• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage-gissningsleken!

Warwian

Cartier
EgQtnqa.jpg

Det slog mig plötsligt att det måste vara en Tissonic från Tissot. Jag vet inte riktigt varför jag inte kopplat det förrän nu. Kanske har det att göra med att jag åt falukorv till frukost?
 

Warwian

Cartier
Det inlägget skrev jag igår ? Men nu står det att jag skrev det för sex minuter sen ? Fattar nada ? Tveksam till om det är en Orient . vild chansning bara .

Det är för att jag bumpade tråden! När jag, i egenskap av trådskapare, bumpar tråden så postas det senaste inlägget i tråden om, på så vis ser det ut som att det precis postats och tråden hamnar högst upp i listan!

Urverket i fråga är inte tillverkat av Orient!
 

Warwian

Cartier
Det liknar ett As verk jag har här hemma . Står inget på den vilken kaliber dock . Det står bara Helima.
.
Du tänker förmodligen på kaliber AS 1130. Det är en mycket bra gissning och det finns en hel del likheter mellan verken, bland annat storleken.

Drar till med en gissning, kan det vara något ryskt verk tillverkat för exportmarknad? Pobeda?
Ojoj, om urmakarna på den lilla manufakturen hört detta så hade de säkert blivit upprörda! :D
Skämt åsido så är inte urverket tillverkat i Ryssland. Vad gäller bryggdesign är det dock kanske lite likt exempelvis ZIM 2602.
 

Warwian

Cartier
Cortebert var min första gissning pga stjärnorna men känner inte igen layouten.

För mitt otränade öga ser layouten mest ut som Omega eller Zenith, men märkningen säger väl annorlunda..?
Gruen??

Det glädjer mig att denna visade sig vara ganska svår! Såväl Gruen som Cortebert var mycket bra gissningar. De representerar båda mindre manufakturer med egna verkdesigner, vilket också stämmer in på denna tillvekare. Jag har dock något svårt att bilda mig en uppfattning om hur stor tillverkare X var, men jag tror att den var mindre än Gruen och Cortebert.
Tillverkaren jag söker var en av många som tillverkade ur åt Deutsches Heer och hade en del underligheter för sig. Exempelvis hade de en egen kullagerlösning för automatverk.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det glädjer mig att denna visade sig vara ganska svår! Såväl Gruen som Cortebert var mycket bra gissningar. De representerar båda mindre manufakturer med egna verkdesigner, vilket också stämmer in på denna tillvekare. Jag har dock något svårt att bilda mig en uppfattning om hur stor tillverkare X var, men jag tror att den var mindre än Gruen och Cortebert.
Tillverkaren jag söker var en av många som tillverkade ur åt Deutsches Heer och hade en del underligheter för sig. Exempelvis hade de en egen kullagerlösning för automatverk.


Eterna?

Edit: En ren chansning enbart med kullagerverk i tanken. Tycker dock inte att det är särskilt likt de Eternaverk jag sett. :)
 

Warwian

Cartier
Eterna?

Edit: En ren chansning enbart med kullagerverk i tanken. Tycker dock inte att det är särskilt likt de Eternaverk jag sett. :)

En bra gissning och jag förstår tankegången. Tillverkaren jag söker hade dock en helt egen kullagerlösning, alltså en lösning som ingen annan använde. I någon mening var den väl en flopp.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En bra gissning och jag förstår tankegången. Tillverkaren jag söker hade dock en helt egen kullagerlösning, alltså en lösning som ingen annan använde. I någon mening var den väl en flopp.


Cyma?

Edit: Har jag fel nu lovar jag att sluta gissa :)
Cyma tänker jag på deras autorotor system och vad jag har för mig har de även producerat klockor åt D.H
 

Warwian

Cartier
Cyma?

Edit: Har jag fel nu lovar jag att sluta gissa :)
Cyma tänker jag på deras autorotor system och vad jag har för mig har de även producerat klockor åt D.H

Buren eller hamilton

Hamilton märkte väl sina med F/S eller +/- och inte det franska A/R..?

Känns väl inte heller så troligt att ett amerikanskt företag producerade klockor till Deutsche Heer under den här tiden?

Det känns som att det är dags för en ny ledtråd! Tillverkare X tillverkade alltså en mängd urverk själva, bland annat det på bilden. Dessa urverk användes dock också av Nivada (och Croton, vilket Nivada hette i USA), med vilka de hade ett ganska nära samarbete.
Med denna ledtråd bör det nästan gå att googla fram vilket företag jag söker!
 

Warwian

Cartier

Tillverkaren är mycket riktigt Phenix från Porrentruy! Verket är dock ett ovanligt Phenix 160 på 13 linjer. Det finns dessvärre inte på Ranfft och är svårt att hitta bilder på. Jag har dock några stycken i min samling.

Här är fejset på klockan i fråga:
qUvNWnA.jpg


Här är en Nivada med samma verk, vilken tillverkats åt Urfackmännens Riksförbund. Om ni ser en sådan här till salu: slå till direkt! Boetten är av Omega-kvalitet och klockan som helhet är underbar!
X4KAjSo.jpg

DONUzbj.jpg

SBhJ2E9.jpg


Verket ser nästan ut som ett elakt Omega-verk med den röda ytbeläggningen!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tillverkaren är mycket riktigt Phenix från Porrentruy! Verket är dock ett ovanligt Phenix 160 på 13 linjer. Det finns dessvärre inte på Ranfft och är svårt att hitta bilder på. Jag har dock några stycken i min samling.

Här är fejset på klockan i fråga:
qUvNWnA.jpg


Här är en Nivada med samma verk, vilken tillverkats åt Urfackmännens Riksförbund. Om ni ser en sådan här till salu: slå till direkt! Boetten är av Omega-kvalitet och klockan som helhet är underbar!
X4KAjSo.jpg

DONUzbj.jpg

SBhJ2E9.jpg


Verket ser nästan ut som ett elakt Omega-verk med den röda ytbeläggningen!

Hmm... Tyckte jag kände igen det, men ändå inte :) Det var i och för sig ett tag sen jag sålde denna...

EDIT: Är det samma urverk?



 

Warwian

Cartier
Hmm... Tyckte jag kände igen det, men ändå inte :) Det var i och för sig ett tag sen jag sålde denna...

EDIT: Är det samma urverk?




Var faktiskt på väg att pinga dig, men du hann före! Jag gjorde nämligen en sökning på Phenix på forumet tidigare och såg att du ägt en liknande. Det är mycket riktigt ett Phenix 160 på 13 linjer! Boetten ser ut att vara guldpläterad också? Det har jag faktiskt inte sett tidigare. Mina tre är i stål. Trist att du sålt den förresten!
 
Topp