Håller med om att det är en tråkig dryg ton i ett par korta inlägg ovan, sånt hör inte hemma här på "vintage".
Låt mig försöka vara ännu tydligare med vad jag ville säga i mitt tidigare inlägg. Jag är ingen expert på just den här modellen, men vet lite om vintage och handelsplatser i allmänhet. Jag bara resonerar lite nedan så får den som har andra idéer komma in o bygga på.
Vintage är en djungel och ställen som Ebay och Tradera är vattenhålen som är fulla av folk med dålig moral som försöker blåsa mindre informerade.
Henri Duvoisin var ett av många mindre kända märken, Rex, Fortis, Damas, Olor, Telda, Landau, Philip Watch som på 60-talet stoppar i Venus203/AS1380 i guldpläterade (lägre kvalitet generellt) boetter och säljer, både tavlor och verk är av relativt låg kvalitet. Alla dessa betingar kaffepengar, utom möjligen Fortis som ju har någon som idag driver deras varumärke, vilket drar upp värdet även på vintage. De är svåra o dyra att serva?
Varför det skulle vara så att just Henri Duvoisin skulle ligga 20ggr högre än de andra ser jag inte? Jag ser heller inga tecken på marknaden på att så faktiskt skulle vara fallet.
Däremot ser jag gott om tecken på att folk försöket tjäna pengar på andras okunnighet i det här exemplet.
Folk utan djupare klockintresse reagerar precis som Vonhalls sambo på de här uren:
Min sambo gick förresten förbi mig när jag läste om din klocka. Vilken vacker klocka sa hon rent spontant! Det har hon aldrig sagt om mina klockor
De ser jäkligt nice ut helt enkelt, guld, många visare, lite färgklickar, vita fina tavlor och dag-datumfönster, snirklig text etc...
Och när en sån person ser ett par listings på Ebay där nån begär €15.000 så är reaktionen. -Ja varför kan den inte vara värd det? Jag vet att på Rolex finns ju modeller som plötsligt är värda flera miljoner? Vad är skillnaden?
Skillnaden är att på Rolex och ett mindre antal kända märken finns en global hundratusentalshövdad vintage fanbase som driver upp priserna på ur av hög kvalitet. Här finns, vad jag kan se, bara ett okänt märke och skojare som försöker sko sig.
Varför skulle då Henri Duvoisin vara särskilt utsatt, varför inte Rex, Damas, Olor, Telda, Landau, Philip Watch? Jo för att nån har köpt varumärket och byggt en hemsida där de visar upp nya fina produkter. Det gör att en oinformerad tror att det här är ett underskattat anrikt märke som hade hög kvalitet även 1960.
Henri Duvoisin låter också mycket sexigare än Olor. Båda dessa egenskaper hittar du i på samma sätt i fake-floderna av Ulysse Nardin från sydamerika. Tidigare relativt okänt, nu snygga grejor (i UN:s fall med sjuukt hög kvalitet), coolt namn...
Och OM det verkligen vore så att Henri Duvoisin såldes för de 30' som nämnts tidigare i tråden så kan jag garantera att vi inte skulle se en enda Rex, Fortis, Damas, Olor, Telda, Landau på Ebay, men däremot massor av blanka fina nyligen re:dialade Henri Duvoisin som oinformerade glatt skulle snappa upp med kommentaren - mmm, blank, fin, guld och ny fin vit tavla...
Att skrupelfria säljare lägger upp vad som helst till fantasipriser är tyvärr vardag. Nåt pucko kanske fyllehandlar och betalar alldeles för mycket baserat på helt felaktiga förväntningar (se: "anchoring"). Vi kan väl säga att det är vintagevärldens motsvarighet till fenomenet där kinaklockor säljs med argumentet "förr 12.995:-, nu endast 895:-" fast värdet är 42:-
Länken till tradera var ju intressant! Här ser vi ju alltså en liknande Philip Watch som i öppen auktion ligger på 7000:- ?!? ...vad säger du om det DÅ?
Jag vet inte om "AlexEkdahl (13)" och "bergstromolle_Olle (40)" ingår i en budring med säljaren för att trissa upp priset, men jag skulle inte bli jätteförvånad, det har hänt förut, och deras köphistorier motsäger inte att så kan vara fallet även här... Kanske säljs den, kanske dyker den då upp igen och nån annan (...utanför ringen) köper den för 5.000:- och tror att de gjort ett riktigt riktigt fynd...
Kunskap är mackt... som jag brukar säga...
...
Fast egentligen kanske jag skulle göra tvärtom... klippa alla de där GBP150:- klockorna, serva och måla om dem för ett par hundringar i Mumbai, ...skriva upp dem som f-n, , skapa en bubbla, göra en exit, dra till en bungalow Thailand...?