• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

JaTack

Rolex
2-Faktor
Nu har jag äntligen fått hem ett paket med lite rakblad :)
Imorgon så jäklar ska jag hämta min nya rakhyvel, spännande!

Använder förresten Palmolives raktvål, gillar den mycket mer än det gamla löddret jag har haft innan!
2014-09-01 21.49.47.jpg
2014-09-01 21.50.49.jpg
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Skaffade min första riktiga rakhyvel idag, blev en från Jack Black. Inser att jag har mycket att lära när det kommer till val av allt från raklödder till olika rakblad.

Snabb fråga - om man har bråttom på morgonen och blodet forsar efter rakning, vad gör man?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Skaffade min första riktiga rakhyvel idag, blev en från Jack Black. Inser att jag har mycket att lära när det kommer till val av allt från raklödder till olika rakblad.

Snabb fråga - om man har bråttom på morgonen och blodet forsar efter rakning, vad gör man?


Då kör du med ett alun stift, alunblock eller en stryptic gel :)
http://www.gents.se/rakproblem.htm

Lycka till med rakningen :D
 

MBx

Cartier
Hur ofta byter ni era rakblad på säkerhetshyveln?

Måndagar och fredagar.:cool:Två gånger i veckan alltså.:)

Ibland missar jag byten och efter 6-7 gånger märks en stor skillnad när man byter till friska blad men det funkar. Min slutsats är att det går att köra ca en vecka på ett blad egen jag vill ha en jämnare känsla.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Hur ofta byter ni era rakblad på säkerhetshyveln?

Måndagar och fredagar.:cool:Två gånger i veckan alltså.:)
Ibland missar jag byten och efter 6-7 gånger märks en stor skillnad när man byter till friska blad men det funkar. Min slutsats är att det går att köra ca en vecka på ett blad egen jag vill ha en jämnare känsla.
Jag körde med Lord Super(ovan). För att testa dem så använde jag dem 10 gånger.
Det började bli liite kärvt och något sämre resultat efter nionde gången, men det fungerade.
Nu kör jag Shark, men gillar nog Lord bättre. Får se om Shark klarar 10 rakningar!

Ibland är det bra med klen skäggväxt ;)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag körde med Lord Super(ovan). För att testa dem så använde jag dem 10 gånger.
Det började bli liite kärvt och något sämre resultat efter nionde gången, men det fungerade.
Nu kör jag Shark, men gillar nog Lord bättre. Får se om Shark klarar 10 rakningar!

Ibland är det bra med klen skäggväxt ;)


Feather :D
 

Rixard

Cartier
Håller på att köra igenom ett set med olika blad och har precis börjat med Feather. Inte lika farligt som jag trodde det skulle vara, lyckades nästan klara mig utan skärsår :). Hittade lite kuriosa blad på en loppis för inte länge sedan men kände att bäst före datumet passerat på de flesta:
2014-07-26 13.33.49.jpg



Kände att jag måste bidra med lite bilder på delar av mitt set också (klockan är obligatorisk vid rakning så att man kan ta tiden ;)):

IMG_2521-1.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Efter Bödelns recension så vågar jag inte använda Feather, ser för mig själv hur jag skär i mitt ansikte :eek:
Jag har provat lite olika nu, och det är bättre med "för vasst" än för slött... Feather, Wilkinson och Persona ligger högst upp på listan nu. Skall prova några veckor till innan favoriten har utkristalliserats.
 
Jag provade Feather som ett av de första bladen. Då skar jag mig lite och fick en mer "öm" känsla i ansiktet. Körde sedan igenom Derby och Personna och fastnade för Personna. Det jag däremot gjorde efter att ha fått in lite teknik var att gå tillbaka och ge Feather en ny chans då jag har grova skäggstrån. Fungerade underbart bra med lite bättre teknik. Det är med andra ord ett tips att testa igenom de olika bladen igen när man skaffat lite rutin på rakningen!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag har provat lite olika nu, och det är bättre med "för vasst" än för slött... Feather, Wilkinson och Persona ligger högst upp på listan nu. Skall prova några veckor till innan favoriten har utkristalliserats.

Jag provade Feather som ett av de första bladen. Då skar jag mig lite och fick en mer "öm" känsla i ansiktet. Körde sedan igenom Derby och Personna och fastnade för Personna. Det jag däremot gjorde efter att ha fått in lite teknik var att gå tillbaka och ge Feather en ny chans då jag har grova skäggstrån. Fungerade underbart bra med lite bättre teknik. Det är med andra ord ett tips att testa igenom de olika bladen igen när man skaffat lite rutin på rakningen!

Jag får helt enkelt jobba in lite rutin och sen så ska jag skaffa Featherblad ;)
 

MBx

Cartier
Jag körde med Lord Super(ovan). För att testa dem så använde jag dem 10 gånger.
Det började bli liite kärvt och något sämre resultat efter nionde gången, men det fungerade.
Nu kör jag Shark, men gillar nog Lord bättre. Får se om Shark klarar 10 rakningar!

Ibland är det bra med klen skäggväxt ;)

Har kört Feather sedan jag återupptog rakning med dubbelrakblad. De sägs vara de vassaste men jag har aldrig skurit mig värre än något småsår (pepper, peppar!:)).
 

David

Bödeln
Efter Bödelns recension så vågar jag inte använda Feather, ser för mig själv hur jag skär i mitt ansikte :eek:

Städade i PM-inboxen och insåg att jag helt missat den utlovade leveransen! Feather- och Personna-blad är på väg till dig, var försiktig när du öppnar!

Vilka har du hemma och hur många? Får man köpa de?

Har gett bort alla jag inte använder, så har nu bara Personna kvar.
 
Ahhh en tråd om rakning visar på ett forum med självrespekt :)

Själv kör jag säkerhetshyvel och då helst min Gillette Tech från 1951. Laddar den med Gillette silver blue som fungerar kanon för mig. Till det allra helst en av de många utmärkta portugisiska rakkrämerna. Har pysslat med den här typen av rakning i snart två år och jag saknar aldrig flerbladssystemen.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Själv kör jag säkerhetshyvel och då helst min Gillette Tech från 1951. Laddar den med Gillette silver blue som fungerar kanon för mig. Till det allra helst en av de många utmärkta portugisiska rakkrämerna. Har pysslat med den här typen av rakning i snart två år och jag saknar aldrig flerbladssystemen.
Till en som har hållt på i ett par månader och bara löddrat med Proraso, vad har du för potugisiska krämer att tipsa om?
 

Hugii

Audemars
Jag har aldrig någonsin tryckt en plast/engångs rakhyvel mot ansikt.
När jag var 16-17år (nu är jag 35) hittade jag farsans säkerhetshyvel, den som är på bilden (om det nu är en säkerhetshyvel) och som än idag används mest.
Favorit rakblad är gillette platinum (men de har slutat tillverkas), nu duger silver blue.. resten är si så där enligt mig.

20141001_204304.jpg
 
De portugisiska som jag testat är Musgo Real Classic, Top Secret, och Veleiro och alla tre är riktigt trevliga. Det som skiljer mot andra jag testat är att huden känns bättre efter rakning. Jag har dock inga större problem med andra krämer eller tvålar heller men tycker de portugisiska ger lite extra härlig känsla. Huden känns återfuktad eller hur jag ska beskriva det. Vet inte om det är lanolinet som lirar bra med min hud eller något annat.

Här kan du kika lite, funkar bra att beställa ifrån (jag blir ju sugen men försöker använda upp några tuber nu innan det blir nytt)

http://www.theportugalonlineshop.com/health-beauty/shaving-grooming
 
Topp