• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Psykel

Patek
Fick hem min första vintagekronograf idag (och tjugotredje vintage Seiko). En Seiko 6138-8030 från 1977! Toknöjd!
snapseed-jpg.618143
 

Psykel

Patek
Bravo! Är den från juni 1977 så måste du sälja den vidare till mig! Så är det bara! ;)

För då är det inte bara en årsklocka, utan även en månadsklocka för mig.
Ledsen, den är från maj! Extra bonus för mig! En av få saker som jag tycker om lika mycket som klockor är Star Wars, som hade premiär för första gången 25 maj 1977! Så det är en års- och månadsklocka för Star Wars! :D
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ledsen, den är från maj! Extra bonus för mig! En av få saker som jag tycker om lika mycket som klockor är Star Wars, som hade premiär för första gången 25 maj 1977! Så det är en års- och månadsklocka för Star Wars! :D
Kul. Då fortsätter min jakt på månadsklockan! :) Kanske tur för dig att det inte är en månadsklocka för mig. För då hade jag tjatat hål i huvudet på dig. ;) @Bjoerlin76 sitter på en 6138-8020 från juli -77 som är superfin så han klarar sig också från mitt tjat. Jag har ju min helmet från mars -77 så det är inte så illa. Men, men, men ser ni en Seiko chronograph från juni -77 får ni gärna pinga mig.
 

Psykel

Patek
Kul. Då fortsätter min jakt på månadsklockan! :) Kanske tur för dig att det inte är en månadsklocka för mig. För då hade jag tjatat hål i huvudet på dig. ;) @Bjoerlin76 sitter på en 6138-8020 från juli -77 som är superfin så han klarar sig också från mitt tjat. Jag har ju min helmet från mars -77 så det är inte så illa. Men, men, men ser ni en Seiko chronograph från juni -77 får ni gärna pinga mig.
Ska ha det i åtanke! Själv "behöver" jag en årsklocka från 1985, gärna augusti. Inte lika mycket roligt att välja på där, dock. Vet dock att det finns en Seiko Turtle från 1985 nånstans på forumet.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Hej
Ny medlem på forumet .
Så många läckra klockor det finns här, risk att önskelistan blir lång.
Nedan ser ni en bild på mitt livs första men antagligen inte sista vintage klocka.
En Zodiac Sea-chron från sent 60-tal tror jag.
Köpt sent en kväll via en ebay nätauktion med mer hjärta än hjärna kanske.

20170904_191414_resized.jpg

När jag surfat runt lite på olika nätsidor säger några att det sitter ett valjoux 72 urverk inne i klockan andra att urverket heter 726 .
Kanske kan någon kunnig här på forumet hjälpa mig med vilket som är rätt?
Efter service märkte jag att man behöver dra upp klockans fjäder både på kvällen samt morgonen, är detta normalt............
Ha det bra
dawe
Fina fisken där... ;) Om den verkligen är nyservad borde den ha en gångreserv runt 2 dygn. Är den servad i egen regi tycker jag du reklamerar hos urmakaren.

Om du har tillgång till en timegrapher kan du bestämma vilket verk genom att kolla frekvensen; 18000 bph för Vx 72 och 21600 bph för vx 726; Vx 726 är alltså Vx 72 uppgraderat till högre frekvens . Annars kan du öppna klockan, märkningen sitter under balansen.

Jag gissar på vx 72. Pls låt oss veta...

PS ..och Välkommen förstås :)
 
Senast ändrad:

dawe

Omega
Fina fisken där... ;) Om den verkligen är nyservad borde den ha en gångreserv runt 2 dygn. Är den servad i egen regi tycker jag du reklamerar hos urmakaren.

Om du har tillgång till en timegrapher kan du bestämma vilket verk genom att kolla frekvensen; 18000 bph för Vx 72 och 21600 bph för vx 726; Vx 726 är alltså Vx 72 uppgraderat till högre frekvens . Annars kan du öppna klockan, märkningen sitter under balansen.

