• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

MH123

Cartier
A386 med Elprimero verk o ST68 som vill se ut som en Speedy med 321 verk.
C4936A9F-8499-43DA-BC52-4951F96CCB32.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Asså bara en intressefråga men är/var el Primero verken så bra? Har för mig att jag läst att de hade hög vibration (Hz?) och därför var lite ömtåliga?
Det kan förstås diskuteras, men av de tre automatiska kronografverken som kom 1969-70 är det bara El Primero som överlevt. Det konstruerades från början som ett kronometerkapabelt verk med datum och har ju använts av minst ett 10-tal andra tillverkare (inklusive Rolex under 1988-2000 som 4030; de var ju lite mesiga och skruvade ner frekvensen och tog bort datum dock :cool: ). Det används ju forfarande av Zenith förstås, men också Tag Heuer. Om de hade varit så ömtåliga hade de fasats ut för längesedan. Ingen av de >10 El Primeros från från 80-90-talen som jag har / har haft har behövt nya delar vid service. Det är dock viktigt att serva dem och använda rätt oljor!
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Flightmastern levererar
96AFB6FA-0FA0-459B-B23C-2ACD8DFE97F9.jpeg

Grymt tuff! Satt och läste här häromdagen, en informativ roundup av modellen:
 

PeterA

Omega
Grymt tuff! Satt och läste här häromdagen, en informativ roundup av modellen:
Tack för länken! Skrivs inte så mycket om denna så kul läsning 😊
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Nä, det var därför jag undrade.. men i tråden om militära klockor visar en kille ett gammalt kardborreband.. skulle kunna vara det.
Det låter rimligt, om de var i flottan så var det antagligen något som klarade vatten tänker jag. Har aldrig sett någon länk och gummi känns fel, så antagligen något tåligt band i textil.
Vet inte om den här bilden kan hjälpa. Ser hursomhelst ut som ett ganska typiskt läderband för tiden i annonsen.
C819E98A-96A5-4829-86C3-04C86B4399FC.jpeg
Vet du när den annonsen är ifrån?
Tror den Minervan är en tidigare variant än den som gavs till Svenska flottan och hade kanske heller inte samma band.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Det låter rimligt, om de var i flottan så var det antagligen något som klarade vatten tänker jag. Har aldrig sett någon länk och gummi känns fel, så antagligen något tåligt band i textil.

Vet du när den annonsen är ifrån?
Tror den Minervan är en tidigare variant än den som gavs till Svenska flottan och hade kanske heller inte samma band.

Ja, den är från 1956. Vet däremot inte så mycket om varken modellen eller kopplingen till Svenska Flottan.
 
Topp