• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

JLC

Panerai
2-Faktor
Ja det verkar ju vara en bra deal. (Om vi nu jämför samma produkt...)
Sparar 4,90-1,70=3,20 per blad. Byter man blad varannan vecka sparar man (52/2)*3,20=83,20 per år...
men visst bunkrar man upp för en 12-års period så har man lätt sparat en tuss, 313 blad senare :)
Dock utan hänsyn taget till ev prisjusteringar, inflation etc. ;)
Ursäkta inbrytet i tråden. Länge sen jag hörde nån använda utrycket " tuss" för tusenlapp. Man skulle nästan kunna tro du är född på 70-talet och född i Gävle...?!
 

Fargoth

Omega
Kom att tänkta på den här tråden när jag stod och rakade mig, glad att jag hittade den för ett par år sedan. Såå mycket skönare och dessutom billigare.

Kan i konsumentupplysningens anda nämna att jag kör med en Mühle R89, Personna-blad, Proraso-tvål och en syntetisk borste från Mühle. Mycket med nöjd allt. Känner inget behov av pre- eller aftershave. Föredrar en ordentlig bomullshanduk (modell kökshanduk) framför frotté.
 

Hugii

Audemars
Så ingen som har en rekommendation om vart man skickar en rakkniv för slipning?
Har aldrig rakat mig med kniv, vad är det för fördelar jämfört med en säkerhetshyvel? (Förutom att det ser matcho ut)

IMG_20190926_143152.jpg
Hittat nån som kan slipa?
Jag har lämnat in min köksknivar till Muhrens i GBG. Värt att kolla få han slipar saxar och annat.
https://www.muhrenssliperi.se/tjanster/
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Såg att du hade bunkrat upp för 7-8 år (minst). Var köpte du dina blad?
Sj kör jag Gillette Silver blue
Haha exakt, det var ju något snack om att flytta fabrikerna eller liknande.

Drog hem ett 200 pack från Ebay, den här säljaren.
https://www.ebay.co.uk/itm/231018869383

Tycker personna och Gillette är ganska lika varandra, nära rakning men inte för vassa.
 

jakebarnes

Cartier
Exakt, funkar hur bra som helst. Men det vore ju kul att testa på riktig kniv. :D
Jag rakar mig med kniv sedan nåt år. Funkar skitbra och är en härlig feeling.
Började med en ny kniv men den var värdelös och började sen köpa vintage på Tradera och det är så mycket bättre! Kostar en bråkdel och många är i så bra skick att jag kunnat slipa upp dem själv med en slipsten och strigel.
Testa!
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Denna tråden måste se lite mer action!
Bilder, diskussioner, tips och tricks!

Hur många hyvlar/borstar/tvålar/krämer/AS är lagom? (kanske n+1 där n = nuvarande antal)

Har varvat Rockwell med Gillette Slim Adjustable ett tag nu och tyvärr tycker jag bättre om att använda den moderna skapelsen av de tu.

Den som förresten sitter på en Razorock Game changer 68 closed och vill bli av med den kan hojta till!
 
  • Like
Reactions: par

Charles

Omega
2-Faktor
Ny i gemet med att raka sig med säkerhetshyvel,
Kan någon förklara vad siffrorna 1-4 står för på bladen?
/ K
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Denna tråden måste se lite mer action!
Bilder, diskussioner, tips och tricks!

Hur många hyvlar/borstar/tvålar/krämer/AS är lagom? (kanske n+1 där n = nuvarande antal)

Har varvat Rockwell med Gillette Slim Adjustable ett tag nu och tyvärr tycker jag bättre om att använda den moderna skapelsen av de tu.

Den som förresten sitter på en Razorock Game changer 68 closed och vill bli av med den kan hojta till!
Jag är något tråkig i det här fallet.. Efter endel experimenterande så har jag "hittat hem" och provat inga nya saker :)

Borste från Mühle, Merkur 34C hyvel, Feather-blad, Proraso pre- och aftershave, Mitchell's tvål när tid finns för att jobba upp lödder - annars Musgo Real för vardagen och resa. Samt ett alunstift :D

Har även en shavette och några rakknivar från farfar men de används inte.

PXL_20210723_071526642-01.jpeg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Vilken jäkla uppenbarelse!

Min skäggväxt är gles, ganska ljus och långsam. När jag inte rakat mig på ett tag ser det, som en kollega uttryckte det "lite strålskadat" ut. Så även om jag gillar att nörda så stannade jag med en Gilette sensor excel, tvål och borste för kanske 25 år sedan. Sen blev jag successivt latare med tvål och borste och rakade mig med schampo i duschen. Jag testade en mach3 när den kom ut men föll inte för den. Nu när bladen tog slut på min sensor excel och handtaget kändes ganska ofräscht tänkte jag att det var dags att testa något nytt. Då priserna för bladen var i princip samma så köpte jag en mach3 igen och påmindes om varför jag inte gillade den för två decennier sedan - 3 blad gjorde att den slet i fler strån samtidigt och att bladet var infäst i ena kanten gjorde att den följde konturer på halsen väldigt dåligt. Så jag gick tillbaka till ritbordet och tänkte att jag skulle testa något "riktigt". Det var trots allt inte vansinnigt dyrt med en enkel sailor 98R hyvel och ett sample pack blad från gents (ungefär samma pris som en gilette fusion som är betydligt dyrare i drift) och vad jag kunnat läsa mig till funkar de enklare bra, speciellt för nybörjare.
Leveransen var blixtrande snabb, och första intrycket var mycket gott. Jag tyckte att jag höll det enkelt med min sensor excel, men här pratar vi tre delar och ett blad, allt massivt och i metall. Jag är ett stort fan av att inte komplicera saker som inte behöver det så redan här var jag väldigt nöjd. Jag ska medge att jag var lite avskräckt av @David s första post i tråden. Väldigt bra guide, och säkert bra vägledning till ett väldigt bra resultat, men för mig som gillar enkelhet och har småbarn hemma har jag helt enkelt inte tid till ritualer. Men jag tänkte att jag i alla fall skulle göra det lite mer "rätt", så efter en dusch satte jag i ett merkur-blad, plockade fram en rakgel och drog igång. Jösses! Jag hade väntat mig principen vass osthyvel mot hud där jag skulle blöda kraftigt ett antal gånger innan jag hittat vinkel, tryck och övat in handlaget, men det funkade lysande från första draget. Inga kvarlämnade strån som ofta var fallet med lite lngre stubb (och ännu mer med mach3). Jag kände inga ryck från bladet överhuvudtaget. Rakningen var ren med färre drag, och hyveln var otroligt lätt att skölja ren. Jag kunde inte vara nöjdare! Och jag är glad att jag inte la pengar på gilette eller ännu värre philips eller braun. Tack för inspirationen och modet att testa!
/frälst
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vilken jäkla uppenbarelse!

Min skäggväxt är gles, ganska ljus och långsam. När jag inte rakat mig på ett tag ser det, som en kollega uttryckte det "lite strålskadat" ut. Så även om jag gillar att nörda så stannade jag med en Gilette sensor excel, tvål och borste för kanske 25 år sedan. Sen blev jag successivt latare med tvål och borste och rakade mig med schampo i duschen. Jag testade en mach3 när den kom ut men föll inte för den. Nu när bladen tog slut på min sensor excel och handtaget kändes ganska ofräscht tänkte jag att det var dags att testa något nytt. Då priserna för bladen var i princip samma så köpte jag en mach3 igen och påmindes om varför jag inte gillade den för två decennier sedan - 3 blad gjorde att den slet i fler strån samtidigt och att bladet var infäst i ena kanten gjorde att den följde konturer på halsen väldigt dåligt. Så jag gick tillbaka till ritbordet och tänkte att jag skulle testa något "riktigt". Det var trots allt inte vansinnigt dyrt med en enkel sailor 98R hyvel och ett sample pack blad från gents (ungefär samma pris som en gilette fusion som är betydligt dyrare i drift) och vad jag kunnat läsa mig till funkar de enklare bra, speciellt för nybörjare.
Leveransen var blixtrande snabb, och första intrycket var mycket gott. Jag tyckte att jag höll det enkelt med min sensor excel, men här pratar vi tre delar och ett blad, allt massivt och i metall. Jag är ett stort fan av att inte komplicera saker som inte behöver det så redan här var jag väldigt nöjd. Jag ska medge att jag var lite avskräckt av @David s första post i tråden. Väldigt bra guide, och säkert bra vägledning till ett väldigt bra resultat, men för mig som gillar enkelhet och har småbarn hemma har jag helt enkelt inte tid till ritualer. Men jag tänkte att jag i alla fall skulle göra det lite mer "rätt", så efter en dusch satte jag i ett merkur-blad, plockade fram en rakgel och drog igång. Jösses! Jag hade väntat mig principen vass osthyvel mot hud där jag skulle blöda kraftigt ett antal gånger innan jag hittat vinkel, tryck och övat in handlaget, men det funkade lysande från första draget. Inga kvarlämnade strån som ofta var fallet med lite lngre stubb (och ännu mer med mach3). Jag kände inga ryck från bladet överhuvudtaget. Rakningen var ren med färre drag, och hyveln var otroligt lätt att skölja ren. Jag kunde inte vara nöjdare! Och jag är glad att jag inte la pengar på gilette eller ännu värre philips eller braun. Tack för inspirationen och modet att testa!
/frälst
Skönt att höra. Välkommen till klubben :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har något tips på bra rakkräm med lanolin? Jag har kört på Musgo Real från Claus Porto i flera år, men den blir svårare och dyrare att få tag på här i Sverige. (Jag använder även Mitchell's tvål men vill också ha en kräm.)
 

OskiP

Cartier
2-Faktor
Tips på skonsam skäggtrimmer!?

Kanske inte helt rätt tråd, men testar ändå…. Har ett par små födelsemärken och andra prickar som är lite upphöjda. Nuvarande skäggtrimmer hugger tag i dem ganska effektivt med blodvite som följd. Finns det någon ”smart” skonsam skäggtrimmer som på något vis inte massakrerar allt i sin väg?
 

Cryssarn

Rolex
För en månad sedan gick min rakapparat sönder och jag bestämde mig för att hitta ytterligare ett rabbithole. Köpte mig en KCG då jag hört att den är mild.
Jag har nu gått från att tycka att det är skit att raka sig till att ha det som en tid för avslappnande. Trevligt. MEN precis som med klockor så vill man ha mer. Känns visserligen onödigt att ha fler än en hyvel då jag rakar mig en gång var femte dag. Man kanske borde satsa på cream och balm i trevliga dofter istället. Men tänkte ändå se mig om efter en till hyvel. Finns ju många säkra kort med merkur, Wilkinson osv. Men vore skoj att kliva lite på sidan av stigen. Kikat lite på Dick Johnson Aguise, Beard Monkey och Sailor 98R Hur är dessa? Är dom okay eller är det att liknas med parfymklockor? Någon som provat?
 

Bilagor

  • 20240216_111105.jpg
    20240216_111105.jpg
    734.3 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Topp