• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Exxet

Rolex
Hur får man ut uppdragsbommen på valjoux 72?
Glott i klockan och googlat utan att förstå.
På min Valjoux 22 är det den vid den gröna pilen, kan inte vara någon annan på 72:an heller, är ju i grunden ett likadant verk, max 1 1/2 varv brukar räcka.
77.jpg
 

MARTINOV

Cartier
Vad ska man egentligen kolla efter om man letar efter vintage, guldpläterat eller stål-boett? Chronograph Suisse olika varianter har jag förstått inte är mycket att ha? Tveksamma boetter etc. Letar efter något i stil med:

upload_2018-8-20_12-25-54.png


Någon som kan peka mig i rätt riktning, några intressanta märken osv? Gärna mellan 3-5k, men över det går bra om jag blir kär.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad ska man egentligen kolla efter om man letar efter vintage, guldpläterat eller stål-boett? Chronograph Suisse olika varianter har jag förstått inte är mycket att ha? Tveksamma boetter etc. Letar efter något i stil med:

upload_2018-8-20_12-25-54.png


Någon som kan peka mig i rätt riktning, några intressanta märken osv? Gärna mellan 3-5k, men över det går bra om jag blir kär.
Stålboett och runda kronografknappar. Gärna så tidiga som möjligt. Då är det ofta hög kvalitet.
 

MARTINOV

Cartier
Stålboett och runda kronografknappar. Gärna så tidiga som möjligt. Då är det ofta hög kvalitet.

Ok! Alltså kronografknappar som bilden ovan? De guldpläterade är sällan något att ha oavsett fabrikat eller? Går det att bedöma boettmaterial bara genom bilder? Verkar ju finnas en del fulmetall-boetter därute, de flesta säljare skriver ju dock stål oavsett känns det som.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, precis som ovan. Innebär att de var vattenskyddade. Har inte sett många fina guldbelagda tidiga kronografer. Ofta tunt lager som är slitet. Framgår ofta vad det är för material om bilderna är bra. Stainless steel back innebär fulmetall. Är framsidan guldfärgad men undersidan av bandhornen stål är det ett bra tecken, oftast tjockare guldlager på stål.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Vad ska man egentligen kolla efter om man letar efter vintage, guldpläterat eller stål-boett? Chronograph Suisse olika varianter har jag förstått inte är mycket att ha? Tveksamma boetter etc. Letar efter något i stil med:

upload_2018-8-20_12-25-54.png


Någon som kan peka mig i rätt riktning, några intressanta märken osv? Gärna mellan 3-5k, men över det går bra om jag blir kär.
Jag var i samma sits tidigare, jag tyckte det var lättare att rikta in sig på några verk istället för märken, t.ex. Landeron 248 som sitter i min ovan.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Bara att ställ in filter och plöja igenom alla kronografer på ebay, går rätt snabbt.
Absolut, men ibland tyckte jag det kunde va rätt skriftkänsligt om man bara använde kronograf som filter, lite olika träffar på chronographe kontra chronograph, sen har jag för mig att jag även fick lite roligare träffar om man var inne på italienska ebay, men kan ha varit inbillning från min sida, är inte inne på ebay allt för ofta.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Nuvarande kronostatus :)
Nicoleten en favorit just nu, får mycket handledstid. Urech och Seiko kandidater att lämna till förmån för någon annan kronograf tror jag.. Jobbig tråd att kolla i den här, väcker köpsug! Skulle vilja ha en 40-50talare i stålboett med runda pushers i samma prisklass som de jag har. Några ideer om urverk att titta efter?
IMG_20180904_195457.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Nuvarande kronostatus :)
Nicoleten en favorit just nu, får mycket handledstid. Urech och Seiko kandidater att lämna till förmån för någon annan kronograf tror jag.. Jobbig tråd att kolla i den här, väcker köpsug! Skulle vilja ha en 40-50talare i stålboett med runda pushers i samma prisklass som de jag har. Några ideer om urverk att titta efter?
IMG_20180904_195457.jpg
Vattentäta i stål från 40-50-tal har nog en lite högre prisklass oavsett vilket verk som sitter i. Finns väl någon på k&s tror jag. @Aurum tror jag har en ute t ex.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Nope, ingen sådan till salu. En äldre otät och en nyare tät.
Fin Prisma-kronograf verkligen, som nämnts är den utanför min prisrange men det låter ju som att jag måste revidera den om jag ska närma mig vad jag är ute efter.. Tror kanske att jag får utvidga sökandet till att innefatta även 60- och 70-tal men det är något med samma stil som 40-50-talskronograferna ofta har som jag är ute efter.
 
Topp