• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

Varvar dessa fyra numera.

LVC 501 '1954'
LVC 501 '1954'
LVC 501 '1955' aka Dragnet
samt COF M7.

Alla sitter helt olika. Smådyrt att lära sig vad som passar i vilken modell och tvätt. Men kul.
Bäst passform på de längst till vänster, som var tvättade från butik. Var tvungen att ta in dem två storlekar i midjan, vilket blev perfekt.

FD0EFB0C-8EED-4F2A-AE72-9A3DAAC540CF.jpeg
Hur upplever du passformen på ’54 jämfört med ’55? Har ett par likadana ’55or, som jag är väldigt nöjd med, men är nyfiken på den äldre modellen. :)

Hur upplever du passformen på ’54 jämfört med ’55? Har ett par likadana ’55or, som jag är väldigt nöjd med, men är nyfiken på den äldre modellen. :)
’55 är ju väldigt klassisk och rak, medan ’54 är tightare på alla sätt.

För mig kompletterar de varann väldigt bra, är inte helt bekväm med passformen på ’55 i alla lägen.

Ska tilläggas att jag hade behövt 1-2 storlekar mindre på mina ’55.. så ta min jämförelse med en nypa salt. Lite lustigt dock att de enda på bilden som är w30 är för stora.

’55 är ju väldigt klassisk och rak, medan ’54 är tightare på alla sätt.

För mig kompletterar de varann väldigt bra, är inte helt bekväm med passformen på ’55 i alla lägen.

Ska tilläggas att jag hade behövt 1-2 storlekar mindre på mina ’55.. så ta min jämförelse med en nypa salt. Lite lustigt dock att de enda på bilden som är w30 är för stora.
Jaasså, okej. Tightare låter sådär, är mer ute efter en rak modell med ordentlig plats för låren. Men tack för svar!

Har w32 på mina vanliga 501or, men w31 på 55orna, funderar däremot på gå ner till w30 inför nästa köp. Så jag känner likadant angående storlek! :)

Jaasså, okej. Tightare låter sådär, är mer ute efter en rak modell med ordentlig plats för låren. Men tack för svar!

Har w32 på mina vanliga 501or, men w31 på 55orna, funderar däremot på gå ner till w30 inför nästa köp. Så jag känner likadant angående storlek! :)
Om du vill testa '54, så köp en storlek eller två för stort och ta in midjan hos skräddare :)

Testat mycket, dyrt som billigt men fastnat för Uniqlos selvedge jeans med denim från Kaihara.

Inte alltid de finns inne men bättre brallor för 40€ hittar man inte.

Krymper Uniqlos raw denim mycket vid första tvätt? Jag har läst runt lite och vissa påstår, även Uniqlo själva, om man ska tro foruminlägg, att jeansen är sanforized, andra att dom aldrig kan tänkas vara det.

Krymper Uniqlos raw denim mycket vid första tvätt? Jag har läst runt lite och vissa påstår, även Uniqlo själva, om man ska tro foruminlägg, att jeansen är sanforized, andra att dom aldrig kan tänkas vara det.
Unsanforized är väl vanligast på vintagereproduktioner och sånt? Känns som "vanliga" jeans borde vara sanforized.

Hej alla denimentusiaster!

Tänkte höra om någon har koll på nudie? Vilken modell har högst midja? Kör för tillfället ett par raw selvedge "baggy björn" som har ganska hög midja men sitter lite löst över rumpan.Några tips?
Mina nuvarande, typ 2 månader in
83702357-3AF4-472E-9344-D1E0B53843E8.jpeg

Tänkte höra om någon har koll på nudie? Vilken modell har högst midja? Kör för tillfället ett par raw selvedge "baggy björn" som har ganska hög midja men sitter lite löst över rumpan.Några tips?
Allt handlar om vilken silhuett du vill ha? Är personligen av åsikten att det ser kaos ut när det är tight runt arslet men löst nedtill.

Allt handlar om vilken silhuett du vill ha? Är personligen av åsikten att det ser kaos ut när det är tight runt arslet men löst nedtill.
Kanske var en svår fråga :)
Håller med till 100% , vill verkligen inte ha slimmat någonstans. Men dessa blir för pösiga med ganska mycket löst tyg viker sig och sticker ut. Gillar dom klassiska 501orna som referens.

Kanske var en svår fråga :)
Håller med till 100% , vill verkligen inte ha slimmat någonstans. Men dessa blir för pösiga med ganska mycket löst tyg viker sig och sticker ut. Gillar dom klassiska 501orna som referens.
Tror jag har avverkat de flesta av Nudies modeller genom åren. Jag tror att du hade gillat deras nya Gritty Jackson. Den är inte extrem på något sätt men väldigt regular och straight. Snygg modell tycker jag. Annars har de den ännu nyare Tough Tony med hög midja men den är väldigt vid genom hela benen. Kan bli coolt med rätt skor och tillbehör men såklart inga jeans man safear i. Hittar du ett par Sleepy Sixten så är det också ett alternativ. De är dock utrangerade till förmån för Tough Tony. Kan vara att de är för lika dina Baggy Björn dock, de är ganska vida i benen. Hög midja dock.
Jag skulle tro att Gritty Jackson skulle funka, baserat på att du gillar 501or. Du kan ju sizea upp lite för att få dem lite softare också.

