Vilken jäkla uppenbarelse!
Min skäggväxt är gles, ganska ljus och långsam. När jag inte rakat mig på ett tag ser det, som en kollega uttryckte det "lite strålskadat" ut. Så även om jag gillar att nörda så stannade jag med en Gilette sensor excel, tvål och borste för kanske 25 år sedan. Sen blev jag successivt latare med tvål och borste och rakade mig med schampo i duschen. Jag testade en mach3 när den kom ut men föll inte för den. Nu när bladen tog slut på min sensor excel och handtaget kändes ganska ofräscht tänkte jag att det var dags att testa något nytt. Då priserna för bladen var i princip samma så köpte jag en mach3 igen och påmindes om varför jag inte gillade den för två decennier sedan - 3 blad gjorde att den slet i fler strån samtidigt och att bladet var infäst i ena kanten gjorde att den följde konturer på halsen väldigt dåligt. Så jag gick tillbaka till ritbordet och tänkte att jag skulle testa något "riktigt". Det var trots allt inte vansinnigt dyrt med en enkel sailor 98R hyvel och ett sample pack blad från gents (ungefär samma pris som en gilette fusion som är betydligt dyrare i drift) och vad jag kunnat läsa mig till funkar de enklare bra, speciellt för nybörjare.
Leveransen var blixtrande snabb, och första intrycket var mycket gott. Jag tyckte att jag höll det enkelt med min sensor excel, men här pratar vi tre delar och ett blad, allt massivt och i metall. Jag är ett stort fan av att inte komplicera saker som inte behöver det så redan här var jag väldigt nöjd. Jag ska medge att jag var lite avskräckt av
@David s första post i tråden. Väldigt bra guide, och säkert bra vägledning till ett väldigt bra resultat, men för mig som gillar enkelhet och har småbarn hemma har jag helt enkelt inte tid till ritualer. Men jag tänkte att jag i alla fall skulle göra det lite mer "rätt", så efter en dusch satte jag i ett merkur-blad, plockade fram en rakgel och drog igång. Jösses! Jag hade väntat mig principen vass osthyvel mot hud där jag skulle blöda kraftigt ett antal gånger innan jag hittat vinkel, tryck och övat in handlaget, men det funkade lysande från första draget. Inga kvarlämnade strån som ofta var fallet med lite lngre stubb (och ännu mer med mach3). Jag kände inga ryck från bladet överhuvudtaget. Rakningen var ren med färre drag, och hyveln var otroligt lätt att skölja ren. Jag kunde inte vara nöjdare! Och jag är glad att jag inte la pengar på gilette eller ännu värre philips eller braun. Tack för inspirationen och modet att testa!
/frälst