• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

deddas

Rolex
Använt men i användbart skick från Patek skulle jag tro har i alla fall något värde..? Men kanske inte.
Det tror jag med. Jag skulle kolla ”Lilla klockor” eller vad den heter på Kaplans. De säljer ju en del märkta band. Kanske finns riktmärken där?
Från OF:

21mm visserligen och från 2017 men från handlare.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror också det skulle kunna vara värt en del. Finns säkert en och annan som går igång på ett riktigt tidsenligt band till sin Patek. Hur mycket, har jag dock dålig koll på, men gissningsvis några tusenlappar.
Generöst när nos ofta ligger runt 1500. Men visst, jag vet inte hur Patekfolk fungerar. Enda vinningen jag skulle sett vara att sätta på en gammal klocka vid försäljning så den kändes ”rätt”. Väldigt få som använder begagnade band.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Generöst när nos ofta ligger runt 1500. Men visst, jag vet inte hur Patekfolk fungerar. Enda vinningen jag skulle sett vara att sätta på en gammal klocka vid försäljning så den kändes ”rätt”. Väldigt få som använder begagnade band.
Ok, hade ingen koll här känner jag. Är det så lätt att få tag på ett sådant alltså? Jag antog bara spontant att de skulle vara betydligt dyrare och svårare att hitta än t.ex. vintage Omegaband, som jag sett gått på från 500kr och uppåt i varierande skick.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, hade ingen koll här känner jag. Är det så lätt att få tag på ett sådant alltså? Jag antog bara spontant att de skulle vara betydligt dyrare och svårare att hitta än t.ex. vintage Omegaband, som jag sett gått på från 500kr och uppåt i varierande skick.
Sitter inte heller på facit, men ovanligt man tror så olika. Skulle tro Omegaband är dyrare rent generellt. Iaf de sämre. Högre efterfrågan. Nypris skiljer ju inte så mycket på skinnband heller.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vad kan vara ett rimligt pris för ett vintage Patek Philippe läder utan spänne? Bra skick men slitage på texten. Loggan intakt
18mm bredd
Tack på förhand
1674393396961.png
1674393401708.png

Inget facit här. Men min "slicka på fingret och sticka upp det i vädret-känsla" säger att man säljer det snabbt för en tusing.
 

Pyjamas

Omega
Breitling televerket kronograf. Valjoux 7736 verk.
Klockan är nyligen servad hos urmakare och funkar fint!
Någon som vågar sig på en värdering?
 

Bilagor

  • IMG_20230123_211847.jpg
    IMG_20230123_211847.jpg
    296.6 KB · Visningar: 22
  • IMG_20230123_211820.jpg
    IMG_20230123_211820.jpg
    207.4 KB · Visningar: 21
  • IMG_20230123_211807.jpg
    IMG_20230123_211807.jpg
    268.3 KB · Visningar: 22
  • IMG_20230123_211749.jpg
    IMG_20230123_211749.jpg
    286.7 KB · Visningar: 22
  • IMG_20230123_211730.jpg
    IMG_20230123_211730.jpg
    367.5 KB · Visningar: 20

deddas

Rolex
Vad ska man sätta för pris på denna?
Servad i min ägo , där originalkronan byttes vid service och den följer med vid försäljning. Manuell, inget quick set på datum, 34mm exkl. kronan och balla spegelindex.
EAC2E19D-4A02-4A5F-9DA7-F37DCEDB5554.png
F81820A2-913C-4ADA-A438-935D455346A4.png
BF60AA5F-2356-4EB0-819F-2BCA07A7EA1E.png
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Jag är på jakt efter en årsklocka och har hittat en Datejust från rätt år, 1972.
Enligt tidigare ägare är klockan servad och lätt polerad 2021, men det saknas handlingar som styrker detta.
Heller ingen box eller papper, endast klockan.
Jag är allt för dåligt insatt i hur mycket ett rimligt pris skall vara för en klocka i detta skick, kanske någon här på forumet kan ge mig en fingervisning om ett ungefärligt värde?
Säljaren begär 43000 kronor.
rolex_1601_datejust_36_steel_white_gold_jubilee_4259-02.jpg


rolex_1601_datejust_36_steel_white_gold_jubilee_4259-23.jpg


rolex_1601_datejust_36_steel_white_gold_jubilee_4259-25.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är på jakt efter en årsklocka och har hittat en Datejust från rätt år, 1972.
Enligt tidigare ägare är klockan servad och lätt polerad 2021, men det saknas handlingar som styrker detta.
Heller ingen box eller papper, endast klockan.
Jag är allt för dåligt insatt i hur mycket ett rimligt pris skall vara för en klocka i detta skick, kanske någon här på forumet kan ge mig en fingervisning om ett ungefärligt värde?
Säljaren begär 43000 kronor.
rolex_1601_datejust_36_steel_white_gold_jubilee_4259-02.jpg


