• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintråden

Denna 2004 har jag druckit några gånger och den är så bra, tyvärr har jag bara en kvar:(
IMG_0388.JPG
I know the feeling... Har inte testat 2004:an, men gissar att den är bra den också.

En fullträff i min bok. Druckit annat från denna tillverkare tidigare som också var bra och detta var ingen besvikelse. Mkt frukt, mörk frukt i doft och smak. Fat i doft och smak men bara precis lagom, lagom taninier som ger sån skön torr känsla. Men framförallt så är det lång smak, den hänger kvar i munnen länge, det är inte jätteofta viner gör det.

Fem beastie av fem möjliga.
IMG_6523.JPG

En fullträff i min bok. Druckit annat från denna tillverkare tidigare som också var bra och detta var ingen besvikelse. Mkt frukt, mörk frukt i doft och smak. Fat i doft och smak men bara precis lagom, lagom taninier som ger sån skön torr känsla. Men framförallt så är det lång smak, den hänger kvar i munnen länge, det är inte jätteofta viner gör det.

IMG_6523.JPG
Dolcetto?
Köpte detta för ett tag sedan
http://shop.franskavinlistan.com/merinfo.php?kampanj=6&retur=/viner.php&artikel=441
Blev väldigt positivt överraskad. Ska även testa San Fereolo.

IMG_6523.JPG
Vad kul! Jag har en 2008 i hemma, hur länge luftade du?

Fick bli denna till kvällens oxfile med sauterad ostronskivling:). Barbaresco Vigneto Starderi 2003 från La Spinetta först kärv och tunn, markerade strama tanniner men efter att ha varit i karaffen ca 1 timme och tillsammans med maten, så visade den upp sin styrka med härlig frukt, lite murkande löv och mogna körsbär och vet i tusan om det inte var en släng av mogna jordgubbar också.
IMG_0394.JPG

Fick bli denna till kvällens oxfile med sauterad ostronskivling:). Barbaresco Vigneto Starderi 2003 från La Spinetta först kärv och tunn, markerade strama tanniner men efter att ha varit i karaffen ca 1 timme och tillsammans med maten, så visade den upp sin styrka med härlig frukt, lite murkande löv och mogna körsbär och vet i tusan om det inte var en släng av mogna jordgubbar också.
IMG_0394.JPG
Den är rätt trevlig.

Denna fick det bli ikväll Loredan Gasparini Della Casa 2008 har druckit detta tidigare vid flera tillfällen och tyckt sisådär men denna flaska efter lite längre lagring är superb, härliga toner av mörka bär, vanilj och en fin stram syra
IMG_0424.JPG

Hade en liten vinprovning hemma med vänner igår. Fantastiska viner rakt igenom. Lite kommentarer från vänster till höger:
  • Comtes de Champagne Brut Blanc de Blancs från Taittinger. En personlig favorit. 2004 är en bra årgång som är väldigt god nu, kan ligga på rygg ett bra tag till.
  • Puligny Montrachet från Etienne Sauzet. Ung och fruktig, med smak av päron, grapefrukt, citrus och fat. Bra balans, bra syra och lång eftersmak.
  • Barolo Vigneto Campé från La Spinetta. Underbart vin! Skulle vilja dricka detta vin varje dag. Smaker av bigarråer, plommon, läder och ekfat.
  • Aalto PS från Ribera del Duero. Djup, fyllig smak, med bra balans och syra. Smak av körsbär, svarta vinbär, mineraler och fat. Lång eftersmak. Fantastiskt vin!
  • Bioma Vinha Velha Vintage Port från Niepoort. Djupt och fylligt. Bra balans och syra. Smak av körsbär, hallon, bigarråer, mineraler och fat. Väldigt trevligt vin!
IMG_8831.JPG

image.jpg
image.jpg
Vann detta röda vin från julkalendern som anordnades på klocksnack, kan absolut ingenting om röda viner så tänkte fråga er.

Gazin 1928.jpg

Denna får förbli oöppnad men jag vill varmt rekommendera Chateau Gazin. En förstklassig merlot från Bordeaux som inte riktigt har fått det erkännande som den förtjänar.

Tillbaka
Topp