Jag gissar på vx 72. Pls låt oss veta...
PS ..och Välkommen förstås :)
Hej Kettil
Jag var nog lite väl snabb att dra min slutsats om gångreserv tiden. Tror den korta gångtiden första gången jag drog upp klockan var en kombination av att jag testade kronografen flitigt samt att jag inte drog upp fjädern tillräckligt. Har läst att ett vanligt misstag för nybörjare är att dra av tänder vid uppdragning så jag slutade för tidigt när motståndet ökade. (Better safe än sorry?). Nu när jag dragit upp den korrekt håller den tiden och snurrar på i minst 2 dygn så det verkar vara ok där.
Jag äger ingen time grapher, men det vara instansat 72 så jag tror du har rätt angående verket.:)
20170909_093502.jpg

Tack för hjälpen
Dawe
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hej Kettil
Jag var nog lite väl snabb att dra min slutsats om gångreserv tiden. Tror den korta gångtiden första gången jag drog upp klockan var en kombination av att jag testade kronografen flitigt samt att jag inte drog upp fjädern tillräckligt. Har läst att ett vanligt misstag för nybörjare är att dra av tänder vid uppdragning så jag slutade för tidigt när motståndet ökade. (Better safe än sorry?). Nu när jag dragit upp den korrekt håller den tiden och snurrar på i minst 2 dygn så det verkar vara ok där.
Jag äger ingen time grapher, men det vara instansat 72 så jag tror du har rätt angående verket.:)
20170909_093502.jpg

Tack för hjälpen
Dawe
Och US import code:n KXF stämmer också! http://www.ranfft.de/uhr/info-uscode-e.html
Men det kanske ni redan har varit inne diskuterat.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hej
Ny medlem på forumet .
Så många läckra klockor det finns här, risk att önskelistan blir lång.
Nedan ser ni en bild på mitt livs första men antagligen inte sista vintage klocka.
En Zodiac Sea-chron från sent 60-tal tror jag.
Köpt sent en kväll via en ebay nätauktion med mer hjärta än hjärna kanske.

20170904_191414_resized.jpg

När jag surfat runt lite på olika nätsidor säger några att det sitter ett valjoux 72 urverk inne i klockan andra att urverket heter 726 .
Kanske kan någon kunnig här på forumet hjälpa mig med vilket som är rätt?
Efter service märkte jag att man behöver dra upp klockans fjäder både på kvällen samt morgonen, är detta normalt............
Ha det bra
dawe
Mycket fin klocka och välkommen hit, håll i den hårt, när du minst anar det så har @Kettil köpt den av dig :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Hej Kettil
Jag var nog lite väl snabb att dra min slutsats om gångreserv tiden. Tror den korta gångtiden första gången jag drog upp klockan var en kombination av att jag testade kronografen flitigt samt att jag inte drog upp fjädern tillräckligt. Har läst att ett vanligt misstag för nybörjare är att dra av tänder vid uppdragning så jag slutade för tidigt när motståndet ökade. (Better safe än sorry?). Nu när jag dragit upp den korrekt håller den tiden och snurrar på i minst 2 dygn så det verkar vara ok där.
Jag äger ingen time grapher, men det vara instansat 72 så jag tror du har rätt angående verket.:)
20170909_093502.jpg

Tack för hjälpen
Dawe

Det är verkligen ingen dålig instegsklocka. Jag tror du är rätt ensam om att debutera i intresset med en Valjoux 72 klocka. Det torde vara ett av de mer prestigefulla verken inom horologin: Om du inte redan visste det så har verket bestyckat ikoner som Rolex Daytona, Heuer Autavia, Jaeger le Coultre Shark m fl.
Trots ett antal år i intresset så finns ingen vx 72 här ännu. Så du kan ta @mofo :s varning på allvar... ;)
 

dawe

Omega
Varningen tacksamt mottagen;)
Helt ovetande var jag väl inte om urverket före köpet.
Har haft klockintresset ett par månader och så klart letat runt, läst på samt kikat på vilka modeller jag gillar.
Det samt jakten på nästa är ju en del av det roliga ?
 
Topp