• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

I allmänhet god och trevlig. Lite sötma, bra balans. Beskrivningen säger ”tydlig rökighet”, något jag inte kan hålla med om. Men sen får du välja om du ska lita på en professionell sommelier från Systemet eller en halvglad amatör med ganska kass förmåga att beskriva smak. Jag vet vad jag hade gjort i alla fall :D
6900CE35-A50D-4CC6-B7A4-748250C47E4E.jpeg

I allmänhet god och trevlig. Lite sötma, bra balans. Beskrivningen säger ”tydlig rökighet”, något jag inte kan hålla med om. Men sen får du välja om du ska lita på en professionell sommelier från Systemet eller en halvglad amatör med ganska kass förmåga att beskriva smak. Jag vet vad jag hade gjort i alla fall :D
Tack för recensionen! Är ju kul att prova nytt. Gillar Hibiki m.m. Har inte provat någon dålig japanare ännu. Tycker du den är värd 875kr?
Hibikin är det, tycker jag.

Tack för recensionen! Är ju kul att prova nytt. Gillar Hibiki m.m. Har inte provat någon dålig japanare ännu. Tycker du den är värd 875kr?
Hibikin är det, tycker jag.
Ja Hibiki är fin. Denna kanske det är något mer klös i? Jag ville testa igen nu för att inte göra bort mig helt. Ja - den har förstås rökighet men den är inte lika tjärig som vissa skottar kan vara. Själv föredrar jag i allmänhet rökfria whisky men Miyagikyo funkar ändå bra hos mig, om det nu förklarar något. Som med många andra japanare tycker jag den blir bra med ett par droppar vatten i.
Värd pengarna? Oj, bra fråga. Jag gillar att samla dem på hög så har inte reflekterat så mycket över priset ärligt talat. Inte rätt person att svara tyvärr.

Ovan i korthet:

1. Glen Grant 16yo , 54,8%
Den bästa gin jag testat. Enbärsjuice var min första tanke. Inte oangenäm på något vis, den är fruktig som tusan och rakt igenom trevlig, lång finish men det är kort och gott en gin på steroider.

2. Glen Ord, 12yo, 59,2%
Mums, en riktig sommardram! Vad man kan förvänta sig av en CS Glen Ord när den är som bäst, fruktig, vaxig och ett avslut med lagom torrhet och trätoner, förmodligen från det re-charrade fatet.

3. Ardmore 22yo, 55,1%
Mystisk dram med lite arabian nights feel. Kryddor, läder och torkade dadlar på nosen, samma lika i mun men lite mer sötma med körsbär, avslutet är lååångt med rökelse och myspys som pågår och pågår.

4. Glenrothes 12yo, 65,4%
En fet portion pasta bolognaise med parmesan. Käftsmäll deluxe(65,4%!!!), svavel, karameliserad skinka, torkat kött fast allt har sockerlag på sig. Torkad frukt och nötter på tungan och tanniner i eftersmaken. Riktigt god för mig men nog en vattendelare. Love it or hate it.

5. Glenturret, 6yo, 63,9%
Denna är nästan bäst av alla med sina 6 år och 63,9%... simpel men de få noter den träffar i lukt, smak och finish är klockrena.
Citrus, gröna äpplen, sot aska och mild rökighet i perfekt balans. Varför krångla till det? Asgod!
Protip: Ung, rökig Glenturret spöar skiten ur liknande från öarna. Vet inte vad de håller på med men kokar bra sprit gör dem!

Ovan i korthet:

1. Glen Grant 16yo , 54,8%
Den bästa gin jag testat. Enbärsjuice var min första tanke. Inte oangenäm på något vis, den är fruktig som tusan och rakt igenom trevlig, lång finish men det är kort och gott en gin på steroider.

2. Glen Ord, 12yo, 59,2%
Mums, en riktig sommardram! Vad man kan förvänta sig av en CS Glen Ord när den är som bäst, fruktig, vaxig och ett avslut med lagom torrhet och trätoner, förmodligen från det re-charrade fatet.

