• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

Är en månad in på mina Gritty Jackson. Hur länge siktar du på att gå innan första tvätten?
Brukar vänta minst 1 år på första tvätten men då har de inte används dagligen. Senaste paret jag köpte köptes innan pandemin och tvättades först efter pandemin Men de användes inte så filitigt då de är så sa.... tighta.

Dessa kommer som sagt köras mer elelr mindre dagligen under arbetstid (kontor-/hemmajobb) så kanske framåt sommaren är planen på en första tvätt i 60 grader.

Brukar vänta minst 1 år på första tvätten men då har de inte används dagligen. Senaste paret jag köpte köptes innan pandemin och tvättades först efter pandemin Men de användes inte så filitigt då de är så sa.... tighta.

Dessa kommer som sagt köras mer elelr mindre dagligen under arbetstid (kontor-/hemmajobb) så kanske framåt sommaren är planen på en första tvätt i 60 grader.
Låter som en bra plan. Hur mycket skulle du säga att de drar sig i 60 jfr med 40?

Med tanke på att jag kört en storlek som egentligen var förliten så har de mer eller mindre gått tillbaka. Dock har de krymt kanske en till två tum i längden.

här är lite bilder för tråden på gamla bilder på tidigare objekt. De första paret hamnade tydligen på kontoret i Göteborg ett tag som tavla. Hittar dock inte den bilden jag fick på det. Dom ville inte laga dom mer så då fick jag redig rabbatt på nya mot att dom fick ta dom till GBG.

IMG_0206.JPEG

IMG_0494.JPEG

IMG_0911.JPEG

Senast ändrad:
Har ett par nya Grim Tim Dry Japan Selvage i garderoben som ska hårdköras så fort shortsen hamnar i garderoben. Måste dock sprätta "vågorna" på bakfickorna som jag gjort på alla jeans (gillar det cleant). Ska bli lite spännande att se hur det går då jag denna gång gått på ett par 36 och inte 34 som jag alltid kört innan. Skulle helst vilja ha 35 men finns ju inte så har kört med 34, inte kunnat knäppa översta knappen, tänj ut.. Nu blir det komfort och 60 graders tvätt för krympning (som jag iof gjort på 34or med..).
60 grader! 😱😱😱

Sant, men går hårt åt färgen också. Tycke och smak så klart.
Jag tvättar ytterst sällan jeansen. Och vill då även gå hårt åt på just färgen. Tvätta slevade efter nån månad känns i min mening helt meningslöst då jag gjort det misstaget en gång och då fått extremt fula ränder i tyget. Det har varit lite vanskligt med 34or men nu med 36or (och nej, jag har varken gått upp i vikt eller ökat på midjemåttet) kommer det behövas för att inte vara ett fall för hängslen..

Jag tvättar ytterst sällan jeansen. Och vill då även gå hårt åt på just färgen. Tvätta slevade efter nån månad känns i min mening helt meningslöst då jag gjort det misstaget en gång och då fått extremt fula ränder i tyget. Det har varit lite vanskligt med 34or men nu med 36or (och nej, jag har varken gått upp i vikt eller ökat på midjemåttet) kommer det behövas för att inte vara ett fall för hängslen..

”Dålig” jeans blir inte snygga oavsett hur länge man väntar med tvätten. ”Bra” jeans går att tvätta ofta och få snygga ändå, ligger snarare i hur man tvättar. Tvättar man relativt svalt, ut och in samt med ett skonsamt/lite tvättmedel är det bara att tvätta på. Ränder kommer från centrifugeringen och beror på hur man tvättar inte när.

Har kört hårt på Uniqlos selvedge jeans sista tiden. Köpte ett nytt par idag som jag tänkte börja rotera in.

Paret till höger är ca 18 månader gamla och har tvättats 3-4 ggr med låg temperaturer och låg till ingen centrifugering.

Svårslagna för priset! (599:- )

Bilagor

• 1000014744.jpg
    1000014744.jpg
    912.4 KB · Visningar: 14
Har kört hårt på Uniqlos selvedge jeans sista tiden. Köpte ett nytt par idag som jag tänkte börja rotera in.

Paret till höger är ca 18 månader gamla och har tvättats 3-4 ggr med låg temperaturer och låg till ingen centrifugering.

Svårslagna för priset! (599:- )
Vad är ”egentligen” skillnaden på dessa och de betydligt dyrare märken som finns? Är materialet tunnare/sämre vävt osv eller är det främst just märket.

Tänker på tex ett par Nudie för 3k eller orSlow osv

Vad är ”egentligen” skillnaden på dessa och de betydligt dyrare märken som finns? Är materialet tunnare/sämre vävt osv eller är det främst just märket.

Tänker på tex ett par Nudie för 3k eller orSlow osv
Inte minst är Uniqlo en av världens största klädbolag (tredje störst?) med en affärsmodell som bygger på få klädmodeller, stora volymer samt ett tämligen svagt hållbarhetsarbete. Sånt tenderar att hålla kostnader nere rent generellt.

