Dags för lite uppföljning nu när båda är provade:
Började med Glentauchers 15 yrs i torsdags. Den är den tredje i raden av 15-åringar som Ballantine's har släppt dom senaste åren och är enligt mig den bästa. Inget som sticker ut smakmässigt mer än en antydan till citrus. 40% och kan drickas som den kommer. Helt OK Whisky men för 449:- så föredrar jag den smakmässigt snarlika anCnoc för 379:-. Samma med dom andra två i serien, dvs Miltonduff 15 yrs för 399:- där Inchmurrin för 379:- är bättre och Glenburgie 15 yrs för 399:- där återigen anCnoc är bättre.
Igår började det däremot hända grejor. Började mitt utforskande av Whisky från Loch Lomond för flera år sedan med Inchmurrin 12 yrs för 379:-. Klart bra Whisky med kraftig smak och med 46% så behöver den en skvätt vatten för att blomma ut. Sen chansade jag för ett par månader sedan på en icke åldersangiven Loch Lomond Original för 299:-. Inte heller så dum men lite rå och med en viss rökighet. Mår också utmärkt av en skvätt vatten trots bara 40%, men det tar udden av råheten. Prisvärd!
I mitt rotande efter nya sorter att prova för rimliga pengar måste jag ha missat Loch Lomonds 15-åring. När jag tidigare i veckan skulle fylla på förådet stod den på samma plats som Original brukade stå på, Ingen minns en fegis så jag plockade på mig en. Väl hemma började jag Googla och hittade bra recensioner men blev tveksam när det stod att den var ganska rökig ...
Jag var orolig i onödan. Varken jag eller min fru upplever den som rökig. Systembolaget anger halv rökighet för den men bara kvarts för Original, som enligt mig är mycket rökigare i smaken. 15-åringen har en mycket kraftig smak och precis som med Inchmurrin mår den bra av lite vatten då den också håller 46%. För sina 399:- är detta den klart bästa Whiskyn jag provat under 400:- och den spöar många klart dyrare sorter också. En höjdare helt enkelt!