• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

Lördagsmys
IMG_3022.jpeg
IMG_3023.jpeg

Så ingen som har en rekommendation om vart man skickar en rakkniv för slipning?
Har aldrig rakat mig med kniv, vad är det för fördelar jämfört med en säkerhetshyvel? (Förutom att det ser matcho ut)

IMG_20190926_143152.jpg
Tja. jag har inte riktigt lärt mig manövrera de gamla knivarna som känns lite svåra pga de långa eggarna. Sen är vinkeln på bladen lite knepiga att hitta en god teknik. Det upplever iaf jag som också är en novis skall sägas.

Men jag har en liten smidig modell som jag varmt kan rekommendera. man sätter fast ett halvt brytblad i sen är det bara börja tälja.
IMG_3024.jpeg

Fördelar skulle jag säga är raka fina linjer längst med anslutningar kring hals och kinder.

Mina Two cents 🙏
IMG_3023.jpeg

Tja. jag har inte riktigt lärt mig manövrera de gamla knivarna som känns lite svåra pga de långa eggarna. Sen är vinkeln på bladen lite knepiga att hitta en god teknik. Det upplever iaf jag som också är en novis skall sägas.

Men jag har en liten smidig modell som jag varmt kan rekommendera. man sätter fast ett halvt brytblad i sen är det bara börja tälja.
IMG_3024.jpeg

Fördelar skulle jag säga är raka fina linjer längst med anslutningar kring hals och kinder.

Mina Two cents 🙏
IMG_3023.jpeg
Jag kör king C Gillette, funkar fint. Har inte orkat nörda ner mig mer.

Någon som testat att raka sig med vispgrädde? Finns ju på burk!Smaken är som baken Kia och åka till

Smaken är som baken. Jag doppar nosen i en majoritet utav alla Lifestyle-trådarna här på KS. Det är väl så man är lagd kanske.

edan finns det givetvis
andra som inte är som jag, dom får finnas men jag gillar mina japanska köksknivar i köket endå. Eller att få vispa upp den där raktvålen. Jag gläds över närvaron på mkt utav de prylarna. Lite ritualer. jag har försökt förstå någonting som kändes intresseant. sen blir det jag förstått säkett inte som det borde enligt alla andra.
Man behöver ju faktist inte ens diska om man istället äter raviolindirekt ifrån burken. Jag bildar något litet band med sakerna som har själ. Jag kanske ger dom själ? Jag tror att det grundar sig i en förkärlek till det genuina. Det konstnärliga. Jag uppskattar hantverket bortanför prylen. I stort stort ok och i smått så följs detta med mig i vardagp.

Konstigt sånt där. Man e nog lite tokigt ”på ett lite sådär skönt sätt” intalat jag mig 🤷‍♂️😅👌👍 Vilket vår omvärld också är i allra Högsta grad.

//Reflektioner på spraygrädde och dess plats i våra liv. Godmorgon

Senast ändrad:
Nu har jag jobbat mig igenom fyra blad av olika varumärke tack vara @nissehults gåva. Tekniken har förstås förfinats över tiden så de kanske inte betygsätts helt rättvist.

Feather känns som de bästa för mig, därefter jämnt skägg med Derby/Merkur (pun intended). Kan nästan lika gärna använda de bladen som Feather.

Sist kommer Wilkinson som renderade i ett mindre blodbad utan att riktigt göra jobbet bra ändå.

Min hyvel är nog väldigt snäll i övrigt så alunsiftet är nästintill är orört (frånsett Wilkinsons massaker). Tror jag vill ha en lite mer aggressiv hyvel härnäst.

Nu har jag jobbat mig igenom fyra blad av olika varumärke tack vara @nissehults gåva. Tekniken har förstås förfinats över tiden så de kanske inte betygsätts helt rättvist.

Feather känns som de bästa för mig, därefter jämnt skägg med Derby/Merkur (pun intended). Kan nästan lika gärna använda de bladen som Feather.

Sist kommer Wilkinson som renderade i ett mindre blodbad utan att riktigt göra jobbet bra ändå.

Min hyvel är nog väldigt snäll i övrigt så alunsiftet är nästintill är orört (frånsett Wilkinsons massaker). Tror jag vill ha en lite mer aggressiv hyvel härnäst.

Gott att höra, vad kör du för hyvel idag @Bergsman?

IMG_3024.jpeg

Mina Two cents 🙏
IMG_3023.jpeg
Att slipa rakknivar är ju busenkelt, eftersom vinkeln styrs av överkanten. Kniven ska alltså ligga helt plant på slipstenen, och bara slipas en gång var sjätte månad typ, däremellan striglas.
Många av säljarna på Tradera säljer också utmärkt slipade knivar enligt min erfarenhet.
Är det fler som använder klassisk rakkniv (inte shavette)?
B.F

Testade för några år sedan att gå från Mach3 till säkerhetshyvel, men fick inte till det då, gör ett nytt försök nu. Finns mycket man kan grotta ner sig i, hyvlar, krämer, tvålar, borstar, efterbehandling osv. Börjar lite enkel igen och ger det en ny chans. Billig Gilette King C hyvel med tillhörande blad.
20250521_164408.jpg

Testade för några år sedan att gå från Mach3 till säkerhetshyvel, men fick inte till det då, gör ett nytt försök nu. Finns mycket man kan grotta ner sig i, hyvlar, krämer, tvålar, borstar, efterbehandling osv. Börjar lite enkel igen och ger det en ny chans. Billig Gilette King C hyvel med tillhörande blad.
20250521_164408.jpg
Deras hyvel är snäll och bra! Deras bland fungerar fint för mig också. Men rekommenderar dig att testa lite olika för man föredrar olika:) Kör hårt!

Deras hyvel är snäll och bra! Deras bland fungerar fint för mig också. Men rekommenderar dig att testa lite olika för man föredrar olika:) Kör hårt!
Har beställt ett kit med lite olika blad, kommer testa mig fram. Rakar både ansikte och huvud. Idag känner jag lite irritation i bakhuvudet, vilket jag inte brukar göra, men får öva lite på tekniken. Blödde lite, men inga skärsår direkt.

Har beställt ett kit med lite olika blad, kommer testa mig fram. Rakar både ansikte och huvud. Idag känner jag lite irritation i bakhuvudet, vilket jag inte brukar göra, men får öva lite på tekniken. Blödde lite, men inga skärsår direkt.
Huvud har jag aldrig lyckats med tyvärr

20250521_164408.jpg

Välkommen! Ett mkt klokt beslut. Du är nu på god väg att bli en sann gentleman.

Tillbaka
Topp