3. Ardmore 22yo, 55,1%
Mystisk dram med lite arabian nights feel. Kryddor, läder och torkade dadlar på nosen, samma lika i mun men lite mer sötma med körsbär, avslutet är lååångt med rökelse och myspys som pågår och pågår.

4. Glenrothes 12yo, 65,4%
En fet portion pasta bolognaise med parmesan. Käftsmäll deluxe(65,4%!!!), svavel, karameliserad skinka, torkat kött fast allt har sockerlag på sig. Torkad frukt och nötter på tungan och tanniner i eftersmaken. Riktigt god för mig men nog en vattendelare. Love it or hate it.

5. Glenturret, 6yo, 63,9%
Denna är nästan bäst av alla med sina 6 år och 63,9%... simpel men de få noter den träffar i lukt, smak och finish är klockrena.
Citrus, gröna äpplen, sot aska och mild rökighet i perfekt balans. Varför krångla till det? Asgod!
Protip: Ung, rökig Glenturret spöar skiten ur liknande från öarna. Vet inte vad de håller på med men kokar bra sprit gör dem!
Trevlig läsning, är du medlem i sällskapet? Man kanske måste vara det för att få köpa..?

Ja Hibiki är fin. Denna kanske det är något mer klös i? Jag ville testa igen nu för att inte göra bort mig helt. Ja - den har förstås rökighet men den är inte lika tjärig som vissa skottar kan vara. Själv föredrar jag i allmänhet rökfria whisky men Miyagikyo funkar ändå bra hos mig, om det nu förklarar något. Som med många andra japanare tycker jag den blir bra med ett par droppar vatten i.
Värd pengarna? Oj, bra fråga. Jag gillar att samla dem på hög så har inte reflekterat så mycket över priset ärligt talat. Inte rätt person att svara tyvärr.
Tackar! Förstår precis vad du menar.

Trevlig läsning, är du medlem i sällskapet? Man kanske måste vara det för att få köpa..?
Japp och ja de säljer bara till medlemmar. Tyvärr har ju de flesta independent bottlers fått allt svårare att hitta bra fat, men SMWS är ju stora så de kanske har andra sätt och möjligheter. Det som är dåligt är att andra IBs som Cadenhead, Adelphi och Malts of Scotland har varit mycket bättre på att välja ut riktigt bra fat så att lägsta nivån på deras släpp är väldigt hög...SMWS buteljerar ju så sjuka mängder från så många olika håll så deras lägsta nivå är rätt låg, men högsta nivån är hög så det blir lite roulette när man köper blint från dem.

Håller med dig faktiskt :nailbiting: köpte anCnoc förra veckan och tycker den är väldigt god för sitt pris. Aberfeldy har stått på hyllan lite längre... lite söt typ?

AnCnoc är en av mina favoriter, tillsammans med Inchmurrin till samma pris, dvs 379:-. Aberfeldy köpte jag till extrapris på en flygplats och den var tyvärr en besvikelse.

Blev ett foliedrag på Miyagikyon ikväll. Tyckte den var helt ok. Håller med om din beskrivning om rökigheten och överlag.

Fick den här som jag testade idag. Gillar bourbon med kick i och Nikkai from The barrel men var inte riktigt redo för hur stark den här var helt ren. Med lite is i så öppnade den upp sig dock, inte lika spritig som Mackmyra och en behaglig rökighet för någon som inte är så förtjust i rökig whisky.

Bilagor

• 1C565A57-8F3C-4B26-911B-EC8F702B97AF.jpeg
    1C565A57-8F3C-4B26-911B-EC8F702B97AF.jpeg
    41.9 KB · Visningar: 13
Har någon här bra förslag på var man skulle kunna sälja whisky?
Har sätt det finns lite halvskuma sidor på fb som säljer, men känns lite oseriöst.
Finns det något bra plattform som typ tradera eller dyl inom eu som är ok?

Mvh

Tillbaka
Topp