Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Den stora Whiskytråden

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Vintage92, 23 november 2013.

1. Andsan

Andsan Brons

Från:
    Täby
    Någon som provat denna och vad tycker ni?
    20171028_193749.

mikjon gillar detta.
  2. Sledger

Sledger Tantal

Som nybliven student är det nu stopp på köp av "finare" whisky. Vilka är de billigaste blended som är ok? :)

3. Kristoferc

Kristoferc Tantal

Köp den jag la ut kort på om du dricker rökigt. Min vardagswhisky. RIKTIGT prisvärd islay single malt för ca 320kr..

Bifogade filer:

Harry Palmer gillar detta.
  4. Kristoferc

Kristoferc Tantal

Annars är speyburn Bradan Orach prisvärd sen har du singleton of dufftown 12 för några kronor mer som är riktigt bra

5. Broke

Broke Titan

Du behöver inte vara allt för hård mot dig själv. Glenburgie och Miltonduff 15yo går för 399:- (single malt). De är bra för priset. Anchor 10 years peated för 299:- (Blend) om du vill ha rök. Du har även AnCnoc 12yo för 379:- (single malt). Bra instegs whiskey så bör hålla dig och någorlunda mätt och road under studietiden. Annars kanske johnnie walker RL, Jameson eller J&B kan imponera framtida kursare. Kanske mer rent estetisk dock.
    Miltonduff-och-Glenburgie-300x336.
    knockdhu-ancnoc-12-year-old-single-malt-scotch-whisky-highlands-scotland-10600780.

Bilder stulna från nätet.

Bifogade filer:

Senast ändrad: 5 oktober 2018
    mikjon gillar detta.
  6. uprof

uprof Titan

Glöm inte Islay Mist. Har inte druckit på länge men brukade innehålla en ansenlig mängd Laphroaig, och det märktes.

mikjon gillar detta.
  7. JB_XII

JB_XII Brons

Från:
    Göteborg
    Monkey shoulder, otroligt prisvärd :)

Fadeway och mikjon gillar detta.
  8. Sledger

Sledger Tantal

Tack för tipsen! Kände direkt när jag postade frågan att jag inte alls vill köpa de billigaste. Får prova lite av tipsen ovan och hushålla lite med så man inte behöver köpa så ofta. :)

mikjon gillar detta.
  9. Ebbot

Ebbot Tantal

Från:
    Göteborg
    Miltonduff som någon ovan rekommenderade är inte speciellt bra. Finns bättre för priset typ ancoc eller old pulteney

mikjon gillar detta.
  10. Allan Ballan

Allan Ballan Silver Friends Of KS Premium

Från:
    Helsingborg
    Som student kan du självfallet dricka och köpa fin whisky, så länge du inte dricker en flaska på en kväll. Men om du vill ha en prisvärd whisky kör på nikka from the barrel.

Fadeway och mikjon gillar detta.
  11. Rolfen

Rolfen Brons

Från:
    GBG
    För att citera mig själv tidigare i denna tråd: Under många år var jag en whiskysnobb som bara drack gammal och dyr whisky, men för några år sedan fick jag ett ryck och började leta efter en billig och duglig huswhisky. Jag har nu testat samtliga singel malt och en del blended under 400kr och en hel del singel malt upp till 500kr. Min lågprisfavorit (349kr) är helt klart Old Pulteney 12 årig så den fick bli huswhiskyn som alltid skall finnas till hands. Hyffsat komplex med en svag sälta och riktigt god och lättdrucken.
    OldPulteney.

hovis, Hillarn, Jonthan och 4 andra gillar detta.
  12. POO

POO Brons

Mycket fjantig snobbism när det kommer till drycker som oftast mynnar ut i dåliga svar. Utifrån den ställda frågan är det ju svårt att alls komma med ett svar men på bolaget är Islay misten som det tipsades om ovan ett starkt kort om man gillar laphroaig et. al då den innehåller just det för 250kr. Är det bara gott finns det ingen anledning att inte handla billigt.

mikjon gillar detta.
  13. Sledger

Sledger Tantal

Jag är absolut inte snobbig angående whisky men mina erfarenheter säger mig att billig whisky är sämre än dyr. Är väl ingen direkt högoddsare? :) Sedan finns det ju guldkorn i de flesta prissegment och jag har inte råd att testa alla de billigaste som finns för att hitta någon som är ok, därav min fråga. :) Tanken var om det finns någon vettig whisky ner mot 200 kr, men känner att, som någon skrev ovanför, jag är lite väl hård mot mig själv. Satsar på säkra kort mellan 3-400 kr. Finns många där som jag uppskattar.

mikjon och Kristoferc gillar detta.
  14. mikjon

mikjon Titan

Från:
    Vadstena
    Yes:)
    7D133DD9-8962-4F4A-B9E1-8F27100A85B0.

