• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

PeterYavuz

Omega
2-Faktor
IMG_0630.JPG


Övriga i gänget:)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Glen Garioch är en bra whisky som passar många, en av få som min fru gillar.
Under semestern i somras hittade jag en en liters för ett bra pris i väntan på att få åka ombord på tysklandsfärjan. Tog dock slut innan semestern var slut, nästan hela släkten fattade tycke för den.
Helt enig, har alltid minst en Glen Garioch hemma.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Inget för mig men kanske någon annan här?

"Upplagan på Mackmyra Moment Tolv är begränsad till bara 1500 flaskor (se bilden). Artikelnumret är 40042–01, alkoholhalten 47%. Priset är 1195 kronor. Som tidigare Momentutgåvor är flaskan på 700 ml. Lanseringsdatum på Systembolaget är 16 februari 2017. Värm upp klickfingrarna – i februari skrivs svensk whiskyhistoria!"

m.jpg


http://tjederswhisky.se/mackmyra-slapper-en-tolvaring/
 

Adro

Panerai
2-Faktor
I vår får jag/vi hämta ut våra flaskor i gruvan. Vi har ett fat som blir "klar" då :)
Hittills har jag inte smakat någon god Mackmyra alls och då har jag ändå smakat på alla typ
 

Johe

Omega
Köpte två flaskor (ena ev julklapp om jag inte tycker om den), kan återkomma efter helgen då jag borde ha testat :)

Nu är jag ingen whiskey-expert men jag gillade den. Väldigt mild så inget för rök-fantasten men inte så söt som man hade kunnat tro. Och hade aldrig känt att den legat på romfat om jag inte vetat om det, påminner inte alls om rom. men klart en god whiskey för de som gillar lite lenare smak! blir spännande med den andra delen av samarbetet, plantationrom slutlagrat på mackmyras fat. men det är nåt för rom-tråden istället :)
 

Gräsanden

Cartier
2-Faktor

Nu var det dags att fylla på igen men denna gång med något motsatt från vad aberlour smakar! Och utifrån dina förslag när den var så god. :) Är Lagavulin 16 ett bra val? Eller finns det något annat att rekommendera ?
 
Som nämnts tidigare, finns olika 12yr, så kolla efter denna "sherry oak casks" https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/the-macallan-47801

Finns även en 12 yr double cask som är ny, den har jag dock inte smakat själv, men den är säkert fin den med. https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/the-macallan-49601

Tack, Mcallan är schysst. Jag köpte två flaskor av Mcallan nedan, druckit upp den ena med farsan och älskade den. Fått mersmak
och ska givetvis prova flera olika märken och sorter. Tack för tips ska införskaffas :).

IMG_0242.JPG
.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Hallå hallå!

Är helt och hållet en nykomling inom whisky-/whiskeyvärlden. Den enda sortens whisky jag faktiskt provat är några typer av blended (bl.a Jack Daniels), som enligt mig inte är det godaste jag har druckit. Jag har dock efter några försök uppfattat några få smaker (t.ex. fatsmaken) i dessa blended som inte var så illa, men det var svårt att uppfatta dessa. Därav att jag söker er hjälp för att påbörja min resa och lära mig mer utav "livets dryck". Jag har även fått i uppdrag att köpa en flaska inför det kommande nyårsfirandet, då jag har klagat förr på att det enda som finns framme i whiskyväg är någon blendedvariant.

Jag var förbi Systemet idag för lite julölsinköp och frågade under samma besök personalen om just whisky. Fick rekommenderat att köra på en flaska Glenfiddich (tror det antingen var en tio- eller tolvårig, gissar dock på den sistnämnda då jag inte hittar en tioårig på deras hemsida) som tydligen är nybörjarvänlig. Annars var Laphroaig optimalt ifall man gillar rökighet.

Med tanke på att det blir lite svårt att uppfatta smaken genom att kolla på flaskan på Systemet, så undrar jag ifall det finns någon typ utav whiskybar ni rekommenderar man kan gå förbi ifall man vill prova på några sorter samt lära sig? Har ni annars några övriga tips som kan hjälpa mig?

God jul på er! :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hallå hallå!

Är helt och hållet en nykomling inom whisky-/whiskeyvärlden. Den enda sortens whisky jag faktiskt provat är några typer av blended (bl.a Jack Daniels), som enligt mig inte är det godaste jag har druckit. Jag har dock efter några försök uppfattat några få smaker (t.ex. fatsmaken) i dessa blended som inte var så illa, men det var svårt att uppfatta dessa. Därav att jag söker er hjälp för att påbörja min resa och lära mig mer utav "livets dryck". Jag har även fått i uppdrag att köpa en flaska inför det kommande nyårsfirandet, då jag har klagat förr på att det enda som finns framme i whiskyväg är någon blendedvariant.

Jag var förbi Systemet idag för lite julölsinköp och frågade under samma besök personalen om just whisky. Fick rekommenderat att köra på en flaska Glenfiddich (tror det antingen var en tio- eller tolvårig, gissar dock på den sistnämnda då jag inte hittar en tioårig på deras hemsida) som tydligen är nybörjarvänlig. Annars var Laphroaig optimalt ifall man gillar rökighet.

