• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Kul tråd! Här ska jag nog kunna hitta några goda röda viner :hungry:
Jag själv har ingen koll på viner egentligen och har ingen favorit jag hittat direkt.
Vågar man ens lägga upp något gott vin man själv hittar eller är det bara dyra fiinviner som platsar här? ;)

Förra sommaren var jag på restaurang i Luleå och drack det här vinet:
IMG_0503.PNG


Det fanns så klart inte på Systembolaget visade det sig. Jag tyckte iaf att det var väldigt gott. Kanske var det stämningen, kanske har jag dålig smak:p. Men är det någon som känner igen det här vinet?

Hur funkar det egentligen att köpa vin från utlandet?
Vad kostar det?
Vad är minimum man kan köpa, en låda?
Ja, berika mig med information om livets dryck!

Utöver systemet, som är bra, ofta kan man be dem om hjälp i butiken och de kan beställa hem en hel del de inte har i sortimentet fast då brukar det vara minimi på 6 eller 12 flaskor. Utöver dem så använder jag Winefinder.se

Som jag skrev här ovan gjorde jag nyss en egen privat import. Det var lite klabb. Måste skriva ut blankett från Skatteverket och fylla i så gott man kan och räkna ut vad alkoholskatten blir och betala in detta i förskott . Sen får du en deklaration hem i brevlådan som ska fyllas i och skickas in senast 5 dagar efter vinet kommit. 226 kr betalade jag i skatt för 12 flaskor.
 

Jimpa

Panerai
Jaha ja , prövar nått italienskt för 109kr. Försöker och vill bli en vinkännare men det är en djungel. Kanske finns några tips för en nybörjare här inne, druva. Region. Vingård osv. Prövar ofta olika på systemet från både Afrika amerika och europa. Skulle vilja ta steget djupare i vinvärlden. skål!
IMG_20160611_205655598.jpg
 
Senast ändrad:

Oew

Rolex
Jaha ja , prövar nått italienskt för 109kr. Försöker och vill bli en vinkännare men det är en djungel. Kanske finns några tips för en nybörjare här inne, druva. Region. Vingård osv. Prövar ofta olika på systemet från både Afrika amerika och europa. Skulle vilja ta steget djupare i vinvärlden. skål!
IMG_20160611_205655598.jpg
Finns mängder av bra viner, vad tycker du om för smaker? Är det fruktiga röda viner viner du gillar så tycker jag valpolicella, merlot, Châteauneuf-du-Pape och amarone mm är fantastiskt. Gillar du torra vita så är sancerre, Chardonnay eller min favorit Montrachet bra. Berätta lite mer vad du gillar så kan många här säkert hjälpa!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jaha ja , prövar nått italienskt för 109kr. Försöker och vill bli en vinkännare men det är en djungel. Kanske finns några tips för en nybörjare här inne, druva. Region. Vingård osv. Prövar ofta olika på systemet från både Afrika amerika och europa. Skulle vilja ta steget djupare i vinvärlden. skål!
IMG_20160611_205655598.jpg
Allt handlar om att prova sig fram och kanske göra en liten notering om varför man tyckte om eller inte tyckte om vinet/druvan/regionen i den fattningen. Till slut har du mejslat ut vad du gillar och då är det lättare att gå på djupet
 

Klockers

Cartier
Kul tråd att följa, kan dock inte bidra med någon vidare kunskap själv men ni ska veta att jag sitter här i mörkret och läser
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hur gör ni för att spara noteringar etc.? Själv kör jag en workbook i Excel. Kan ge ett litet smakprov vid tillfälle!
 

Oew

Rolex
Någon här som har något bra tips för att lagra öppnade flaskor? Har vacuumpump idag men tycker ibland att resultatet varierar.
 

vlm1978

Cartier
Kör mer spartanskt. Sätter tillbaka korken och sen in i kylen. 5-7 dagar anser jag att det klarar sig så. Förstås kortare, eller inte alls, om vinet redan passerat sin peak.
 

WBergdahl

Panerai
Tar gärna emot lite tips på kryddiga, röda viner runt 200kr. Från Italien eller Frankrike ska det vara om ingen har ett sjukt bra tips från något annat land :)

Tänkte inte lagra dessa viner några längre tider, så inte gärna något som måste lagras
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tar gärna emot lite tips på kryddiga, röda viner runt 200kr. Från Italien eller Frankrike ska det vara om ingen har ett sjukt bra tips från något annat land :)

Tänkte inte lagra dessa viner några längre tider, så inte gärna något som måste lagras

Kolla Rhone/Châteauneuf-du-Pape
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Testade detta då jag kommit fram till att jag gillar viner som bolaget beskriver som "strama och nyanserade". De vinerna brukar ofta vara lite dyrare så jag ville kolla hur ett billigt stramt och nyanserat vin smakade. Var lite skeptisk mot Uruguay och hade inte smakat druvan innan. Men detta var gott, mkt prisvärt och smakade "dyrare" än det är om jag säger så. Ett litet tips.
image.png
 

tobb3

Omega
Testade detta då jag kommit fram till att jag gillar viner som bolaget beskriver som "strama och nyanserade". De vinerna brukar ofta vara lite dyrare så jag ville kolla hur ett billigt stramt och nyanserat vin smakade. Var lite skeptisk mot Uruguay och hade inte smakat druvan innan. Men detta var gott, mkt prisvärt och smakade "dyrare" än det är om jag säger så. Ett litet tips.
image.png
"nya världen" viner är ofta väldigt prisvärda och man får mycket mot vad man betalar, själv är jag väldigt svag för Sydafrika.
 
Topp