• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den var fin en gång i tiden......men...

vonhall

Rolex
Jag har inte lagt någon vikt vid vad Andsan betalat utan snarare försökt bena ut var prisbilden på dessa klockor ligger. Det finns egentligen inte några referenser att utgå från så därför blev det hela från min sida väldigt intressant. Klockans värde kom på tal just pga den skada som uppkommit på dess tavla. Självklart ska han kompenseras från urmakaren men frågan man kan ställa sig är vad denna kompensation ska vara då klockans värde drastiskt har ändrats tackvare en klantig urmakare, således, är värdet ytterst relevant att nosa reda på. Andsan har fått bud om 30k från auktionsfirma men den lilla historik som finns om tidigare sålda säger något helt annat.

Min mening har aldrig att på något vis göra sig lustig över någon annan och har det uppfattats så vill jag be Andsan om ursäkt.

Det var faktiskt inte någon speciell jag tänkte på när jag skrev mitt inlägg. Det var mer den skämtsamma tonen som var om klockans värde. Det är kanske bara jag som är gnällig just nu. Tycker det är ytterst tråkigt om det visar sig att klockan bara är värd någon tusenlapp!
Jeje nog om detta :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Håller med om att det är en tråkig dryg ton i ett par korta inlägg ovan, sånt hör inte hemma här på "vintage".

Låt mig försöka vara ännu tydligare med vad jag ville säga i mitt tidigare inlägg. Jag är ingen expert på just den här modellen, men vet lite om vintage och handelsplatser i allmänhet. Jag bara resonerar lite nedan så får den som har andra idéer komma in o bygga på.

Vintage är en djungel och ställen som Ebay och Tradera är vattenhålen som är fulla av folk med dålig moral som försöker blåsa mindre informerade.

Henri Duvoisin var ett av många mindre kända märken, Rex, Fortis, Damas, Olor, Telda, Landau, Philip Watch som på 60-talet stoppar i Venus203/AS1380 i guldpläterade (lägre kvalitet generellt) boetter och säljer, både tavlor och verk är av relativt låg kvalitet. Alla dessa betingar kaffepengar, utom möjligen Fortis som ju har någon som idag driver deras varumärke, vilket drar upp värdet även på vintage. De är svåra o dyra att serva?

Varför det skulle vara så att just Henri Duvoisin skulle ligga 20ggr högre än de andra ser jag inte? Jag ser heller inga tecken på marknaden på att så faktiskt skulle vara fallet.

Däremot ser jag gott om tecken på att folk försöket tjäna pengar på andras okunnighet i det här exemplet.

Folk utan djupare klockintresse reagerar precis som Vonhalls sambo på de här uren:
Min sambo gick förresten förbi mig när jag läste om din klocka. Vilken vacker klocka sa hon rent spontant! Det har hon aldrig sagt om mina klockor

De ser jäkligt nice ut helt enkelt, guld, många visare, lite färgklickar, vita fina tavlor och dag-datumfönster, snirklig text etc...

Och när en sån person ser ett par listings på Ebay där nån begär €15.000 så är reaktionen. -Ja varför kan den inte vara värd det? Jag vet att på Rolex finns ju modeller som plötsligt är värda flera miljoner? Vad är skillnaden?

Skillnaden är att på Rolex och ett mindre antal kända märken finns en global hundratusentalshövdad vintage fanbase som driver upp priserna på ur av hög kvalitet. Här finns, vad jag kan se, bara ett okänt märke och skojare som försöker sko sig.

Varför skulle då Henri Duvoisin vara särskilt utsatt, varför inte Rex, Damas, Olor, Telda, Landau, Philip Watch? Jo för att nån har köpt varumärket och byggt en hemsida där de visar upp nya fina produkter. Det gör att en oinformerad tror att det här är ett underskattat anrikt märke som hade hög kvalitet även 1960.

Henri Duvoisin låter också mycket sexigare än Olor. Båda dessa egenskaper hittar du i på samma sätt i fake-floderna av Ulysse Nardin från sydamerika. Tidigare relativt okänt, nu snygga grejor (i UN:s fall med sjuukt hög kvalitet), coolt namn...

Och OM det verkligen vore så att Henri Duvoisin såldes för de 30' som nämnts tidigare i tråden så kan jag garantera att vi inte skulle se en enda Rex, Fortis, Damas, Olor, Telda, Landau på Ebay, men däremot massor av blanka fina nyligen re:dialade Henri Duvoisin som oinformerade glatt skulle snappa upp med kommentaren - mmm, blank, fin, guld och ny fin vit tavla...

Att skrupelfria säljare lägger upp vad som helst till fantasipriser är tyvärr vardag. Nåt pucko kanske fyllehandlar och betalar alldeles för mycket baserat på helt felaktiga förväntningar (se: "anchoring"). Vi kan väl säga att det är vintagevärldens motsvarighet till fenomenet där kinaklockor säljs med argumentet "förr 12.995:-, nu endast 895:-" fast värdet är 42:-

Länken till tradera var ju intressant! Här ser vi ju alltså en liknande Philip Watch som i öppen auktion ligger på 7000:- ?!? ...vad säger du om det DÅ?

Jag vet inte om "AlexEkdahl (13)" och "bergstromolle_Olle (40)" ingår i en budring med säljaren för att trissa upp priset, men jag skulle inte bli jätteförvånad, det har hänt förut, och deras köphistorier motsäger inte att så kan vara fallet även här... Kanske säljs den, kanske dyker den då upp igen och nån annan (...utanför ringen) köper den för 5.000:- och tror att de gjort ett riktigt riktigt fynd...

Kunskap är mackt... som jag brukar säga...
...

Fast egentligen kanske jag skulle göra tvärtom... klippa alla de där GBP150:- klockorna, serva och måla om dem för ett par hundringar i Mumbai, ...skriva upp dem som f-n, , skapa en bubbla, göra en exit, dra till en bungalow Thailand...?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Håller med om att det är en tråkig dryg ton i ett par korta inlägg ovan, sånt hör inte hemma här på "vintage".

Låt mig försöka vara ännu tydligare med vad jag ville säga i mitt tidigare inlägg. Jag är ingen expert på just den här modellen, men vet lite om vintage och handelsplatser i allmänhet. Jag bara resonerar lite nedan så får den som har andra idéer komma in o bygga på.

Vintage är en djungel och ställen som Ebay och Tradera är vattenhålen som är fulla av folk med dålig moral som försöker blåsa mindre informerade.

Henri Duvoisin var ett av många mindre kända märken, Rex, Fortis, Damas, Olor, Telda, Landau, Philip Watch som på 60-talet stoppar i Venus203/AS1380 i guldpläterade (lägre kvalitet generellt) boetter och säljer, både tavlor och verk är av relativt låg kvalitet. Alla dessa betingar kaffepengar, utom möjligen Fortis som ju har någon som idag driver deras varumärke, vilket drar upp värdet även på vintage. De är svåra o dyra att serva?

Varför det skulle vara så att just Henri Duvoisin skulle ligga 20ggr högre än de andra ser jag inte? Jag ser heller inga tecken på marknaden på att så faktiskt skulle vara fallet.

Däremot ser jag gott om tecken på att folk försöket tjäna pengar på andras okunnighet i det här exemplet.

Folk utan djupare klockintresse reagerar precis som Vonhalls sambo på de här uren:


De ser jäkligt nice ut helt enkelt, guld, många visare, lite färgklickar, vita fina tavlor och dag-datumfönster, snirklig text etc...

Och när en sån person ser ett par listings på Ebay där nån begär €15.000 så är reaktionen. -Ja varför kan den inte vara värd det? Jag vet att på Rolex finns ju modeller som plötsligt är värda flera miljoner? Vad är skillnaden?

Skillnaden är att på Rolex och ett mindre antal kända märken finns en global hundratusentalshövdad vintage fanbase som driver upp priserna på ur av hög kvalitet. Här finns, vad jag kan se, bara ett okänt märke och skojare som försöker sko sig.

Varför skulle då Henri Duvoisin vara särskilt utsatt, varför inte Rex, Damas, Olor, Telda, Landau, Philip Watch? Jo för att nån har köpt varumärket och byggt en hemsida där de visar upp nya fina produkter. Det gör att en oinformerad tror att det här är ett underskattat anrikt märke som hade hög kvalitet även 1960.

Henri Duvoisin låter också mycket sexigare än Olor. Båda dessa egenskaper hittar du i på samma sätt i fake-floderna av Ulysse Nardin från sydamerika. Tidigare relativt okänt, nu snygga grejor (i UN:s fall med sjuukt hög kvalitet), coolt namn...

Och OM det verkligen vore så att Henri Duvoisin såldes för de 30' som nämnts tidigare i tråden så kan jag garantera att vi inte skulle se en enda Rex, Fortis, Damas, Olor, Telda, Landau på Ebay, men däremot massor av blanka fina nyligen re:dialade Henri Duvoisin som oinformerade glatt skulle snappa upp med kommentaren - mmm, blank, fin, guld och ny fin vit tavla...

Att skrupelfria säljare lägger upp vad som helst till fantasipriser är tyvärr vardag. Nåt pucko kanske fyllehandlar och betalar alldeles för mycket baserat på helt felaktiga förväntningar (se: "anchoring"). Vi kan väl säga att det är vintagevärldens motsvarighet till fenomenet där kinaklockor säljs med argumentet "förr 12.995:-, nu endast 895:-" fast värdet är 42:-

Länken till tradera var ju intressant! Här ser vi ju alltså en liknande Philip Watch som i öppen auktion ligger på 7000:- ?!? ...vad säger du om det DÅ?

Jag vet inte om "AlexEkdahl (13)" och "bergstromolle_Olle (40)" ingår i en budring med säljaren för att trissa upp priset, men jag skulle inte bli jätteförvånad, det har hänt förut, och deras köphistorier motsäger inte att så kan vara fallet även här... Kanske säljs den, kanske dyker den då upp igen och nån annan (...utanför ringen) köper den för 5.000:- och tror att de gjort ett riktigt riktigt fynd...

Kunskap är mackt... som jag brukar säga...
...

Fast egentligen kanske jag skulle göra tvärtom... klippa alla de där GBP150:- klockorna, serva och måla om dem för ett par hundringar i Mumbai, ...skriva upp dem som f-n, , skapa en bubbla, göra en exit, dra till en bungalow Thailand...?

Du är en grym konsumentvägledare. Fortsätt med det!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att det är tråkigt när en klockas urtavla, i original, oavsett dess värde, skadas och troligen inte kan återställas till samma skick.
+1 på den, beklagligt och sorgligt.

Värdeminskningen bör rimligen vara klart lägre än servicekostnaden så du bör väl försöka få den återbetalad helt enkelt.
Bra att du lyfte värderingsvinkeln i denna tråd.

Känner viss respekt för Aurums inställning att det ingår i en vintagerävs yrkesbeskrivning att hålla rent i forumet från de värsta vanföreställningarna kring värderingar. Dels för att bygga allas vår kunskap, dels för att skydda noobs/lurkers från rent bondfångeri.
Tack för att du delar med dig av nyttiga tips och tänkvärdheter.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Håller med om att det är en tråkig dryg ton i ett par korta inlägg ovan, sånt hör inte hemma här på "vintage".

Låt mig försöka vara ännu tydligare med vad jag ville säga i mitt tidigare inlägg. Jag är ingen expert på just den här modellen, men vet lite om vintage och handelsplatser i allmänhet. Jag bara resonerar lite nedan så får den som har andra idéer komma in o bygga på.

Vintage är en djungel och ställen som Ebay och Tradera är vattenhålen som är fulla av folk med dålig moral som försöker blåsa mindre informerade.

Henri Duvoisin var ett av många mindre kända märken, Rex, Fortis, Damas, Olor, Telda, Landau, Philip Watch som på 60-talet stoppar i Venus203/AS1380 i guldpläterade (lägre kvalitet generellt) boetter och säljer, både tavlor och verk är av relativt låg kvalitet. Alla dessa betingar kaffepengar, utom möjligen Fortis som ju har någon som idag driver deras varumärke, vilket drar upp värdet även på vintage. De är svåra o dyra att serva?

Varför det skulle vara så att just Henri Duvoisin skulle ligga 20ggr högre än de andra ser jag inte? Jag ser heller inga tecken på marknaden på att så faktiskt skulle vara fallet.

Däremot ser jag gott om tecken på att folk försöket tjäna pengar på andras okunnighet i det här exemplet.

Folk utan djupare klockintresse reagerar precis som Vonhalls sambo på de här uren:


De ser jäkligt nice ut helt enkelt, guld, många visare, lite färgklickar, vita fina tavlor och dag-datumfönster, snirklig text etc...

Och när en sån person ser ett par listings på Ebay där nån begär €15.000 så är reaktionen. -Ja varför kan den inte vara värd det? Jag vet att på Rolex finns ju modeller som plötsligt är värda flera miljoner? Vad är skillnaden?

Skillnaden är att på Rolex och ett mindre antal kända märken finns en global hundratusentalshövdad vintage fanbase som driver upp priserna på ur av hög kvalitet. Här finns, vad jag kan se, bara ett okänt märke och skojare som försöker sko sig.

Varför skulle då Henri Duvoisin vara särskilt utsatt, varför inte Rex, Damas, Olor, Telda, Landau, Philip Watch? Jo för att nån har köpt varumärket och byggt en hemsida där de visar upp nya fina produkter. Det gör att en oinformerad tror att det här är ett underskattat anrikt märke som hade hög kvalitet även 1960.

Henri Duvoisin låter också mycket sexigare än Olor. Båda dessa egenskaper hittar du i på samma sätt i fake-floderna av Ulysse Nardin från sydamerika. Tidigare relativt okänt, nu snygga grejor (i UN:s fall med sjuukt hög kvalitet), coolt namn...

Och OM det verkligen vore så att Henri Duvoisin såldes för de 30' som nämnts tidigare i tråden så kan jag garantera att vi inte skulle se en enda Rex, Fortis, Damas, Olor, Telda, Landau på Ebay, men däremot massor av blanka fina nyligen re:dialade Henri Duvoisin som oinformerade glatt skulle snappa upp med kommentaren - mmm, blank, fin, guld och ny fin vit tavla...

Att skrupelfria säljare lägger upp vad som helst till fantasipriser är tyvärr vardag. Nåt pucko kanske fyllehandlar och betalar alldeles för mycket baserat på helt felaktiga förväntningar (se: "anchoring"). Vi kan väl säga att det är vintagevärldens motsvarighet till fenomenet där kinaklockor säljs med argumentet "förr 12.995:-, nu endast 895:-" fast värdet är 42:-

Länken till tradera var ju intressant! Här ser vi ju alltså en liknande Philip Watch som i öppen auktion ligger på 7000:- ?!? ...vad säger du om det DÅ?

Jag vet inte om "AlexEkdahl (13)" och "bergstromolle_Olle (40)" ingår i en budring med säljaren för att trissa upp priset, men jag skulle inte bli jätteförvånad, det har hänt förut, och deras köphistorier motsäger inte att så kan vara fallet även här... Kanske säljs den, kanske dyker den då upp igen och nån annan (...utanför ringen) köper den för 5.000:- och tror att de gjort ett riktigt riktigt fynd...

Kunskap är mackt... som jag brukar säga...
...

Fast egentligen kanske jag skulle göra tvärtom... klippa alla de där GBP150:- klockorna, serva och måla om dem för ett par hundringar i Mumbai, ...skriva upp dem som f-n, , skapa en bubbla, göra en exit, dra till en bungalow Thailand...?

Är det en bra tillverkare idag och om de är det varför köpte man då upp namnet på en budgettillverkare?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Är det en bra tillverkare idag och om de är det varför köpte man då upp namnet på en budgettillverkare?

vet inget, men en snabb koll på HD hemsidan visar ju att det inte är den klassiska (?) situationen där man köper upp ett vilande varumärke och sen drar igång på en helt annan ambitionsnivå (Jaquet Droz, Favre Leuba, Ulysse Nardin)

Vad det verkar så gör HD idag bara LE med en liten mängd asgamla verk som de snubblat över. Det ser ut att vara toppklass i hantverk och utförande? :) Så det handlar om en mycket liten hantverksmässig tillverkning av hög kvalitet idag, och det var inte det det HD var på 60-talet... Varför man valt att göra det under HD-varumärket hajar jag inte riktigt?

Men rejält skön stajl på det hela taget!:D
http://www.henriduvoisin.com/en/content/6-company

pic_hd_beguelin_v5.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
...men tråden har ju spårat ur lite, jag undrar ju också hur det gick i ursprungsfrågan, den tråkiga historien med en orörd vintagetavla som blev skadad vid service... Andsan

(om det finns nån lärdom är det väl att bara lämna grejor till välrenomerade erfarna vintageskruvare eller riktiga high-end urmakare? men olyckor händer även där, jag har råkat ut för liknande grejor... rejält trist...:( )
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
vet inget, men en snabb koll på HD hemsidan visar ju att det inte är den klassiska (?) situationen där man köper upp ett vilande varumärke och sen drar igång på en helt annan ambitionsnivå (Jaquet Droz, Favre Leuba, Ulysse Nardin)

Vad det verkar så gör HD idag bara LE med en liten mängd asgamla verk som de snubblat över. Det ser ut att vara toppklass i hantverk och utförande? :) Så det handlar om en mycket liten hantverksmässig tillverkning av hög kvalitet idag, och det var inte det det HD var på 60-talet... Varför man valt att göra det under HD-varumärket hajar jag inte riktigt?

