• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage-gissningsleken!

Hmm, jag vet inte riktigt om jag hänger med, men Panerai använde Cortébert-verk vilka finisherats av Rolex i vissa modeller, men också 8-dagars-verk från denna tillverkare som jag hoppas att du känner igen (det är din klocka :D):
untitled.jpg
Tillverkaren av mitt urverk/klocka och din klocka är för övrigt främst känt för sina kronografer.


Ha, ha! De gamla järnvägsklockorna!!:) Nu hänger jag med! Den var klurig! Ännu en gång snöade man in på boetterna!
Kör igen Warwian!

Det var min minipanna som jag trodde du menade! Den tidiga Oysterboetten som senare Panerai använde i sina jätteklockor! Tyckte också att verket liknade en Precision!

DSCF2358.JPG
 
Ha, ha! De gamla järnvägsklockorna!!:) Nu hänger jag med! Den var klurig! Ännu en gång snöade man in på boetterna!
Kör igen Warwian!

Det var min minipanna som jag trodde du menade! Den tidiga Oysterboetten som senare Panerai använde i sina jätteklockor! Tyckte också att verket liknade en Precision!

DSCF2358.JPG
o_O Var det Gallet eller? Jag fattar nada som vanligt. :bag:
 
o_O Var det Gallet eller? Jag fattar nada som vanligt. :bag:

Du är inte ensam :) Trodde det var Angelus.

Warwian får nog sammanställa den här soppan!:) Alla har vi mer eller mindre fel eller rätt är jag rädd:(:)
Oj här har man missat mycket.
Men svaret på senaste är Angelus cal 251.

När jag läste järnvägsklocka tänkte jag det var en Mondaine :bag:

Ja vi får nog be om ett förtydligande haha

Haha, ja, det krävs nog onekligen ett förtydligande! Det blev allt lite rörigt när jag försökte att ge Fixoflex ledtrådar!
Urverket, med benämningen 251, är mycket riktigt tillverkat av Angelus. År 1948 lanserade Angelus sin 250-serie av urverk på vilken några av märkets mest berömda modeller baserades. Några noterbara verk i serien är kaliber 250, kronograf med 30-minutersräknare, kaliber 252, använd i den legendariska modellen Chrono-Datoluxe (kronograf, digital datumvisning, dag och månfas) och kaliber 256, vilken funktionsmässigt är identisk med kaliber 252 bortsett kronografen. Det ovanliga kaliber 251 var det enklaste av urverken i serien och utrustades inte ens med datum. För mig har denna typ av enkla urverk vilka i någon mening utgör bas för kronografverk en särskild charm. Verken är ofta stora till ytan och utrustade med rejäla fjädrar (fjäderna i dessa skall ju annars driva såväl vanlig tidhållning som kronograf) och balanshjul. Vidare gör avsaknaden av kronografdelar att de ser rätt knasiga ut i jämförelse med "vanliga" verk, vilka inte konstruerats från grunden för att husera just kronografdelar. Andra noterbara exempel är Lemanias S27, basverk för Lemania CH27 och senare också Omega 321, samt Valjoux VZSS.

Nedan är några nya bilder på min kaliber 251:
pNdxMO8.jpg

j9HtCKw.jpg

Ruckningssystemet som ni ser heter Incastar och är en historia i sig. Finisheringen på verket är för övrigt lite knasig, pressade stenar utan försänkningar samt en ytfinishering vad gäller bryggor som inte är enhetlig i kombination med vad som ser ut som ett välfinisherat ankare?

Här är en bild på ett av kronografverken i serien (kaliber 252) (inte min klocka):
home_image.3647298.jpg

Om jag inte missförstod dig Fixoflex, så gav du mig äran att köra vidare? I så fall överlåter jag den till cjperry, som faktiskt gissade rätt på verknamnet!
 
Länge varit en stor beundrare av Angelus och eftersom 251 är ovanligt så är det också ganska lätt att känna igen :)

Här kommer ett nästa gåta som är något jag gärna skulle se i min samling.
Denna tar nog Warwian utan att blinka ;)

bingobingo.jpg
 
Hmm, denna var otroligt svår. Är de tillverkade samma år? Har de lika stora verk? Har du burit båda under cykelrelaterade olyckor? Visar båda samma tid? Är de båda sålda i Sverige? Har verken i båda ersatts med japanska quartzverk? Ge gärna en ledtråd eller två!


Nu kan det vara så att de är tillverkade samma år (1947), men det fanns ingen baktanke med det. Det har ingenting med urverken eller ens detaljer på insidan att göra. :)
 
theargonaut, blir det någon fräsig bild eller? Jag är gissningssugen! :D

Ok, jag kör på en semi-vintage fråga...

Jag gillar Citizen aqualands, och i synnerlighet "Enzon". Dvs den i Titan med PVD beläggning. Dessa aqualands var i produktion mellan ca 85-95, och år 1988 kom filmen "Le grand bleu", som baseras på rivaliteten mellan två fridykare. I filmen bär Enzo en svart Aqualand, men frågan är vilka eller vilken modellbeteckning, som skulle vara mest realistiskt att han bar, om filmen varit verklighet, och varför? Om vi utgår från att det är en i titan, så finns det fyra stycken att välja mellan, C026, C027, C028 eller C029.














 
Tillbaka
Topp