M.L., Arvis, TLalle och 7 andra gillar detta.
  15. Rolfen

Rolfen Brons

Från:
    GBG
    En grå och regnig måndag är det inte fel med ett rökigt folieryck - Bunnahabhain Mòine
    BunnahabhainMoineRyck.

elliotaxelsson, M.L., Jonthan och 4 andra gillar detta.
  16. GWD

GWD Brons

Från:
    Luleå
    Håller med dig, den är riktigt bra för sitt pris.

mikjon och Rolfen gillar detta.
  17. Jonthan

Jonthan Titan

Från:
    Jönköping
    20181008_195826.

Har börjat gilla Japansk whisky och den här var riktigt bra

Josef B, elliotaxelsson, Fadeway och 5 andra gillar detta.
  18. Broke

Broke Titan

I förkylningstider är man nästa obligatoriskt med ett ryck
    20181009_220339.

elliotaxelsson, Simpatico, TLalle och 3 andra gillar detta.
  19. TLalle

TLalle Titan

Står i valet och kvalet mellan en Hakushu 12 eller Yamasaki 12... Vad säger juryn? Yamasakin är en personlig favorit men Hakushun skall vara riktigt vass

mikjon gillar detta.
  20. Allan Ballan

Allan Ballan Silver Friends Of KS Premium

Från:
    Helsingborg
    Har båda och föredrar Yanazaki, Hakushu smakar lite rökigare, den är väldigt god den med

mikjon och TLalle gillar detta.
  21. TLalle

TLalle Titan

Hmm.. Får fundera lite till tror jag, men blir nog en Hakushu. Aldrig testat den, tror nog inte att jag kommer att gilla den mer än Yamasaki (man skall aldrig säga aldrig) men den behöver testas!

mikjon gillar detta.
  22. Fadeway

Fadeway Titan

Från:
    Karlshamn
    Flasktömning för att göra plats i bargloben för en laphroaig lore som brorsan har med sig nästa helg :)

A68E8C7E-C4E0-4169-A999-588E469A74EB.

Simpatico, PeterYavuz, mikjon och 1 annan gillar detta.
  23. mikjon

mikjon Titan

Från:
    Vadstena
    Liten leverans av god whisky.
    0B04910A-8425-469C-A414-BC6DCA1A9E4C.

uprof, Enfant Terrible, Jörgen A och 5 andra gillar detta.
  24. Andsan

Andsan Brons

Från:
    Täby
    Undrar vilken som passar bäst i kväll

20170707_162227.

CapTaiN-MiFFo, Simpatico, Lolle och 3 andra gillar detta.
  25. Rolfen

Rolfen Brons

Från:
    GBG
    Folieryck Loch Lomond 15 år. Nyss släppt på bolaget, en whisky som Kapten Haddock hade uppskattat.
    LochLomond15Ryck.

CapTaiN-MiFFo, bvb, Aquastaren och 5 andra gillar detta.
  26. Kristoferc

Kristoferc Tantal

Vad tycker du om teelingen rum cask? Gilla den men har lite svårt för romens söta eftersmak , annars toppen!

mikjon gillar detta.
  27. Andsan

Andsan Brons

Från:
    Täby
    Jag tycker den är ganska bra.Romens söta eftersmak stör inte så mycket.

28. Sambuccashake

Sambuccashake Titan

Får du chansen på den stoutfatslagrade Teelingen så passa på. Spännande uttryck!

29. Alarik

Alarik Brons

Från:
    Göteborg
    2AD2B379-4133-4D4E-BA2B-E6AEE022CF49.

mikjon och Lolle gillar detta.
  30. Rolfen

Rolfen Brons

Från:
    GBG
    För ett tag sedan hade jag ett gäng polare över och testade vanliga standard blended varianter vilket jag skrev om tidigare i denna tråd. Nu har jag bjudit hem dom igen men denna gången blev det lite mer påkostade och udda blended. Dom stora kända blended sorterna är ju väldigt tillrättalagda för att passa så många som möjligt vilket gör dom lite menlösa för oss som föredrar lite mera komplexitet. Dom mer udda varianterna lider dock inte av detta i samma utsträckning utan har lite mer personlighet.

Black Rock är en riktigt udda whisky då jag i stort sätt inte hittar någon info om den på nätet. Trodde att den skulle vara lättrökig efter att ha läst att den består av Islay och Highland whisky men så var inte fallet. Den består av 50% malt whisky och är helt klart ett snäpp upp jämfört med standard varianterna från förra testet.

En gång i tiden fanns en blended whisky som hette Bailie Nicol Jarvie och den var poppis bland whisky folket och det berodde nog på att den bestod av 60% malt och hade en ovanligt hög andel gammal whisky. Den är sedan en tid borta och efterträdaren har ett helt nytt namn - Highland Queen 1561. Även denna spöar dom vanligaste blended varianterna men priset är så högt att den hamnar i samma prisklass som ett flertal singel malt och där klarar den inte riktigt konkurrensen.

Cutty Sark Prohibition blev favoriten hos alla och det är nog mycket tack vare att det är en stark rackare på hela 50%. Som alla vet ger högre alkoholstyrka mer smak och det är helt klart fallet här, smakrik och med ett skönt avslut. Kommer att försöka skaffa mer av denna!
    3blends.

TLalle, Fergi och mikjon gillar detta.