• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Andsan

Rolex
Någon som provat denna och vad tycker ni?
20171028_193749.jpg
 

Broke

Omega
2-Faktor
Du behöver inte vara allt för hård mot dig själv. Glenburgie och Miltonduff 15yo går för 399:- (single malt). De är bra för priset. Anchor 10 years peated för 299:- (Blend) om du vill ha rök. Du har även AnCnoc 12yo för 379:- (single malt). Bra instegs whiskey så bör hålla dig och någorlunda mätt och road under studietiden. Annars kanske johnnie walker RL, Jameson eller J&B kan imponera framtida kursare. Kanske mer rent estetisk dock.
Miltonduff-och-Glenburgie-300x336.jpg

knockdhu-ancnoc-12-year-old-single-malt-scotch-whisky-highlands-scotland-10600780.jpg


Bilder stulna från nätet.

Som nybliven student är det nu stopp på köp av "finare" whisky. Vilka är de billigaste blended som är ok? :)
 

Bilagor

  • 1152107.jpg
    1152107.jpg
    43.5 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

uprof

Cartier
2-Faktor
Glöm inte Islay Mist. Har inte druckit på länge men brukade innehålla en ansenlig mängd Laphroaig, och det märktes.
 

Sledger

Cartier
Tack för tipsen! Kände direkt när jag postade frågan att jag inte alls vill köpa de billigaste. Får prova lite av tipsen ovan och hushålla lite med så man inte behöver köpa så ofta. :)
 

Ebbot

Cartier
Tack för tipsen! Kände direkt när jag postade frågan att jag inte alls vill köpa de billigaste. Får prova lite av tipsen ovan och hushålla lite med så man inte behöver köpa så ofta. :)

Miltonduff som någon ovan rekommenderade är inte speciellt bra. Finns bättre för priset typ ancoc eller old pulteney
 

Rolfen

Rolex
Som nybliven student är det nu stopp på köp av "finare" whisky. Vilka är de billigaste blended som är ok? :)
För att citera mig själv tidigare i denna tråd: Under många år var jag en whiskysnobb som bara drack gammal och dyr whisky, men för några år sedan fick jag ett ryck och började leta efter en billig och duglig huswhisky. Jag har nu testat samtliga singel malt och en del blended under 400kr och en hel del singel malt upp till 500kr. Min lågprisfavorit (349kr) är helt klart Old Pulteney 12 årig så den fick bli huswhiskyn som alltid skall finnas till hands. Hyffsat komplex med en svag sälta och riktigt god och lättdrucken.
OldPulteney.jpg
 

POO

Panerai
Tack för tipsen! Kände direkt när jag postade frågan att jag inte alls vill köpa de billigaste. Får prova lite av tipsen ovan och hushålla lite med så man inte behöver köpa så ofta. :)

Mycket fjantig snobbism när det kommer till drycker som oftast mynnar ut i dåliga svar. Utifrån den ställda frågan är det ju svårt att alls komma med ett svar men på bolaget är Islay misten som det tipsades om ovan ett starkt kort om man gillar laphroaig et. al då den innehåller just det för 250kr. Är det bara gott finns det ingen anledning att inte handla billigt.
 

Sledger

Cartier
Mycket fjantig snobbism när det kommer till drycker som oftast mynnar ut i dåliga svar. Utifrån den ställda frågan är det ju svårt att alls komma med ett svar men på bolaget är Islay misten som det tipsades om ovan ett starkt kort om man gillar laphroaig et. al då den innehåller just det för 250kr. Är det bara gott finns det ingen anledning att inte handla billigt.
Jag är absolut inte snobbig angående whisky men mina erfarenheter säger mig att billig whisky är sämre än dyr. Är väl ingen direkt högoddsare? :) Sedan finns det ju guldkorn i de flesta prissegment och jag har inte råd att testa alla de billigaste som finns för att hitta någon som är ok, därav min fråga. :) Tanken var om det finns någon vettig whisky ner mot 200 kr, men känner att, som någon skrev ovanför, jag är lite väl hård mot mig själv. Satsar på säkra kort mellan 3-400 kr. Finns många där som jag uppskattar.
 

GWD

Panerai
Jag fortsätter min utforskning av lättrökt whisky. Teacher's är trist och spöas av Bell's men vill man har mer komplexitet av dom riktigt klassiska blend varianterna så är Black Bottle ett bra alternativ. Black Bottle har ett "drag" och en "komplexitet" som dom andra saknar. Helt klart en höjdare i prisklassen för folk som gillar en lättrökt whisky!
BlackBottle.jpg
Håller med dig, den är riktigt bra för sitt pris.
 

TLalle

Omega
Står i valet och kvalet mellan en Hakushu 12 eller Yamasaki 12... Vad säger juryn? Yamasakin är en personlig favorit men Hakushun skall vara riktigt vass
 

Rolfen

Rolex
För ett tag sedan hade jag ett gäng polare över och testade vanliga standard blended varianter vilket jag skrev om tidigare i denna tråd. Nu har jag bjudit hem dom igen men denna gången blev det lite mer påkostade och udda blended. Dom stora kända blended sorterna är ju väldigt tillrättalagda för att passa så många som möjligt vilket gör dom lite menlösa för oss som föredrar lite mera komplexitet. Dom mer udda varianterna lider dock inte av detta i samma utsträckning utan har lite mer personlighet.

Black Rock är en riktigt udda whisky då jag i stort sätt inte hittar någon info om den på nätet. Trodde att den skulle vara lättrökig efter att ha läst att den består av Islay och Highland whisky men så var inte fallet. Den består av 50% malt whisky och är helt klart ett snäpp upp jämfört med standard varianterna från förra testet.

En gång i tiden fanns en blended whisky som hette Bailie Nicol Jarvie och den var poppis bland whisky folket och det berodde nog på att den bestod av 60% malt och hade en ovanligt hög andel gammal whisky. Den är sedan en tid borta och efterträdaren har ett helt nytt namn - Highland Queen 1561. Även denna spöar dom vanligaste blended varianterna men priset är så högt att den hamnar i samma prisklass som ett flertal singel malt och där klarar den inte riktigt konkurrensen.

Cutty Sark Prohibition blev favoriten hos alla och det är nog mycket tack vare att det är en stark rackare på hela 50%. Som alla vet ger högre alkoholstyrka mer smak och det är helt klart fallet här, smakrik och med ett skönt avslut. Kommer att försöka skaffa mer av denna!
3blends.jpg
 
Topp