att jämföra med: https://klocksnack.se/threads/lemania-tg-195.170614/

Men eftersom jag saknar en del erfarenhet av vintage så tänkte jag att det är bra att fråga här 🙂

Lite info/funderingar:

  • Servad 2019
  • Skall tydligen vara använd under en FN-insats av en svensk fotograf. Något som kan styrka detta?
  • Saknar graveringen på baklocket. Polerat, utbytt eller annan anledning?

Bilder:

EA9CA118-AFA8-443C-AEFD-BB70D12D4B8A.jpeg



3ED7354F-D39B-40B3-B7DE-6085399EDD94.jpeg



B10EFBFB-0B1D-4FAB-9B41-54CFCABD3773.jpeg
De brukar väl ligga mellan 25-35 000:- skulle jag tro. Men, utan att helt veta så tror jag att just "Tre kronor" i denna klockas fall är väldigt viktigt för köpare.
 

deddas

Rolex
Hej,

Jag hjälper en vän med att försöka reda ut ett korrekt pris på en Lemania TG 195.
Hittade en relativt ny annons att jämföra med: https://klocksnack.se/threads/lemania-tg-195.170614/

Men eftersom jag saknar en del erfarenhet av vintage så tänkte jag att det är bra att fråga här 🙂

Lite info/funderingar:

  • Servad 2019
  • Skall tydligen vara använd under en FN-insats av en svensk fotograf. Något som kan styrka detta?
  • Saknar graveringen på baklocket. Polerat, utbytt eller annan anledning?

Bilder:

EA9CA118-AFA8-443C-AEFD-BB70D12D4B8A.jpeg



3ED7354F-D39B-40B3-B7DE-6085399EDD94.jpeg



B10EFBFB-0B1D-4FAB-9B41-54CFCABD3773.jpeg
Ligger en osåld på K&S just nu för 34,000kr. Spretar lite i pris på auktion även? Bukowski hade väl 2st i sin kvalitetsauktion?
Japp, det gjorde det:


Spretade dock inte så mycket i pris…
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej,

Jag hjälper en vän med att försöka reda ut ett korrekt pris på en Lemania TG 195.
Hittade en relativt ny annons att jämföra med: https://klocksnack.se/threads/lemania-tg-195.170614/

Men eftersom jag saknar en del erfarenhet av vintage så tänkte jag att det är bra att fråga här 🙂

Lite info/funderingar:

  • Servad 2019
  • Skall tydligen vara använd under en FN-insats av en svensk fotograf. Något som kan styrka detta?
  • Saknar graveringen på baklocket. Polerat, utbytt eller annan anledning?

Bilder:

EA9CA118-AFA8-443C-AEFD-BB70D12D4B8A.jpeg



3ED7354F-D39B-40B3-B7DE-6085399EDD94.jpeg



B10EFBFB-0B1D-4FAB-9B41-54CFCABD3773.jpeg


Och kaplans hade två:



...som definitivt spretade en del i pris.

Som @Klockvmo skriver så tror jag också att boettlocket påverkar en hel del.
Tavlan ser däremot ganska fin ut, vilket väl är nog så viktigt.

Känns väldigt svårprissatt i och med detta.
Men bara för att slänga ut något... 25k vid direktförsäljning?
 

mps

Cartier
Slå på stort och kräv vad de tar på Chrono24.

Ska ta det för min :)
 

Bilagor

  • Screenshot_20221130-121911.png
    Screenshot_20221130-121911.png
    370.4 KB · Visningar: 21

JB_XII

Rolex
De brukar väl ligga mellan 25-35 000:- skulle jag tro. Men, utan att helt veta så tror jag att just "Tre kronor" i denna klockas fall är väldigt viktigt för köpare.

Det tror jag också. Spekulation från min väns sida var att klockan kanske levererades utan gravering från början. Tänkte om någon kände till något om detta?

Ligger en osåld på K&S just nu för 34,000kr. Spretar lite i pris på auktion även? Bukowski hade väl 2st i sin kvalitetsauktion?
Japp, det gjorde det:


Spretade dock inte så mycket i pris…

Precis, såg och länkade den annonsen också. Hade lite svårt att bedöma skillnaden i skick bara. Men ett bra riktmärke.

Och kaplans hade två:



...som definitivt spretade en del i pris.

Som @Klockvmo skriver så tror jag också att boettlocket påverkar en hel del.
Tavlan ser däremot ganska fin ut, vilket väl är nog så viktigt.

Känns väldigt svårprissatt i och med detta.
Men bara för att slänga ut något... 25k vid direktförsäljning?

Brukar spreta i pris när det kommer till vintage om jag har förstått det rätt. Smådetaljer som betyder väldigt mycket :) Tack för uppskattningen. Jag för informationen vidare till ägaren. Han var inne på runt 40k, men troligen lite höga förhoppningar då kanske.

Slå på stort och kräv vad de tar på Chrono24.

Ska ta det för min :)

C24's priser är alltid rätt när man skall värdera klockor. Det är sen gammalt ;)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det tror jag också. Spekulation från min väns sida var att klockan kanske levererades utan gravering från början. Tänkte om någon kände till något om detta?



Precis, såg och länkade den annonsen också. Hade lite svårt att bedöma skillnaden i skick bara. Men ett bra riktmärke.



Brukar spreta i pris när det kommer till vintage om jag har förstått det rätt. Smådetaljer som betyder väldigt mycket :) Tack för uppskattningen. Jag för informationen vidare till ägaren. Han var inne på runt 40k, men troligen lite höga förhoppningar då kanske.



C24's priser är alltid rätt när man skall värdera klockor. Det är sen gammalt ;)

Ja, jag tror inte riktigt på 40k, iom en det tillkortakommanden. :)
Men jag hade testat med auktion som försäljningsställe.
Då får man ju onekligen vad den är ”värd”, medan det vid en egen prissättning är svårt att veta vad som ska dras av för locket.

Antingen en Tradera-auktion från 1 kr eller, om man kanske inte ha riktigt nerverna för det, något av auktionshusen som är duktiga på klockor.
Två har nämnts här…
…men det kan ju finnas fler, ;)
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ja, jag tror inte riktigt på 40k, iom en det tillkortakommanden. :)
Men jag hade testat med auktion som försäljningsställe.
Då får man ju onekligen vad den är ”värd”, medan det vid en egen prissättning är svårt att veta vad som ska dras av för locket.

Antingen en Tradera-auktion från 1 kr eller, om man kanske inte ha riktigt nerverna för det, något av auktionshusen som är duktiga på klockor.
Två har nämnts här…
…men det kan ju finnas fler, ;)
https://karljohanauktioner.se/ har jag hört duger bra!
 

Popolino

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,

Jag rensar upp lite i min modesta samling och tänkte bland annat sälja dessa två vintage-ur från Omega. Vore mycket tacksam om någon kan guida mig i rätt riktning beträffande en rättvis prisbild. Det enda jag känner till är att båda är från 60-talet och går bra. Ber om ursäkt för de kassa bilderna, taskigt ljus.

Stor tack på förhand!
xBild15.jpg
xBild16.jpg
 

JB_XII

Rolex
Ja, jag tror inte riktigt på 40k, iom en det tillkortakommanden. :)
Men jag hade testat med auktion som försäljningsställe.
Då får man ju onekligen vad den är ”värd”, medan det vid en egen prissättning är svårt att veta vad som ska dras av för locket.

Antingen en Tradera-auktion från 1 kr eller, om man kanske inte ha riktigt nerverna för det, något av auktionshusen som är duktiga på klockor.
Två har nämnts här…
…men det kan ju finnas fler, ;)

Jag har också hört om andra auktionshus ;) Jag skall förmedla informationen och så får vi se vad ägaren väljer att göra.
Tack allesammans för er hjälp!
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Vad säger ni om denna? Är inte vass på just Dynamic men tycker att den ser bra ut. Är det något som får er att tänka att den inte är äkta eller är någon form av franken? Om äkta och korrekt; rimligt pris?

