• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Chronographe Suisse :)
877A2AFA-98B4-49B5-B646-26001FBC55FF.jpeg
 

Ostrand

Cartier
2-Faktor
IMG_20171006_183248532.jpg
Köpte min första vintagekronograf här på forumet. Fidelius med ett Valjoux 7765, Monnin -designad. Bytte stållänken till ett brunt läderband.
Gillar verkligen formen på boetten men ska försöka få den polerad och glaset bytt. Några tips på vem som kan göra jobbet här i Skåne?
 
Senast ändrad:

Zandibar

Cartier
Brukar ni handla länkar till era racing chronos? Har en gammal chrono som mäter 20mm i luggar och liknar Autavia. Vet ni var man kan få tag på en platt plåtlänk till den?
 

Fadershan

Patek
Kaffe borde ju funka i teorin iaf, åtminstone känns det som rätt nyans i förhållande till index. Rapportera gärna hur meckandet framskrider! :)
Nu har jag äntligen fixat till min kära Zermat och enligt mig med perfekt resultat :) Jag har färgat visarnas befintliga lume med kaffe för att matcha tavlan och det är då alltså inte direkt fråga om relumning ;)
IMG_20171024_160355.jpg
IMG_20171024_155437.jpg
 
Senast ändrad:

Virrevet

Omega
Jag slänger upp en fråga ang en vintage kronograf. Jag är ute efter en rackare från 1960 typ, men har kravet att den ska vara rätt tunn. gärna under 1cm.. Är det för mkt begärt tro? Har nämligen varit i kontakt med ett par säljare men de flesta ligger över 1cm. vill inte ge mer än 10k, så frågan är om det finns något inom budgeten som täcker mina krav :)? Gärna i stål..
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag slänger upp en fråga ang en vintage kronograf. Jag är ute efter en rackare från 1960 typ, men har kravet att den ska vara rätt tunn. gärna under 1cm.. Är det för mkt begärt tro? Har nämligen varit i kontakt med ett par säljare men de flesta ligger över 1cm. vill inte ge mer än 10k, så frågan är om det finns något inom budgeten som täcker mina krav :)? Gärna i stål..
Nej. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag slänger upp en fråga ang en vintage kronograf. Jag är ute efter en rackare från 1960 typ, men har kravet att den ska vara rätt tunn. gärna under 1cm.. Är det för mkt begärt tro? Har nämligen varit i kontakt med ett par säljare men de flesta ligger över 1cm. vill inte ge mer än 10k, så frågan är om det finns något inom budgeten som täcker mina krav :)? Gärna i stål..
Lite udda krav, har du testat många vintageur? Vad är anledningen till ditt krav?
 

Virrevet

Omega
Lite udda krav, har du testat många vintageur? Vad är anledningen till ditt krav?
Udda krav? Tjocklek och metall är väl så långt från udda :) Jag har ett par vintageur (inga kronografer) som är strax under en cm. Men nu är jag ute efter en kronograf som lätt slinker under skjortan. Jag har en lemania 105 (?) som är ca 13mm och den är lite för tjock för att jag inte ska behöva justera manschetten över klockan hela tiden :) så anledningen är väldigt praktiskt. Sen kravet på stål är egentligen av den enkel anledningen att jah inte trivs med gul metall :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Udda krav? Tjocklek och metall är väl så långt från udda :) Jag har ett par vintageur (inga kronografer) som är strax under en cm. Men nu är jag ute efter en kronograf som lätt slinker under skjortan. Jag har en lemania 105 (?) som är ca 13mm och den är lite för tjock för att jag inte ska behöva justera manschetten över klockan hela tiden :) så anledningen är väldigt praktiskt. Sen kravet på stål är egentligen av den enkel anledningen att jah inte trivs med gul metall :)
Första gången jag hör kravet på 10 mm så visst är det lite udda, inget ont menat. Tänkte mest om det var ett praktiskt krav eller estetiskt, men det fick jag svar på. Tror som sagt det blir svårt att hitta något med dina krav, men har aldrig fokuserat på detta absolutvärde. Fel sorts glas kan lätt bygga två millimeter för högt, kan iaf vara en faktor att ta med sig om man jagar millimetrar.
 
Topp