• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Hugger69

Patek
2-Faktor
Excelsior Park. En av mina favoritklockor i samlingen.
20210222_125918.jpg
Stilig!
Är det en fotbollsklocka med? :p 🤔
 

Jopi77

Cartier
45-minuters skalan är min gissning :D
Exakt som du beskriver! 🙏

Enicar hade en modell gjord just för fotboll och då din saknade tachymeter-skala tänkte jag att det kanske var fler som tänkt likadant....kanske lite långsökt men man vet ju aldrig! 🤪

Enicars modell tagen från IG, alltså inte min klocka, dock med tachyskala:

0FCDECEE-D557-485D-91A6-6E8181794AF1.jpeg
Aah nu hänger jag med. Tänkte inte så långt. Excelsiorn har nog inte varit tänkt för fotboll dock, det är en gammal militärklocka.
20210222_124837.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Grymt fin! Har blivit väldigt sugen på en fin gammal stålkronograf. Bjöd på en Hugex med Valjoux 92 på Tradera igår, men släppte den (tror den är på väg till KS iallafall). Har inte du haft en sådan?
Japp det är min Hugex som är påväg till @eNielsen nu.

Lustigt att det är flera på ks som bjöd på den nu på tradera medans det inte var något intresse när jag hade den till salu här på forumet!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Japp det är min Hugex som är påväg till @eNielsen nu.

Lustigt att det är flera på ks som bjöd på den nu på tradera medans det inte var något intresse när jag hade den till salu här på forumet!
Kanske fler som fått upp ögonen för fina vintage-kronografer på sistone? Jag har dock noterat likande scenarion några gånger när jag sålt; dött på KS och snabb försäljning på Tradera till en KS:are. Kanske auktionsformatet känns mer spännande?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Kanske fler som fått upp ögonen för fina vintage-kronografer på sistone? Jag har dock noterat likande scenarion några gånger när jag sålt; dött på KS och snabb försäljning på Tradera till en KS:are. Kanske auktionsformatet känns mer spännande?

Man får ju chansen att stämma av marknadsintresset och att klockan inte är helt ”kall” om man skulle vilja sälja den vidare.
Det är kul att en del vintage-kronografer blivit populära igen, det leder troligtvis till att de servas och får längre livstid.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Man får ju chansen att stämma av marknadsintresset och att klockan inte är helt ”kall” om man skulle vilja sälja den vidare.
Det är kul att en del vintage-kronografer blivit populära igen, det leder troligtvis till att de servas och får längre livstid.
Tror din analys är helt rätt! Jag hoppas kunna hjälpa till att hålla liv i några gamla kronografer, förutom mina 80-talare🤛
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Man får ju chansen att stämma av marknadsintresset och att klockan inte är helt ”kall” om man skulle vilja sälja den vidare.
Det är kul att en del vintage-kronografer blivit populära igen, det leder troligtvis till att de servas och får längre livstid.

Tror din analys är helt rätt! Jag hoppas kunna hjälpa till att hålla liv i några gamla kronografer, förutom mina 80-talare🤛
Det är mycket möjligt, det kanske blir fler försäljningar på auktion istället för här i framtiden. Jag tycker köp&sälj tyvärr känns väldigt trögt överlag för tillfället om det inte är något väldigt billigt eller speciellt, framförallt vintage som ofta säljs dyrare på tex Tradera.

De flesta vintage kronografer är ju värda att serva även fast det är dyrt, iallafall om de är välbyggda och i stål. Jag har ju återupplivat två stycken från de döda nyligen, både Kronometer Stockholm och Precy. Sen har det blivit lite för många kronografer på de senaste för min del vilket säkert märks i denna tråd också..

IMG_9525.jpg
IMG_9579.jpg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vilken insats du gjort för stålkronografernas fortlevnad:) Har sett dem tidigare i tråden, men inte sett information om urverk. Är det Venus pelarkronografer i båda? 150 och 175? Skulle vara kul med urverksbilder om du har tillgång till sådana!
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Vilken insats du gjort för ståtkronografernas fortlevnad:) Har sett dem tidigare i tråden, men inte sett information om urverk. Är det Venus pelarkronografer i båda? 150 och 175? Skulle vara kul med urverksbilder om du har tillgång till sådana!
Kronometer Stockholm har ett Venus 150 eller 175, vet inte skillnaden på dem? Har tyvärr ingen bild på verket.