rolex_1601_datejust_36_steel_white_gold_jubilee_4259-23.jpg


rolex_1601_datejust_36_steel_white_gold_jubilee_4259-25.jpg
Det är väl möjligt att den fått en lätt polering just 2021 men den har ju blivit hårt polerad under sin livstid, eventuellt av Svenska Kocken. Stora kratrar runt hålen i bandhornen, som blivit slipade så mycket att kanten är nästan nere vid hålen... Jag har ingen aning om vad den borde kosta men jag tycker nog att du bör leta efter ett bättre exemplar.
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Det är väl möjligt att den fått en lätt polering just 2021 men den har ju blivit hårt polerad under sin livstid, eventuellt av Svenska Kocken. Stora kratrar runt hålen i bandhornen, som blivit slipade så mycket att kanten är nästan nere vid hålen... Jag har ingen aning om vad den borde kosta men jag tycker nog att du bör leta efter ett bättre exemplar.
Tack för input.
Jag letar vidare.....
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Arvegods. Ser ut att stå Juwel på urtavlan. Hittar dessvärre ingen likadan klocka på nätet. Är det något värde? Funderar även på vad det kan vara för material. Ser nämligen inga stämplar på länken. Däremot står det "Stainless steel back" på boettlocket. Hittat liknande klockor där det i beskrivningen står sterling silver eller white gold filled.

IMG_2120.jpg

IMG_2122.jpg

IMG_2121.jpg
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Arvegods. Ser ut att stå Juwel på urtavlan. Hittar dessvärre ingen likadan klocka på nätet. Är det något värde? Funderar även på vad det kan vara för material. Ser nämligen inga stämplar på länken. Däremot står det "Stainless steel back" på boettlocket. Hittat liknande klockor där det i beskrivningen står sterling silver eller white gold filled.

IMG_2120.jpg

IMG_2122.jpg

IMG_2121.jpg
Står det något i boettlocket?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad säger forumet om den här:
Baume & Mercier tank i vitguld, 24x30mm, lite sliten men rätt trevlig. Cartierarmband, med viklås i vitguld. Oklart om den fungerar, men manuellt verk av något slag.

bm-1.jpeg
bm-2.jpeg
bm-3.jpeg
Känner igen den, såldes den aldrig på auktionen innan jul? Är en prisvärd kategori klockor, speciellt med viklåset.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Precis så är det :) Tycker också den känns kul men ingen koll på värdering, har mailat auktionshuset och frågat om det finns möjlighet att köpa den fortfarande.
Just denna är lite tråkig iom att det är en Cartierkopia. Positiva är väl att det förmodligen var under Cartiers ägande denna tillverkades. Viklåset kan vara Cartier även om det ser lite planslipat ut.

Tyvärr verkar jag inte förstått prissättningen då jag tror jag har den annonsen som varit aktiv längst tid på KS i denna kategorin.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Just denna är lite tråkig iom att det är en Cartierkopia. Positiva är väl att det förmodligen var under Cartiers ägande denna tillverkades. Viklåset kan vara Cartier även om det ser lite planslipat ut.

Tyvärr verkar jag inte förstått prissättningen då jag tror jag har den annonsen som varit aktiv längst tid på KS i denna kategorin.
Om du menar att Cartier har gjort klockan, eller sanktionerat produktionen så är jag supernöjd, men klart det skaver lite att det är en rak kopia av tanken.

Haha tänker du på din JLC? Kollat på den många gånger, den borde ju lossna kan man tycka. Inget intresse på instagram?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om du menar att Cartier har gjort klockan, eller sanktionerat produktionen så är jag supernöjd, men klart det skaver lite att det är en rak kopia av tanken.

Haha tänker du på din JLC? Kollat på den många gånger, den borde ju lossna kan man tycka. Inget intresse på instagram?
Såg nu att det var 1988 Cartier köpte Baume, så var ju rätt sent. Denna klockan är kanske äldre än så? Cartier gjorde ju inte många klockor på denna tiden, var väl mest Ebel som gjorde dem då.

Mmm, JLC. När de äntligen fått ihop en utsida som matchar den fina insidan så får de ändå så lite kärlek. Jobbar inte sälj på IG, eller jobbar knappt på IG alls...
 

Chucky

Breitling
Får man be om hjälp ang denna Cartier klocka? Jag har planer att sälja den men skulle vilja få lite hjälp innan.
Om jag har hittat rätt så är modellen en Cartier Vermeil Tank 925? När jag googlar så hittar jag inte detta utseende på tavla? Många andra liknade dock.
Det jag fått höra är att den är köpt tidigt 80 tal, 18k guld, det är batteri. Original låda osv men inga papper tyvärr.

Tacksam för all hjälp
 

Bilagor

  • 7C78B58D-A757-415B-A56B-707FB68CA2F8.jpeg
    7C78B58D-A757-415B-A56B-707FB68CA2F8.jpeg
    290.9 KB · Visningar: 21
  • 05D03780-6018-4F19-B687-2802D9E80D11.jpeg
    05D03780-6018-4F19-B687-2802D9E80D11.jpeg
    456.1 KB · Visningar: 19
Topp