77936FA0-2C71-466B-9D9B-38C3FBBA9D36.jpeg

025EE29A-0FD1-40F8-A366-1B4E5B5C3644.jpeg
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Svärfar hittade den i samband med att en äldre släkting gick bort. Han undrade mer om den var äkta och jag spann vidare på frågan.

Har inga mått, bara bilder än så länge.
Ser ingenting konstigt med den. Är ju en lite speciell modell, men jag tycker den är snygg. Här är ett par exempel. Länk betalar oftast mer
Här kommer motsvarande tavelkonfiguration för en herrmodell (inte som värdeindikator)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej,

Jag rensar upp lite i min modesta samling och tänkte bland annat sälja dessa två vintage-ur från Omega. Vore mycket tacksam om någon kan guida mig i rätt riktning beträffande en rättvis prisbild. Det enda jag känner till är att båda är från 60-talet och går bra. Ber om ursäkt för de kassa bilderna, taskigt ljus.

Stor tack på förhand!
xBild15.jpg
xBild16.jpg
Lite dålig aktivitet på svaren här så jag slänger ur mig 4000kr resp 8000kr. 8 för den svarta.
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Ser ingenting konstigt med den. Är ju en lite speciell modell, men jag tycker den är snygg. Här är ett par exempel. Länk betalar oftast mer
Här kommer motsvarande tavelkonfiguration för en herrmodell (inte som värdeindikator)
Tack för fint svar! Framförallt kul att den sannolikt är äkta.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Var på en middag hos en kompis i kväll och han kom på att han hade lite klockor liggandes så man blev ju nyfiken! 🧐
Rensade hårt i lådan men hittade några som vi vill veta mer om samt eventuellt värde?

Först en Certina Club 2000 på originallänk:
IMG_8923.JPG

IMG_8924.JPG
IMG_8925.JPG


En Citizen:
IMG_8921.JPG
IMG_8922.JPG


En Royce:
IMG_8918.JPG

IMG_8920.JPG


Samt en Arsenal:
IMG_8915.JPG
IMG_8916.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Var på en middag hos en kompis i kväll och han kom på att han hade lite klockor liggandes så man blev ju nyfiken! 🧐
Rensade hårt i lådan men hittade några som vi vill veta mer om samt eventuellt värde?

Först en Certina Club 2000 på originallänk:
IMG_8923.JPG

IMG_8924.JPG
IMG_8925.JPG


En Citizen:
IMG_8921.JPG
IMG_8922.JPG


En Royce:
IMG_8918.JPG

IMG_8920.JPG


Samt en Arsenal:
IMG_8915.JPG
IMG_8916.jpg
Ingen som har lite koll på dessa klockor? ☝️ 😉
 
Hej,

Jag rensar upp lite i min modesta samling och tänkte bland annat sälja dessa två vintage-ur från Omega. Vore mycket tacksam om någon kan guida mig i rätt riktning beträffande en rättvis prisbild. Det enda jag känner till är att båda är från 60-talet och går bra. Ber om ursäkt för de kassa bilderna, taskigt ljus.

Stor tack på förhand!
xBild15.jpg
xBild16.jpg
Den med svart urtavla skulle jag nog säga mellan 8-10k medan den andra 3-4.
 

skoofa123

Omega
Lite fundersam över vad som kan vara en rimlig peng för denna vintage Tissot Diver? Tydligen en Bond-klocka, då den bars av Roger Moore under inspelningarna av Live and Let Die.

Head only!
 

Bilagor

  • 1CDA9ECE-713C-4C5F-8F78-7A0ED6A82C6C.jpeg
    1CDA9ECE-713C-4C5F-8F78-7A0ED6A82C6C.jpeg
    571.2 KB · Visningar: 18
  • 36D3DEDA-91B7-4EFF-ABA5-F08EF346AA95.jpeg
    36D3DEDA-91B7-4EFF-ABA5-F08EF346AA95.jpeg
    622.7 KB · Visningar: 17
Topp