• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

eNielsen

Rolex
Pledge Member
IMG_5195.JPG

Hej alla, hoppas att detta är rätt ställe. Har denna Excelsior Park med Försvarsmaktens "Tre Kronor" på baksidan, troligen -1950 telet.
Är den värd att lägga en slant på?
Tacksamt
/Stickman
Mycket fin! Timvisaren är utbytt är värt att tillägga.
Inte helt vanlig, speciellt med tre-kronor märkning. Klart värd att fixa till enligt mig
 

Watcheyes

Cartier
Tycker inte att den ser särskilt rolig ut.
Spontankänslan när jag såg den som thumbnail var att det var hittepå och det stärks onekligen om man zoomar in och ser ett ganska skakigt tryck på, framförallt, Flagship.
Index vid klockan sex linjerar också dåligt med tavlans zoner.
Vidare så hade jag förväntat mig en Flagship-medaljong på baksidan. Kronan är också fel.

Man kan ju ibland bli lite lurad av Jpeg-kompression och liknande, men summa summarum blir ändå stt jag inte tror på den.
Tack så mycket, då var nog min första känsla korrekt.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
IMG_5195.JPG

Hej alla, hoppas att detta är rätt ställe. Har denna Excelsior Park med Försvarsmaktens "Tre Kronor" på baksidan, troligen -1950 telet.
Är den värd att lägga en slant på?
Tacksamt
/Stickman

Definitivt värd att rusta upp.
Kan väl kanske kosta en liten slant, som det ofta gör med kronografer, men "färdigt" värde (det är trots allt "rimligt pris på-tråden") torde ligga kring 30k.
Brasklapp för att det är svårt att helt se tavlans kvalitet på din bild. Eventuellt skulle lysmassan kunna vara fixad, vilket säkert kan vara lite negativt.
Precis som @eNielsen skriver så är timvisaren felaktig.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
IMG_5195.JPG

Hej alla, hoppas att detta är rätt ställe. Har denna Excelsior Park med Försvarsmaktens "Tre Kronor" på baksidan, troligen -1950 telet.
Är den värd att lägga en slant på?
Tacksamt
/Stickman

Det tycker jag absolut. Fin klocka.

Timvisaren hör dock inte hemma på den efter vad jag vet. Men bör inte var jättesvårt att hitta en mer passande.
(Jaha det hade redan nämnts ser jag)
 

deddas

Rolex
Tja!
Funderar på att "göra mig av" med lite klockor för att jag är sugen på att pröva nya grejer, men då krävs ju kapital...
Fattar att ingen kan ge ett exakt pris men ungefärliga skulle uppskattas!
IMG_9500.jpeg
IMG_9501.jpeg
IMG_9502.jpeg
IMG_9503.jpeg
IMG_9504.jpeg
IMG_9506.jpeg
IMG_9507.jpeg
IMG_9508.jpeg
IMG_9509.jpeg
IMG_9512.jpeg
IMG_9513.jpeg
IMG_9514.jpeg
IMG_9515.jpeg

Klocka 1 Alpina:
Mäter ca. 34mm exkl. krona Borgel-boett (tror jag?), vissa lumepluppar som saknas samt repigt plexi. Ingen servicehistorik men håller tiden.

Klocka 2 "Incabloc":
Mäter ganska stort 35-36mm exkl. krona, stål, servad i min ägo (kvitto finns) samt fult ommålade visare.

Klocka nr 3 Eterna:
34mm exkl. krona, fin i skicket och tavlan skiftar mellan beigt och laxrosa. Ingen servicehistorik men håller tiden.

Klocka nr 4 Fortis:
34mm exkl. krona, fin med spegelindex (tror det heter så?) och servad i min ägo. Kvitto finns.

Klocka nr 5 Omega:
Tror detta är Omegas tidigaste automatiska urverk? Mäter ca. 34mm exkl. kronan men bärs stort pga formen på boetten. Djupare repor på boetten strax under kronan. Fult ommålade visare... Ingen servicehistorik men håller tiden.

Klocka nr 6: Longeau:
Ståltank med 17mm i luggbredd och fasta bandstift. Ett 16mms band sitter på nu. Ingen servicehistorik men håller tiden.

Klocka nr 7 Buren:
Ståltank med 16mm i luggbredd. Coola siffror samt servad i min ägo och kvitto finns men trots det svårt att ställa visarna (segt) samt tappar kanske 60-90 sek per dag. Ska dock vara från 30-talet.

Klocka nr 8 Enicar:
Sherpa i kompressorboett. Klassiska "hatch" kronan med enicar-loggan på. Ingen servicehistorik men håller tiden.

Klocka nr 9 Croton:
Kronograf/Yachting (?) som mäter 34mm exkl krona i Spillman-boett. Märken finns på tavlan men plexi och boett ser okey ut. Ingen servicehistorik men håller tiden och kronografen fungerar.