Ok så trots allt vettigt tyg/kvalite till lågt pris på bekostnad av hållbarhetsarbete osv?
Har inte provat slita in dessa från Uniqlo, tyvärr, kanske svarade för ivrigt.

Det jag tycker är kul med dessa väver (denim) är snarast hur, mot viken nyans och var de slits. Känner mig t.ex. trygg med att ingen tid är bortslösad när jag roterar in ett par nya NJ - jag vet att de blir bättre med användning. Inte riktigt samma sak som motståndskraft mot slitage om det är enda kriteriet för god kvalitet.

Ok så trots allt vettigt tyg/kvalite till lågt pris på bekostnad av hållbarhetsarbete osv?

Har inte provat slita in dessa från Uniqlo, tyvärr, kanske svarade för ivrigt.

Det jag tycker är kul med dessa väver (denim) är snarast hur, mot viken nyans och var de slits. Känner mig t.ex. trygg med att ingen tid är bortslösad när jag roterar in ett par nya NJ - jag vet att de blir bättre med användning. Inte riktigt samma sak som motståndskraft mot slitage om det är enda kriteriet för god kvalitet.

Det är tyg från Kaihara i fallet med Uniqlo jeansen med 2% strech så helt klart bra tyg (som återfinns i betydligt dyrare jeans från andra tillverkare). Sömnad, fickor etc tycker jag också håller förvånansvärt hög kvalité.

Har kört Nudie i många och kommer nog fortsätta göra det. Men om man gillar passformen på Uniqlo jeansen så är det inte ett dumt alternativ för priset.

Det är tyg från Kaihara i fallet med Uniqlo jeansen med 2% strech så helt klart bra tyg (som återfinns i betydligt dyrare jeans från andra tillverkare). Sömnad, fickor etc tycker jag också håller förvånansvärt hög kvalité.

Har kört Nudie i många och kommer nog fortsätta göra det. Men om man gillar passformen på Uniqlo jeansen så är det inte ett dumt alternativ för priset.
På dina bilder ser resultatet trevligt ut. Skulle kanske förvänta mig lite mer morrhår på framsidan efter 18 månader men beror helt på användningen. Hur ser baksida ut med avseende på vaxkakor i knävecken?

Läser på Uniqlos hemsida om produkten:

• The finish is less prone to fading than indigo denim.
  • Rigid indigo denim develops a unique style with wear.
  • More resistant to fading compared to regular indigo denim.

Indigo och utan elastan är mer min melodi men dessa tilltalar nog väldigt många fler.

Hur är Uniqlo i modeller och storlekar? Svårt att hitta info tycker jag.
Jag kan främst jämföra med Nudie som jag har mest erfarenhet av i övrigt och där upplever jag Uniqlos som lite rymligare (vid samma storlek). 30x30 brukar vara perfekt för mig om jag inte vill köra uppvik. Jag har kört på 30x34 och när de var nya behövde jag köra dubbelt uppvik för att det skulle vara lagom i längden och efter första tvätten räckte det med en enkelvikning.

De smalnar av en del så om du har stora vader kan det ev vara ett problem.

På dina bilder ser resultatet trevligt ut. Skulle kanske förvänta mig lite mer morrhår på framsidan efter 18 månader men beror helt på användningen. Hur ser baksida ut med avseende på vaxkakor i knävecken?

Läser på Uniqlos hemsida om produkten:

• The finish is less prone to fading than indigo denim.
  • Rigid indigo denim develops a unique style with wear.
  • More resistant to fading compared to regular indigo denim.

Indigo och utan elastan är mer min melodi men dessa tilltalar nog väldigt många fler.

Tydligen har det släppts en regular modell i USA utan elastan. Vi får hålla tummarna att den kommer till Sverige också.
Jag har ju inte kört så hårt med mina (kontorsråtta) och inte låtit det gå så långt mellan tvättarna heller. Det borde finnas potential till mer kontrastrika fades om man är sugen på det.

Bilagor

• PXL_20240831_183656870.jpg
    PXL_20240831_183656870.jpg
    1.1 MB · Visningar: 9
Jag kan främst jämföra med Nudie som jag har mest erfarenhet av i övrigt och där upplever jag Uniqlos som lite rymligare (vid samma storlek). 30x30 brukar vara perfekt för mig om jag inte vill köra uppvik. Jag har kört på 30x34 och när de var nya behövde jag köra dubbelt uppvik för att det skulle vara lagom i längden och efter första tvätten räckte det med en enkelvikning.

De smalnar av en del så om du har stora vader kan det ev vara ett problem.

Tydligen har det släppts en regular modell i USA utan elastan. Vi får hålla tummarna att den kommer till Sverige också.
Jag har ju inte kört så hårt med mina (kontorsråtta) och inte låtit det gå så långt mellan tvättarna heller. Det borde finnas potential till mer kontrastrika fades om man är sugen på det.
Hur mycket krymper dina Uniqlo i midjan?

Någon som har koll på om Levis erbjuder något vettigt i selvage väg, främst i modell 511 samt hur dessa är kvalitetsmässigt?

Alternativt om det finns andra modeller/tillverkare som erbjuder liknande modell i trevlig selvage 😃

Tillbaka
Topp