• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

Igge

Panerai
Tja,

Slits svarta jeans snyggt? Eller blir dom bara grå och dassiga. Hur ser dom ut lagade och lappade? Har dom samma potential som blå?
 

Erik83

Cartier
Nån som har testat rådenim selvedge från NEUW? Bra kvalitet? Krymper/ tänjer sig? Färgar av sig fortfarande efter ett gäng tvättar? Tacksam för hjälp!
 

nifag

Cartier
Tja,
Slits svarta jeans snyggt? Eller blir dom bara grå och dassiga. Hur ser dom ut lagade och lappade? Har dom samma potential som blå?
Tycker inte att de slits lika snyggt som blå. Blir faktiskt rätt dassiga. Här är ett par svarta råa från Nudie, visserligen inte selvegde, som användes ett år innan första tvätten. Nu tvättade typ åtta gånger.
D42C9445-64D0-481C-9CE2-1FEAC9BA0487.jpeg

Och ett par blå i motsvarande kvalitet och typ lika mycket använda och tvättade.
0DDD03D2-A896-48A6-965E-70709C11F33A.jpeg
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Nån som har testat rådenim selvedge från NEUW? Bra kvalitet? Krymper/ tänjer sig? Färgar av sig fortfarande efter ett gäng tvättar? Tacksam för hjälp!
Jag har ett par. Bra modell, håller formen, verkar slitas ganska snyggt. Färgar dock mycket och en söm i bakfickan gick upp rätt fort.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nån som har testat rådenim selvedge från NEUW? Bra kvalitet? Krymper/ tänjer sig? Färgar av sig fortfarande efter ett gäng tvättar? Tacksam för hjälp!
Jag har haft ett par sedan länge. Var nöjd och köpte ett par till. Dessa var dock mkt sämre. Färgar av sig ngt kopiöst, tappar färgen på en gång och nöttes sönder på nolltid. Tyvärr tycker jag inte de håller måttet alls längre...
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Någon som provat rawdenimjeansen från Asket?
Undrar detsamma... Någon?

Jag förbeställde ett par och har kört de i kanske 2 månader on and off, som andra råjeans så färgar de av sig rätt rejält vilket gör att jag måste vara lite mer varsam till vilka andra kläder jag har jeansen till. Därav har jag inte haft de lika mycket som de andra jeansen i rotationen.

Tycker passformen är...okej-till-bra. Lite bylsig för en relativt smal man som jag är, mina var även lite för långa med en ~3cm.Tror båda delar löses efter första tvätten, men den har jag dragit ut på tills jag slitit in jeansen lite själv först. Jämför jag passformen emot deras chinos så är chinosen utav en mycket bättre passform i mina ögon än jeansen, och de var chinosen jag baserade storleken till jeansen på.

Med det sagt, jag gillar ändå det jag ser hitintills. Gillar det Asket gör i allmänhet så ser fram emot hur dessa slits in.
 

vlm1978

Cartier
Behöver laga grenen på ett par 16.5. Någon som har tips på bra ställe att lämna in på i Lund/Malmö?
 
Senast ändrad:

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Behöver laga grenen på ett par 16.5". Någon som har tips på bra ställe att lämna in på i Lund/Malmö?
Jag har lämnat in på skrädderiet på Grönegatan i Lund samt även en annan skräddare i Malmö som jag försökte googla fram utan framgång. Båda skräddarna gjorde ett bra jobb! Däremot hittade jag Repamera i Malmö online och de verkar ju veta vad de håller på med!
 

vlm1978

Cartier
Jag har lämnat in på skrädderiet på Grönegatan i Lund samt även en annan skräddare i Malmö som jag försökte googla fram utan framgång. Båda skräddarna gjorde ett bra jobb! Däremot hittade jag Repamera i Malmö online och de verkar ju veta vad de håller på med!

Tack för tipsen! Grönegatan känner jag till, men tänkte inte på dem.

Repamera verkar intressant. Blir nog att jag testar dem (efter sommaren).
 

Frourez

Omega
Jag har lämnat in på skrädderiet på Grönegatan i Lund samt även en annan skräddare i Malmö som jag försökte googla fram utan framgång. Båda skräddarna gjorde ett bra jobb! Däremot hittade jag Repamera i Malmö online och de verkar ju veta vad de håller på med!
Tack för tipsen! Grönegatan känner jag till, men tänkte inte på dem.

Repamera verkar intressant. Blir nog att jag testar dem (efter sommaren).
Någon som vet om de syr in från dubbelsömmen?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag gillar den otvättade färgen på jeans men inte nötta. Finns jeans som håller den otvättade färgen länge?
 

jistanes

Cartier
Jag gillar den otvättade färgen på jeans men inte nötta. Finns jeans som håller den otvättade färgen länge?
Har de stretch i sig så är min erfarenhet att de inte slits på samma sätt som motsatsen utan mera generellt tappar lite färg vid varje tvätt så som alla gör. Man kan också försöka hitta något behandlat med resin. Googla resin jeans osv. :)
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Får se lite IH då @RikNik du har väl kört dom i ett år ungefär?
Dina UB221 har åldrats riktigt fint. Är du nöjd? Tvättat?
Ja det börjar närma sig ett år faktiskt. Helt otroligt nöjd. Blir bara skönare och skönare. Inte jätteslitna ännu eftersom jag har arbetskläder dagtid, men visst börjar dom blekna.
Tänkte tvätta dom för första gången snart och är livrädd för att dom ska krympa så mycket så att dom inte stretchar ut sig till nuvarande status. Nu sitter dom perfekt.
Tips på skonsam tvätt mottages tacksamt. Om tvätten fungerar bra tänker jag beställa ett par svarta av samma modell.
Men här är ett par detaljbilder ifrån omklädningsrummet i otroligt kasst ljus.
20191104_141555-01.jpeg

20191104_141742-01.jpeg

20191104_141606-01.jpeg
 

J3sus

Omega
Dina UB221 har åldrats riktigt fint. Är du nöjd? Tvättat?
Ja det börjar närma sig ett år faktiskt. Helt otroligt nöjd. Blir bara skönare och skönare. Inte jätteslitna ännu eftersom jag har arbetskläder dagtid, men visst börjar dom blekna.
Tänkte tvätta dom för första gången snart och är livrädd för att dom ska krympa så mycket så att dom inte stretchar ut sig till nuvarande status. Nu sitter dom perfekt.
Tips på skonsam tvätt mottages tacksamt. Om tvätten fungerar bra tänker jag beställa ett par svarta av samma modell.
Men här är ett par detaljbilder ifrån omklädningsrummet i otroligt kasst ljus.
20191104_141555-01.jpeg

20191104_141742-01.jpeg

20191104_141606-01.jpeg
Tackar! Absolut, men kvaliteten är ju inte direkt något att skryta med. Men hade inte förväntat mig underverk direkt. Dom är ju väldigt billiga och det är roligt att prova något som går väldigt snabbt att slita med höga kontraster.
Körde dom i ett varmt bad i kanske 30 min när jag fick hem dom efter det har jag nog tvättat dom 2 gånger.
Förstår att du är nöjd! Ser grymt ut, börjar ta sig! Har inte använt mina IH på ungefär ett år.. för små. Så måste bli ett par nya 21oz 888modellen tror jag.

Jag kör alltid mina nya jeans i badkaret relativt varmt typ 50 grader när jag får hem dom så tyget drar ihop sig direkt. När det är dax för första tvätten kör jag bara i maskinen 30 grader fintvätt utan centrifugering och använder Coop Änglamarks fintvättmedel så ingen speciellt direkt.
Tror inte du behöver oroa dig för att dom ska krympa, om dom gör det töjer dom ut sig. Ifs inte längden.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Tackar! Absolut, men kvaliteten är ju inte direkt något att skryta med. Men hade inte förväntat mig underverk direkt. Dom är ju väldigt billiga och det är roligt att prova något som går väldigt snabbt att slita med höga kontraster.
Körde dom i ett varmt bad i kanske 30 min när jag fick hem dom efter det har jag nog tvättat dom 2 gånger.
Förstår att du är nöjd! Ser grymt ut, börjar ta sig! Har inte använt mina IH på ungefär ett år.. för små. Så måste bli ett par nya 21oz 888modellen tror jag.

Jag kör alltid mina nya jeans i badkaret relativt varmt typ 50 grader när jag får hem dom så tyget drar ihop sig direkt. När det är dax för första tvätten kör jag bara i maskinen 30 grader fintvätt utan centrifugering och använder Coop Änglamarks fintvättmedel så ingen speciellt direkt.
Tror inte du behöver oroa dig för att dom ska krympa, om dom gör det töjer dom ut sig. Ifs inte längden.
Tråkigt med dina IH. Hoppas dom kommer till användning igen någon gång.

Tack för tvättråden. Jag ska prova att köra en 30 graders skonsam maskintvätt på söndag. Jag återkommer med resultat. Fungerar det bra kommer jag köpa ett par IH555-03 som bleks fint. Bild snodd från Insta.
Screenshot_20191104-174207_Instagram.jpg

En sak har jag lärt mig det senaste året. Jag kommer aldrig kunna uppskatta vanliga jeans igen på samma sätt som tidigare.
 

J3sus

Omega
Tråkigt med dina IH. Hoppas dom kommer till användning igen någon gång.

Tack för tvättråden. Jag ska prova att köra en 30 graders skonsam maskintvätt på söndag. Jag återkommer med resultat. Fungerar det bra kommer jag köpa ett par IH555-03 som bleks fint. Bild snodd från Insta.
Screenshot_20191104-174207_Instagram.jpg

En sak har jag lärt mig det senaste året. Jag kommer aldrig kunna uppskatta vanliga jeans igen på samma sätt som tidigare.
Tack, hoppas det också. Men funderar på att försöka göra mig av med dom. För bra för att bara hänga och skräpa.
Ingen fara blir nog super! Men glöm inte att köra utan centrifugering.
IH fades to grey jeans ser verkligen grymma ut när dom är välanvända! Så hoppas du blir nöjd efter tvätten.
IH är verkligen något annat. Har ett par nudie som känns som ett par långkalsonger och ganska tråkiga faktist. Så man blir lite skadad:confused:
Måste bli ett par 21oz IH till nästa år. Frågan är bara vilken modell, va helt säker på 888 men efter lite surfande är jag inte lika säker längre.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Jag har också ett par Nudie som jag var nöjd med tidigare, inte så mycket längre dock :)
Ja svårt med modellval. Man vill ju helst slippa strulet med att skicka tillbaka.
Även storlek tyckte jag var bökigt att få till, men det gick bra tack vara IH grymma support.
Lycka till med valet av modell.
 
Topp