Tror jag har avverkat de flesta av Nudies modeller genom åren. Jag tror att du hade gillat deras nya Gritty Jackson. Den är inte extrem på något sätt men väldigt regular och straight. Snygg modell tycker jag. Annars har de den ännu nyare Tough Tony med hög midja men den är väldigt vid genom hela benen. Kan bli coolt med rätt skor och tillbehör men såklart inga jeans man safear i. Hittar du ett par Sleepy Sixten så är det också ett alternativ. De är dock utrangerade till förmån för Tough Tony. Kan vara att de är för lika dina Baggy Björn dock, de är ganska vida i benen. Hög midja dock.
Jag skulle tro att Gritty Jackson skulle funka, baserat på att du gillar 501or. Du kan ju sizea upp lite för att få dem lite softare också.
Gritty jackson låter tightare än 501.

Tony verkar ju riktigt bra. Har tidigare inte hittat någon modell hos Nudie som är tillräckligt vid.

Har ett gäng 501or ”1955” som jag är väldigt nöjd med. Mycket vidare passform än moderna 501or. Rekommenderas!

Tack för input! Ska absolut spana in Gritty jackson, kanske också dom andra alternativen om än dom liknar mina baggy björn. Tycker samtliga ser bra ut på modellbilderna. Storleken på dom jag köpte var ganska mycket off, 30/34 blev 84 cm i midjan (!?) så en bra bit förstora trots att dom krympte några cm efter soak. Säkert därför dom känns lite extra baggy. Hur uppelver ni andra nudie-ägare storlekarna? Diffar mina för att dom är av äldre upplaga eller är dom generellt stora i storlekarna?

Oj, har Baggy Björn börjat tillverkas igen? Har haft ett par sedan ca 2007 som de senaste 10 åren varit mina bästa jorts. Har lagat dem i grenen hur många gånger som helst. Kan också erkänna att se inte sitter särskilt baggy på mig längre 😅.

Själv försöker jag nu töja ut mina Lean Dean igen efter sin första tvätt (och tredje lagning).
PXL_20210329_140006779.jpg

Oj, har Baggy Björn börjat tillverkas igen? Har haft ett par sedan ca 2007 som de senaste 10 åren varit mina bästa jorts. Har lagat dem i grenen hur många gånger som helst. Kan också erkänna att se inte sitter särskilt baggy på mig längre 😅.

Själv försöker jag nu töja ut mina Lean Dean igen efter sin första tvätt (och tredje lagning).
PXL_20210329_140006779.jpg
Fränt att du haft dom så länge! Hittade mina new old stock, tror inte dom tillverkas längre...

Tjusigt! Gillade speciellt skjortan. Känner att jag behöver en riktigt bra westernskjorta. Vad får man ge för Iron Hearts?
IH kostar ju tyvärr en del men det är personligen de absolut bästa plaggen i min garderob så det är värt det.
Plaggen håller i en evighet och blir bara snyggare med tiden.
Skjortan kostar €273

Jag beställer ifrån:

Väcker tråden till liv med lite bilder på dagen leverans ifrån Iron Heart.
Det är mitt första par 25oz. Det kommer bli en kul utmaning att bryta in dom 👍
IMG_20210715_104014.jpg

IMG_20210715_104138.jpg

IMG_20210715_104152.jpg

IMG_20210715_104224.jpg
Grymt snyggt! Låt oss följa inbrytningen. Jag fick skavsår bara av att gå in 16,5 Oz Tellason. Wabash-skjortan är ju fantastiskt fin. Måste ha en sån. Hur upplever du storleken?

Väcker tråden till liv med lite bilder på dagen leverans ifrån Iron Heart.
Det är mitt första par 25oz. Det kommer bli en kul utmaning att bryta in dom 👍
IMG_20210715_104014.jpg

IMG_20210715_104138.jpg

IMG_20210715_104152.jpg

IMG_20210715_104224.jpg
Fina inköp! Jag har ett par sådana 25oz IH som jag fortfarande inte har brutit in ordentligt, de är ett par vinterbrallor. Men de slits väldigt fint. ”Oh, det var ett par tykke bukser” fick jag som kommentar en gång när jag blev muddrad på Kastrup security 😂

Grymt snyggt! Låt oss följa inbrytningen. Jag fick skavsår bara av att gå in 16,5 Oz Tellason. Wabash-skjortan är ju fantastiskt fin. Måste ha en sån. Hur upplever du storleken?
Tack 😀 Det kommer bli riktigt kul att köra in de klassiska IH-666 XHS. Det lär ju dock inte bli någon lek i början.
Jag har kalkylerat med krympning, och kommer att blötlägga dom i varmt vatten innan användning för att säkerställa en jämn patineringen.

Wabash skjortan är ganska stor i storleken (XL) Kanske lite större än jag förväntat mig trots att jag mätt som en galning. Jag hoppas att den drar ihop sig ordentligt vid 60 grader. Kanske hade en L hade passat bra direkt innan tvätt, men sjukt tråkigt om den blir för tajt efter tvätt. Jag återkommer med resultat.

Är man intresserad av IH har dom ett grymt forum med trådar till varje plagg.

Fina inköp! Jag har ett par sådana 25oz IH som jag fortfarande inte har brutit in ordentligt, de är ett par vinterbrallor. Men de slits väldigt fint. ”Oh, det var ett par tykke bukser” fick jag som kommentar en gång när jag blev muddrad på Kastrup security 😂
Ja 25oz är brutalt. På gränsen till självplågeri 😆

Tillbaka
Topp