• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Adro

Panerai
2-Faktor
Denna blir det till middagen ikväll
IMG_4775.JPG
Citerar mig själv.
Jag är ingen höjdare på att recensera vin men det var ett otroligt gott vin. Ja, mer kan jag inte säga.
Tur att man har 11st till i källaren :)
 

Florre

Omega
2-Faktor
Någon som har tips på en vettig och prisvärd vinkyl? Jag har ganska begränsat med utrymme, ca 50cm djup, 80cm hög, bredden spelar ingen större roll. Prisklass mellan 3-5.000 ungefär.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
20170428_193744.jpg
Ett vin i min smak.
Tyvärr höll den inte hela kvällen. Men initialt fantastiskt mörk fruktig, lite sliskig och kryddig. Djupröd syltighet, tänk blåbär och björnbär. Torrt trä. Långt ifrån viril men skönt dekadent.
 

Niclas

Omega
Får man ställa en fråga om glas till dem samlade vinälskarna ? Det diskuteras hit och dit om perfekta formen på ett vinglas, traditionell kupa mot "Open up", men hur viktigt i upplevelsen är egentligen storleken på glaset ?
Måste det vara gigantiska Bordeaux-glas eller funkar det med typ 40cl-glas i samma form ? Så länge man kan få rotation på vinet utan att spilla tycker jag borde räcka, men, vad vet jag ?
Som medelsvensson vill jag inte köpa ett helt Riedel-paket med ett glas per druva nu när jag planerar att pensionera min gamla Orrefors Anne-serie.
Dricker mest pangkork och rödtjut.
 

mikjon

Omega
Får man ställa en fråga om glas till dem samlade vinälskarna ? Det diskuteras hit och dit om perfekta formen på ett vinglas, traditionell kupa mot "Open up", men hur viktigt i upplevelsen är egentligen storleken på glaset ?
Måste det vara gigantiska Bordeaux-glas eller funkar det med typ 40cl-glas i samma form ? Så länge man kan få rotation på vinet utan att spilla tycker jag borde räcka, men, vad vet jag ?
Som medelsvensson vill jag inte köpa ett helt Riedel-paket med ett glas per druva nu när jag planerar att pensionera min gamla Orrefors Anne-serie.
Dricker mest pangkork och rödtjut.
Det räcker med ett glas för röda viner och jag skulle rekommendera Riedel Vinum Syrah ett helt perfekt glas för alla rödviner och även till vita
 

Niclas

Omega
Så med andra ord tolkar jag att det krävs ett jättestort glas ? Syrah toppar 70cl, dvs hela flaskan :)
På dina bilder @mikjon ser det ju groteskt stort ut jämfört med flaskan ( trots perspektiv-tänk )
Jag litar på ditt råd och provar med ett 2-pack för att känna mig för, känns dock jättekonstigt med storleken.
 

mikjon

Omega
Så med andra ord tolkar jag att det krävs ett jättestort glas ? Syrah toppar 70cl, dvs hela flaskan :)
På dina bilder @mikjon ser det ju groteskt stort ut jämfört med flaskan ( trots perspektiv-tänk )
Jag litar på ditt råd och provar med ett 2-pack för att känna mig för, känns dock jättekonstigt med storleken.
Det är bra med mycket luft i glaset, du fyller bara en tredjedel max.
 

mikjon

Omega
Härlig Riesling från Dr Loosen i Mosel, fin mineralkaraktär, härlig syra, lite tropiska frukter och lite skifferton.
IMG_0385.JPG
 
Topp