Precyn har ett landeron 48 verk:
10063445-494C-45F2-8E54-AE18D6D4CCE6.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kronometer Stockholm har ett Venus 150 eller 175, vet inte skillnaden på dem? Har tyvärr ingen bild på verket.

Precyn har ett landeron 48 verk:
10063445-494C-45F2-8E54-AE18D6D4CCE6.jpeg
Trevligt Landeron-verk! Kul att få se🙏🏻 Om jag inte har fel för mig är Venus 150 13 lignes (29mm) och 175 14 lignes (31mm). I övrigt närmast identiska. Tror Breitling använt båda, men är inte säker😁
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man får ju chansen att stämma av marknadsintresset och att klockan inte är helt ”kall” om man skulle vilja sälja den vidare.
Det är kul att en del vintage-kronografer blivit populära igen, det leder troligtvis till att de servas och får längre livstid.
Populära igen? Kronografer har varit heta länge, men det beror såklart på vad det är för modell.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Populära igen? Kronografer har varit heta länge, men det beror såklart på vad det är för modell.

Spekulation från min sida helt klart, men det verkar som om att även mindre namnkunniga tillverkare fångar mer intresse. Jag har funderat på om det är så att stora kronografer (42+mm) kanske peakade för ett par år sedan och att klockor under 40mm upplevs mer attraktiva idag. Det vore ju isf till fördel för den uppsjö av 40-50-talskronografer i det spannet som finns att upptäcka. Jag har troligtvis fel, kanske är det helt enkelt så att vintageintresset växer?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Spekulation från min sida helt klart, men det verkar som om att även mindre namnkunniga tillverkare fångar mer intresse. Jag har funderat på om det är så att stora kronografer (42+mm) kanske peakade för ett par år sedan och att klockor under 40mm upplevs mer attraktiva idag. Det vore ju isf till fördel för den uppsjö av 40-50-talskronografer i det spannet som finns att upptäcka. Jag har troligtvis fel, kanske är det helt enkelt så att vintageintresset växer?
Tidiga vattentäta har länge varit heta samlarobjekt. En förklaring till det du ser är väl att världen blir mindre (internet) och att allmänintresset är stort. Dock har inte jag sett någon speciell utveckling på just kronografer, men inte direkt letat heller så kan helt klart vara så att jag missat det.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tidiga vattentäta har länge varit heta samlarobjekt. En förklaring till det du ser är väl att världen blir mindre (internet) och att allmänintresset är stort. Dock har inte jag sett någon speciell utveckling på just kronografer, men inte direkt letat heller så kan helt klart vara så att jag missat det.

Jag tror du har en stor poäng i att världen krymper. Att vintageintresset växer tycker jag också avspeglas i nya klockor. Det är en hel del ”honoring the past” och retrospektiv design. Tänker att det väl får en del att snegla efter originalen till slut.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Va just det som gjorde att jag föll för den. Tidigare ägaren hade matchat ihop den med ett vintage Hermés Croco i grönt på ett ytterst smakfullt sätt. Får kolla med honom vilket verk det sitter i.
Nyservad är den iaf😊
Jag är svag för ljusa kronograftavlor (en och annan mörk går hem också) och den där är ju något extra! Kul om det är ett 27CHRO som ju är samma verk som Omega kallade 321. Ett av historiens bästa manuella kronografverk!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
I väntan på att en riktig vintage-krongraf i stål ska landa, så får ni hålla tillgodo med denna semi-vintage från ca 1989. En av de allra ovanligaste italienska El Primeros (06.0200.400) med pulsring i guld. Den är som alla andra i 06-serien i 18k och den här gången lyckades jag också få med ett originalspänne med italiensk 18k-märkning. Bandet är för smalt, så jag väntar på ett 21/16 innan jag bär den. Dessutom är jag ju OWG hela månaden;-)

Bra drag i tråden tycker jag🤘

6CE5BC20-D9FE-45B9-A18E-23501931A3C0.jpeg
4439B3C7-E9C5-491C-BD71-A77503A91C03.jpeg
0F15E993-2491-4EDF-A492-7B0B7CF74981.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp