• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata rakguiden (helgtävling med fina priser!)

JaTack

Rolex
2-Faktor
Hur har det gått, halspulsådern intakt? :)

Hehe, än så länge. Bytte på morgonen innan bladen hunnit komma så får testa till helgen eller i början av nästa vecka. Tack för att du skickade dem. Min sambo blev väldigt misstänksam mot brevet, men hon tyckte det såg ut som min handstil på kuvertet i ;)
 

Fredde76

Omega
Champions League rakning.....
Högklassig fotboll, lågklassig hyvel.
IyoWy7b.jpg
 

Hugii

Audemars
Jorå, Proraso... :) Är lite intresserad av vad andra som hållt på längre än mig använder för produkter och varför.

Vad är det för skillnad på en raktvål och raklödder? Fördelar vs. nackdelar?


Det är nog bara känslan skulle jag tro. Har du bra raktvål eller bra rakkräm tror inte att det är nån skillnad allas. Jag kollar bara att de innehåller glycerin (håll dig borta från nitroglycerin hehe). Jag har köpt extra falska med glycerin för att testa vid rakning (men bra för gummistövlar och annat). Har inte testat det än men kan göra det snart (orakad). :)

Efter rakningen tvättar jag mig alltid med mkt kallt vatten.
 
Tänkte kolla om det finns intresse från någon att mottaga samplers av några rakkrämer. Med samplers menar jag det "sista" i några av mina tuber. jag har alltså använt upp det mesta men mängden som är kvar räcker till minst ett par rakningar. Kan ju vara trevligt för någon som funderar på någon kräm men som vill testa först. Sen blir det ju mer plats och liksom fritt fram att testa nya för mig :)

De krämer som finns är:

Edwin Jagger Sandalwood, trevlig lättlöddrad kräm med söt sandalwood doft.
http://www.gents.se/edwin-jagger-sandalwood-premium-shaving-cream-tube

Musgo Real Classic scent, underbar portugis med lanolin och trevlig doft.
http://www.gents.se/musgo-real-shaving-cream-classic-scent

Taylor of Old Bond Street, Jermyn street Collection, för känslig hud, lättlöddrad och trevlig.
http://www.gents.se/taylor-of-old-b...lection-shaving-cream-for-sensitive-skin-tube

Nu har jag nyss startat min aktiva karriär på KS men det är väl lämpligast att först till kvarn får gälla och att vi tar det via privat meddelande och inte kladdar i tråden. Skicka önskemål, namn, samt adress.

Frakt står jag för och det skickas med posten.
 

Hugii

Audemars
Har jagat ett bra tag efter Gillette Platinum (även kallad Swedes) och nu stod en webbutik i USA på tur att testa lyckan. (http://www.razoremporium.com/gillette-platinum-double-edge-de-razor-blades/)
Var lite skeptisk men beställde ett paket (12kr+frakt60kr) för att se om det var äkta vara för att sedan beställa 20paket. Det tog nog bara 6-7 dagar så var de här. När jag öppnade paketet så blev jag jätte................återkommer sen med bilder :)
 

Hugii

Audemars
Nu gör jag ett jämförelse med mitt gamla packet som jag har kvar och sparar på :)

Mitt paket till VÄNSTER på bild, till HÖGER är paket som jag fick från USA :)
Det kanske inte syns så bra men det är inte samma färgnyans på paketet (syns kanske bättre på nästa bild), och inte samma tjocklek på ramen. Även det gråa färgen känns inte samma (den får mer "reflex" när jag ska fota).
1.jpg



På baksidan så ser man kanske avvikelser i färgen. Men man ser också på texten. På mitt gamla paket så är texten inte kursiv. Inte samma streckkod och man ser att typsnitt på siffrorna (framför allt ser man att det är ett mellanrum mellan första siffran (3:an och streckkoden).
2.jpg


När jag plockar ut ett rakblad så ser ni direkt. Gillette har alltid haft 2-papper runt om sina rakblad. Ett vanligt papper men tryck på och ett hårdare under som skydd för att inte skära sig. Man kan tycka att det är papper som papper, men det är stor skillnad. Det vita pappret på de USA-bladen (till höger) är hårdare och påminner mer om varligt papper än "bakplåtspapper" och är enklare att riva fibrer på pappret. (Räcker att droppa en droppe med vatten och sen gnugga med nageln). :)
3.jpg



Till slut kan man jämföra tryck på bladen :) Kan garantera att dessa blad som jag fick från USA inte kommer att komma i närheten av mina kinder :)
4.jpg


Man undrar hur det kan löna sig att tillverka fejk rakblad? :) men men..
Dessa rakblad tillverkades en gång i Sverige, men alla vet vad som hände med svensk stålindustri. :(

Har tidigare åkt på samma rakblad och känslan var som att raka sig med en smörkniv. :)

Det var bättre förr (i alla fall när det gäller rakblad). :) Inget rakblad kunde ens komma i närheten av dessa.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag besökte mina föräldrar i helgen och fick med mig rakborsten som min farfar (född 1911) använde. Jag har inte vågat använda den än. Om det är något bra eller inte vet jag ej, men äkta grävling är det.

Jag skulle tippa på att den är från 30-talet, +/- 10 år. 2,30 kostade den i alla fall för prislappen är kvar... :)

DSC_0066.JPG
 

Hugii

Audemars
Jag besökte mina föräldrar i helgen och fick med mig rakborsten som min farfar (född 1911) använde. Jag har inte vågat använda den än. Om det är något bra eller inte vet jag ej, men äkta grävling är det.

Jag skulle tippa på att den är från 30-talet, +/- 10 år. 2,30 kostade den i alla fall för prislappen är kvar... :)

DSC_0066.JPG


Den där borsten skall du använda tycker jag. Den kommer att vispa lika bra som en elvisp. :) (Om du har tänkt att spara den då tycker jag ändå att du ska fukta (alt använda) den då och då, det är naturmaterial och mår bra av lite fukt) :)
Att döma från bilden så ser det ut som att hårstrå kommer från de finare delar på en grävling. (Och 2,50kr på 30talet måste ha varit mkt, så det kan inte vara ett vanligt rakborste)

Jag använder farsans säkerhetsrakhyvel (95% av rakningar), tror att den kommer från mitten på 70-talet (fortfarande rak och fin och rakar problemfritt med rätt rakblad).
 

Rotto

Omega
Kul fynd! Har min morfars rakknivar. Använder dom ganska sällan, eftersom det vore extremt tråkigt att tappa dom. Kör med andra knivar som inte har något större affektionsvärde.

Om håren i borsten blivit dåliga (vilket är en möjlighet med tanke på åldern) så finns det nya knutar att köpa på bukten, bara att mäta diameter, skära ut en gamla knuten och limma i en ny.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Den där borsten skall du använda tycker jag. Den kommer att vispa lika bra som en elvisp. :) (Om du har tänkt att spara den då tycker jag ändå att du ska fukta (alt använda) den då och då, det är naturmaterial och mår bra av lite fukt) :)
Att döma från bilden så ser det ut som att hårstrå kommer från de finare delar på en grävling. (Och 2,50kr på 30talet måste ha varit mkt, så det kan inte vara ett vanligt rakborste).

Jodå, den skall användas - i alla fall prövas. Jag har med året allt mer fått inställningen att saker skall användas, inte sättas på en hylla eller låsas in... Men jag vill bara suga lite på karamellen innan den skall löddra halsen. Och den kanske skall blötläggas ett tag innan den tas i bruk.

(2,30 kostade den, inte 2,50. Lite annan prisklass... ;) )
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Om håren i borsten blivit dåliga (vilket är en möjlighet med tanke på åldern) så finns det nya knutar att köpa på bukten, bara att mäta diameter, skära ut en gamla knuten och limma i en ny.
Inte för att jag tror att jag ger mig på ett sådant projekt, men ur nyfikenhetssynpunkt: har du en länk till mer detaljerade instruktioner?
 

Rotto

Omega
Njäe, inte på rak arm. Du får antingen köpa en borr i passande diameter, och borra ut den gamla knuten (efter du klippt av håren). Alternativet är att borra upp ett lite mindre hål och göra resten av jobbet med en dremel eller liknande.

Om du vill göra rent den så kan du antingen ta schampo (mild rengöring) alternativt handdiskmedel, jobba upp lödder i en skål och låt borsten sedan stå med lödder (upp och ner) i 20-30 minuter innan du sköljer den.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Njäe, inte på rak arm. Du får antingen köpa en borr i passande diameter, och borra ut den gamla knuten (efter du klippt av håren). Alternativet är att borra upp ett lite mindre hål och göra resten av jobbet med en dremel eller liknande.

Visst är det skönt att raka sig med hyvel och borste, men jag är inte riktigt där än att jag börjar hacka utrustningen. Men tack för infon ändå. Skulle det visa sig att håren är för dåliga då får borsten stå på hyllan och bara påminna om farfar istället för att löddra min hals.
 

Belic

Cartier
Någon som har testat Beard Fillers?
http://www.gents.se/benjamin-barber-beard-filler

Har iofs hyfsat tätt skägg men då jag är blond så består mitt skägg dels av mörkbruna strån samt blonda vilket är rätt irriterande.
Skulle vilja få de blonda stråna i en något mörkare nyans och tänker att ovanstående kan vara ett alternativ. Vad säger experterna? Kör på 3-4mm skägg.
 

Belic

Cartier
Kan säga att Beard Fillern inte funkar och är som ett sminkpuder. Skräp produkt. Märkte dock att när skägget blivit någon mm längre så behövdes det inte :)

Någon som vet om det finns skäggolja i Stockholm City?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nu när det har börjat utkristalliserats lite favoriter från min rakprocess så tänkte jag köra lite "pay it forward" och ge bort rakblad till de som vill prova en annan typ. Jag har följande:

1 oöppnat paket BIC Chrome Platinum med 5 blad
1 öppnat paket BIC Chrome Platinum med 4 blad
1 öppnat paket Merkur Super Platinum med mellan 7 och 9 blad

PMa om ni är intresserade av något av paketen så lägger jag dom på posten åt er.
 

Jonte73

Audemars
Tja raknissar, fått tag i en schysst gilette säkerhetshyvel.

Går det att få tag i blad över disk i sthlm till en sådan ?
Letat som en tok typ överallt men expediterna glor på mig som om jag vore knäpp när jag frågar !
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tja raknissar, fått tag i en schysst gilette säkerhetshyvel.

Går det att få tag i blad över disk i sthlm till en sådan ?
Letat som en tok typ överallt men expediterna glor på mig som om jag vore knäpp när jag frågar !

Vet inte var/om det går. Kan ta med ett Personna Red till jobbet på måndag om jag kommer ihåg o_O
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tja raknissar, fått tag i en schysst gilette säkerhetshyvel.

Går det att få tag i blad över disk i sthlm till en sådan ?
Letat som en tok typ överallt men expediterna glor på mig som om jag vore knäpp när jag frågar !
Kan inget om Stockholms utbud, men jag vet att jag har sett ICAs egna på ICA... Annars går det enkelt och smidigt att beställa från tex. shavingroom.se eller gents.se

PMa din adress så skickar jag några som jag inte använder själv.


Edit: Jag får lära mig att göra reload på öppnade flikar för att inte landa som 4:a på bollen :)
 

POO

Panerai
Baha, slut på blad till säkerhetshyveln. Gick till ICA tänkte att jag ju kunde köpa några till mach 2000 handtaget jag har liggande, eller vad den heter, för den är ju inte dålig direkt. 200pix för 4 blad, vilket jävla ocker!! Då ser jag hellre ut som en uteliggare!!! Är där någon som betalar detta?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Baha, slut på blad till säkerhetshyveln. Gick till ICA tänkte att jag ju kunde köpa några till mach 2000 handtaget jag har liggande, eller vad den heter, för den är ju inte dålig direkt. 200pix för 4 blad, vilket jävla ocker!! Då ser jag hellre ut som en uteliggare!!! Är där någon som betalar detta?
49:- för 10st Feather http://www.gents.se/feather-dubbelrakblad-10-pack.htm
39:- för 10st Wilkinson Sword http://shavingroom.se/produkt/wilkinson-sword-dubbelrakblad/

Bättre än så blir det inte. Ha alltid ett lager hemma.

Rakning med säkerhetshyvel FTW!
 

POO

Panerai
Topp