• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Får man be om hjälp ang denna Cartier klocka? Jag har planer att sälja den men skulle vilja få lite hjälp innan.
Om jag har hittat rätt så är modellen en Cartier Vermeil Tank 925? När jag googlar så hittar jag inte detta utseende på tavla? Många andra liknade dock.
Det jag fått höra är att den är köpt tidigt 80 tal, 18k guld, det är batteri. Original låda osv men inga papper tyvärr.

Tacksam för all hjälp
Det är väl antingen guld eller vermeil. Har du en bild på baksidan?
 

Chucky

Breitling

Bilagor

  • 034E479C-F164-4B57-BF82-044EFB6A80AB.jpeg
    034E479C-F164-4B57-BF82-044EFB6A80AB.jpeg
    483.7 KB · Visningar: 30

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag visste inte att det var antingen eller :), här kommer bild på baksidan
En modell som stuckit iväg ordentligt i popularitet.
Din ser dessutom ut att vara i väldigt fint skick - så även om den ädla metallen bara är ett tunt lager så kan man nog räkna med 12-15k om man väljer att sälja den i något slags auktionsformat. Antingen själv på Tradera eller med hjälp av någon auktionsfirma.
 
  • Like
Reactions: bag

Ako

Rolex
2-Faktor
Hej Marcus, såg ditt inlägg och undrade om du kunde dela med dig om vilken urmakare du använder i Helsingborg?
Jag har lite äldre klockor och Rydbergs eller Bergströms I Malmö känns inte rätt...

Mvh/HansaBoy
Hej ,
Tidigare använde jag Antikurmakaren i Malmö , han har stängt , men jag tror att han ibland tar emot service fortfarande.
Ett annat alt. är @Macgyver här på ks ,
han verkar i Lund.

Vänligen A
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
AA9935D9-9E5F-4C31-B594-108DF1A59AE1.jpeg

Sprang på denna igår. Primato-kronograf. Verkar vara Heuer-relaterat på något vis märkte jag efter att ha googlat lite. Försäljaren önskade 8000:-. Någon med koll på vad liknande brukar gå för? Tyckte den var cool!

Brasklapp för tunn is - men jag tror att alla kopplingar till Heuer är ganska svaga.
Ser att det finns en platshållarsida på OnTheDash, men det tror jag mer beror på att det faktiskt finns en senare (sent 60-, tidigt 70-tal) Heuer-tillverkad kronograf som förärats "Primato" på tavlan.
Detta tror jag är någonting lite enklare än så. Klassisk dykkronograf med, förmodligen, Landeron-verk.
Ingen dum klocka, så klart - men jag hade nog ändå sagt att det går att hitta vassare för 8k. Kanske, och andra sidan, är nyservad om den säljs i butik? Värt en slant, isf.
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
Brasklapp för tunn is - men jag tror att alla kopplingar till Heuer är ganska svaga.
Ser att det finns en platshållarsida på OnTheDash, men det tror jag mer beror på att det faktiskt finns en senare (sent 60-, tidigt 70-tal) Heuer-tillverkad kronograf som förärats "Primato" på tavlan.
Detta tror jag är någonting lite enklare än så. Klassisk dykkronograf med, förmodligen, Landeron-verk.
Ingen dum klocka, så klart - men jag hade nog ändå sagt att det går att hitta vassare för 8k. Kanske, och andra sidan, är nyservad om den säljs i butik? Värt en slant, isf.
Ah, fattar! Tack för infon. Det ska vara ett Valjoux-verk enl. säljaren.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det var inte skuggan jag menade. Tavlan ser smutsig ut och jag ser ingen lysmassa på den trots att visarna har det. Trycket ser märkligt ut.
Tror att det kan vara bilderna som luras lite.
Tycker mig se lysmassa på tavlan. Vad gäller trycket så tror jag att det kan vara tavlan struktur som luras - det är ju sån där "krysstruktur" på dessa.
Det i kombination med moderna mobilers vilja att överskärpa allt tror jag kan luras lite.
Men jag hade också velat se bättre bilder för att kunna säga bu eller bä.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tror att det kan vara bilderna som luras lite.
Tycker mig se lysmassa på tavlan. Vad gäller trycket så tror jag att det kan vara tavlan struktur som luras - det är ju sån där "krysstruktur" på dessa.
Det i kombination med moderna mobilers vilja att överskärpa allt tror jag kan luras lite.
Men jag hade också velat se bättre bilder för att kunna säga bu eller bä.
Jag tror att du förmodligen har rätt. Men när det saknas streck i kanten på tavlan känns det som låga odds även för fuktskada. Trots sönderkomprimerade bilder framstår det som att den levt ett ganska tufft liv...
 

Tobbeap

Omega
2-Faktor
Tror att det kan vara bilderna som luras lite.
Tycker mig se lysmassa på tavlan. Vad gäller trycket så tror jag att det kan vara tavlan struktur som luras - det är ju sån där "krysstruktur" på dessa.
Det i kombination med moderna mobilers vilja att överskärpa allt tror jag kan luras lite.
Men jag hade också velat se bättre bilder för att kunna säga bu eller bä.

Jag tror att du förmodligen har rätt. Men när det saknas streck i kanten på tavlan känns det som låga odds även för fuktskada. Trots sönderkomprimerade bilder framstår det som att den levt ett ganska tufft liv...
Lägger in lite nya bilder som förhoppningsvis är bättre. Stämmer att tavlan har en ”krysstruktur”, syns bättre på dessa bilder.
DFE76867-AFB9-416A-A82D-A44027948B72.jpeg

1B1AAB1A-DEE6-4B7E-AD74-4BB9318E910F.jpeg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
For what it's worth har jag sett den finnas till salu där i åtminstone två år.
Såklart har de en annan affärsmodell och måste ha lite marginaler och klockan säljs ju med garanti, men det ger kanske en indikation om att priset är lite väl högt, även om den är ganska trevlig :)
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
For what it's worth har jag sett den finnas till salu där i åtminstone två år.
Såklart har de en annan affärsmodell och måste ha lite marginaler och klockan säljs ju med garanti, men det ger kanske en indikation om att priset är lite väl högt, även om den är ganska trevlig :)
Åhfan! Ja, det säger ju en hel del isåfall. De hade någon quartz-IWC inne med som jag tyckte att prislappen låg riktigt högt på. Men som du säger så är de ju inte primärt en klockhandlare.
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Någon som har någon aning om värde och årtal på denna seamaster?
Frugan hittade denna efter sin morfar.
Den är graverad med namn, företagsnamn och datumet 1/4 1957. Misstänker att det var när han började på företaget och att han sedan fått den efter 25 år på företaget eller så?
C1DB4E1A-51D0-4F00-80A4-D1A0A60C1918.jpeg
F9CBC549-CE15-4F07-9119-D34A4579DE6B.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Knep den för 8500kr!
Bra köp och grattis till en supercool Enicar! 🪐😉🙏🏻

Kanke inte super rare som säljaren ville hävda men klockan känns ärlig och med ett serienummer som visar på tillverkningsår runt 1960.
Det vackra boetflocket har sina graveringar kvar vilket är viktigt, notera att sifrrorna ”1” och ”0” visar på Enicars unika bajoettfattning på sina SuperCompressor-boetter. Du vrider alltså bara ett kvarts varv för att öppna locket! Siffran ”1” ska vid stängt lock peka mot kronan.

Visarna är inte original utan tydligt relumade och det är inget ovanligt för tool watches som är över 60 år gamla! 😉

Ett stabilt och bra köp för de pengarna hur som! 🤗
 
Senast ändrad:
Topp