• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

Under flera års tid har jag legat på hanen men nu är det dags, fick leverans idag av diverse trevliga attiraljer.
Det blir premiär imorgon, återstår att se om jag kommer se ut som ett vandrande knivslagsmål under helgen eller om jag har det rätta handlaget.

Måste dock beställa fler blad, derbyblad har jag förstått vara ganska nybörjarvänliga?
IMG_9176.jpeg
Kan rapportera att premiären gick bra och utan att blodet flöt. Tog dock sin tid och jag känner allt lite stubb här och var där jag uppenbarligen missat att få till en riktigt nära rakning.

Men förutom de fläckarna är ansiktet lenare än något Mach 5fusionlaserdelux blad någonsin presterat.

Mitt tips är att skippa nybörjarrakblad.

Var inte rädd för de "vassa/proffs" rakblad oftast får du bästa resultat där, de gör sitt jobb. Billiga eller halvbra rakblad får mig alltid blodig (jag har aldrig rakat mig på annat sätt än rakblad och säkerhetshyvel, minst 25 år).

5-6dagaras skäggstubb brukar jag raka efter duschen eller blöta det med ljummet vatten 1-2 min så den hinner mjukna lite).

Mitt tips är att skippa nybörjarrakblad.

Var inte rädd för de "vassa/proffs" rakblad oftast får du bästa resultat där, de gör sitt jobb. Billiga eller halvbra rakblad får mig alltid blodig (jag har aldrig rakat mig på annat sätt än rakblad och säkerhetshyvel, minst 25 år).

5-6dagaras skäggstubb brukar jag raka efter duschen eller blöta det med ljummet vatten 1-2 min så den hinner mjukna lite).
Då tar jag och testar beställa sådana där featherblad när Merkur platinum bladen som följde med börjar tryta.

Kommer nog mest bli fråga om helgrakning med denna inledningsvis, är inget jag vill göra i all hast på morgonkvisten innan tjänsten kallar.

Du kommer snart att märka att det går lika snabbt eller snabbare. :)
Feather funkar inte på mig, för mig är det dåliga rakblad även om alla säger att det är världens bästa. Testat det flera gånger och alltid kommer ut blodig (brukar annars bara händer om det är billiga/slöa rakblad). :)

King C Gillette har positivt överraskat mig, jag var på semester i Kroatien och hade inga rakblad så jag köpte för att testa. Nu har jag bunkrat upp med de också.
Bra pris på, https://dozapotek.se/king-c-gillette-double-edge-razor-blades-10-st-787138.html

Då tar jag och testar beställa sådana där featherblad när Merkur platinum bladen som följde med börjar tryta.

Kommer nog mest bli fråga om helgrakning med denna inledningsvis, är inget jag vill göra i all hast på morgonkvisten innan tjänsten kallar.
Håller med @Hugii att vassa blad fungerar bäst. Själv provade jag runt lite i början men fastnade ganska snabbt för Feather. Gäller bara att vara lätt på handen.

Om du PMar din adress så kan jag skicka några Feather. Har även lite Wilkinson- och Personna-blad liggandes som jag kan slänga med.

Har stött på problem när man flyger med enbart handbagage (som man oftast gör) och har säkerhetshyveln packad. Ses ej på med blida ögon av den nitiska vakstyrkan som kräver att man stannar hemma eller avlägsnar bladet. Fusion blad matchar väl inte en GMT master?

538g 18k. Så det är inte ett guldfynd 🙂
Sjukt överpris, ingen god affär.

Spotpriset på rent guld motsvarar idag ca 970kr/g. 18k innehåller ca 75% guld så guldvärdet i den där är ca 727kr/g dvs 363tkr. De skall alltså ha drygt 600 000 för arbete och hårstrån.. Är det Elvis Presleys äkta hår i borsten? Vilken bluff!

Då har jag gett mig på blad från Personna som jag fick av den gode @nissehult, tyckte de var bättre än Merkurbladen som jag hade (än finns Wilkinsson och Feather kvar att testa).

Men likväl får jag raka väldigt många gånger igenom hela ansiktet, säkerligen upp mot 8-10ggr för att verkligen bli helt len och väck med varendaste strå, vilket gör huden hyfsat irriterad.

Funderar om kanske min hyvel (Merkur 38c) är lite för snäll och det är det som gör att jag får nöta lite för att komma nära överallt, för jag skär mig aldrig trots att jag inte spänner huden mer än med grimaser. Kan det ligga något i det?
IMG_9244.jpeg

Då har jag gett mig på blad från Personna som jag fick av den gode @nissehult, tyckte de var bättre än Merkurbladen som jag hade (än finns Wilkinsson och Feather kvar att testa).

Men likväl får jag raka väldigt många gånger igenom hela ansiktet, säkerligen upp mot 8-10ggr för att verkligen bli helt len och väck med varendaste strå, vilket gör huden hyfsat irriterad.

Funderar om kanske min hyvel (Merkur 38c) är lite för snäll och det är det som gör att jag får nöta lite för att komma nära överallt, för jag skär mig aldrig trots att jag inte spänner huden mer än med grimaser. Kan det ligga något i det?
IMG_9244.jpeg
Jag får alltid bäst resultat om jag…
1: först duschat varmt så stråna mjuknar.
2: löddrar i varm kopp och håller koppen varm med att låta den flyta i på varma vattnet i handfatet som hyveln sköljs i.
3: låter hyvel och blad bli varma i vattnet innan jag börjar.
4: rakar alltid först ⬇️ sedan ⬆️ följt av ➡️ och ⬅️

Jag har vid tidsbrist endast tvättat ansiktet i varmt vatten och sedan kört apotekets aloe vera gel istället för lödder. Det fungerar kanonbra om man är fuktig/blöt då det smörjs på.
Jag har också en Merkur, men kör oftast med en Feather. Jag blir slät av båda, men tycker nog Merkur är snällare. Vilket inte är dåligt i min bok. Man vill ju ha både bra resultat och en trevlig upplevelse :)

IMG_9244.jpeg
Kanske tar det mer/snabbare om vinkeln på hyveln ändras?
Åt vilket håll jag rakar mig beror på var på ansiktet jag rakar mig eftersom håret växer lite åt olika håll.

Jag får alltid bäst resultat om jag…
1: först duschat varmt så stråna mjuknar.
2: löddrar i varm kopp och håller koppen varm med att låta den flyta i på varma vattnet i handfatet som hyveln sköljs i.
3: låter hyvel och blad bli varma i vattnet innan jag börjar.
4: rakar alltid först ⬇️ sedan ⬆️ följt av ➡️ och ⬅️

Jag har vid tidsbrist endast tvättat ansiktet i varmt vatten och sedan kört apotekets aloe vera gel istället för lödder. Det fungerar kanonbra om man är fuktig/blöt då det smörjs på.
Jag har också en Merkur, men kör oftast med en Feather. Jag blir slät av båda, men tycker nog Merkur är snällare. Vilket inte är dåligt i min bok. Man vill ju ha både bra resultat och en trevlig upplevelse :)
Kanske tar det mer/snabbare om vinkeln på hyveln ändras?
Åt vilket håll jag rakar mig beror på var på ansiktet jag rakar mig eftersom håret växer lite åt olika håll.
Mitt upplägg är detsamma som dina steg. Det kanske bara är så att det är jag som vinklar skälva hyveln dåligt, testade provocera den lite genom att trycka och raka lite snett utan att blodvite uppstod så det kanske är en kombination av snäll utformning och dålig teknik som gör att jag måste raka från alla håll upprepade gånger för gott resultat.

Ska testa vidare med olika blad och annars kanske jag får snegla på en ställbar hyvel. Är ju kul med nya grejer om inte annat.

