• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vi är redo att håva in vinster i dagens lotteri🤘 (edit: I en annan tråd 🤦).
 

Bilagor

  • 33814706-3ADB-4FC9-9E58-F0A9C88FF1B7.jpeg
    33814706-3ADB-4FC9-9E58-F0A9C88FF1B7.jpeg
    633.4 KB · Visningar: 49
  • FC6F2BD7-DAD3-46C6-9C9A-CC346F697C44.jpeg
    FC6F2BD7-DAD3-46C6-9C9A-CC346F697C44.jpeg
    22.8 KB · Visningar: 34
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Snyggt!
jo det låter logiskt och möjligt. Söker bevismaterial i form av bilder ... kul letande😀
Min subjektiva känsla säger mer kradeborrebandet eller nato/perlon än bund just för att de var till flottan, skulle vara kul att veta dock.

Var det inte någon här som fått/köpt en kronmärkt Minerva av första ägaren som kanske kan få fram vad den kom på?
 

PeterA

Omega
Så jäkla bra. Mest underskattade kronografen som finns? Mest prisvärda tillsammans med Speedmaster Mk III?
Ja om man ser att man faktiskt får ett omgjort cal 861 nu med GMT funktion (Cal 910 i denna) så kan du få ett hyfsat exempel bra mycket billigare än motsvarande 1969 års Speedy fast med roterande inre vridring och då GMT utöver ordinarie kronograf funktioner. Rena fyndet tycker jag själv och dessutom urläcker!
Men just I detta skick lite dyrare ;-)
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Vet inte om detta är rätt tråd att fråga i men ger det ett försök.. Sitter och funderar på att buda hem denna supercoola klockan. Finns det något man bör tänka på som jag missat med klockan?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vet inte om detta är rätt tråd att fråga i men ger det ett försök.. Sitter och funderar på att buda hem denna supercoola klockan. Finns det något man bör tänka på som jag missat med klockan?
Förutom patinan på tavlan kanske storleken då den är 32mm samt gravering på baklocket. Sen har den ju ingenting med militärt att göra som säljaren kanske försöker få en att tro!
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Förutom patinan på tavlan kanske storleken då den är 32mm samt gravering på baklocket. Sen har den ju ingenting med militärt att göra som säljaren kanske försöker få en att tro!
Tack! Patinan är för mig ett plus men storleken är gränsfall. Att den ej har med militären att göra misstänkte jag men skönt att få det bekräftat. Tror det blir att skippa den och leta något som tickar fler boxar av vad jag söker. Tack
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Lite update kring Sherpa Graphen.
Den är nu bekräftad som en MK1a och är en tidig sådan, runt 1960 enligt serienr. Grundaren till Enicar101.com är den som bekräftat vilket ger legitimitet.

Så detta är en av 500 som tillverkats (då ska tilläggas att det är tre varianter av MK1a och detta är en av dessa tre). Så helt klart ett roligt och ovanligt fynd som låg och skräpade bland diverse andra klockor.

Vi får se hur denna historian utvecklar sig och är väldigt kul att själv få vara en del av den.
Får även tacka k @Hugger69 och @Northflower för info och kontaktförmedling 🙏

lite ytterligare update kring denna grymma klocka.
Den ligger nu ute på Buckans nästa Important timepieces här https://www.bukowskis.com/sv/auctio...dius-hands-tachymetre-base-1000-stirling-moss

Det finns även lite mer rolig proveniens 😊
Klockan gavs till orginalägaren (Sven) av Enicar själva när han var med i bärgningen av Vasa skeppet. Var bara PR ansvarig, Dykarbasen och Sven som arbetade som arkeolog vid bärgningen som fick klockor av Enicar

Det har även skrivits en artikel om några av de andra klockorna här: https://enicar101.com/2021/02/20/swedens-apollo-program-the-salvage-of-the-kings-ship-vasa-in-1961/

Så detta är verkligen en kul historia och vore kul om klockan kan stanna i Sverige.
 
Senast ändrad:

Pictor

Audemars
lite ytterligare update kring denna grymma klocka.
Den ligger nu ute på Buckans nästa Important timepieces här https://www.bukowskis.com/sv/auctio...dius-hands-tachymetre-base-1000-stirling-moss

Det finns även lite mer rolig proveniens 😊
Klockan gavs till orginalägaren (Sven) av Enicar själva när han var med i bärgningen av Vasa skeppet. Var bara PR ansvarig, Dykarbasen och Sven som arbetade som arkeolog vid bärgningen som fick klockor av Enicar

Det har även skrivits en artikel om några av de andra klockorna här: https://enicar101.com/2021/02/20/swedens-apollo-program-the-salvage-of-the-kings-ship-vasa-in-1961/

Så detta är verkligen en kul historia och vore kul om klockan kan stanna i Sverige.
Vi kan hoppas på det.. härligt ur, men orytmiskt i registervolym, visarnas ålderdomliga men vackra form. Ser lite hopkok ut. Men jag gillar Enicar fullt ut, och vet att formgivning inte är deras starkaste kort. Men när dom slog till på alvar med sina kronos, då blev det såå bra. Vi har några superex här på forumet som tillhör klockvärldens finaste Cronos. Allt enligt mig.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Lite update kring Sherpa Graphen.
Den är nu bekräftad som en MK1a och är en tidig sådan, runt 1960 enligt serienr. Grundaren till Enicar101.com är den som bekräftat vilket ger legitimitet.

Så detta är en av 500 som tillverkats (då ska tilläggas att det är tre varianter av MK1a och detta är en av dessa tre). Så helt klart ett roligt och ovanligt fynd som låg och skräpade bland diverse andra klockor.

Vi får se hur denna historian utvecklar sig och är väldigt kul att själv få vara en del av den.
Får även tacka k @Hugger69 och @Northflower för info och kontaktförmedling 🙏

Har det hänt något mer i historien? ☺️
Ibland är det bra att backa ett par sidor, hade helt missat det roliga fyndet.
 
Topp