Klocka nr 10 Eterna:
Bumper från Eterna, på 31mm exkl. krona, med ganska dålig tavla. Ser ut att ha blivit utsatt för något (olja eller fukt?) men man ser svagt på bilder (svårare "live") att tavlan är märkt "Beyer Zürich". Ingen servicehistorik men tickar igång ganska lätt. Tappar dock tid så en översyn skulle behövas.

Klocka nr 11 ARC:
Bumper från ARC (vet ej vad detta är), mäter ca 33mm exkl kronan. Ingen servicehistorik men, tickar igång ganska lätt. Som ovan tappar den dock tid så en översyn skulle behövas.

Klocka nr 12 Eterna:
Eterna tank med s.k "Swing lugs". Spricka i plexit. Ingen servicehistorik men, tickar igång ganska lätt samt starkt. Som ovan tappar den dock tid så en översyn skulle behövas.


Tacksam för all hjälp/vägledning jag kan få!
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
En äldre släkting har hittat en defekt gammal Bore Sport på vinden. Jag har dålig koll på den här typen av klocka så skulle uppskatta ett ungefärligt värde - några hundralappar?

signal-2022-10-30-12-51-36-046.jpg


Gissar att Zenith-boxen med papper från 1957 som Bore-klockan låg i kan vara värd mer än själva klockan? Ungefärligt värde på boxen?

signal-2022-10-30-12-55-44-979_edit_164331890365027.jpg
 

Hansaboy

Breitling
2-Faktor
Vem/vad är seriöst enligt dig? För ”min” urmakare i Hbg tar inte över 3k för en service. Och han är ytterst seriös.

Ska tilläggas att jag menar en klocka utan några komplikationer. Såklart blir det dyrare med exempelvis en kronograf.
Hej Marcus, såg ditt inlägg och undrade om du kunde dela med dig om vilken urmakare du använder i Helsingborg?
Jag har lite äldre klockor och Rydbergs eller Bergströms I Malmö känns inte rätt...

Mvh/HansaBoy
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hej Marcus, såg ditt inlägg och undrade om du kunde dela med dig om vilken urmakare du använder i Helsingborg?
Jag har lite äldre klockor och Rydbergs eller Bergströms I Malmö känns inte rätt...

Mvh/HansaBoy

Var inte rädd för att skicka på posten till någon av våra duktiga urmakare runt om i Sverige. Det är minst lika vanligt att göra så idag, skulle jag tro, minus väggur då. ☺️
 

FilleB

Breitling
Köpte denna Breitling Colt Quartz för något år sen och är nyfiken vad värdet kan vara idag? Köpte den för runt 5000kr och nyfiken om det är värt att sälja då den är lite för liten för min smak.
 

Bilagor

  • 20221030_202027.jpg
    20221030_202027.jpg
    429 KB · Visningar: 10
  • 20221030_202009.jpg
    20221030_202009.jpg
    336.6 KB · Visningar: 8

Hansaboy

Breitling
2-Faktor
Var inte rädd för att skicka på posten till någon av våra duktiga urmakare runt om i Sverige. Det är minst lika vanligt att göra så idag, skulle jag tro, minus väggur då. ☺️
Tjena Corgi, jag har funderat på det också, men jag vill gärna ha ett möte över klockan och då känns F2F alltid bättre! :)
 

FelixR

Breitling
Hej alla klock intresserade!
Jag har en Automatisk Omega De vill "tv screen" från 60/70talet som jag planerar att sälja.

Min fråga är om ni tror att den går upp i värde om jag tar isärden och polerar glaset, kroppen m.m eller tror ni det kanske istället går ner? Samt såklart vad ni tror priset kan vara! Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 20221026_224834.jpg
    20221026_224834.jpg
    83.8 KB · Visningar: 6
  • 20221026_224815.jpg
    20221026_224815.jpg
    100.6 KB · Visningar: 6
  • 20221026_224757.jpg
    20221026_224757.jpg
    108 KB · Visningar: 9

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Hej alla klock intresserade!
Jag har en Automatisk Omega De vill "tv screen" från 60/70talet som jag planerar att sälja.

Min fråga är om ni tror att den går upp i värde om jag tar isärden och polerar glaset, kroppen m.m eller tror ni det kanske istället går ner? Samt såklart vad ni tror priset kan vara! Tack på förhand!
Har du inte planerat att använda den själv utan sälja så hade jag inte lagt några pengar på den. Förutsatt att den fungerar då. Priset lär inte gå ner om du servar m.m men du minskar ju möjligheten att göra en förtjänst. Sen chansar jag bara här men ett sådant glas är nog inte helt lätt att hitta.
 