Mitt upplägg är detsamma som dina steg. Det kanske bara är så att det är jag som vinklar skälva hyveln dåligt, testade provocera den lite genom att trycka och raka lite snett utan att blodvite uppstod så det kanske är en kombination av snäll utformning och dålig teknik som gör att jag måste raka från alla håll upprepade gånger för gott resultat.

Ska testa vidare med olika blad och annars kanske jag får snegla på en ställbar hyvel. Är ju kul med nya grejer om inte annat.
Jag har ganska hårda strån och jag tycker att det rakar tydligt redan första dragen nedåt, dom andra hållen är mest för att verkligen runda av spetsen på stråna och bli helt slät. Jag brukar raka tills det är helt tyst, och det är det oftast då det är dags att gå på sido-dragen (steg 3-4). Testa att experimentera med olika vinklar innan du investerar i ny utrustning, den kan man alltid lägga till senare :)

Träning ger färdighet :cool:
....men värt att ha i åtanken, på halsen får du inte många chanse. :D:D:D:D:hilarious:

Skämt å sido,
Du kommer hitta din teknik så håll i och håll ut, byter du grejer för ofta då kommer det ta längre tid att hitta din teknik. Fortsätt med det som du har ett tag till.
På bilden ser det ut som att du har ett låångt "skaft" på hyvel, håll hyveln kort i handen någonstans mitten eller ännu närmare "huvudet". Du kommer få bättre tryck och bättre känsla/kotroll när du ska vinkla- in eller vinkla-ut.

Säkerhetshyvel är ju en självklarhet men hur mycket mervärde tycker ni raktvål & borste ger vs lödder på burk? Ingen större skillnad.

Säkerhetshyvel är ju en självklarhet men hur mycket mervärde tycker ni raktvål & borste ger vs lödder på burk? Ingen större skillnad.
Som jag beskrev så fuskar jag ibland med att köra aloe vera gel på våt hud, men annars är det borste och tvål som gäller.
Jag gav yngsta sonen ett rak-kitt med tillhörande rakning av pappa i artonårspresent. Då förklarade jag vikten av att göra rakningen till en njutningsstund, lite egentid liksom. Att vispa upp lödder medans hyveln ligger i blöt är en terapi jag tycker ger mervärde :)

Ingen större skillnad? Jag vill påstå ingen skillnad alls (köper man burk för 10.50kr då kan man inte förvänta sig mycket heller, bara luft och badskumm ).. :D

Föredrar Shave Gel på burk alla dagar i veckan. Enkelt att arbeta med även med händer och det blir snabb rakning.

Träning ger färdighet :cool:
....men värt att ha i åtanken, på halsen får du inte många chanse. :D:D:D:D:hilarious:

Skämt å sido,
Du kommer hitta din teknik så håll i och håll ut, byter du grejer för ofta då kommer det ta längre tid att hitta din teknik. Fortsätt med det som du har ett tag till.
På bilden ser det ut som att du har ett låångt "skaft" på hyvel, håll hyveln kort i handen någonstans mitten eller ännu närmare "huvudet". Du kommer få bättre tryck och bättre känsla/kotroll när du ska vinkla- in eller vinkla-ut.
Det gjorde stor skillnad att greppa nära huvudet, bra tips!

Gott! Ingen som helst skillnad annat än psykologiskt alltså…
Tycker borsten i sig gör skillnad, använt borste tidigare även med burklödder och upplever att det blir mer slätrakat, antar att den lyfter upp stråna något.

Jag löddrar in hakan med vilken tvål som helst som står på handfatet efter dusch.. Oftast handtvål. Rakar mig med Gilette power i ett handtag med batteri som vibrerar. Byter blad efter 1-2 månader. Har jag missat missat nåt?

Jag löddrar in hakan med vilken tvål som helst som står på handfatet efter dusch.. Oftast handtvål. Rakar mig med Gilette power i ett handtag med batteri som vibrerar. Byter blad efter 1-2 månader. Har jag missat missat nåt?