Men rejält skön stajl på det hela taget!:D
http://www.henriduvoisin.com/en/content/6-company

pic_hd_beguelin_v5.jpg
Underbart, Charles Bukowski does Borensberg...;)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Vill beklaga att detta har hänt ditt fina vintage ur, tycker även som vissa andra att vi ska koncentrera oss på vad som händer med klockan, TS har du någon update?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Eftersom att andsan inte svarat i tråden och många undrar så tar jag bladet från munnen.
Han fick tillbaka servicekostnaden och det var det typ.. tråkigt egentligen då tavlan mer eller mindre är förstörd om man ser till det skick den faktiskt hade innan den kom in för service. Tråkigt slut helt enkelt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Eftersom att andsan inte svarat i tråden och många undrar så tar jag bladet från munnen.
Han fick tillbaka servicekostnaden och det var det typ.. tråkigt egentligen då tavlan mer eller mindre är förstörd om man ser till det skick den faktiskt hade innan den kom in för service. Tråkigt slut helt enkelt.
Tråkigt såklart men man undrar ju om han fått sålt den på auktion. Han hade ju fått prisförslag från auktionsverk. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fullt rimlig kompensation. Tyvärr är det alltid en risk att lämna bort saker. Finns de som fått betydligt dyrare klockor skadade under service och de har knappats kompenserats med mer än själva servicekostnaden.

Bara att hoppas att det går att njuta av klockan ändå. Sen så håller jag inte med om att tavlan är "mer eller mikdre förstörd". Det är fortfarande en fin klocka.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fullt rimlig kompensation. Tyvärr är det alltid en risk att lämna bort saker. Finns de som fått betydligt dyrare klockor skadade under service och de har knappats kompenserats med mer än själva servicekostnaden.

Bara att hoppas att det går att njuta av klockan ändå. Sen så håller jag inte med om att tavlan är "mer eller mikdre förstörd". Det är fortfarande en fin klocka.
Absolut. Det jag menar är väl att en tavla i mint cond. med en boett därefter där tavlan helt sonika blir repad förlorar inte bara i värde utan ägaren i detta fall ser ju klockan på ett helt annat sätt och är nu mer eller mindre missnöjd med den, slutar bära den och vill sälja. Potentiella intressenter har blivit betydligt färre osv..

Men det här med servicekostnad tillbaka tycker jag man kan debatera lite.. Som att lämna in sin HD på service. Man får tillbaka den servad men originallacken på tanken som inte går att återställa har repats. Vad händer? Skulle man som verkstad erbjuda pengarna tillbaka? Ska man acceptera det egentligen? Vad har man för rättigheter?

En bekant fick lägga omkull sin hoj för att en bil svängde ut framför. HD'n fick lite repor på kromet men framförallt skadades originallacken. Man löste helt sonika in hojen pga detta och ersatte kompisen med 145,000kr.

Nånstans har en verkstad, serviceställe osv ett ansvar och skadar man något så ersätter man det till sitt fulla värde om man inte kan avhjälpa skadan på något sätt. I min värld så bör urmakaren ha köpt klockan, dock kan man i detta fall tvista om dess värde då värderingen från olika håll varit tvivelaktig, men, då får vi ett nytt problem.. Tar aldrig slut det här, ekorrhjul.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ska urmakaren tvingas ersätta ev skador så skulle de inte våga ta in dyrbara klockor. Eller så skulle dyrbara klockor kosta massvis att serva.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ska urmakaren tvingas ersätta ev skador så skulle de inte våga ta in dyrbara klockor. Eller så skulle dyrbara klockor kosta massvis att serva.
Samtidigt kan jag inte se hur man som kund ska behöva ta en ekonomisk förlust pga någon annans misstag.
Jag lämnade in en bil för reparation för en massa år sedan, fick tillbaka den med repor över hela bagageluckan. Jag betalade min service men de fick åtgärda skadan de åstadkommit. Samma sak med klockan egentligen. Kunden bör betala för det jobb som utförts, har de orsakat någon annan skada så bör de rimligen stå för detta eller hur? Urmakare kan inte vara en fredad yrkesgrupp tänker jag?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Samtidigt kan jag inte se hur man som kund ska behöva ta en ekonomisk förlust pga någon annans misstag.
Jag lämnade in en bil för reparation för en massa år sedan, fick tillbaka den med repor över hela bagageluckan. Jag betalade min service men de fick åtgärda skadan de åstadkommit. Samma sak med klockan egentligen. Kunden bör betala för det jobb som utförts, har de orsakat någon annan skada så bör de rimligen stå för detta eller hur? Urmakare kan inte vara en fredad yrkesgrupp tänker jag?

