Nu gör jag ett jämförelse med mitt gamla packet som jag har kvar och sparar på
Mitt paket till VÄNSTER på bild, till HÖGER är paket som jag fick från USA
Det kanske inte syns så bra men det är inte samma färgnyans på paketet (syns kanske bättre på nästa bild), och inte samma tjocklek på ramen. Även det gråa färgen känns inte samma (den får mer "reflex" när jag ska fota).
På baksidan så ser man kanske avvikelser i färgen. Men man ser också på texten. På mitt gamla paket så är
texten inte kursiv. Inte samma streckkod och man ser att typsnitt på siffrorna (framför allt ser man att det är ett mellanrum mellan första siffran (3:an och streckkoden).
När jag plockar ut ett rakblad så ser ni direkt. Gillette har alltid haft 2-papper runt om sina rakblad. Ett vanligt papper men tryck på och ett hårdare under som skydd för att inte skära sig. Man kan tycka att det är papper som papper, men det är stor skillnad. Det vita pappret på de USA-bladen (till höger) är hårdare och påminner mer om varligt papper än "bakplåtspapper" och är enklare att riva fibrer på pappret. (Räcker att droppa en droppe med vatten och sen gnugga med nageln).
Till slut kan man jämföra tryck på bladen
Kan garantera att dessa blad som jag fick från USA inte kommer att komma i närheten av mina kinder
Man undrar hur det kan löna sig att tillverka fejk rakblad?
men men..
Dessa rakblad tillverkades en gång i Sverige, men alla vet vad som hände med svensk stålindustri.
Har tidigare åkt på samma rakblad och känslan var som att raka sig med en smörkniv.
Det var bättre förr (i alla fall när det gäller rakblad).
Inget rakblad kunde ens komma i närheten av dessa.