Ohhh nej, låter som du fångat essensen i en god rakning. 😄 Din hud kommer tacka dig om ett decenium.

Batterihyvlar var ett genialist pr trick! Även Elkann körde en sådan back in the days.

Jag gick från tvål till kräm för några år sen. Tycker det funkar bättre för min del. Tidigare Proraso på tub, numera Geo F Trumper på burk.
Appliceras givetvis med grävlingsborste.

Kör aqua di parma’s rakkräm och är ej förtjust. Tycker den torkar för snabbt, bra mkt snabbare än ett klassiskt lödder på burk trots sitt överpris.

Är lödder på burk rakningens svar på burkräkor?

Även jag har försökt, och åter försökt med Feather. Men lyckas inte få till det, om det är pga. att de är för vassa, eller vad..? Vet ej. Fastnat för Derby Premium istället.

Upplever annars att rakningen blir avsevärt bättre med en pre-shave cream. Min rutin enligt följande:

1. Badda i varmt/ljummet vatten
2. Pre-shave
3. Värmebadar ansiktet med hjälp av rakhandduk, ca. 90 sek
4. Lödder på, rakning därefter.

Kört med säkerhetshyvel i snart två år, och är toknöjd. Överlägset alla dyrare (och tråkigare) alternativ, även om OneBlade är praktisk i handbagaget.

Började med, och kör fortfarande Proraso (både avseende pre-shave, tvål och after shave). Har egentligen tänkt testa nåt annat, men inte tagit mig för det då jag upplever deras produkter som väldigt bra och överkomliga sett till pris. Hur ser ni andra på dyrare märken? Värt?

Även jag har försökt, och åter försökt med Feather. Men lyckas inte få till det, om det är pga. att de är för vassa, eller vad..? Vet ej. Fastnat för Derby Premium istället.

Upplever annars att rakningen blir avsevärt bättre med en pre-shave cream. Min rutin enligt följande:

1. Badda i varmt/ljummet vatten
2. Pre-shave
3. Värmebadar ansiktet med hjälp av rakhandduk, ca. 90 sek
4. Lödder på, rakning därefter.

Kört med säkerhetshyvel i snart två år, och är toknöjd. Överlägset alla dyrare (och tråkigare) alternativ, även om OneBlade är praktisk i handbagaget.

Började med, och kör fortfarande Proraso (både avseende pre-shave, tvål och after shave). Har egentligen tänkt testa nåt annat, men inte tagit mig för det då jag upplever deras produkter som väldigt bra och överkomliga sett till pris. Hur ser ni andra på dyrare märken? Värt?
För min del så tycker jag bättre blir bättre. Provade Derby i början men fick snabbt till Personna och sedan Feather. Beror på skäggstråna och huden kanske.

Pre- och after-shave kör jag också med Proraso. Funkar bra och luktar gott (ogubbigt) :) Har egentligen inte provat något annat var jag kan komma ihåg.

I lödder har jag länge kört med Musgo Real, men det börjar bli ganska dyrt. (Har också Mitchell's tvål.) Nu jag har en Proraso-tub liggandes som jag skall prova framöver.

Den absolut viktigaste komponenten för en lyckad rutin är en bra (och ej allt för kostsam) aftershave. Som ständigt slätrakad bankir har man testat en del genom åren och då min husprodukt nyligen togs ur produktion snubblade jag över trevliga Floid’s Vetyver splash. Bra pris, god doft och soothing result.

I övrigt instämmer jag med föregående talare att feather är på tok för skarpa. Tar 14dagar innan de får rätt skärpa. Kör Derby’s för att undvika cuts.

Lödder på burk från Proraso (den vita) funkar fint och doftar ej allt för kemiskt som många av de andra färgerna.

Testat preshave från Truefitt men för mig är detta bara ett onödigt extra steg som tar tid och ökar processens komplexitet. Aldrig gillat fet olja på huden.

Att alltid uppträda offentligt slätrakad är en självklarhet fler borde anamma.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp