• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

hemma bär jag alltid samma tråkiga 502or och de varar i två år. Roterar tre par tills de pajar i grenen och köper sen tre nya. Kan man köpa sig ur detta cykliska problem för det är så tröttsamt?

Första tvätten efter ca 120 dagar.
20230401_142306.jpg

20230401_142343.jpg
Det börjar hända grejer nu. Ca året emellan utan tvätt och använda flitigt i sparsam rotation med annat.
1000023883.jpg
1000023884.jpg

IMG_1341.jpeg

Gritty jackson dry ace selvage, köpta dec -21 (så 2 års försprång före @Vevaren ) 1 tvätt. Används mest utomhus och i rotation, antalet använda dagar blir svårbedömt då jag inte har egna kläder på jobbet. Så här i vårsolen ser man att det börjar smyga fram lite patina ändå.
Snyggt!

Är själv sugen på att köpa ett par Gritty Jackson dry ace selvage. Står i valet mellan att gå för storlek 31 eller 30.

30 sitter såsom jag vill att de ska sitta men är rädd att de ska dra ihop sig vid framtida tvätt och då bli något tajta. Å andra sidan tänker jag att de kanske töjer sig vid användning så att det går jämt ut.

Gör jag rätt i att gå på den storlek som nu sitter såsom jag vill ha dem eller bör man gå upp en storlek?

Vad har vi för alternativ till Nudie om man vill ha ett par selvage som är raka i modellen?

Senast ändrad:
Snyggt!

Är själv sugen på att köpa ett par Gritty Jackson dry ace selvage. Står i valet mellan att gå för storlek 31 eller 30.

30 sitter såsom jag vill att de ska sitta men är rädd att de ska dra ihop sig vid framtida tvätt och då bli något tajta. Å andra sidan tänker jag att de kanske töjer sig vid användning så att det går jämt ut.

Gör jag rätt i att gå på den storlek som nu sitter såsom jag vill ha dem eller bör man gå upp en storlek?

Vad har vi för alternativ till Nudie om man vill ha ett par selvage som är raka i modellen?
Jag brukar köra på den storlek som passar vid inköpstillfället. Som du säger så töjs de av användning och krymper nog mest på längden vid tvätt.

Snyggt!

Jag tar det som passar från början eftersom de alltid töjer sig lite under användning. Jag bär dem länge innan första tvätt och tycker att det är viktigast att de ser bra ut under den fasen, sen byter de ju karaktär oavsett:) Jag tycker att just mina dry ace har hållit formen väldigt bra.

Jag tar det som passar från början eftersom de alltid töjer sig lite under användning. Jag bär dem länge innan första tvätt och tycker att det är viktigast att de ser bra ut under den fasen, sen byter de ju karaktär oavsett:) Jag tycker att just mina dry ace har hållit formen väldigt bra.
Då tänker jag rätt. Kul att höra att du är nöjd med dina. Ska bara föräldraledig så tänkte att det kan vara ett utmärkt tillfälle att gå in ett par.

Slog till på ett par Steady Eddie II idag. Jag brukar alltid köra Grim Tim i Nudie men av en slump frågade jag efter lite hårdare grejer idag på Nudie när vi letade jeans till grabben. De jag köpte är ”Dry Heavy” så det blir lite att slita in. När jag berättade att jag använder både 21 och 25 Oz i Iron Heart så satte säljarna nästan i halsen, det verkade inte som om de har koll på nåt annat än deras egna grejer.
Hursomhelst så blir det kul att pröva en för mig ny modell med lite vidare passform än det jag normalt använder.
Dag noll alltså (jag återrapporterar efter lite användning):

IMG_6837.jpeg
IMG_6838.jpeg

Kört Replay Anbass och Grover tidigare.

Önskar testa något nytt med bättre kvalitet. Tänkte köpa två mörkblåa ej slitna jeans. Vilka är top notch då? Önskar slim/tapered.

Några tips?

• Indigofera Ray, Nash eller Buck.
  • Nudie Lean Dean, vanlig men fortfarande riktigt bra i deras Dry Japan Selvage. Har den själv och den åldras fint.

Hos Second Sunrise, Hepcat eller Gbg Manufaktur hittar du "top notch" märken såsom Indigofera, TCB, Momotaro osv.

Tack för tips. Kikat lite på just Lean Dean. Men vad är skillnaden mellan Japan Selvage och dom vanliga Lean Dean? Ja mer än det dubbla priset då?

GBG manufaktur har jag missat. Förmodar dom har butik med?

Ok, fråga är om det motiverar priset eller bara en hype. Någon som testat båda?
Om prisskillnaden är motiverad får man bedöma själv. Själv tycker jag att selvage är/blir snyggare och sitter bättre. Jag kan jämföra ett par Lean Dean med stretch och ett par Tellason Elgin. Efter ca 500 användningar är LD i upplösningstillstånd med mer lagningar än originalbyxa. Tellason är slitna och lite lagade dvs som bäst.

Har ett par nya Grim Tim Dry Japan Selvage i garderoben som ska hårdköras så fort shortsen hamnar i garderoben. Måste dock sprätta "vågorna" på bakfickorna som jag gjort på alla jeans (gillar det cleant). Ska bli lite spännande att se hur det går då jag denna gång gått på ett par 36 och inte 34 som jag alltid kört innan. Skulle helst vilja ha 35 men finns ju inte så har kört med 34, inte kunnat knäppa översta knappen, tänj ut.. Nu blir det komfort och 60 graders tvätt för krympning (som jag iof gjort på 34or med..).

Har ett par nya Grim Tim Dry Japan Selvage i garderoben som ska hårdköras så fort shortsen hamnar i garderoben. Måste dock sprätta "vågorna" på bakfickorna som jag gjort på alla jeans (gillar det cleant). Ska bli lite spännande att se hur det går då jag denna gång gått på ett par 36 och inte 34 som jag alltid kört innan. Skulle helst vilja ha 35 men finns ju inte så har kört med 34, inte kunnat knäppa översta knappen, tänj ut.. Nu blir det komfort och 60 graders tvätt för krympning (som jag iof gjort på 34or med..).
Är en månad in på mina Gritty Jackson. Hur länge siktar du på att gå innan första tvätten?

Tillbaka
Topp