Det där regleras i konsumenttjänstlagen. Företaget får ersätta kunden för den uppkomna skadan. Har en tavla som kostat 60 tkr förstörts så är det den kostnaden företaget får ersätta. Att tro något annat är helt felaktigt. Urmakare har ingen speciell lagstiftning de följer..
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det där regleras i konsumenttjänstlagen. Företaget får ersätta kunden för den uppkomna skadan. Har en tavla som kostat 60 tkr förstörts så är det den kostnaden företaget får ersätta. Att tro något annat är helt felaktigt. Urmakare har ingen speciell lagstiftning de följer..
Precis det jag menar, således måste den förlikning nu andsan valt att ingå vara felaktig. Nu har han accepterat detta och får stå sitt kast men i stort så bör han inte ha accepterat det och istället gått vidare med ärendet om detta nu var något han ansett sig ta stor ekonomisk skada av. Antagligen inte i detta fall får man anta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där regleras i konsumenttjänstlagen. Företaget får ersätta kunden för den uppkomna skadan. Har en tavla som kostat 60 tkr förstörts så är det den kostnaden företaget får ersätta. Att tro något annat är helt felaktigt. Urmakare har ingen speciell lagstiftning de följer..
Det svåra är väl att kunna motivera värdetappet av en repad tavla vs en icke repad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis men det brukar ju inte vara svårare än att kontakat auktoriserad värderingsman, vilket kanske Andsan gjorde och så fick han service gratis..
Är de så noggranna i sina värderingar? Om de exempelvis värderar en 1680, tar de då hänsyn till årtal, skick på tavla och boett, eller ger de en en mer schablonartad värdering?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Är de så noggranna i sina värderingar? Om de exempelvis värderar en 1680, tar de då hänsyn till årtal, skick på tavla och boett, eller ger de en en mer schablonartad värdering?
Sen är ju frågan vad som händer om ägaren av klockan och urmakaren har olika uppfattningar om den som värderar? Om Rob till exempel sätter ett värde (eller vem som nu är bäst lämpad för att värdera icke-rolex) och ägaren tycker att det är fel, ska man då koppla in fler värderingsmän, och vem betalar det?
Överjävligt svårt att värdera skador på "o-återställeliga" saker.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En repad tavla lär knappast göra någon större värdeminskning ens om det är en PN hos en värderingsman. Till och med en chippad tavla lär inte göra någon större skillnad under värderingen och därmed en eventuell kompensation. Den typen av skada kan däremot göra din klocka snudd på omöjlig att sälja då få samlare köper en klocka med en chippad tavla. Har svårt att se att en sån fadäs ersätts på ett sätt så att man blir glad och nöjd men vad vet jag..

Min skräck när jag lämnar bort min Daytona är att någon av de små lumplottarna ska skadas. Det är lätt hänt och det finns ingen möjlighet att fixa. Det är en sak som snabbt gör att klockan anses vara i toppskick till att den bara blir en av mängden.. Har svårt att se att en värderingsman lyckas värdera den skadan rätt.

När det gäller egen erfarenhet så har jag fått en oljefläck på ett index en gång och en annan gång så har färgen på ett insert fult skrapats bort. Bägge gångerna så var urmakarens reaktion "Oj.. synd" utan någon hint om att de ville kompensera. De tog betalt för det de gjort anyway. Nu kanske jag borde ha pratat med Daniel om det men för mig så är skadan redan skedd och jag la det på riskkontot. Uppenbarligen naivt av mig..

Jag tror att skadorna mest bara är olyckliga och att det är svårt att någon ska komma ut som en vinnare. Driver man det hårt med värdering och krav så bränner man sig själv också. Jag undviket numer skruv i klockorna så länge det går och ser till att ha den bästa urmakaren möjligt när jobbet väl ska göras. Då minimerar jag iaf risken för olycka. Att bråka om saker skadar bara relationen och kostar mig förmodligen mer i det långa loppet. Att Andsan fick reparationskostnaden tror jag mer bara berodde på att han var en jobbig jävel som bråkade med dem snarare än deras välvilja att kompensera repan de åsamkat.
 
Topp