FelixR

Breitling
Har du inte planerat att använda den själv utan sälja så hade jag inte lagt några pengar på den. Förutsatt att den fungerar då. Priset lär inte gå ner om du servar m.m men du minskar ju möjligheten att göra en förtjänst. Sen chansar jag bara här men ett sådant glas är nog inte helt lätt att hitta.
Jo, det har du nog rätt i. Tack för svaret! Har du någon som helst aning om vad den kan vara värd?
 

andskand

Cartier
En äldre släkting har hittat en defekt gammal Bore Sport på vinden. Jag har dålig koll på den här typen av klocka så skulle uppskatta ett ungefärligt värde - några hundralappar?

signal-2022-10-30-12-51-36-046.jpg


Gissar att Zenith-boxen med papper från 1957 som Bore-klockan låg i kan vara värd mer än själva klockan? Ungefärligt värde på boxen?

signal-2022-10-30-12-55-44-979_edit_164331890365027.jpg


Jag har ingen aning om hur mycket Bore klockan är värd, och för en liknande Zenith-box i form av en bok gav jag ca. 800kr på Ebay. Jag kan köpa den här också.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Finns det något värde i denna med tanke på Jaeger LeCoultre kronan utöver standardvärde för klockan?
Har väldigt dålig koll på JLC så tänkte kika här om någon vet 😄
21397C60-2618-4E08-9F3C-CF48B625C290.jpeg
8DCC26DA-E3DA-48E2-A2A2-ABE945C476E7.jpeg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Finns det något värde i denna med tanke på Jaeger LeCoultre kronan utöver standardvärde för klockan?
Har väldigt dålig koll på JLC så tänkte kika här om någon vet 😄
21397C60-2618-4E08-9F3C-CF48B625C290.jpeg
8DCC26DA-E3DA-48E2-A2A2-ABE945C476E7.jpeg

Kronan kan nog vara värd uppåt en tusenlapp om det är rätt dimensioner. Brukar vara eftersökta till Memovox som ofta får sina ersatta. För rätt bärare är ju klockan rätt trevlig men törs inte gissa på värde. ☺️
 
Hello!

Jag har fått en klocka som jag har lite funderingar på. Kanske ni kan hjälpa mig? Vad är det här för klocka? Hur gammal är den och vad kan den vara värd? Det enda jag vet är att det är en Facit guldklocka där jag kan se att det står 18k på baksidan.

Tacksam för svar.
20221103_181750.jpg
20221103_181822.jpg
 

Watcheyes

Cartier
Vad kan denna tänkas vara värd? Lite guld så jag antar att den går upp något men verket ser rostigt / smutsigt ut, kan det vara kring 25k-30k? Har ingen koll på Rolex själv, tack. I övrigt tycker jag den verkar vara i OK skick gällande boett etc.

 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vad kan denna tänkas vara värd? Lite guld så jag antar att den går upp något men verket ser rostigt / smutsigt ut, kan det vara kring 25k-30k? Har ingen koll på Rolex själv, tack. I övrigt tycker jag den verkar vara i OK skick gällande boett etc.


Marknadsvärde ligger nog ungefär där auktionshuset satt sin värdering.
Jag tror inte att du ska hoppas på att kunna köpa den till de siffror du nämner, dels för att vintage-DJ varit ganska opåverkade från den nedgång som påverkat många andra Rolex-modeller och dels för att den säljs på en kvalitetsauktion - reservationspriset ligger säkert runt 35k.
 

Watcheyes

Cartier
Marknadsvärde ligger nog ungefär där auktionshuset satt sin värdering.
Jag tror inte att du ska hoppas på att kunna köpa den till de siffror du nämner, dels för att vintage-DJ varit ganska opåverkade från den nedgång som påverkat många andra Rolex-modeller och dels för att den säljs på en kvalitetsauktion - reservationspriset ligger säkert runt 35k.
Aha, då var jag fel ute, men som sagt har jag dålig koll på Rolex :) Tack för informationen, ser att den har ett bevakningspris som är reservationspris, missad det. Bra info!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Köpte denna Breitling Colt Quartz för något år sen och är nyfiken vad värdet kan vara idag? Köpte den för runt 5000kr och nyfiken om det är värt att sälja då den är lite för liten för min smak.
Gick en liknande på Kaplans i mars för 5600:- + slagavgift (20%) så det är omkring där. Din har länk också vilket brukar vara ett +.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hello!

Jag har fått en klocka som jag har lite funderingar på. Kanske ni kan hjälpa mig? Vad är det här för klocka? Hur gammal är den och vad kan den vara värd? Det enda jag vet är att det är en Facit guldklocka där jag kan se att det står 18k på baksidan.

Tacksam för svar.
20221103_181750.jpg
20221103_181822.jpg
Hade gissat på runt 60-talets mitt.
Värdet är, i mångt och mycket, lika med guldvärdet. Tippar på att den är runt 33-34 mm?
...och isf att värdet ligger kring 4k.
 
Topp