• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Idag är jag lite sugen på den här forumklassikern. Får bli att kila ner till butiken och lägga vantarna på en flaska. Återkommer med de obligatoriska bilderna :)

produit-nikka-from-the-barrel-1.jpg

ypera6en.jpg

Lite OT nu eftersom Whiskey inte är för mig (hädelse jag vet). Men ett glas Rom fungerar alltid. Bacardi Reserva som jag plockade upp från Schiphol i veckan. Bra smakar det :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Trevligt, men ännu trevligare blir det när du har ett riktigt glas. Skaffa omgående en uppsättning bra aromglas, typ Glencairn eller någon form av ISO-/tulpanglas. Det gör en enorm skillnad.

Ja, jag vet, har riktiga glas, men det känns på något sätt bättre att ta en stabil whiskey i ett stabilt glas. :) Men jag håller med om att smakupplevelsen förändras beroende på glas.

För ett par månader sedan var jag nere i Tyskland (puttgarden) o fyndade en Bowmore 17årig whisky.
Vanligtvis dricker jag gärna lite rökigare sorter men detta var verkligen en mild och fin sort som jag ångrar att jag inte handlade fler flaskor av.
Jag kan verkligen rekomendera denna sort!
Jag tror jag gav runt 500kr för en flaska där nere och såg när jag kom hem att den ligger på 1155kr på systemets beställningssortiment : http://www.systembolaget.se/Sok-dry...elId=824753&varuNr=85135&filters=searchquery,

Nu blir jag lite sugen. Är Nikka - From the Barrel bra grejer?

Skulle någon kunna berätta lite kort om smaken/lukten etc? :D

Lite OT nu eftersom Whiskey inte är för mig (hädelse jag vet). Men ett glas Rom fungerar alltid. Bacardi Reserva som jag plockade upp från Schiphol i veckan. Bra smakar det :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Svärfar fick in mig lite på rom så det var bara det jag drack ett tag. Har testat en uppsjö av olika både själv och hos honom, men den som jag alltid fastnade mest för är Rum Plantation Grande Reserva. 269:-/flaska, vilket gjorde den till en av de billigaste sorterna också. Äter man en punchrulle/filmrulle till så är kvällen fullbordad.

52586.JPG

Edit: Förra bilden var absurd i storlek.

Svärfar fick in mig lite på rom så det var bara det jag drack ett tag. Har testat en uppsjö av olika både själv och hos honom, men den som jag alltid fastnade mest för är Rum Plantation Grande Reserva. 269:-/flaska, vilket gjorde den till en av de billigaste sorterna också. Äter man en punchrulle/filmrulle till så är kvällen fullbordad.

Edit: Förra bilden var absurd i storlek.

Håller med, detta är också mitt val när det är dax för inköp på bolaget. Första gången jag prövade denna var på en skidresa i Livigno, Italien. 100 bagis flaskan ;)

Jag tycker om japansk whisky.
Yamazaki 12 år är mycket smakrik och tillhör bland mina favoriter!

Gav nyss en flaska Mackmyra Första Utgåvan till min indiska arbetskamrat som tack för allt han lärt mig. Själv inte smakat den men jag hoppas han gillar lite svensk whisky! Han älskar ju kaviar, knäckebröd, sill, makrill osv i övrigt så varför skulle svensk whisky smaka konstigt för han? :D

Min 20-års dag förresten!
543018_10150720556526236_1163541103_n.jpg

PS: Caol Ilan kan man vaska. Smaksatt skit sprit, gav bort den till en kompis. Hemsk!

Smaken är ju högst subjektiv, men innan du vaskar något kan du skicka det till mig. I värsta fall kan man göra en grym marinad.
Har gjort många marinader på whisky, blir riktigt bra om det får ligga över natten.
Senaste tiden har jag rensat ut källaren på blended som ska stryka med i sommarens marinader :D

TimJohansson Vad var det du inte gillade med den? Har funderat på den ett tag men nu blir man ju lite tveksam ;)

Tar en av vardera av dessa i kväll. Den ena mycket god, den andra enligt mig på tok för dyr för att spegla smaken. Gissa vilken jag syftar på?
IMG_2245.JPG

Har gjort många marinader på whisky, blir riktigt bra om det får ligga över natten.
Senaste tiden har jag rensat ut källaren på blended som ska stryka med i sommarens marinader :D

TimJohansson Vad var det du inte gillade med den? Har funderat på den ett tag men nu blir man ju lite tveksam ;)

Vilken? Caol Ila eller Glenlivet?
Caol Ila var för mycket spritsmak och det var inte alls mycket smak av whisky.
Glenlivet var enligt mig riktigt konstig. Fick aldrig begrepp på vad allt skit i den var samt lite hint av dålig sprit smak. Mycket luddig whisky.

Nej ska jag njuta är det 18 årig Glenfiddich!

Denna är fin, 21åring Glenfiddich...
Första gången för mig, den fungerar på en tisdag!
image.jpg

Smooth as silk ;)

Tillbaka
Topp