Med tanke på att det blir lite svårt att uppfatta smaken genom att kolla på flaskan på Systemet, så undrar jag ifall det finns någon typ utav whiskybar ni rekommenderar man kan gå förbi ifall man vill prova på några sorter samt lära sig? Har ni annars några övriga tips som kan hjälpa mig?

God jul på er! :)
God jul!

Glenfiddich 12 är en bra flaska till ett bra pris, fungerar för de flesta. Inget avancerat.
Länkar här lite andra flaskor liknande Glenfiddich, i min mening, bra flaskor.

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/old-pulteney-1046501
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/auchentoshan-41201
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/the-glenlivet-43501

Dessa är rökiga men ändå inte Ardbeg eller Laphroaig rökiga.
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/highland-park-53101
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/bowmore-43301

Personliga favoritproducenterna är Glenlivet och Macallan.
Sen är det bara att prova sig fram tills Du hittar vad du gillar.
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Hallå hallå!

Är helt och hållet en nykomling inom whisky-/whiskeyvärlden. Den enda sortens whisky jag faktiskt provat är några typer av blended (bl.a Jack Daniels), som enligt mig inte är det godaste jag har druckit. Jag har dock efter några försök uppfattat några få smaker (t.ex. fatsmaken) i dessa blended som inte var så illa, men det var svårt att uppfatta dessa. Därav att jag söker er hjälp för att påbörja min resa och lära mig mer utav "livets dryck". Jag har även fått i uppdrag att köpa en flaska inför det kommande nyårsfirandet, då jag har klagat förr på att det enda som finns framme i whiskyväg är någon blendedvariant.

Jag var förbi Systemet idag för lite julölsinköp och frågade under samma besök personalen om just whisky. Fick rekommenderat att köra på en flaska Glenfiddich (tror det antingen var en tio- eller tolvårig, gissar dock på den sistnämnda då jag inte hittar en tioårig på deras hemsida) som tydligen är nybörjarvänlig. Annars var Laphroaig optimalt ifall man gillar rökighet.

Med tanke på att det blir lite svårt att uppfatta smaken genom att kolla på flaskan på Systemet, så undrar jag ifall det finns någon typ utav whiskybar ni rekommenderar man kan gå förbi ifall man vill prova på några sorter samt lära sig? Har ni annars några övriga tips som kan hjälpa mig?

God jul på er! :)

Låter som du ska ta svängen förbi Akkurat vid tillfälle :D De har en rätt hygglig whisky-meny:
http://akkurat.se/wp-content/uploads/2014/02/ny-mwhiskymeny-14-02.pdf
Chivas 12 är en ok "standard whisky". De som zippan nämner ovan är bra val som i princip inte kan gå fel.
Själv har jag snöat in på japansk whisky på sistone. Nikka From the Barrel är riktigt bra och prisvärd:
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/nikka-55102
Förvisso en blended men massvis med smak. Ett måste i varje barskåp :)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Hallå hallå!

Är helt och hållet en nykomling inom whisky-/whiskeyvärlden. Den enda sortens whisky jag faktiskt provat är några typer av blended (bl.a Jack Daniels), som enligt mig inte är det godaste jag har druckit. Jag har dock efter några försök uppfattat några få smaker (t.ex. fatsmaken) i dessa blended som inte var så illa, men det var svårt att uppfatta dessa. Därav att jag söker er hjälp för att påbörja min resa och lära mig mer utav "livets dryck". Jag har även fått i uppdrag att köpa en flaska inför det kommande nyårsfirandet, då jag har klagat förr på att det enda som finns framme i whiskyväg är någon blendedvariant.

Jag var förbi Systemet idag för lite julölsinköp och frågade under samma besök personalen om just whisky. Fick rekommenderat att köra på en flaska Glenfiddich (tror det antingen var en tio- eller tolvårig, gissar dock på den sistnämnda då jag inte hittar en tioårig på deras hemsida) som tydligen är nybörjarvänlig. Annars var Laphroaig optimalt ifall man gillar rökighet.

Med tanke på att det blir lite svårt att uppfatta smaken genom att kolla på flaskan på Systemet, så undrar jag ifall det finns någon typ utav whiskybar ni rekommenderar man kan gå förbi ifall man vill prova på några sorter samt lära sig? Har ni annars några övriga tips som kan hjälpa mig?

God jul på er! :)
Jag började min whiskyresa med Laphroaig 10 som jag tycker är väldigt trevlig för en relativt låg kostnad. Det enda negativa med den är kanske dess betydande rökighet, något kanske gör den lite svårare för nybörjare om man vill lära sig de olika smakerna. Men personligen föredrar jag att dricka min Laphroaig med en liten skvätt vatten, dels för att mina den första rökchocken, och för att också trimma ner alkoholnivån lite.

Just detta med en alkoholhalt på 40% eller högre finner jag lite problematiskt då den har en förmåga att domna av smakerna lite, därför brukar jag alltid rekomendera en liten skvätt vatten till whisky.

God Jul och lycka till!
 
Topp